Een aantal PILOTEN vragen om lid te worden van IAOPA dit is echter niet mogelijk, het lidmaatschap van deze COUNCIL is enkel toegankelijk voor NATIONALE AOPA's gevormd volgens de voorziene voorschriften.
Er zijn nu 60(61) landen met een NATIONALE AOPA welk lid zijn van de IAOPA en hiedoor de +/- 500.000 leden actief in GENERAL AVIATION & AERIAL WORK vertegenwoordigen op het INTERNATIONAAL vlak. Vertegenwoordigers van IAOPA zijn regelmatig aanwezig bij de ICAO,WMO,EUROCONTROL en EU institutions om de "REQUIREMENTS van de GA en AW naar voor te brengen.
Voor de NEDERLANDSTALIGE is er de mogelijkheid om dit te doen via AOPA-B of AOPA-NL lid te worden of ook via een der andere 60 NATIONALE AOPA's.
Persoonlijk heb ik lid geweest van AOPA-USA(1958), AOPA-FR, AOPA-B, AOPA-G,
Ik heb een voorkeur maar die ga ik u hier niet vermelden
Een aantal PILOTEN bezoeken deze BLOG en vragen tot het bekomen van de BENELUX FREQUENCY kaartjes van 2005. Deze worden automatisch verspreidt via AOPA-NL voor de leden van AOPA-NL en op aanvraag aan de leden van AOPA-B en AOPA-LUX . Tevens moet ik er op wijzen dat deze kaartjes zijn zeer geliefd en nutig maar dat aanpassingen via de NATIONALE AIP,AIC en NOTAMS zijn noodzakelijk bij elke VLUCHTVOORBEREIDING.
Tijdens een bezoek van enkele SENIOREN ( 9)aan ANTWERPEN stelde zij belang om te weten wat er alemaal op LUCHTVAART gebeurt in 2006 en stelden voor een AGENDA in mijn BLOG te plaatsen, ik zie hier echter vanaf en wil wel enkele manifestatie mededelen waar ik zelf veel belang in stel zoals de STAMPE FLY-IN op 27 en 28 mei 2006 maar voor de andere raad ik aan gewoon " ASA" in te typen in het vakje van mijn BLOG " ZOEKEN in BLOG" en dan krijgt u een zeer goed aangepaste website van de SPOTTERS .
Voor een georganizeerd bezoek van de ANTWERPSE LUCHTHAVEN met een groep type in " INGRID"
Via een der chatsters bekwam ik een mooie PPS over de bouw van deze AIRBUS waarmede ik het genoegen had als begeleider van een colega piloot een vlucht uit te voeren van FRANKFURT naar LOS-ANGELES en terug en met veel tijd doorgebracht in de cockpit van dit tot onlangs de grootste AIRBUS tot als de A380 het luchtruim met succes heeft gekozen. Ik droom nu van een vlucht op de A380 !!!!!!!!
Herhaalde malen bekom ik vragen over het gebruik van VHF LUCHTVAART ZENDERS/ONTVANGERS welk men zich heden gemakelijk kan aanschaven.
Volgens mijn kennis van de wetgeving is er geen overtreding om deze te bezitten MAAR voor het gebruik moet men in het bezit zijn van een VERGUNNING voor de instalatie via het . www.bipt.be en voor het gebruik in het bezit van een zendverguning met de vermelding LUCHTVAART dus een andere verguning volstaat niet.
Als PILOOT ben ik enkel bevoegd om deze te gebruiken aan boord van het LUCHTVAARTUIG vermeld op de verguning der instalatie
Tevens moet ik er op wijzen dat het beluisteren verboden is en het uitzenden eveneens, wat het UITZENDEN betreft heeft men nu de middelen om de plaats van uitzending nauwkeurig te bepalen met de nodige wettelijke gevolgen.
Ik ga hier niet verwijzen naar de toepasselijke WETTEKSTEN maar dit is wat ik uit mijn geheugen kan toelichten
Een aantal der E-mails hebben betrekking op onderwerpen welk reeds vroeger op de BLOG werden toegelicht men kan deze opzoeken door een tekst in te typen in " ZOEKEN IN BLOG"
Indien geen resultaat of gijkomende vragen dan is een E-mailtje naar SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR de oplossing maar dan wel even gedult omdat alhoewel ik tracht elke dag bij te werken er toch een 100 tal e-mailtjes elke dag mijn aandacht vragen. REGARDS SYLVAIN
Een aantal der E-mails hebben betreking op onderwerpen welk reeds vroeger op de BLOG werden behandelt daarvoor is het mogelijk een trefwoord in te typen in " ZOEKEN IN BLOG" Indien dit niet voldoet is een e-mail naar SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR.. de oplossing maar er wel rekening mee houden dat er dagelijks zo een 100 tal e-mailtjes mijn aandacht vragen, ik tracht binnen de 24 uur u te antwoorden indien u na 3 dagen geen reactie hebt stuur uw vraag nogmaals dat is teken dat ik ze verloren ben, dat gebeurt wel eens op de PC. REGARDS SYLVAIN
Reeds enkele malen stelde men de vraag om op een ALLOUETTE 2 een rondvlucht te kunnen uitvoeren!!!! Een mijner ex-colegas nu aktief in een KMO heeft de beschiking over een ALL2 en voert hiermede rondvluchten uit.
Heden bekwam ik via de BLOG een contact met een vroeger colega PILOOT welk een zijner ervaringen weergeeft op zijn BLOG " STONETOURS" van in het jaar 1985 met een vlucht naar de " ISLES of SCILLY" En nu aktief is in organisatie van REIZEN met het vliegtuig.
In mijn vorige bericht vermelde ik de luchthaven LFPG dit is in klare taal PARIS-CHARLES DE GAULLE.
In de LUCHTVAART heeft elke LUCHTHAVEN of VLIEGVELD wat wij een ICAO code noemen welk vermeld zijn in een ICAO document No 7910/109 LOCATION INDICATORS...en welk wij gebruiken in de vliegplannen , meteo en vluchtvoorbereidingen alsook in de nationale AIP en de EUROCONTROL EAD.
Niet te verwarren met de IATA codes welk vermeld worden op de vliegtuigticketen.
Gezien er veel vragen gesteld werden over de CONCORDE beschik ik via e-mail over een mooie reeks foto's van de CONCORDE geplaatst op 20 october te LFPG.
maar dan moet ik uw e-mail nogmaals bekomen voor degene die deze foto's wensen te bekomen.
Veel chatters en E-mails hun vragen gaan over wat het weder zal doen, ik ben echter geen weerkundige maar een piloot-instructeur welk les gaf over dit onderwerp voor piloten en gezien mijn ervaring sedert 1954 in de luchtvaart bepaalde inzichten heb over het weder. Om echter een juiste of zo juist mogelijke voorspelling te doen moet men over heel wat meer informatie kunnen beschikken dan de weerkaarten hoor. Tevens is het voorspellen voor een gans land niet zo eenvoudig als piloot bestuderen wij de kaarten, taf, metar van de streek die voor ons van belang is voor de uitvoering van een bepaalde vlucht in functie van de bekomen voorspeling van de weerkundigen, wij spreken dan van een "ROUTE FORECAST" met opgave van uur van vertrek en aankomst en dit wordt 24uur vooraf aangevraagd door de piloot . Voor lokale vluchten bestuderen we al de gegevens beschikbaar alvorens een vlucht uit te voeren. Veel informatie is voor het publiek beschikbaar via www.KMI.BE.
Er werden reeds vele vragen gesteld over " SPACE VLUCHTEN" waarover ik zelf niet zoveel kan antwoorden. Nu bekom ik gegevens over de mogelijkheid om een " ZERO GRAVITY" vlucht uit te voeren op 5 november 2005 via het KENNRDY SPACE CENTER & SHUTTLE LANCE PLATFORM
Kostprijs 4500 USdolars + tax met een B737, maar er zijn maar 27 plaatsen beschikbaar.
NOTA: moet de bovenstaande E-mail en website terug doen nazien want schijnbaar werken zij niet( 200510181400UTC)
VERBETERING uitgevoerd op 200510181410UTC ( 1610 lokale tijd) schijnbaar zijn de problemen nu opgelost indien nog moeilijkheden zend me dan een e-mailtje
Uit veiligheids overwegingen zijn de werktijden en vliegtijden van het vliegende personeel streng gereglementeerd en ook de minimale verplichte rusttijden en dit in functie van heel wat verschillende aspecten van de uitgevoerde vlucht. VLIEGTIJD,AANTAL NADERINGEN,DAG of NACHT,VERSCHIL in doiorvlogen TIJDSZONES. Ik kan hier de ganse toepassing niet uitleggen die heden nog steeds niet E.U dezelfde is in de 25 lidstaten en ook in de 188 ICAO lidstaten verschillend worden toegepast.
SAFETY is zeer belangrijk maar kost veel GELD en dat is een zeer gevoelig aspect in de huidige sterke concurentie tussen de AIRLINES at GLOBAL level. welk allemaal zo goedkoop mogelijk hun vlucht wensen aan te bieden . tevens zijn dit zeer moeilijke criteria te bepalen tot wanneer het veilig is en onveilig wordt . In de LOW COST AIRLINES welk meestal op kortere afstanden vliegen heeft men door de invoering der ELECTRONICA heel wat niet vliegende werknemers kunnen doen afvloeien door een zeer sterke georganiseerde MANAGEMENT met zeer weinig administratieve staf. De FTDT worden echter zeer nauwkeurig toegepast en ex-leerlingen van mij die nu als PIC vliegen zijn zeer goed opgevolgt en zeer goed gemotiveerd welk een veilig klimaat in deze LCA doet ontstaan.
EGASF = EUROPEAN GENERAL AVIATION SAFETY FOUNDATION werdt opgericht in 1988 via een aantal personnen behorende tot de NATIONALA AOPA's met als doel de E.U te benaderen om de VEILIGHEID in GENERAL AVIATION & AERIAL WORK te helpen bevorderen door het verspreiden van SAFETY informatie zoals de AOPA-USA dit doet via ASF (AIR SAFETY FOUNDATION www.ASF.ORG ) maar an aangepast aan de EUROPESE toestanden, een onzer groote problemen was het probleem van de verschillende talen gebruikt in het EUROPA !!!! (nu in de EU 20 talen)
Een aantal aktieve PILOTEN stellen via mijn BLOG vragen over FLICHT SAFETY in functie van mijn vroegere aktiviteit als IAOPA en ook als VICE PRESIDENT van EGASF . Il moet hen er echter op wijzen dat de EUROPESE AOPA de EGASF hebben opgegeven en elk AOPA voor zijn eigen land deze aktiviteit nu verzekerd. Ik kan u echter verwijzen naar WWW.ASF.ORG. van AOPA-USA welk een aantal cursusen via hun website voor E-mail gebruikers gratis beschikbaar maken en dit via vrijwilige bijdragen die zij bekomen.
Ik ben steeds bijkomende vragen te beantwoorden maar kan onmogelijk via deze BLOG deze onderwerpen opbouwen.