Both this persons are holding a Pilot License and very co-operative toward ANY AIRSPACE USER
I hope this is helpfull for the many E-mailers on this subject to witch I will not reply individualy on this question of required AIRCRAFT EQUIPAGE in EUROPE.
I received a number of reactions concerning the requirements to have a ICAO VFR NAVIGATION CHART on Bourd during a flicht/
From the Dutch reactions do I receive the information thad the ICAO 1/500.00 chart is mandatory for aLL VFR flights including the updating avaible in the DUTCH AIP.
From a German reaction I receive thad the 1/500.000 ICAO CHART is mandatury for VFR and IFR flights.
I have not obtained the legal references of this statements
As already mentioned are the Dutch Airpolice controlling the documentation on board of the GENERAL AVIATION & AERIAL WORK operators and looking particular on thre updated VFR-NAVIGATION CHARS.
I received information thad they are making a report for pilots who only have the IGN 1/250.00 Belgium charts and impose to have the ICAO 1/500.000 VFR NAVIGATION CHART before continuing the flight??
I ame intrested to know if any pilot has received a complaint about only having the VFR-GPS CHARTS from JEPPESEN.
In verbal conversation do some of the inspectors claim this is not a legal allowed chart where other accept this chart and some of them are themself using this chart insteead of the VFR-ICAO-NAVIGATION CHART.
ZATERDAG 02 Februarie 2008 van 1500 tot 1700 in de lokalen DGTA CCN 3de verdieping vooruitgangstraat 80B 1030 Brussel heeft de ALGEMENE VERGADERING van onze BEROEPSORDE plaats.
Verschillende vragen gaan over de gebruikte uurregelingen op wereldvlak , ik herinner me de vroegere les daarover nog vaag en voor de juiste uitleg zou ik dat allemaal terug moeten opzoeken:
Heden in de LUCHTVAART gebruiken we UTC
Vroeger was het GMT in gebruik
en Militair en in de meteo gebruikt men nog ZULLU tijd
Tussen deze drie is er weinig verschil hoor
Geheel verschillend is de ZONNE tijd die men moet uitrekenen voor elk punt op de aardbol
ZONE tijd is in functie van de theoretische TIJDSRIEMEN
En dan is er de LOKALE tijd welk per land en nu per verschillende landen wordt gebruikt met daarin nog de ZOMERTIJD en WINTERTIJD gebruik volgens politieke beslissingen
Zaterdag 05 JANUARIE 2008 om 1000 uur ben ik aanwezig op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN tot 1200 uur. Zondag 06 JANUARIE van 0900 uur tot 1200 uur op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN Woensdag 09 JANUARIE van 0700 uur tot 1100 uur HQ EUROCONTROL, 1300 uur J&L en 1400 uur tot 1600 uur FLAG
Heden zijn er nu wat minder E-mailtjes maar stel toch vast dat er in de EU-Instellingen toch een aantal mensen aktief zijn op hun bureel en dat dit jaar schijnbaar de EU niet geheel stil valt tusen de feestdagen, tevens is de spam zeer aktief en staat elke dag vol !!!
Gezien de laatste tijd een aantal gespreken over de DC3 of DACOTA gingen heb ik hier een zeer intresante website.
Ik heb slechts een 6 tal vluchten als 2e piloot kunnen uitvoeren in de jaren 60 met zeer ervaren instructeurs maar heb nooit de bevoegdheid DC3 behaalt hoor.
Moet wel zeggen dat dit een zeer intresante ervaring was
Herhaalde malen steld men vragen over het gebruik van de GSM aan boord van vliegtuigen:
Wat betreft GA & AW toestellen raad ik het gebruik ten steligste af gezien het invloed kan hebben op de AVIONICS uitrusting behalve als de PIC het specifiek toelaat.
Bij de CAT raad ik het tot heden ook nog af als algemene regel maar er zijn nu vliegtuigen welk daarvoor speciaal werden aangepast, maar dat is nog niet voor alle toestellen het geval.
Tevens heeft het gebruik van de GSM in vlucht ook problemen voor de werking van de grondinstalaties van bepaalde operators.
In de toekomst worden alle CAT vliegtuigen uitgerust voor het GSM gebruik aan boord maar dat vraagt tijd om de ganse Internationale vloot aan te passen, bij twijfel stel de vraag aan het boordpersoneel ook wat betrefd het gebruik in vlucht van de Laptop met internet aansluiting voorziet men in de toekomst deze mogelijkheid
Wat betredt de AERION JET als zijnde een CONCORDE in het klein zijn wij reeds een aantal maanden deze ontwikkeling aan het volgen in het kader van ve VLJ projecten welk in de USA uit de grond reizen, maar kunnen tot op heden geen beeld vormen van wat deze projecten als resultaat zullen hebben inde Luchtvaart der volgende jaren ???
Ik bekom hier een aantal E-mails met vragen over de Bell Jetranger welk betrokken is bij het ongeval te Merchtem , maar ga deze niet beantwoorden met mogelijke gissingen wat de oorzaak is.
Het zal wel enkele maanden in bes:lag nemen om al de stukjes van de puzel bij elkaar te zoeken om te begrijpen wat er mis ging.
Het spijt mij voor de heren van de pers welk mij contacteerden of mij opzochten op de Antwerpse Luchthaven deze morgend dat ik hen moest afschepen met " NO COMMENT"