Very intresting he was in the past the DG from the JAA in HOOFDDORP (NL) and has a lot of contacts and knowledge avaible for the NON CAT AIRSPACE USERS.
Verneem zojuist het overlijden van JOS ( JOSEPH) VERBINENEN te LEUVEN op 19 JANUARIE 2008 op 85 jarige ouderdom.
Voor degene die JOS hebben gekend een zeer gemotiveerde en aktief promotor van het ZWEEFVLIEGEN in ons landje en voor mij een goede vriend waar ik de laatste jaren nog regelmatig een praatje kon voeren over het verleden.
I already have informed in the past thad a AFIS is not a ATC and is only giving INFORMATION and no CONTROL.
I advise again thad there is a need to teach this to the STUDENT PILOT ASAP since out of conversation I understand thad there is a larhe diference in knowledge by the AFIS personel in certain AERODROME.
for VFR in VMC whe schould make clear difference between a:
TWR
AFIS
A/G
Be aware thad in VMC it is the responsablity of the PILOT to keep avoiding collision and the SAFETY of operation.!!!
Verneem zo juist dat de VZA in ANTWERPEN vanaf DONDERDAG 31 JANUARIE 2008 om 20:00 uur in het HUIS VAN DE SPORT in De boomggaartstraat 22 2600 ANTWERPEN tijdens 8 avonden.
Wat betreft de uitzending van het vliegtuigongeval in de EVERGLADES op 11 MEI 1996 met de DC9 van VALUJET vlucht CRITTER-592 ga ik niet trachten daar verder op in te gaan.
Hier zien we duidelijk dat DE VEILIGHEID van eenvlucht afhankelijk is van heel veel elementen waar het nodig is dat iedereen de juiste voorschriften toepast.
Sedert dit ongeval zijn er duidelijke bijkomende voorschriften ingevoerd om zulk een ongeval te voorkomen.
-Requested again a overal vieuw of the SSR-mode S aplication for VFR in perspective to have VFR excempted from MODE S UFN. -Reorganisation of the EU involvement on AVIATION in the EU -The GENERAL AVIATION & BUSINESS AVIATION at EU level - Basic draft Documentation on JOBS in AVIATION ?? - folow up on contacts toward SESAR -J.U
Wat bereft mijn loopbaan heb ik op het SENIORENNET op het FORUM bij het onderwerp SENIORENNET CAFE onder de hoofding ; DE TIJD van TOEN-70 PLUSSERS .
Gezien ik geboren ben heb ik ook ervaringen van tijdens WWII daar geplaatst, mijn aktiviteiten als WIELRENNER en nadien mijn MILITAIRE LOOPBAAN als NIET VLIEGEND PERSONEEL van de LUCHTMACHT . Nadien mijn periode na 1964 die ik nu nog verder moet uitwerken !!!!
In functie van een incident met een CANADEES vliegtuig welk in hevige turbulentie terecht kwam en een voorzorgslanding moest uitvoeren met gewonde passagiers aan boord door de turbulentie.
TURBULENTIE ;
Er is turbulentie welk voorkomt in en onder de wolken van het type CU en CB en welk op de grote vliegtuigen zichbaar kan gemaakt worden door de weerrradar aan boord.
Ook bij de vluchtvoorbereiding geeft men ons voorspellingen van turbulentie in en onder de wolken. tevens een voorspelling van CAT ( CLEAR AIR TURBULENCE) dit is turbulentie in heldere lucht zonder enige visuele sporen te zien zijn, deze voorspellingen zijn zeer moeilijk te bepalen of dat zij er werkelijk zijn of niet.
Ook in vlucht geven piloten meldingen van de turbulentie die zij ontmoeten in vlucht.
Bij het naderen of invliegen van turbulentie verminderen we de vliegsnelheid naar 'DE MANOEVERIG SPEED om zodoende beschadiging aan het vliegtuig te vermijden.
CAT wordt soms nog onverwacht onmoet in vlucht in heldere lucht en daarom is het aangeraden om in vlucht zoveel mogelijk de veiligheidsrien aan te houden zelfs als dit niet meer wwordt opgelegt bij de PIC.
Wij kennen reeds heel veel van de weerfenomenen maar TURBULENTIE is nog een der eigenaardigheden die zeer moeilijk te voorspellen zijn en ook onmogelijk waar te nemen in CAT behalve als men er onverwacht invliegt.