Zoals het mijn LEEFTIJD betaamd ben ik lid van een aantal LUCHTVAART ORGANISATIES welke in het begin van 2008 allerlrlei Vergaderingen houden/
HUIS DER VLEUGELS (MDA) Algemene vergadering op WOENSDAG 12 MAART 2008 om 1700 uur.
KONINKLIJKE AERO CLUB VAN BELGIE Algemene vergadering op DINSDAG 11 MAART 2008 om 1900 uur in het MDA te BRUSSEL, met uitrziking van DE DIPLOM PAUL TISANDIER aan RUDY BINNEMANS voor zijn inzet in het ZWEEFVLIEGEN via DE LUCHTKADETTEN van BELGIE en zijn aktiviteiten in het IPMS van de MODELBOUW
VTB BANKET op ZATERDAG 05 APRIL 2008 om 1130 uur in HILTON HOTEL te BRUSSEL tijdig inschrijven nodig bij het SECRETARIAAT
VTB de "VIEELLES TIGES" Algemene vergadering op WOENSDAG 09 APRIL 2008 om 1500 uur in het MDA te BRUSSEL
During the LEGAL SERVICE workshop on RESPONSABLITY and LIABILITY in the ATM DOMAIN at EUROCONTROL on 18/19 Februarie was there again a very strong request from IFATCA by Marc..BAUMGARTEN to develop ASAP the EU-JUST CULTURE in vieuw to avoid AVIATION ACCIDENTS
There are NOT ENOUGH AVIATION ACCIDENTS in the EU-REGION to learn how to avoid them, but there are a number of incidents who could be useful to have them reported on a voluntary and anonyme level who coud give the expert the knowledge where the weak points are in the ATM or more for us the ATC aplications and procedures.
MPARC done again a very good presentation in this workshop, but it is only a workshop and whe like to see positive reactions and results instead of only nice SPEECHES;, and w<aiting for the next fatal accident before there are new positive reactions on AVIATION SAFETY.
I myself have been involved since 1973 via a good friend JOHN B. GALIPAULT of tha ASI at Worthington-Ohio in the USA whit a project of ANONYME REPORTING of INCIDENTS in vieuw to prevent AVIATION ACCIDENTS.
Some National Authority yhave now developed at NATIONAL LEVEL some iniatifs but whe need it URGENTLY at EUROPEAN LEVEL for the EU_REGION
USA = NASA CALL BACK UK = FEEDBACK FR =
But this is not good enough to make the ATM SAFER!!
Het beandwoorden van de E-MAILTJES kan soms even tijd vragen alhoewel ik ze elke dag normaal zeker SMORGENDS en S'AVONDS kom bekijken, maar ik beantwoord meestal eesrts de LUCHTVAART vragen en voor sommige moet ik wat opzoekwerk doen hoor.
SORRY voor de vertraging hoor maar ik heb een gemiddelde van 100 E-mailtjes per 24 uur en dat is soms niet zo eenvoudig om op alles snel te beantwoorden.
Veel der gestelde vragen zijn ook reeds behandelt op deze BLOG en als ge een trefwoord in " ZOEK in BLOG" typt bekomt ge de reeds gepubliseerde informatie hoor.
May we draw attention thad to develop the REQUIREMENTS for the NON-CAT at UE-LEVEL their is a urgent need to organise a AVIATION PANEL in wich al the organisations involved in the representation of their members involved in any AVIATION ACTIVITY not belonging to the CAT are coordinating their requirements for the activity of theit MEMBERS.
ACTION is requires ASAP since in the present various organisations their are to confusing request made to the various authority.
Heden verneem ik dat de dreiging van STAKING door de ATCO te EBBR, EBAW, EBCI ,EBOS, EBLG nog steeds voorhanden is door de voorziene invoering van de EU-ATCO vergunningen en bevoegdheden.
Heden verneem ik dat de hernieuwing van de vleugel der ANTWERPSE LUCHTHAVEN waar het CAFETARIA en de lokalen van de RAAC gelegen zijn een aanvang zal nemen op 09 MARCH 2008
Dit zal een aantal veranderingen voor gevolg hebben voor mijn wekelijkse contacten op ZATERDAG en ZONDAG voormiddag op de LUCHTHAVEN met bezoekende PILOTEN en SENIOREN na een voorafgaande afspraak per E-MAIL.
In een der vorige punten in mijn blog hier gebruikte ik de term " TOLVLUCHT"
Hierover vroeg men een toelichting??
TOLVLUCHT(NL) VRILLE (FR) SPIN (E)
Een vliegtuig heeft steeds een minimale toegelaten snelheid dat men moet behouden in vlucht zoniet gaat men AFSCHEUREN (NL) DECROCHAGE (FR) STALL (E) en gaat het toestel ongekontroleerd hoogte verliezen in een brutale beweging.
Dit komt heden nog zelden voor hoor.
Als men tijdens het AFSCHUEREN een verkeerde reactie heeft met de stuurorganen kan men niet enkel hoogte verliezen maar gaat het vliegtuig een tollendebeweging ondergaan.
Dit komt nog zelder voor dan het AFSCHUEREN gezien er dan reeds twee vitale fouten moeten gedaan worden, tevens zijn de huidige vliegtuigen zodanig gebouwd dat dit praktisch niet meer voorkomt.
Als PILOOT moet men echter leeren zulk een situatie te vermijden en tevens moest het zich voordoen hoe het bij het begin van de TOLVLUCHT deze beweging te stoppen en terug de nodige snelheid en hoogte te behouden.
Het is echter een onderdeel van de opleiding van een INSTRUCTEUR-PILOOT en wordt dan uitgevoerd op een veilige hoogte en met een vliegtuig dat technisch goed gekeurd werdt voor ACROBATIE of KUNSTVLUCHTEN.
Ik hoop dat dit een korte beschrijving geeft voor meer zie naar de kursus van VLIEGTUIGBESTURING reeds vroeger vermed.
I noticed the present development of the NSA at the various country's.
However I see a number of BREACHES at AERODROME , and when reporting them to the local authority it takes time to first convince them to verify the reported information.
Then you see thad there is a very complex systeme of administration comming in action and meanwhile the UNSAFE SITUATION continue to exist., and it take months before the reoprted breach is corrected.
Also in certain occasions there is no NOTAM issued so thad the OPERATOR is not aware of the SAFETY BREACHE and the risque factor he or to say the PILOTS are taking ??
A solution thad I aply is using the NASA ANONYME REPORTING to avoid individual administrative discrimination against the reporter, but this has not the required imidiat reaction required witch is needed , but to the non clear vieuw of the unclear responsablity of the various administrative levels assigned at many AIRPORTS
Uit mijn vele contacten per E-mail , alsook op het FORUM en ook tijdens persoonlijke kontakten met SENIOREN kan ik besluiten dat vele SENIOREN een verklaringen wensen te bekomen van de prijsaanpassing van 2 naar 2,95 in de uitgave N° 5.
Ik heb dit verzoek overgemaakt aan: INFO@REDACTIEPASCAL.BE en ik kreeg bevestiging dat men deze vraag had bekomen, schijnbaar zijn er nog een aantal SENIOREN die de REDACTIE deze vraag hebben toegezonden......... dus nu zijn we in afwachting ?????
NOTA: Via SACA vernam ik dat de verklaring werdt toegelicht bij de vermelding : PASC@L MAGAZINE ! bij actueel DONDERDAG 31 JANUARIE 2008
LEES HIER ONDER: Het Magazine is 0,95 duurder geworden, doordat de prijs voor het maken van het magazine sterk gestegen is, en we anders verliezen zouden lijden, het blijft echter een magazine dat goedkoper blijft als alle andere maandmagazines.
OPROEP:
SENIORENNET is een SUCCES, laat ons trachten van de PASC@L MAGAZINE ook een succes te worden, ik beschouw deze iniatieven als behorende tot ons alle als SENIOREN.
Verneem zo juist mondeling het overlijden van MAURICE HUYBRECHTS een der grondleggers van het MODELBOUW VLIEGEN in het ANTWERPSE en mgeving en een persoon welk veel jongeren en oudere de kunst en plezier van het modelvliegen heeft bijgebracht in het verleden en waaruit ook heel wat Belgen zoals piloten en andere hun motivatie hebben bekomen tot de LUCHTVAART BEROEPEN