Durig my visit on 3 & 4 october éààè to HQ EUROCONTROL was my attention drawn on the following subjects who could be important for the AIESPACE USERS flying in VFR!!
Requirements for AFIS ,,
Requirements for the smaller AIRPORTS in the future mainly used only by LCA
The transfer of responsablity on SAFETY to EASA
AIRSPACE INFRINGEMENT
GENERAL AVIATION statistique task force
Audit on the 8,33 KHz
the use of FLARM as a cheap ANTICOLLISION WARNING for VFR but witcg does not react on AIRCRAFT equiped with SSR mode S but olly to other FLARM equiped AIRCRAFT
Via some experiments with a LICHT AIRCRAFT some expert conclude thad GENERAL AVITION is not capable to satisfy to some requirements of the futur SES or SESAR aplications.
here again the MAJOR MISCONCEPTION about the AIRSPACE OPERATERS apaered !
It is not hhe size of the AIRPLANE who in ICAO define hem as a
CAT = COMMERCIAL AIR TRANSPORT GA = GENERAL AVIATION AW = AERIAL WORK
OPERATIONS
A LICHT AIRPLANE can be operated as CAT, GA or AW A HEAVY AIRPLANE as a A380 or B747 can be operated as CAT,GA or AW
Some of the SMALLER- AIRPLANE have a more sofisticated equipage then the LARGER- AIRPLANE used in CAT by a AIRLINE operators
Plusieur college m'informe que ils ont des probleme sur mon blog aveque les information en ANGLAIS et NEERLANDAIS et que je negloge les pilotes francophone.
Heden morgend grondig de weerkaarten ,satelietbeelden en drukveranderingen bestuderd en kwam tot de conclusie dat het vandaag een frisse grijs bewolkte dag zou worden zonder neerslag tot deze avond.??
En wat stel ik nu vast hier in ANTWERPEN STAD------REGEN en schijnbaar op veel plaatsen in BENELUX
Er is dringend noodzaak bij PILOTEN en ook INSTRUCTEURS aandacht te besteden dat hun leerlingen , passagiers of bezoekers welk zich tussen de vliegers kunnen verplaatsen in hun bijzijn steeds ver van de VLIEGTUIGSCHROEVEN weg blijven en ook van de voorzijde van vliegtuigen met een turbine gezien het gevaar dit kan opleveren !!!
Een schroef steeds beschouwen als HOT en uit zijn draaivlak blijven is vitaal voor iedereen.
Deze verwitiging plaats ik wegens bepaalde zaken deze week op een vliegveld te hebben gezien en waarvan ik de betrokken personen zelf heb terecht gewezen
Heden krijg ik een aantal meldingen over werkelijk een aantal gevallen van PESTEN van bemaningen door het personeel van de beveiligingsdiensten ( SECURITY )
SECURITY tast de SAFETY der vluchten aan !!!!
Ook on de CHIRP n° 83 -summer 2007 zie ik vermelding van een aantal incidenten met be BEVEILIGHEIDSDIENSTEN
Er is dringend een noodzaak tot een code of etics en opvoeding van de beveiligheidsdiensten om zulke incidenten te vermijden alvorens zij een onrechtstreeks reden zullen worden voor een FATAAL ONGEVAL.
Via IAOPA en EAS tracht men om te vermijden dat alle VFR vluchten in de toekomst moeten uitgerust zijn met nieuwe radios om in VHF te beschikken over 8,33KHz separatie inplaats van de huidige 25 KHz uitrusting.
Tevens gaat de invoering van de UAV ook bepaalde nieuwe verplichtingen voor gevolg hebben
De "SEE and AVOID" in VFR is ook ter discutie en een aantal VFR vliegende PPL hebben hun onzekerheid naar voor gebracht om in de zeer drukke luchtruimten buiten gecontroleerd luchtruim in de toekomst de MIDAIR COLLISIONS te ve"rmijden te kunnen beschikken over een eenvoudig COLISION AVOIDANCE SYSTEEM ( !!!!!) gelijk heden in gebruik is gesteld bij het ZWEEFVLIEGEN.
Hiervoor heeft de heer ERNST HAUFF van AOPA-BELGIE een vragenlijst in circulatie gebracht om uw opinie als AIRSPACE USER te kennen.
Gaarne uwe medewerking ,,,,,,, informatie is zeer belangrijk ,, wat is uw reactie ?????
Heden beschik ik via een der SENIOREN ( ZONNEKE) over een reekis mooie foto's over de DAG 27 DER MINDER VALIDEN KINDEREN welk plaats vond op Dinsdag 18 SEPTEMBER 2007 op ANTWERP AIRPORT onder de tiel WINGS for CHILDEREN via JEUGD EN LUCHTVAART
Persmensen welk het wensen kunnen tevens een PERSMAP bekomen via hun postadres te bezorgen aan SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR
Tevens stellen wij belang om de informatie te verspreiden in het vooruitzicht de 28e DAG te organiseren op 29 SEPTEMBER 2009 waarvoor wij tevens steun en sponsers wensen te bekomen:
Men vraagt mij of ik buiten de LUCHTVAART en de EU-ARENA nog hobby's of bezigheden heb.
Natuurlijk ik werk graag in onze tuin , ga regelmatig lekker eten in t'stad en op de PC ga ik in seniorennet nu en dan kijken op het FORUM, de CHAT en de andere BLOGS
Twee intresante BLOGS waar ik soms even ga verpozen zijn:
Heden was ik op bezoek in ANTWERP EXPO( het bouwcentrum) ten behoeve van FLAG op de TRANSPORT &LOGISTICS
In verhouding van vroegere uitgave was er zeer weinig LUCHTVAART gebonden firma's aanwezig.
-BRUSSELS AIRPORT een lege stand
-SAS cargo lege stand
- CARGO-B AIRLINES kreeg ik een zeer intresante briefing door een zeer gemotiveerde persoon ; de heer ROEL van HULLE, BEOORDELING; iniatief op te volgen WWW.CARGOB.COM
-SAT GROUP - bewakingsdiensten -brandbewakin -explosive research dog team -Safety & evacuation grou WWW.SATGROUP.BE
Verder was er veel afgestemt op SCHEEPVAART, BAANVERVOER ,SPOORVERVOER en behandeling en management van Goederen
Enkele senioren denken dat ik piloot was bij SABENA dat is geheel onjuist.
Ik heb wel even in de BLS of de zogenaamde SABENA-SCHOOL te GRIMBERGEN gevlogen
Ik ben PILOOINSTRUCTEUR geweest op L18C en ALII bij het LT/AVN het vroegere air-OP en nu de HELI-WING van de component LUCHT van de KRIJGSMACHT welk nog enkel te LIEIGE-BIERSET bestaat met de AUGUSTA 109 en nog enkele ALII
Tevens was Ik PILOOT-INSTRUCTEUR ZWEEFVLIEGEN in een aantal burgerclubs en de LUCHTKADETTEN van BELGIE;
Ik was ook betrokken bij SOTRAMAT FLYING SCHOOL in DEURNE vliegveld nu genaamd ANTWERP AIRPORT.
Mijn vliegaktiviteiten waren voornamelijk in BENELUX, FRANKRIJK , ENGLAND en DUITSLAND en ook even maar in beperkte mate in ARGENTINA,ZUID AFRIKA,SENEGAL,ALGERIA en BIAFRA.
Ben ook zeer aktief geweest in militair en burger droppen van parachutisten en slepen van zwevers
Tevens aktief geweest als GROUNDINSTRUCTER voor PPL,CPL rn IFR en SIMULATOR
Ten behoeve van mijn aktiviteiten als EU-LIAISON OFFICER voor IAOPA( global) sedert 1980 tot 2004 ben ik ook naar ;USA,CANADA,AFRIKA,JAPAN,AUSTRALIA geweest maar ben daar niet als PILOOT aktief geweest
Nu vlieg ik nog zelden en meestal met collega's instructeurs
Dus ik ben nooit LIJNPILOOT geweest.
Ik hoop dat deze toelichting de zaken in het juiste daglicht plaatsen, zoniet stel uw vraag of vragen ??
The most important aspect from GA/AW for VFR & IFR operation concerned the WWW.EUROCONTROL.INT/EAD wher the AIP and NOTAMS are avaible at no cost only registration as pilot is reequired.
Note : Mr Ivan LEFEBVRE has left the EUROCONTROL CRCO/R3/1 after many years beeing a vital contact point for the GA/AW operators who have very mutch apreciated his very positive asistance ans advise to his collega's pilots I hope he is now enjoiing his retirement and hope to see hem one of this days back at a AVIATION EVENEMENT
Heden verneem ik dat VTM bezig is een reportage te maken over VLIEANGST
Heb de juiste gegevens nog niet maar de uitzending schijnt voorzien te zijn einde OCTOBER 2007
Heb geen contact gehad met de makers
Zoalik reeds vroeger vermelde in deze BLOG hadden we in de jaren 60 bij de SOTRAMAT FLYING SCHOOL op de luchthaven te DEURNE( ANTWERPEN) met documentatie van AOPA-USA met succes een cursus ingericht voor mensen welk last hadden van VLIEGANGST