On many occasions I receive request for STATISTICAL INFORMATION on the AVIATION activity in the EU.
A intresting website to be consulted is: WWW.EUROCONTROL.INT and search for STATFOR
A very intresting new on line system is avaible to have information on historical information on the AERODROMES TRAFIC in EU is avaible via STATFOR by registering as user via MIGUEL.RODRIGUES@EUROCONTROL.INT
I ame als intresting in your feed back on this new avaiblity ??
In functie van mijn uitleg over het behalen van zijn vergunning van PPL(A) JAR-FCL van HENRI kreeg ik reeds twee E-Mailtjes met de vraag hoe of het nu in BELGIE ook mogelijk is om de vergunning te bekomen voor slechthorende ??
Reeds geruime tijd wordt dit in BELGIE bij de dienst WWW.MOBILIT.FGOV.BE naar voor gebracht maar tot heden geen resultaat.
Ik ga nu de aandacht vestigen van HELGA STEVENS in het VLAAMS PARLEMENT van het bekomen resultaat in FRANKRIJK om opnieuw trachten dit in BELGIE ook te bekomen.
Het is wel belangrijk te weten dat HELGA STEVENS alvorens aktief te zijn in het VLAAMS PARLEMENT tevens betrokken was in de EU middens om via de IDPA de mogelijkhied voor dove personnen tot de LUCHTSPORTEN te bekomen.
Onrechtstreeks hebben haar tussenkomsten toen ook invloed gehad op de ENGELSE en FRANSE LUCHTVAART AUTORITEITEN hun aanvaarding van HENRI zijn PPL(A) JAR-FCL
Dans ne numero INFO-PILOTE de Decembre de FFA vous trouveze l'article sur Henrib CORDEROY de TIERS le premier pilote Francais et a ma connaisanse European sourds titilaire d'une license PPL(A) JAR-FCL .
Cela apres un terme de 25 ans de combat et dont que j'ai etais occupe pendant plusieurs anne en fonction de mon activite comme IAOPA liaison officer at the EU in BRUSSELS.
A plusieur occasion j'etais present a BRUXELLES et a PARIS pour assister le projet D'HENRI et cela apret une demande de L'AOPA-USA et de du USA-DPA.
Je doit feliciter HENRI pour sa tenacite et ausi pour la qualite de ces instructeur en France, pour les instrcteur een USA cela est un entrainement logique car pour volez en VFR on a pas besoin d'une RADIO en restant een espace aerien de ICAO CLASS "G"
Wat betreft het gebruik van TV beelden was ik een aantal jaren als Piloot-Instructeur betrokken bij een incident:
Op bepaalde dag vervoegde ik een vergadering van Piloten bij het ABPNL te Brussel en werdt door de meeste piloten zeer loel behandelt wat ik geheel niet begreep.
Een der piloten wees mij er op dat mijn gedrag had onaanvaartbaar geweest ten opzichte van de onderhandelingen tussen de vertegenwoordigers van den ABPNL en de toenmalige Minister van verkeerswezen Herman DECROO.
Ik begreep er niets van want ik heb mij steeds zeer afzijdig gehouden over sociale aspecten van de Lijnpiloten( ATPL) en de toenmalige SABENA.
Na eet tijd kwam ik te weten dat er op de BRT een uitzending was geweest over het conflict tussen de Minister en de vertegenwoordigers van de ABPNL waarin men beelde toonden van De MInister DECROO en waar ik aanwezig was.
Wat stelde ik vast de BRT had geen beelden beschikbaar over het overleg tussen Herman DECROO en de ABPNL en toen had men gewoon een deel beelden genomen uit een vtoeger opgenomen vergadering over GENERAL AVIATION bij de RLW in aanwezigheid van Herman DECROO war ik aanwezig was en deze ingelast in hun reportage over het conflict met de ABPNL.
Het heeft lang geduurt dat dit misbruik aan het licht kwam en ik terug het vertrouwen van de piloten van SABENA en de ABPNL terug kon bekomen.
BESLUIT: 1)- Geloof zeker niet alles wat ge op TV met uw eigen ogen hebt gezien want manipulatie is zeer gemakelijk door gebruik te maken van opgenomen beelden. 2)- vermijdt TV intervieuws welk niet rechtstreeks worden uitgezonden. 3)- maak een schriftelijke overeenkomst dat men de beelden vooraf ter goedkeuring voorlegt.
Het principe dat men van zijn fouten kan leeren klopt maar in DE LUCHTVAART is het zeer nuttig om zo veel mogelijk van uw fouten of van andere hun fouten te leeren,!!
Daarom bestaat er al jaren een ANONYME REPORTING systeem waar we als PILOOT, VERKEERSLEIDER ,MECHANIEKER of elk ander persoon geheel anoniem de door ons gedane FOUT of FOUTEN kunnen neerschrijven zodat iedereen die bij de operationele luchtvaart gebeuren betrokken is die kan lezen en dar trachten over na te denken om zodoende dezelfde fout in de toekomst niet zelf te maken.
Tevens maken we daar ook een publicatie van met advies beschikbaar voor deze personen:
CHIRP en CALL-BACK zijn zeer intense gelezen publicaties ( in het engels) die maandelijks verschijnen tevens zijn er ook zulke verslagen in het frans beschikbaar via het tijdschrift VOLEZ
DE woorden die ik las van HTTP://BLOG.SENIORENNET.BE/AMOURETJE geschreven door HARRY im mijn GASTENBOEK hebben me toch even tot nadenken aangezet/
Hebben mijn aktiviteiten in de verschillende periodes in mijn levensloop een invloed gehad op de maatschappij en hebben mijn daden veranderingen te weeg gebracht??
Zoals ge kunt zien in mijn DRAFT CV heb ik zeer aktief geweest als niet vliegend personeel in de Belgische Luchtmacht in de veiligheid in het AIRCENT gebeuren.
Later als Piloot-Instructeur op vliegtuig heb ik vele militairen en ook burgers de toegang tot de Luchtvaart aangebracht , ook als instructeur zweefvliegen in KEIHEUVEL, RAAC en LUCHTKADETTEN.( veel jonge mensen)
Later als Helicopter piloot heeft vooral mijn vluchten voor operatie NIER, MEDEVAC en voor de RIJKSWACHT een aantal effecten voor gevolg gehad.
In mijn functie als lesgever samen met mijn vrouwtje voor de SDW GENERAL AVIATION SCHOOL zie ik ook nog regelmatig leerlingen die hun weg hebben gemaakt in de LUCHTVAART.
De periode als IAOPA liaison officer bij de EU en EUROCONTROL in BRUSSEL hebben schijnbaar toch ook sporen achter gelaten via mijn INTERNATIONALE betrokkenheid
Alhoewel ik sedert 2004 niet meer aktief ben in mijn IAOPA functie heb ik toch nog regelmatig via persoonlijke contacten invloed op het EU gebeuren.
Terugkijkend naar mijn verleden krijg ik toch een goed gevoel dat ik behoor tot de mensen die iets hebben verandert in deze WERELD en ik hoop dat mijn gezondheid en die van mijn VROUWTJE mij nog de kans zullen geven om van nut te zijn in deze samenleving
"Sommige mensen maken deze wereld speciaal,gewoon door er te zijn. Wel U bent zo een mens"
Warren de woorden van AMOURETJE die deze tekst tot gevolg hadden wat enkele woorden toch allemaal kunnen losmaken in een mens !!!!
Ik ga dit jaar geen WENSEN verzenden hoor en stuur via deze weg mijn BESTE WENSEN voor al de INSTRUCTEURS in 2008 en hoop voor iedereen een goede GEZONDHEID en veel
VREUGDE in uw dagelijks bestaan en zeker in uw LUCHTVAART AKTIVITEITEN in 2008
Tevens zal ik trachten in 2008 om onze LUCHTVAART verder te bevorderen in deze zeer snel
Een aantal SENIOREN uit WEST-VLAANDEREN vroegen mij informatie over HELICOPTERS in hun strrek in functie van het artikel in PASC@L en daarom verwijs ik hen naar:
Heden verneem ik via FONS DUMOULIN dat CHUCK ( CHARLES MATTERNE) overleden is en op 12 December wordt begraven te Koksijde.
Details beschikbaar via VTB secretariaat.
CHUCK heb ik leren aprecieren als HELICOPTER MILITAIR-PILOOT op SYKORSKY alsook in het burger op de HUGHES 500 en de ALOUETTE III van de Burgerlijke bescherming en via de MEDEVAC van het hospitaal te Brugge
ZONDAG 09 DECEMBER om 0400a helder wakker en gezwind het bed uit.
Gisteren avond op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN een voordracht bijgewoond georganiseerd door RAAC en JEUGD & LUCHTVAART door een zeer goede spreker PAUL HOPFF over de RAAC welk gesticht werdt op 03 NOVEMBER 1927 als AAC
En met een aantal zeer intresante foto's ter aanvulling van de twee boeken over dit onderwerp i geschreven dor PAUL HOPFF en uitgegeven door de RAAC
Zoals beloofd aan enkele SENIOREN vertel ik hier hoe ik ervaring heb gehad met een 12 tal uur in een Franse gevangenis met een houte brits en een paljas gevuld met stroo.
In de periode 1959/1960 maakte in van uit MORET-EPISY via mijn aanwezuigheid bij AIRCENT te FONTAINBLEAU op een zondag een oefenvlucht met een DORNIER 27 van de DUITSE landmacht ( Heerensfliegerij ) in gezelschap van een Franse mekanieker en een Canadeese pasagier.
In de omgeving van een FRANS MILITAIR vliegveld met aan een zijde een BURGER gedeelte lande ik daar met te bedoeling een koffie te gaan drinken in het burger gedeelte.
Na de landing gaf de burger ATCO mij echter opdracht naar het militair gedeelte te taxien gezien de militaire kleuren en registratie, wat ik ook aanvaarde;
Aangekomen op het militair gedeelte kwam een gewapend voertuig ons tegemoet en de oficier van wacht kwam naar het vliegtuig en sprak mij in het duits aan waarna ik hem antwoorde in het frans met de vermelding dat mijn duits niet zo goed was.
Dat was de grote vergissing een Duits militair vliegtuig van de duitse landmacht met een piloot die gebrekig duits sprak, een franse adjudant en een canadees in burger aan boord die daar lande zonder voorafgaande verwittiging of zonder een ordre de marche was te veel van het goede.
Ik verklaarde dat ik op een oefenvlucht was van uit Fontainbleau van AIRCENT, hij nam contact met HQ AIRCENT operations waar men echter niet op de hoogte was van mijn vlucht en dit was genoeg om alle drie in het cachot te worden gestoken !!
S'andesdaags om 0700 uur na een 12 uur kwam men ons verlosen en werden wij door de basisbevelheber uitgenodigd in de Mess officieren voor een ontbijt met de nodige champagne en veelvuldige verontschuldigingen voor het misverstand.
En zo heb ik ervaring opgedaan om te slapen op een PALJAS
TOELICHTING: Ik begrijp het wantrouwen van de officier van wacht voor deze zeer eigenaardige combinatie van een Duits vliegtug met een bemanning die het duits onkundig was en tevens waar men in de HQ geen kennis had van de uitgevoerde vlucht, tevens was frankrijk toen met het probleem Algeria in zijn maag en was men tevens nogal wantrouwig ten opzichte van de Duitse ex bezetter die slechts recent lid was geworden van de NATO!!
Een punt dat men mij steeds vraagt is naar het nummer van mijn GSM, ik moet heerlijk bekenen dat ik zulk een aparaat niet heb en ook in mijn huidige functie geheel niet nutig beschouw.
Tevens stel ik vast dat ik met de huidige informatica geheel niet vertrouwd ben en schijnbaar ook niet de drang voel om daar nog cursus over te volgen, ik ben reeds heel content dat ik een beetje uit de voeten kan met mijn BLOG,FORUM,CHAT en de E-MAILTJES als de PC niet voor problemen zorgt.
Mijn kennis die ik vroeger heb opgedaan via mijn ervaring in het LUCHTVAARTMIDDEN sedert 1954 is heden mijn bron om het nodige advies en informatie te verspreiden, alsook het feit dat ik kan terugvallen op vele goede vrienden in de EU-MIDDENS en DE LUCHTVAART om de gevraagde informatie te geven.
Tevens hebben wij onze zoon die op tijd en stond even binnenspringt om on PC en INTERNET systeem werkende te houden
Ik ben nog steeds gewoon van al de bekomen dossiers in papiervorm op te vragen en heb dus hier heel der stapels documenten om mij heen liggen tot wanhoop van mijn vrouwtje.
Heden of beter gezegt dezer dagen verloopt alles zeer goed,,,,,,,,,, MAAR wie weet wat de dag van morgen ons brengt ????
HEDEN nog per telefoon 03-236 29 54 wegens het probleem dat ik heden uw E-mail wel kan ontvangen maar niet kan beantwoorden tot nader tijdstip als dit hersteld is.