Uit veiligheids overwegingen zijn de werktijden en vliegtijden van het vliegende personeel streng gereglementeerd en ook de minimale verplichte rusttijden en dit in functie van heel wat verschillende aspecten van de uitgevoerde vlucht. VLIEGTIJD,AANTAL NADERINGEN,DAG of NACHT,VERSCHIL in doiorvlogen TIJDSZONES. Ik kan hier de ganse toepassing niet uitleggen die heden nog steeds niet E.U dezelfde is in de 25 lidstaten en ook in de 188 ICAO lidstaten verschillend worden toegepast.
SAFETY is zeer belangrijk maar kost veel GELD en dat is een zeer gevoelig aspect in de huidige sterke concurentie tussen de AIRLINES at GLOBAL level. welk allemaal zo goedkoop mogelijk hun vlucht wensen aan te bieden . tevens zijn dit zeer moeilijke criteria te bepalen tot wanneer het veilig is en onveilig wordt . In de LOW COST AIRLINES welk meestal op kortere afstanden vliegen heeft men door de invoering der ELECTRONICA heel wat niet vliegende werknemers kunnen doen afvloeien door een zeer sterke georganiseerde MANAGEMENT met zeer weinig administratieve staf. De FTDT worden echter zeer nauwkeurig toegepast en ex-leerlingen van mij die nu als PIC vliegen zijn zeer goed opgevolgt en zeer goed gemotiveerd welk een veilig klimaat in deze LCA doet ontstaan.
EGASF = EUROPEAN GENERAL AVIATION SAFETY FOUNDATION werdt opgericht in 1988 via een aantal personnen behorende tot de NATIONALA AOPA's met als doel de E.U te benaderen om de VEILIGHEID in GENERAL AVIATION & AERIAL WORK te helpen bevorderen door het verspreiden van SAFETY informatie zoals de AOPA-USA dit doet via ASF (AIR SAFETY FOUNDATION www.ASF.ORG ) maar an aangepast aan de EUROPESE toestanden, een onzer groote problemen was het probleem van de verschillende talen gebruikt in het EUROPA !!!! (nu in de EU 20 talen)
Een aantal aktieve PILOTEN stellen via mijn BLOG vragen over FLICHT SAFETY in functie van mijn vroegere aktiviteit als IAOPA en ook als VICE PRESIDENT van EGASF . Il moet hen er echter op wijzen dat de EUROPESE AOPA de EGASF hebben opgegeven en elk AOPA voor zijn eigen land deze aktiviteit nu verzekerd. Ik kan u echter verwijzen naar WWW.ASF.ORG. van AOPA-USA welk een aantal cursusen via hun website voor E-mail gebruikers gratis beschikbaar maken en dit via vrijwilige bijdragen die zij bekomen.
Ik ben steeds bijkomende vragen te beantwoorden maar kan onmogelijk via deze BLOG deze onderwerpen opbouwen.
Enkele E-mails vragen ons of . het mogelijk is om SINTERKLAAS of KERSTMAN met de HELIKOPTER te laten brengen. Deze mogelijkheid bestaat zeker en voor de streek van KORTRIJK zou ik verwijzen naar HELIKOPTER EVENTS welk een aantal evenementen organiseren : Zie: www.helikopterevents.be. of vraag info via e-mail : info@helikopterevents.be.
Wegens omstandigheden zal het tussen 12 en 18 october niet mogelijk zijn om onmidelijk op de gestelde vragen per E-mail te antwoorden en zal trachten deze nadien zo spoedig te beantwoorden indien u voor het einde van october geen reactie hebt gekregen gelieve dan uw vraag of opmerkingen te herhalen.
Zoals reeds vroeger gemeld komt SINT NIKLAAS dit jaar in BERCHEM via de ANTWERPSE LUCHTHAVEN zie bericht over vroegere stoet in 2003 in onderstaande bericht van SP.a Voor 2005 is het in NOVEMBER voorzienen bijkomende informatie zal volgen.
Zoals we vandaag vernemen brengt CHINA dezer dagen 2 TAIKONAUTS voor 5 dagen in de ruimte en voorzien in 2010 een onbemande landing op de MAAN.
Dichter bij huis verneemp ik dat de VRI(vlaamse ruimtevaart iniatief) een derde SPACE EXPO voorziet in APRIL 2006 te OOSTENDE, maar gegevens volgen kortelings op mijn BLOG en ook in de pers.
Uit de E-mails van deze morgend blijkt de invloed van het media TV, gisteren was er een uitzending over ACRO in de USA en deze week was er de uitzending over de RED BULL westrijd . Gevolg een 12 tal vragen van SENIOREN aver ACRO vluchten welk ik individueel beantwoorde. Tevens kan ik er op wijzen dat er een kleine kern van piloten bezig zijn om te trachten een RED BULL demonstratie te organiseren op de SCHELDE te ANTWERPEN op een nader te bepalen datum!!
dit is een financieel en administratief niet zo eenvoudig dossieren kan er nu nog geen datum op zetten ( 2006,2007,2008 ...........)
Via de medewerking van een mijner colega piloten kwam in in het bezit van het zeer intresant artiken uit ACV-VISIE van 07 oct 2005 aangaande de cruciale weken voor de luchthaven ZAVENTEM , het gaat hier over de toekomst van 80.000 banen.
Uit een aantal gespreken met SENIOREN eb de bekomen E-mails is er veel intrest naar de LUCHTVAART in BELGIE en niet enkel om over de LUCHTVAART te klagen maar om er de nodige kennis over op te doen of er zelfs een loopbaan in op te bouwen. Natuurlijk is de heersende vraag opm PILOOT te worden maar er zijn 92 vzescillene beroepen in de LUCHTVAART;
Hier verwijs ik naar enkele mij bekende informatiebronnen maar moet nog verder uitgewerkt worden.
Een aantal E-mails van "PRIVAAT PILOTEN" welk VFR vliegen van een der BELGISCHE ongecontroleerde vliegvelden stellen via E-mail vragen over VLUCHT VOORBEREIDINGEN in VFR voor hun eeste vlucht naar UNITED KINGDOM.
Ik ga hier niet ingaan op deze vragen gezien dit afhankelijk is van de gebruikte vliegtuigen en de ervaring van de piloot.
Via ELETRONISCHE midelen of gebruik te maken van de NATIONALE AIP en de geschikte ICAO kaarten moeten julie de nodige informatie kunnen uitwerken.
Een vraag die ik regelmatig krijg betreft of het goed weder is om te vliegen: We moeten duidelijk een onderscheidt maken tussen de verschillende soorten van vliegen;
Vliegende als HOBBY is meestal volgens VFR in VMC dit betekend vliegende met buiten te zien in weder met goede zichbaarheid en hoge bewolking, dan is er nog duidelijk een verschil met welk soort luchtvaartuig zij het motorvliegtuig,zweefvliegtuig,helicopter,luchtschip,ulm/dpm;vrij vlucht delta,parapante en ook in welke streek men vliegt.
BEROEPSMATIG vliegen voor LIJNVLUCHTEN (schduled of charter) gebeuren in IFR zowel bij VMC of IMC en dat wil zeggen dat we gebtuik maken enkel van de instrumenten tijdens de vlucht zowel voor opstijgen, kruisvlucht,nadering en landing met zeer beperkte zichbaarheden tot zelfs met 100 meter zicht naargelang de uitrusting van het vliegveld,het vliegtuig en de bevoegdheid van de piloten.
AERIAL WORK of luchtarbeid is dan weer een geheel andere vorm van vliegen welk meestal in VFR wordt gedaan maar kan ook IFR zijn.
Dus de vraag is niet te beantwoorden met JA of NEEN maar is afhankelijk van heel wat aspecten.
Ik hoop dat dit een beetje klaarheid brengt aangaande uw vragen maar bijkomende vragen zijn steeds welkom hoor en vergeet niet er bestaan geen stomme vragen !!!!!!!
gezien er veel vragen over HELICOPTERS gesteld worden verwijs ik ook nog naar de website: www.paramountheli.be. welk een firma is die gesticht werdt door een colege instructeur en nu overgenomen door een sterk gemotiveerde persoon GUY STROOBANTS. welke ik gisteren ontmoete;
Wat betreft het zoeken naar al de plaatsen waar er gevlogen wordt in BELGIE verwijzen wij naar de website van ASA ,waar men in de linkerzijde onder de groene blokjes moet gaan welk vermelden: -AIRPORTS -AIRFIELD -HELISPOTS
Was vandaag te gast in HASSELT bij de GRENSLANDHALLEN om verder te bepalen op welke wijze we de LUCHTVAART kunnen promoten via een BEURS welke alle mogelijkheden van de LUCHTVAART aan het bod laat van de MODELBOUW tot de AIRBUS M400 en de daar tussen gelegen aktiviteiten van de beroeps , hobby en sporten. mogelijke nader te bepalen datum in het voorjaar 2007. Nadien nog een aangename avond op de "groééte merrek"