Een der E-mailtjes maakte de vaststelling dat men in het LT/AVN enkel met kleine eenmotorige vliegtuigen (SEL) vloog.
Moet er wel op wijzen dat de opgelegde opleiding en zendingen niet steeds zo eenvoudig waren
In de periode dat ik operationeel was in het LT/AVN vloog men met L18C, DO27 en ALII
Men moge niet uit het oog verliezen dat tijdens de operationele opdrachten ( niet bij de scholing) er toch 5 dodelijke ongevallen gebeurde tijdens de zendingen
De gevreegde opdrachten met de L18C, DO27 en ALII waren in vele gevallen niet van de eenvoudigste, ook tijdens de opleiding op L18C waren er een aantal ongevallen maar gelukkig zonder persoonlijke slachtoffers, de gevraagde nauwkeurigheid en de toegepaste vluchten op lage hoogte en op niet voorziene landingsplaatsen waren ver boven de normale vliegprocedures in de LUCHTVAART. MILITAIRE LUCHTVAART in LANDMACHT en LUCHTMACHT zijn veel toegespits op de te mogelijke PRESTATIES van de gebruikte LUCHTVAARTUIGEN
Bij de opleiding van een BURGERPILOOT blijven wij 30% van de GEBRUIKSLIMIETEN van het toestel bij de MILITAIRE opdrachten is dit 1%.
For the required KNOWLEDGE of ENGLISH acording the ICAO ELP-TEST read careful the KB
30 JUNE 2008 published in the B.S 22.09.2008
Their is no requirement to folow a preparation on a aproved FTO, however the required level 4 is very hich and I sugest a vry good education an training before participating at the TEST
The TEST can be done at ANY NATIONAL APROVED organisation in the EU memberstates
Noot: On a unprepared ELP-TEST dit I failed and received the advise to take a cours at their school ??
In functie van de voorziene ICAO - ELP-TEST voor de PPL ben ik tevens op zoek naar personen die de nodige kennis en vaardigheden hebben om LES TE GEVEN aan PPL als vrijwilleger in de verschillende streken van BELGIE in de VLIEGCLUBS ( VZW)
In function of the ICAO ELP-TEST for PPL are whe looking for persons with experience to assist a number of RF in BELGIUM in preparing their members for the ENGLISH required to obtain the minimum required level 4 knowledge on a BENEVOL base, I ame thinking particular on ATCO who like to get involved in the GENERAL AVIATION operations ( NPO)
-Via the FAA ??? maar ken de juiste toedracht nog niet men moet wel een onderscheidt maken tussen: -FAA PILOT LICENSE -APROVAL to FLY "N" registred AIRCRAFT based on FAA 61.75 based on a NATIONAL LICENSE WWW.FAA.GOV
-Een schijnbaar intresante manier is deze in FRANKRIJK te PARIS-ORLY in te schrijven met een veel goedkopere oplossing dan de huidige Belgische WWW.DGAC.FR
Een aantal E-MAILERS zijn van de opinie dat de CEO's van grote firma's gewoon met het lijnvliegtuig kunnen reizen.
Een aantal belangrijke voordelen van het ZAKENVLIEGTUIG zijn:
- Het Vliegtuig en bemanning is beschikbaar op elk ogenblik van de dag om te vertrekken naar de besteming
-De vlucht gaat rechtstreeks naar het vliegveld van bestemming zonder tussenlandingen en verlies van tijd voor het overstappen
-Aan boord beschikt de CEO van dezelfde werkmidelen als op zijn bureel en kan gewoon verder werken tijdens de vlucht alsof hij in zijn bureel zou aanwezig zijn.
-Hij moet niet verblijven in hotels voor het afwachten naar de volgende vlucht
-Hij kan zelfs gewoon van zijn nachtrust genieten terwijl het toestel vliegt en komt op zijn bestemming fris en uitgerust aan om de onderhandelingen te voeren.
-Geen gesleur met verouwelijke documenten of informatie buiten de beschermde ruimten
-mogelijkheden om belangrijke klanten te vervoeren en tijdens de vlucht de belangrijke gesprekken te voeren zonder aanwezigheid van derden of afluister mogelijkheden door niet betrokken personen in de onderhandelingen
Schijnbaar zijn er veel personen welk dagelijks de METRO lezen want heden morgend kreeg ik
reeds een 7 tal E-MAILTJES over de titel:
CRISIS TREFT JONGEREN HET HARDST
Het berteft hier vooral lezerrs wie hun kinderen in een LUCHTVAARTOPLEIDING betrokken zijn.
Wat de opleiding tot PILOOT betreft zou er volgens een aantal experts en ook volgens de in mijn bezit zijnde informatie geen probleem mogen zijn om in de toekomst aan werk te geraken.
Er is wel een afname van VLUCHTEN waar te nemen door de CRISIS in EUROPA en de USA en een aantal PILOTEN zijn vertrokken naar het verre Oosten om daar te vliegen.
Er komt echter een periode aan waar er een aantal oudere periode de 65 jaar grens bereiken en dus op non activiteit worden geplaatst dat heeft voor gevolg dat een aantal tweede piloten naar een upgrading toe zijn voor de linkerzetel, tevens komen de nieuwe regels van de EU-EASA in voege met een afname van de toegelaten WERK en VLIEGTIJDEN voor de CREW welk het ook noodzakelijk maakt om over meer piloten te beschikken om dit op te vangen. Voor mijzelf heb ik een zevental (7) van mijn exleerlingen welk dit jaar het operationeel CAT gaan verlaten
Wat de andere studierichtingen betrefd heb ik weinig informatie bekomen maar wat de mekaniciens betrefd stel ik vast dat de oudere generatie minder goed kan volgen in de huifige electronische opvolging van het onderhoud en dat er plaats komt voor de jongere goed gevormde mecaniciens welk snel bevorderingen inpikken.
CABINE PERSONEEL zie ik heden een overcapaciteit ontstaan maar heb onvoldoende informatie om dit duidelijk te kunnen bevestigen.
Hoop dat deze toelichting van nut is en steeds beschikbaar voor opmerkingen of bijkomende vragen via E-MAIL: SYLVAIN.D.W@GMAIL.COM
CAA CIVIL AVIATION AUTHORITY of voor ons het BESTUUR DER LUCHTVAAR is de dienst die heden nog verandwoordelijk is voor het opmaken en toezicht houden op de WETGEVING en REGELGEVING om de VEILIGHEID in HET LUCHTRUIM te bekomen
ATSP AIR TRAFFIC SERCICE PROVIDER of voor ons hier BELGOCONTROL welk het LUCHTVERKKER in ons LUCHTRUIM verzekerd in GAT
Voor het HOGERE LUCHTRUIM ( FL245) is dit hier EUROCONTROL UAC te MAASTRICHT/NEDERLAND
Er is ook nog BELGACONTROL voor het zuiver MILITAIR LUCHTVERKEER vooral de JACHTVLIEGTUIGEN in OAT
In de huidige struktuur steel we vast dat de daar aktieve personeel welk vroeger allemaal STATAIR was nu wordt aangevuld met CONTRACTUEEL personeel
De ATCO zijn echter initieel tijdens de opleiding CONTRACTUEEL maar bij het slagen in de VERGUNNING zijn zij STATUAIR bij BELGOCONTROL
Ik hoop dat deze toelichting de vraag over het satuut van het personeel bij CAA en BELGOCONTROL toelicht