Op maandagmorgend was er een bezoek van 32 SENIOREN uit BERENDRECHT op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN welk na een ontbijt in het cafetaria met een GIDS een bezoek brachten aan de LUCHTHAVEN en het STAMPE MUSEEUM en ik zag nadien veel blije gezichten. het was een der SENIOREN welk de informatie via mijn blog had bekomen en contact had genomen met INGRID in te typen in mijn BLOG welk de was iniator van deze uitstap.
In het CAT( COMMERCIAL AIR TRANSPORT) zijn de PILOTEN PIC( PILOT in COMMAND of BOORDBEVELHEBBER) in het bezit van een verguning van ATPL de tweede piloot kan een houder zijn van een CPL met IFR en meestal met een frozen ATPL omdat hij de nodige vlieguren nog niet heeft om een volledige ATPL verguning te hebben. zie: www.IFALPA.ORG.
Een der vragen over de VLUCHTVOORBEREIDING betrof het uitvoeren van een IFR vlucht en de te gebruiken ROUTE daarop kan ik van bij mij thuis geen antwoord op geven gezien ik niet meer in het bezit ben van UPDATED documentatie. Wat ik echter wel kan aanraden is om het ATC FLIGHTPLAN in te dienen bij EUROCONTROL in het IFPUV systeem welk zal nazienof de door u geplande route bruikbaar is; www.EUROCONTROL.INT. ga naar CFMU en dan naar IFPUV dit is een systeem welk werdt uitgewerkt in functie van een voorstel ik in 1993 maakte in de CFMU-AIRSPACE USERS CONSULTATION als IAOPA liaison officer voor GENERAL AVIATION & AERIAL WORK
In de LUCHTVAART gebruiken wij een ganse reeks van afkortigen om deze te bekijken kan men op IFATCA gaan en onder PUBLICATIONS kijken naar 237 pages met ACRONYMES in alphabetische volgorde: www.IFATCA.ORG.
Een vraag die men herhaalde malen op de CHAT en E-mails steld is waarom de NICK " SDW" dit is in de luchtvaart mijn roepnaam geworden of bijnaam sedert 1954 en deze hebben we steeds gebruikt en komt van : SYLVAIN D. W.
Bij het voorbereiden van een vlucht zal de piloot na het bestuderen van de nodige navigatiekaarten, de AIP en de NOTAMS de gegevens van zijn vliegtuig de WEIGTH & BALANCE en het bestuderen van de weerkundige voorspelling voor zijn vlucht alsook TAF en METARS een NAVIEGATIE LOG opmaken en een ICAO FLIGHTPLAN indienen.
dit kan een VFR vliegplan zijn bij de locale AIS of een IFR via het IFPS van EUROCONTROL naargelang de uitgevoerde vlucht,uitrusting van het vliegtuig, uitrusting van het vliegveld en zijn bevoegdheden
Het bekomen van al deze gegevens kan geschieden door persoonlijk bezoek aan de AIS en METEO op een LUCHTHAVEN of via telephoon,fax,aftn of tegenwoordig via e-mail
ATCO = AIR TRAFFIC CONTROL OFFICER of verkeersleider worden kan men door mee te doen aan de opleidingen welk gegeven worden door de betrokken organisaties zoals EUROCONTROL en BELGOCONTROL zie: WWW.BELGOCONTROL.BE WWW.EUROCONTROL.BE
om inzicht te krijgen over dit beroep kan men het tijdschrift THE CONTROLLER eens doorlezen te bekomen via : www.IFATCA.ORG. . bijkomende toelichtingen kan ik bezorgen via e-mail
Een korte toelichting aangaande bijde benamingen, in BELGIE hebben we BELGOCONTROL welk de nieuwe benaming is van het vroegere RLW welk de organiatie is welk de BURGERLIJKE VERKEERSLEIDING contole verzekert in het lagere gecontroleerd luchtruim boven BELGIE tot FL 245 daarentegen is BELGACONTROL de verkeersleiding die de MILITAIRE vluchten begeleidt en dit wat betreft de OAT vluchten voor GAT vluchten van militaire vluchten is dit tevens door BELGOCONTROL ook niet vergeten dat in het hogere luchtruim van BENELUX en een deel van DUITSLAND het EUROCONTROL ( maastricht) is welk boven FL245 alle GAT vluchten contoleerd volgens de ICAO SARPS
Een aantal E-mails en telefoons stellen vragen over de OORZAAK van het ongeval in NIGERIA met een B737 van BELLVIEUW.
De oorzaak van een ongeval kunnen we slechts bepalen na een zeer grondig en langdurig onderzoek welk 12 tot 24 maanden en soms meer duren. Het doel van het ONDERZOEK door de LUCHTVAART AUTORITEITEN heeft enkel als doel om in de toekomst een gelijkaardig ongevakl te vermijden en welke maatregelen of aanpassingen er nodig zijn om zulk een ongeval te voorkomen at GLOBAL LEVEL;
Wij stellen geen belang in wie er verantwoordelijk was voor dit ongeval dat is niet onze opdracht.
Maar dit vraagt veel opzoekwerk, dus geen snelle conclusies beschikbaar.
Een aantal der bekome E-mails gaan over vragen met welke AIRLINE het veilig reizen is en ook over mogelijke verbindingen om goedkoop ergens naar toe te vliegen.
Wat( SAFETY) veiligheid der AIRLINES betreft nog wat de prijzen betreft heb ik geheel geen ervaring of informatie.
Ik ga volgende week een WORKSHOP van IAPA ( 8 NOV) te BRUSSEL volgen welk mogelijk enig inzicht en informatie kan bezorgen
Een aantal PILOTEN vragen om lid te worden van IAOPA dit is echter niet mogelijk, het lidmaatschap van deze COUNCIL is enkel toegankelijk voor NATIONALE AOPA's gevormd volgens de voorziene voorschriften.
Er zijn nu 60(61) landen met een NATIONALE AOPA welk lid zijn van de IAOPA en hiedoor de +/- 500.000 leden actief in GENERAL AVIATION & AERIAL WORK vertegenwoordigen op het INTERNATIONAAL vlak. Vertegenwoordigers van IAOPA zijn regelmatig aanwezig bij de ICAO,WMO,EUROCONTROL en EU institutions om de "REQUIREMENTS van de GA en AW naar voor te brengen.
Voor de NEDERLANDSTALIGE is er de mogelijkheid om dit te doen via AOPA-B of AOPA-NL lid te worden of ook via een der andere 60 NATIONALE AOPA's.
Persoonlijk heb ik lid geweest van AOPA-USA(1958), AOPA-FR, AOPA-B, AOPA-G,
Ik heb een voorkeur maar die ga ik u hier niet vermelden
Een aantal PILOTEN bezoeken deze BLOG en vragen tot het bekomen van de BENELUX FREQUENCY kaartjes van 2005. Deze worden automatisch verspreidt via AOPA-NL voor de leden van AOPA-NL en op aanvraag aan de leden van AOPA-B en AOPA-LUX . Tevens moet ik er op wijzen dat deze kaartjes zijn zeer geliefd en nutig maar dat aanpassingen via de NATIONALE AIP,AIC en NOTAMS zijn noodzakelijk bij elke VLUCHTVOORBEREIDING.
Tijdens een bezoek van enkele SENIOREN ( 9)aan ANTWERPEN stelde zij belang om te weten wat er alemaal op LUCHTVAART gebeurt in 2006 en stelden voor een AGENDA in mijn BLOG te plaatsen, ik zie hier echter vanaf en wil wel enkele manifestatie mededelen waar ik zelf veel belang in stel zoals de STAMPE FLY-IN op 27 en 28 mei 2006 maar voor de andere raad ik aan gewoon " ASA" in te typen in het vakje van mijn BLOG " ZOEKEN in BLOG" en dan krijgt u een zeer goed aangepaste website van de SPOTTERS .
Voor een georganizeerd bezoek van de ANTWERPSE LUCHTHAVEN met een groep type in " INGRID"
Via een der chatsters bekwam ik een mooie PPS over de bouw van deze AIRBUS waarmede ik het genoegen had als begeleider van een colega piloot een vlucht uit te voeren van FRANKFURT naar LOS-ANGELES en terug en met veel tijd doorgebracht in de cockpit van dit tot onlangs de grootste AIRBUS tot als de A380 het luchtruim met succes heeft gekozen. Ik droom nu van een vlucht op de A380 !!!!!!!!
Herhaalde malen bekom ik vragen over het gebruik van VHF LUCHTVAART ZENDERS/ONTVANGERS welk men zich heden gemakelijk kan aanschaven.
Volgens mijn kennis van de wetgeving is er geen overtreding om deze te bezitten MAAR voor het gebruik moet men in het bezit zijn van een VERGUNNING voor de instalatie via het . www.bipt.be en voor het gebruik in het bezit van een zendverguning met de vermelding LUCHTVAART dus een andere verguning volstaat niet.
Als PILOOT ben ik enkel bevoegd om deze te gebruiken aan boord van het LUCHTVAARTUIG vermeld op de verguning der instalatie
Tevens moet ik er op wijzen dat het beluisteren verboden is en het uitzenden eveneens, wat het UITZENDEN betreft heeft men nu de middelen om de plaats van uitzending nauwkeurig te bepalen met de nodige wettelijke gevolgen.
Ik ga hier niet verwijzen naar de toepasselijke WETTEKSTEN maar dit is wat ik uit mijn geheugen kan toelichten
Een aantal der E-mails hebben betrekking op onderwerpen welk reeds vroeger op de BLOG werden toegelicht men kan deze opzoeken door een tekst in te typen in " ZOEKEN IN BLOG"
Indien geen resultaat of gijkomende vragen dan is een E-mailtje naar SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR de oplossing maar dan wel even gedult omdat alhoewel ik tracht elke dag bij te werken er toch een 100 tal e-mailtjes elke dag mijn aandacht vragen. REGARDS SYLVAIN
Een aantal der E-mails hebben betreking op onderwerpen welk reeds vroeger op de BLOG werden behandelt daarvoor is het mogelijk een trefwoord in te typen in " ZOEKEN IN BLOG" Indien dit niet voldoet is een e-mail naar SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR.. de oplossing maar er wel rekening mee houden dat er dagelijks zo een 100 tal e-mailtjes mijn aandacht vragen, ik tracht binnen de 24 uur u te antwoorden indien u na 3 dagen geen reactie hebt stuur uw vraag nogmaals dat is teken dat ik ze verloren ben, dat gebeurt wel eens op de PC. REGARDS SYLVAIN