I obtain regular information from SPOTTERS about the GLOBAL AIRCRAFT FLEET. for free but this is not official !!
Today I received a offer from a officieel Company to supply me such a information on a Anual fee of 14.000 but they indicate thad they can not guarantee a 100% corectnes of their information , but they claim to be official reqonised company ( whatever this meean ??)
Telkens de dag komt van de overgang van WINTERTIJD naar ZOMERTIJD of omgekeerd komen er weer een aantal E-mails binnen om tegen deze overgang te protesteren.
Deze overgang is in de EU via het politiek systeem besloten en toegepast door de lidstaten.
Er werden in het verledendaarover reeds herhaalde malen debatten gehouden in het EP en werden er telkens nieuwe studies voor gelegt welk de voordeelen en nadeelen naar voor brachten.
Persoonlijk ben ik herhaalde malen betrokken geweest bij deze debatten en mijn gevoel zijn er meer voordeelen aan de huidige toepassing.
Schijnbaar werdt deze methode van ZOMER en WINTER uur reeds toegepast door de Duitsers tijdens WWII en iemand vermelde de eerste toepassing door Duitsland en UK in 1916
In de LUCHTVAART gebruiken wij heden UTC welk hetzelfde uur is op gans de AARDBOL
Vroeger werden er voor deze tijdsindeling een andere naam gebruikt namelijk GMT en ook nog ZULLU TIJD.
UTC = UNIVERSAL COORDINATED TIME
GMT = GREENWITCH MEAN TIME
ZULLU = is de tijdsregeling toepasselijk in de ZONE " Z" welk ligt 7,5° ten oosten en ten westen van de 0° MERIDIAAN of ook nog GREENWITCH MERIDIAAN genoemd.
Het gebruik van deze "Z" of "GMT" of "UTC" heeft voor gevolg dat mijn persoonlijk uurwerk sinds vele jaren op deze tijd is ingesteld en dat ik steeds voor de omrekening nu gewoon in Belgie UTC+2 toepas en in UK UTC+1 en in bepaalde streken in de USA UTC -7 ,
De theoretische tijdsriemen hebben een breedte van 15° en er zijn er dus 24 voor de 360°
Praktisch zijn deze tijdsriemen niet bruikbaar in het dagelijks leven en daarom wordt de LOKALE TIJD ingesteld voor bepaalde gebieden op de aardbol.
Their sems a text in circulation for the SPORT FLYING such as VLA via the EASA in where there is a proposal for the revised medical requirements of the future;
CAN anybody supply me the referende or document ASAP ??
Had heden weer het plezier om via de CHAT een oude collega van mijn periode bij het LT/AVN van het lichte vliegwezen bij de Landmacht als helicopter piloot te ontmoeten welk mij herinnerde van zijn periode in de 255 maint te Butzweilerhof in Duitsland
Heb via FORUM, BLOG, CHAT en E-MAILS reeds enkele ex collega's terug ontmoet
Op TV kwam er heden een mededeling van de ELFAA voorzitter aangaande het probleem van de
EUROPEESE VERKEERSLEIDING
Dit is een probleem wwarmde we reeds vele jaren bezig zijn ik vemoed sedert 1970; ik ben er bij
betrokken vanaf 1990 via de EU en EUROCONTROL
En was betrokken bij: -ATLAS -EATSCHIP -SES -SESAR
en mogelijk vergeet ik nog een van de projecten welktracten dir probleem op te lossen.
In functie van EUROCONTROL bestaande uit 38 lidstaten en de verkeersleiding heeft daarvoor 64 VERKEERSLEIDINGSCENTRUMS of ACC genoemd waar de USA + CANADA maar 7 ACC hebben.
Tevens zijn de uitrustingen, procedures en reglementen in deze ACC niet dezelfde wat aanleiding geeft tot veel omwegen voor een vlucht met gevolg langere vluchten , meer verbruik en ook vertragingen wegens de verschillende procedures.
Elk lan tracht steeds zijn methode te behouden of op te dringen aan de andere 38 landen. De hoop is nu gevestigd op de EU welk een systeem tracht in te voeren met slechts maar een zestal ACC .
Maar dit heeft zeer moeilijke economische, technische en vooral sociale aspecten op te lossen.
Steeds beschikbaar voor bijkomende informatie of toelichting te bezorgen aan deze zeer korte en beknopte beschrijving in functie van het vermelde TV -NEWS van ELFAA.
Heden kjrijg ik regelmatig vragen over het BELGISCHE LUCHTVAARTREGISTER en over de vliegtuigenwelk in BELGIE op de LUCHTHAVENS en VLIEGVELDEN worden waargenomen.
Ik zelf ben geen VLIEGTUIGSPOTTER maar ben lid van ASA ta Antwerpen waarvan een aantal zeer aktieve leden als SPOTTER de nodige informatie verzamelen en beschikbaar maken voor al hun leden via enkele zeer intresante tijdschriften zijnde:
-AERONEWS of BELGIUM
-BCARG NEWSLETTER
-FASTEN SEATBELTS
Tevens zijn er dosiiers beschikbaar over bepaalde vliegtuigtypen
Voor personen welk regelmatig informatie vragen adviseer ik dringend van lid te worden want het telkens opzoeken kost mij veel tijd en ik ben ook niet zo goed op de hoogte dans de EXPERTS van de ASA
Heden weer een intresant gesprek met een colega examintor voor de PPL waaruit het volgende blijkt:
-FI moeten meer aandacht besteden aan de
1)-ZICHTNAVIGATIE
2)-DE UITWIJKING tijdens de NAVIGATIE op ZICHT
3)-De meeste kandidaten rekenen te veel op de RADIONAVIGATIE middelen
4)-VFR LOOK OUT nogal ZWAK door te veel HEAD DOWN
Het gebruik van de nieuwe moderne vliegtuigen met GLAS-COCKPIT hebbenvoor gevolg dat de kandidaten te veel bezig zijn met deze uitrusting , maar vergeet niet in VFR is DE SEE and AVOID nog steeds de prioriteit onafgezien de bekomen R/T informatie
Vanaf 15-07-2008 is de EU-OPS van toepassing op CAT inplaats van de JAA JAR-OPS welk heel wat vrijheden gaf aan de NATIONALE AUTHORITY'S.
Ik denk dat dit gevolg kan hebben voor rondvluchten van historische vliegtuigen met passagiers tegen betaling zoals die in het verleden werden uitgevoerd dor DC3 of DAKOTA ??