Via de CHAT,E-mail en zelfs FORUM worden er vragen en inlichtingen gegeven over de MEDISCHE voorwaarden om piloot te kunnen worden. De wetelijke teksten zijn voorzien in de NATIONALE WETGEVING in fuctie van JAA-JAR/FCL-3 en de ICAO ANNEXEN.
Maar uit deze teksten is het heel moeilijk om als leek en zelfs voor een dokter duidelijk te kunnen bepalen aan wat men moet voldoen en welke afwijkingen er zijn voorzien tevens is er verschil tussen een PPL,en CPL+ATPL voorwaarden om niet te zegen dart er zelfs tussen de EU lidstaten duidelijke verschillen worden toegepast.
Bij twijfel kan ik na een persoonlijk vrijblijvend onderhoud de kandidaat verwijzen naar vertrouwensartsen welk een vooraf bepalend onderzoek u bijstaan in deze belangrijke stap in uw leven en toekomst.
Ik kan geen specifieke vragen met zekerheid en eerlijkheid via e-mail beantwoorden zonder de persoon te ontmoeten en te verwijzen naar een MEDISCHE LUCHTVAART EXPERT.
Gisteren avond kreeg ik een JOURNALISTE aan de telefoon die wilde weten wat de toekomst mogelijkheden voor de VLAAMSE jeugd zijn om in de LUCHTVAART een loopbaan te hebben.
Volgens mij zijn er veel mogelijkheden om een loopbaan in de LUCHTVAART te hebben gezien er 92 despecialiseerde beroepen zijn volgens een vroeger gelezen FRANSE studie welk ik spijtig genoeg niet meer terugvindt in mijn arschieven.
Natuurlijk stelde zij enkel belang in het beroep van PILOOT en kende maar een soort van piloot degene waarmee zij jaarlijks op verlof vloog naar verre oorden, (CHARTER) er zijn echter verschillende soorten piloten in de BURGER en MILITAIRE luchtvaart en heb haar het diagram gefaxt van de soorten "AIRSPACE USERS" om eens beginnen na te denken alvorens we verder hierover praten.
Men kent schijnbaar maar een beroep in de LUCHTVAART dat is PILOOT men moet echter weten dat dit slechts een van de moeilijkste te bereiken beroepen is in de huidige manier van organisatie van het EUROPEESE onderwijs.
zie de tekst van BENNO BAKSTEEN van PNL op WWW.PNL.NL en ga naar PUBLICATIES over dit aspect, tevens bleek in het verleden uit een studie en gegevens uit de opleiding tot piloot in BELGIE er uit de 100 initiele kandidaten voor het beroep van PILOOT( burger of militair) er slechts 6 het tot operationeel piloot brachten dus kans op succes was 6%.
Een advies dat ik heden aan jongere geef is om verder te studeren tot het behalen van een UNIVERSITAIR DIPLOMA maar vanaf hun 15 jaar het ZWEEFVLIEGEN te gaan beoefenen via in BELGIE de LUCHTKADETTEN ( WWW.BELGIANAIRCADETS.ORG . )of via het centrum te ( WWW.CNVV.ORG. ) gelegen te SAINT HUBERT
Hierover meer later uit te werken, maar individuele vragen en gespekken zijn mogelijk na afspraak. met SDW
CHATTERS of bezoekers van mijn BLOG welk in het NEDERLANDS bepaalde aspecten der LUCHTVAART verder willen opzoeken verwijs ik naar : WWW.PNL.NL welk zeer veel informatie beschikbaar maakt en ook een NEWSLETTER uitgeeft voor degene die "DONATEUR" worden. !!!!! Ik wou dat wij in BELGIE ook zo een project konden opbouwen ten behoeve van het verspreiden van LUCHTVAART informatie
Een aantal opmerkingen komen binnen via e-mail aangaande mijn slordig gebruik van het NEDERLANDS op mijn BLOG. en in mijn E-MAILS.
Geboren zijnde in 1934 was ik aanwezig bij de 2de wereldoorlog en verdween uit BELGIE naar FRANKRIJK waar ik naar school ging en nadien terug in BELGIE tot het achtste studiejaar(dus geen middelbaar of hogere studie"s) waarna ik in de wieler wereld aktief was zonder veel succes en dromende van de luchtvaart sedert 1950 maar niet aanvaard werdt. In 1954 vervoegde ik de luchtmacht als niet vliegend personeel en verdween terug naar FRANKRIJK waar ik via het ZWEEFVLIEGEN en MOTORVLIEGEN mijn privaat piloot binnen haalde , tevens begon ik daar door zelfstudie mij voor te bereiden voor de AMERIKAANSE verguningen alhoewel ik nooit geen engels had geleerd. Terug in BELGIE als burgerinstructeur ZWEEFVLIEGER en SLEEPVLIEGER behaalde ik mijn BELGISCHE BEROEPSPILOOT en vervoegde als militair het LT/AVN( lichte vliegwezen van de landmacht) en behaalde de militaire en burger bevoegdheden van BELGISCH en AMERIKAANSE INSTRUCTEUR VLIEGTUIG en HELICOPTERS en behaalde tevens de theoretische examens CPL en IFR in BELGIE,FRANKRIJK,NEDERLAND en de USA(FAA). Was tevens aktief in AERIAL WORK zoals RIJKSWACHT opdrachten,PARADROP, MEDISCHE vluchten en OPLEIDING van piloten in vlucht. na een ongeval werdt deze weg brutaal afgebroken maar legde mij na 6 maand hospitaal toe op GROUNDINSTRUCTOR voor CPL , IFR en CFI en aktief in SIMULATOR en AIRTAXI . IN 1980 werdt aanvaard als LIAISON OFFICER voor IAOPA met zijn 60 lidstaten en 400.000 leden welk aktief zijn bij ICAO( 188 lidstaten) en aktief in GENERAL AVIATION & AERIAL WORK bij de EUROPESE INSTELLINGEN en EUROCONTROL te BRUSSEL. Al het schrijfwerk en typwerk werdt uitgevoerd door mijn vrouwtje en de nodige secretaressen en ik zelf schreef bijna altijd in het ENGELS(AMERIKAANS). en dit tot 2004 waarna ik voor de derde maal op rust ben gegaan en de PC en SENIORENNET ontdekte waar ik zelf moet typen en NEDERLANDS tracht te gebruiken. Ik ben slordig in het taalgbruik in NEDERLANDS,FRANS en DUITS en het AMERIKAANS is niet bruikbaar op SENNET. In functie van de vele vragen bij de SENIOREN op de CHAT , FORUM en E-MAIL heb ik de BLOG opgebouwt in het NEDERLANDS.( met de nodige fouten) Nu ben ik nog actief als REGISTERED EU-LOBYIST ten persoonlijke titel en als hobby en EXPERT,CONSULTANT in GENERAL AVIATION & AERIAL WORK via FLAG. Ik ga niet veel aan doen om mijn NEDERLANDS te verbeteren maar men heeft mij overtuigd dat de verspreiding van de ervaringen en informatie zijn nut heeft voor de LUCHTVAART van de NEDERLANDSTALIGE in BELGIE en NEDERLAND en zelfs voor ZUIDAFRIKAANSE bezoekers van mijn BLOG.
Kommentaar ,vragen zijn steeds welkom en vergeet niet mijn slogan " "ER BESTAAN GEEN STOMME VRAGEN" hoor
EURO - FLY onderzoekt om in de toekomst een LUCHTVAARTBEURS te organiseren in de GRENSHALLEN HASSELT
De bedoeling is trachten de beroepsluchtvaart(GENERAL AVIATION,AERIAL WORK en de LUCHTSPORTEN ter aandacht te brengen van de inwoners van het EURO-REGION
Ik stel voor herfst 2007 of 2008 als target!!!!!!!
voor mogelijke voorstellen ten behoeve van de THINK TANK waaraan ik voorzie mede te doen kunt contact nemen met : EUROFLY: tel 011-299423 fax 011-299409 e-mail: EUROFLY@GRENSLANDHALLEN.BE
In functie van de tekst van BENNO BAKSTEEN van PLN over het probleem van de jonge piloten in nederland had ik op zondag 25 sept een gesprek met een aantal jongeren welk hun verguning van beroepspiloot met succes behaalden en voorzien om hun loopbaan te gaan aanvangen. Uit hun mond vernam ik dat er verschilende een bevestiging bekwamen om in october/november in een belgische maatschappy hun training op een type van toestel te beginnen zonder dat zij deze zelf hadden bekostigd. Persoonlijk adviseer ik hen de bevoegdheid 2e piloot op BOEING of AIRBUS niet zelf te bekostigen en af te wachten dat de FIRMA hen deze aanbiedt mits bepaalde favciliteiten van terugbetaling met een 3 jaar contract als basis. Deze voorwaarden schijnen aanvaardbaar voor beide partijen gezien er schijnbaar noodzaak is om jonge piloten aan te werven.
REACTIE van betrokken jonge en ook oudere piloten is zeer welkom om mij een beeld te vormen wat de evolutie is in BELGIE.
Veel SENIOREN vragen mij advies voor hun kleinkinderen over de mogelijkheden om PILOOT te woorden.
Eerst en vooral er bestaan verschillende soorten piloten zoals ik in vroegere vermelding in mijn BLOG heb uitgewerkt hoor!!!!
Via het nieuws op de radio hoorde men een intervieuw van een 18 jarige( eric moens) welk nu als 2e piloot vliegt op B757.
Het is niet zo eenvoudig om daarop een eerlijk antwoord te geven initieel zou ik ja zeggen want het beroep van PILOOT en als HOBBY heeft mij veel vreugde in het leven verschaft, ik ben echter nooit LIJNPILOOT( ATPL) geweest maar in MILITAIR en BURGER PILOOT/INSTRUCTEUR maar een aantal van mijn leerlingen zijn nu PIC op BOEINGS,AIRBUSSES,FOKKER,en nog vele andere LIJNVLIEGTUIGEN.
Het gaat er natuurlijk ook om zijn kost te verdienen en dat is niet altijd zo eenvoudig in de nieuwe luchtvaart wereld.
Op gebied van advies krijg ik juist een intresant nederlandstalig artikel van BENNO BAKSTEEN voorzitter van PLN.
Verschillende stellen belang in foto's van de BELGISCHE FOUGA's u bezorgt me uw e-mail of gaat via OOGLE en vraagt FOUGA MAGISTER en u bekomt een ganse reekds mogelijkhedebn over de FOUGA
Gisteren was voor mij een dag vol nostalgie welk bepaalde bezoekers van de BLOG en CHAT kan intreseren.
De Kolonel vlieger strafbrevethouder Ir O.COLMANT commandant van de de HELI WING te BIERSET organiseerde voor de tweede maal een banket van de oudgediende van het LICHTE VLIEGWEZEN van de LANDMACHT.
Een 400 tal gaven gevolg aan deze oproep en piloten ,mechaniekers en grondpersoneel van het LT/AVN waren aanwezig.
Bij een leker banket klaar gemaakt door het personeel van de keuken en een leker wijntje werden er herineringen opgehaald van de tijdperken met de SV4,AUSTER,SCHIPMUNK,PIPER(L18C)ALOUTTE 2,DORNIER 27,PUMA, BRITTEN NORMAN en de huidige A109.
In fuctie van de reorganisatie vernamen wij de sluiting van de SCHOOL-LT/AVN te braschaat in JUNI 2006 en het verdwijnen van de AL 2 einde 2007.
De aanschaf van 10 transporthelicopters ter vervanging van de SEAKING en AL 3 van de LUCHTMACHT en ZEEMACHT;
Het was een zeer aangename bedoening met ophalen van vele herinneringen met aanwezige vrienden maar ook het vaststellen van het verdwijnen van een aantal onzer vroegere collegas.
Een te herhalen iniatief en een grote proficiat aan het personeel van DE HELI WING. te BIERSET
Eindelijk laat men op CNN en BBC WORLD een incident zien welk de piloten positief oplossen.(zie kranten) In vele gevallen lossen de bemanning een probleem in vlucht met succes op of maken een VOORZORGSLANDING maar dan spreekt men er in de PERS niet over. Enkel als het fataal afloopt krijgen we dat nieuws in de pers of schrijft iemand er een boek over de fouten die we maken maar nooit over de problemen die we oplossen als er iets abnormaal gebeurt.
Verzond gisteren nog een rapport naar NASA-ASRS Alerts aangaande de mogelijke oorzaak van dit probleem ter bestudering.
Enkel vragen gaan over het bestaan van een lijst of iniatief " FLYING BLUE" !!!!!
Dit is schijnbaar een inatief van 10 miljoen leden en130 firmas waarin 30 airlines onder inpuls van KLM en AIRFRANCE als een getrouwheidsprogramma maar niets te zien met de ZWARTE LIJSTEN bij bepaalde staten BELGIE,FRANKRIJK,ITALIA(?)ZWITZERLAND en USA
Een der opmerkzame bezoekers speelde in op mijn informatie over de in 1965 gevormde GARUDA piloten hun kwaliteit.
In het INTERNATIONAAL LIJNVLUCHTVERKEER mag de piloot boven de 60 jaar niet meer vliegen als PIC, alhoewel dat in de toekomst kan worden aangepast tot 65 jaar!!!!!
Niet uit het oog verliezende dat deze piloten om de 6 maand onderworpen aan een MEDISCH onderzoek,een mondeling INTERVIEUW en een VLIEGTEST in VLUCHT en op SIMULATOR.
De piloten voor GARUDA elk wij opleide in ANTWERPEN voor FAA en ICAO bij de firma SOTRAMAT waren toen 18 jaar oud en hebben dus de limiet van 60 jaar nog niet bereikt.
Tevens zijn er enkele nu betrokken in de opleiding van de nieuwe piloten en geven de door ons gewenste hoge standaards door aan hun leerlingen
THANKS voor de bekomen reactie welk mij de kans geeft om weer enkele intresante aspecten van de LUCHTVAART toe te lichten
Enkele aktieve PILOTEN hebben vragen gesteld over het gebruik der LUCHTVAARTKAARTEN en de LUCHTVAARTINFORMATIE en de GPS databank hiervoor verwijs ik heden naar www.AOPA.NL. welk in haar AOPA-NL BULETIN aandacht aan dit onderwerp heeft onder de titel EBP-029
LEGAAL GEZIEN:Voor het VFR /IFRvliegen verwijs ik naar 1/500.000 ICAO kaarten en de NATIONALE AIPs.
OPERATIONEEL is dit onbruikbaar voor de individuele IFR vliegende piloot en maken we gebruik van up-to-date JEPPESEN informatie en GPS DATA BASE ( welk in progres zijn om wetelijk aanvaard te zijn op FAA en EU vlak)
Een aantal berichten op mijn BLOG vragen informatie of opmerkingen waarop ik wil antwoorden , maar zij hebben hun E-mail niet vermeld zodat ik hen niet kan beantwoorden.
Enkele betreft waar er firma"s gevestigd zijn die ULM verkopen,verhuren en een opleiding bezorgen.
Verneem heden morgend via CNN dat men reeds heeft kunnen bepalen datde piloot van de AIRBUS te TORONTO een fout heeft begaan volgens een artikel in de de krant LE FIGARO.
Iets is er verkeerd gegaan maar wat weten we nog niet er verkeerd ging!!!! Hoe kunnen we zulk een accident voorkomen is de vraag die de onderzoekers als opdracht hebben en daarvoor hebben we nog veel meer tijd nodig.
AIRFRANCE geeft hierover geen bevestiging maar dat kan ook maar enkel nadat het voledig onderzoek is afgewerkt en dit is nog niet het geval volgens een colega van het DGAC.
Deze dagen ben ik op bezoek geweest te BRUSSEL bij het E.P, EUROCONTROL en DG-TREN in funktie om een aantal ontwikelingen te volgen wat betreft de SAFETY en SECURITY in het LUCHTVERVOER.
Tijdens de vergadering van het COMMITIE TRANSPORT en TOURISME kwam de commisaris BARROT zijn toelichting geven over de belangrijke punten waaraan gewerkt wordt.
Speciale aandacht ging er over de LUCHTVAART wat betreft het uitwerken van een ZWARTE LIJST over de te verbieden AIRLINES op de EU luchthavens.
Uit de dialoog tussen de MEP en Mr JACQUES BARROT werden er vele opinies naar voor gebracht.
LUCHTVAART is vitaal voor de MOBILITEIT van de EU burgers.
Maar er moet meer VEILIGHEID,MINDER GELUID,MINDER UITLAATGASSEN, MINDER BRANDSTOFVERBRUIK ,BETER WERKOMSTANDIGHEDEN voor het personeel maar het VLIEGTUIGTICKET moet GOEDKOPER worden.
Meer aandacht voor de verbindingen met de REGIONALE LUCHTHAVENS zijn noodzakelijk
Een aantal intresante punten vindt u op: WWW.europarl.eu.int. Maak keuze uit een der 20 beschikbare talen Ga naar: REGIONAAL BELEID EN VERVOER ONDERWERP: story vervoer 14-09-2005 14u24