Een der problemen bij de AIRSPACE INFRINGEMENT door VFR vluchten blijkt voor een deel het gevolg te zijn van het gebruik van niet aangepaste NAVIGATIEKAARTEN
Persoonlijk ben ik voorstander van het gebruik van de ICAO 1/500.000 kaarten welk elk land bechikbaar maken............. MAAR deze zijn nog steeds verschillend in symbool gebruik en uitzicht !!
Daarom is er nu de JEPPESEN GPS + VFR CHARTS 1/500.000
Heden kreeg ik de mededeling dat in het ANTWERPSE op ANTWERP AIRPORT bij de VERMEIREN AVIATION COMPANY -PILOT SHOP de recente kaarten van :
DUITSLAND-IERLANS-ITALIE-SPANJE-UK beschikbaar zijn voor BENELUX is deze voorzien einde van de maand MEI 2008
Het voordeel is dat deze kaart homogeen is over gans haar dekkingsgebied.
Een vraag die ik reeds in de jaren 1968 via de MILITAIRE kanalen alsook CAA, RLW,IGN, AOPA,en ICAO naar voor bracht en in 1980 via EUROCONTROL en DG-7 ( EU) terug activeerde ( zonder resultaat) er werden wel veel vergaderingen en documenten over gehouden maar de NATIONALE BELANGEN hebben dit steeds geblokkeerd
Ook in de STUDIE AIRSPACE INFRINGEMENT komt dit als een oorzaak naar voor en een RECOMMENDATION in functie van de AIRSAFETY
Reeds heden verneem ik dat in bepaalde landen de JEPPESEN GPS+VFR CHARTS niet aanvaard worden als de verplichte up to date NAVIGATIEKAARTEN voor VFR
Ik stel dringend belang in PILOTEN welk moeilijkheden hebben ervaren ??
Voor degene die hier op mijn BLOG komen om iets op te zoeken raad ik aan dat zij in de linkerzijde
bij ZOEKEN IN BLOG een zoekwoord in functie van het gezochte plaatsen, indien dit geen
resultaat geeft kunt u mij steeds een E-MAILTJE sturen dat ik zo snel mogelijk zal beantwoorden
NORMAAL bekijk ik elke morgend om 0500 uur en om 1900 s'avonds minstens mijn E-MAILTJES behalve als ik op ZENDING ben wat ik hier echter steeds tracht vooraf te melden
Herhaalde malen vragen SENIOREN mij welk de veiligste plaatsen aan boord zijn van een vliegtuig in geval van ongeval ??
ALLE zitplaatsen zijn veilig is mijn eerste reactie en Er zijn te weinig Vliegtuigongevallen om een duidelijke beeld te krijgen !!
Uit enkele gegevens uit de USA blijkt dat bij vliegtuigen met de motoren ter hoogte van de vleuges de kans voor overleven bij een ongeval is gebleken dat de achterste zetels geven de meeste overlevende bij een ongeval
Kans tot overleden is: Voorzijde 49% Midden 56% Staart 69%
Herman DEWULF welk een journalist met vliegervaring en deze onderwerpen volgende stelde vast dat de plaatsen met de MEESTE BEENRUIMTE de veiligste zijn
Schijnbaar werden deze gegevens vermeld in de GVA van 17 APRIL 2008