Een der onderwerpen waarover er veel te doen is heden betreft de aktiviteiten van de piloot in CHAD P. WILMAERTS.
Ik hebtot heden vermeden om hierover te reageren omdat ik de juiste toedracht niet weet.
-Was hij HARTLIJDER ??
-Wist hij dat hij voor een CRIMINELE organisatie die kinderen vervoerde. ??
Ikzelf en ook collega's piloten zijn in het verleden ongewild en onwetend betrokken geweest bij criminele feiten bij het uitvoeren van onze normale opdrachten.
Het is soms slechts veel later dat wij beginnen te vermoeden dat er bij bepaalde vluchten er iets verkeerd was.
Ook zijn we herhaalde malen door de BOB van de RIJKSWACHT ondervraagt zonder echter te weten over wat het ging en hebben we later er officieel niets meer over vernomen
Als veertienjarige droomde ik er van om piloot te worden maar werdt afgewezen wegens onvoldoende studievoorwaarden.
Ik vervoegde in 1954 de LUCHTMACHT als niet vliegen personeel( soldaat miliciaan)
In 1956 vervoegde ik HQ AIRCENT en daar had ik de mogelijkheid om enkele malen mee te vliegen met het toestel van de BAF in MELUN-VILLAROCHE op een DOMINO (DE HAVILAND DH93A DRAGON-RAPIDE.) waar ik van achter de rug van de piloot het uitvoeren der vlucht goed kon volgen met de uitleg van Col VAN MOLKOT of Col SIMAESE(??) , ik heb echter geen spoor van deze vluchten; nadien had ik de mogelijkheid om met de PEMBROKE herhaalde malen naar Brussel te vliegen en zelf de sturen te bedienen gezien dit toestel met dubbelbesturig was uitgerust.
Met het gevolg dat ik nadien de AEROCLUB van AIRCENT welke in oprichting was vervoegde als leerling piloot MOTOR en ZWEEFVLIEGEN met militaire instructeurs ( BAF,RAF,CAF,FAF om de Franse PPL(A) te behalen van DGCA en FNA lid.
Hier werdt ik vooral in de hand genomen door een Franse Instructeur van L'ALAT ADJ VALMARY
A question witch is made regulary concerning the value of LOBBYING at EU level.
I can confirm thad lobbying has somme positive results if started in a very early phase of a new proposal or project.
Also is it required to lobby at the various institution as a regular activity, since the desition making at EU level is very complex
Also are there a lot of external influances and requirements who can play a role in the procedure.
Regular conversations with Administratif and political orientated persons is required.
Some proposals disapaer out of vieuw for a long time and can be changed and adapted completly , a permanent follow up is required although this is sommetime very complex ansd time consuming
In het verleden was ik in functie van mijn aktiviteiten als piloot LT/AVN regelmatig in ELZENBORN en omgeving aktief.
Ik stelde daar vast dat de DUITSTALIGE zeker niet mocht beschouwen als DUITSERS maar als BELGEN.
Een zeer intresant incident welk mij overkwam in de 2000 betrof het onderstaande !!
In de jaren 60 aktief als piloot op de landingsstrip te Elzenborn had ik regelmatig jongeren welk ons benaderde om naar de vliegtuigen en helicopters te kijken.
Een toen 16 jarige jonge man was daar regelmatig aanwezig en stelde belang in een opleiding tot piloot, ik bezorgde hem toen de gegevens om naar de BLS te gaan , en hij bood zich aan voor de toelatingsexamen, maar hij werdt te licht bevonden gezien hij duitstalig was en dat deze examens in het Frans en Nederlands plaats vonden.
In een later stadium stelde ik hem voor om zich kandidaat te stellen bij de school van LUFTHANSA in Duitsland. Na een aantal administratieve weerstanden werdt hij als Belg en lid van een EU lidstaat toch toegelaten en slaagde zijn oleiding met succes en werdt piloot bij Lufthansa.
Ik verloor de jonge man uit het oog en besteede verder geen aandacht aan dit voor mij positief resultaat.
Enkele jaren geleden tijdens een verblijf in het duitstalig deel van Belgie ontmoete ik de ouders van deze jonge man en tot mijn verbazing kreeg ik een uitbrander van de moeder van de betrokken jonge man. Zij verweet mij dat ik van haar kleinkinderen Duitsers had gemaakt gezien haar zoon tijdens zijn verblijf als piloot bij lufthansa met een duitse vrouw was gehuwd en in duitsland woonende de kleinkinderen nu de Duitse nationaliteit hebben.
Ik kon mijn horen niet geloven dat alhoewel ik had bekomen dat haar zoon zijn droom had kunnen waarmaken en hij een goed betaalde plaats als piloot bekwam bij Lufthansa .
Ik maakte van haar kleinkinderen ' DES BOSCHE" ??? tracht dat maar even te begrijpen.
Ik heb in het verleden steeds veel vreugde bekomen en ben daar heel fier op dat ik jongeren hun droom in de LUCHTVAART waar te maken door een klein zetje in de goede richting te geven of door hen de basis opleiding tot piloot te bezorgen
DUITSTALIGE BELGEN zijn zeker geen DUITSERS is mijn ervaring
Heden zijn al de door mij bekende E-MAILTJES beantwoord, ik stel echter vast dat er een aantal mailtjes verloren zijn gegaan en indien u geen reactie hebt gekregen op uw E-MAIL stuur het dan nogmaals
Sylvain A.T. DE WEERDT geboren te ANTWERPEN op 02/10/1935
School gelopen te MERKSEM,StMARGUERITE de CAROUGE (FRANCE), ANTWERPEN STAD tot 8e studiejaar en Diploma 4e graad in 1949.
1950 begin 1e jaat TECHNISCHE SCHOOL in de MEISTRAAT te ANTWERPEN Maar tevens gestopt en naar de opleiding met leercontrakt voor RIJWIELMAKER in functie van mijn aanvang als WIELRENNER op de BAAN en de PISTE als BEGINNELING,LIEFHEBBER tot 1954
In 1952 aanvraag KANDIDAAT-PILOOT van de BELGISCHE LUCHTMACHT maar afgewezen wegens studievoorwaarden.
01/06/1954 werknemer bij CATY TRABNSPORT bedrijf
01/10/1954 vervoeg de BELGISCHE LUCHTMACHT als soldaat-miliciaan te ETTERBEEK en vervoeg TERVUREN voor de opleiding tot MP
1955 vervoeg als MP LUCHTMACHT; -ETTERBEEK -MEERDAAL als MP en opleiding HONDENSTALMEESTER
07/09/1955 Gehuwd met Annitta BRITS te HOBOKEN
15/09/1956 vercoeg AIRCENT te FONTAINEBLEAU (FRANCE) als MP-AIRCENT-POLICE en achereenvolgrens aktief als: -GUARD SERVICES -CLOSE PROTECTION -SECURITY BRANCH -INVESTIGATION BRANCH
Gebruikte talen NEDERLANDS,FRANS,ENGELS mijn DUITS heb ik verwaarloosd en praktisch niet meer gebruikt
27/04/1958 Eerste officiele vlucht als leerling piloot in de AIRCENT FLYING CLUB op JODEL 112 F-OTAN
16/06/1958 EERSTE SOLO vlucht op VLIEGTUIG JODEL 112 F-OTAN te MORET-EPISY. 03/09/1958 eerste SOLO ZWEEFVLIEGTUIG EMOUCHET SA103
11/04/1959 bekom mijn PPL(A) via FFA(ex FNA)
30/08/1958 geboorte van onze zoon JERRY te MORET sur LOING
LID AOPA-USA 01/01/1960
30/09/1961 terugkeer naan BELGIE aanvraag KANDIDAAT PILOOT van de BAF
Als MP aktief te: -EVERE -MELSBROEK -EVERE -BEAUVECHAIN
Aktief als PPL, RCPL,MOTORVLIEGEN en ZWEEFVLIEGEN ti -EBAW -EBKH -EBMO -EBDT
Aktief als GROUNDINSTRUKTER bij SOTRAMAT te EBAW en BEERSE
Aktief als PILOOT voor het afleveren van NIEUWE CESSNA van uit REIMS naar verschillende bestemmingen in EUROPA.
ZWEEFVLIEGINSTRUKTEUR bij LUCHTKADETTEN van BELGIE te EBBE , EBZR en EBWE.
PILOOT SLEPER ZWEEFVLIEGTUIGEN , PARADROP en LUCHTFOTOGRAFIE.
FEB 1963 BELGISCHE MILTAIRE PLOEG WERELDKAMPIOENSCHIP ZWEEFVLIEGEN te JUNIN(ARGENTINA)
CURSUS FI bij de BLS te GRIMBERGEN
01/10/1964 cursus 64A bij de EPE -BAF te EBTN
11/04/1965 naar EBBT als LEERLING PILOOT LT/AVN
15/08/1965 gebreveteerd PILOOT LT/AVN op PA18
18/08/1965 INSTRUCTEUR PILOOT LT/AVN op PA-18 te EBBT
16/05/1968 PILOOT HELICOPTER op AL II
14/02/1969 FI(A) FAA
Aktief als piloot ALII voor de BELGISCHE RIJKSWACHT en tevens aktief als piloot voor EUROTRANSPLANT
11/06/1971 AUTO ongeval !!!!
Aantal vlieguren 10.000 in VLIEGTUIGEN,HELICOPTER en ZWEEFVLIEGTUIGEN
Schijnbaar 123 verschillende type van LUCHTVAARTUIGEN
01/02/1972 opricting van SDW GENERAL AVIATION GROUNDSCHOOL via Annitta BRITS mijn echtgenote voor PPL,CPL,IFR;FI voor de BELGISCHE,FRANSE,NEDERLANDSE en AMERIKAANSE(FAA) theoretische examens.
01/12/1978 verlaat de LANDMACHT voor TCA operations
01/01/1980 aktief in ABI de BEROEPSVERENIGING voor INSTRUCTEURS
07/09/1978 toewijzing van DIPLOMA PAUL TISSANDIER van de FAI via de KONINKLIJKE BELGISCHE AEROCLUB
01/01/1980 toewijzing als bestuurslid AOPA-BELGIUM en via DOC als IAOPA(global) -LIAISON OFFICER bij de EUROPEESE INSTELLINGEN te BRUSSEL alsook bij HQ EUROCONTROL
1990 opbouw van de IAOPA-EUROPE office te EBAW, welk echter faalde na 6 maand wegens de grote Nationale verschillen in de benadering van GENERAL AVIATION (en ARIAL WORK) door de AOPA's in EUROPA
Bekwam de INTERNATIONALE AWARDS voor IAOPA
Nam deel aan de IAOPA-WA -CANNES(FR) -SIDNEY (AUS) -TOKIO (JAPAN) -SWITSERLAND -TOULOUSE(FR) -BERLIJN (GE) -USA -LUXEMBURG(LU) -UK -JOHANESBURG(SA)
Verliet IAOPA 31/12/2004
30/11/1998 PRIX ORANGE voor ANNITTA en SYLVAIN DE WEERDT van AOPA-GERMANY
Van 2000 to 31/12/2005 VICE-PRESIDENT van de EGASF in navolging van ASF-AOPA-USA
Ik heb hier nog enkele E-MAILTJES met vragen van SENIOREN over LUCHTVAART onderwerpen welk ik eerst verder moet zoeken naar de juiste toedracht en zal trachten deze morgen te bekomen van de betrokken diensten.
Today some informal contacts with the NATIONAL DELEGATES of the EUROCONTROL ENLARGED CHARGES COMMITIE.
Out of this I can conclude thad in general the majority of memberstates are not intending to introduce any CHARGES for the VFR and the IFR below 2000kgr in the ENROUTE and TERMINAL AIRSPACE. via the EU CHARGING SYSTEME
Op TV " één" zie ik zo juist een ex-collega van mij ROGER DEGRANDE welk als 68 jarige HELICOPTER-PILOOT nog steeds aktief is in de burgerluchtvaart en ten behoeve van DE NEDERLANDSE GASUNIE om toezicht te houden op de pijpelijnen van uit de lucht.
Roger is nog steeds even enthousiast dan in de jaren 60 toen ik met hem als instructeur op de ALOUTE II van het LT/AVN mijn omscholing van Vliegtuig piloot naar Helicopter piloot heb gedaan in de SCHOOL van HET LICHTE VLIEGWEZEN te BRASCHAAT-POLYGOON ( EBBT)