Een vraag die veel jongeren welk heden aan het ZWEEFVLIEGEN zijn stellen , is waarom dat ik hen aanraad om ook hun niet LUCHTVAART STUDIES verder te zetten.
De grote reden is de steeds bestaande onderzekerheid van uw MEDISCHE GESCHIKTHEID
Wat MEDISCHE onderzoeken betrefd kan ik verwijzen naar mijn eigen ervaringen!!
Als MILITAIRE PILOOT onderging ik elke 12 maanden twee MEDISCHE KEURINGEN dus om de 6 maand zijnde een grondige in het GENEESKUNDIG LUCHTVAARTCENTRUM van de LUCHTMACHT toen in KAZ GERUZET te ETTERBEEK en een tweede minder grondig in de eigen eenheid.
Als BURGERPILOOT was ik houder van VERGUNNINGEN in FRANKRIJK, BELGIE, NEDERLAND en USA dit betekende in elk der landen ook nog een jaarlijks burger medisch onderzoek behalve in Nederland die een certificaat van de BAF als voldoende aanvaarde.
Dus elke 6 maand staat uw MEDISCHE GESCHIKTHEID ter discutie en bij de minste twijfel word men TIJDELIJK ONGESCHIKT verklaart wat bijkomende onderzoen vergt en maanden dat men niet mocht vliegen en in het ergste geval PERMANENT ONGESCHIKT.
Spreek uit ervaring ??
Na een ONGEVAL na 24 maanden MILITAIR MEDISCH ONGESCHIKT in BURGER werdt ik wel aanvaard als MEDISCH GESCHIKT als PRIVAAT PILOOT ZWEEFVLIEGEN, HELICOPTER en VLIEGTUIG maar niet meer als BEROEPSPILOOT of INSTRUCTEUR
Dus niet zo aangename toestand en aanpassing in mijn levensloop !!
Wat betrefd het voorstel voor de aanpassingen aan de PRESTATIEVERGOEDINGEN van het
DGLV zoals dit werdt aangevangen in SEPTEMBER 2007 met de Staatssecretaris voor mobiliteit stel ik vast dat de NON CAT AIRSPACE USERS weer in verspreide slagorde dit onderwerp
benaderen op zulke wijze dat men zich weer gaat kunnen verschuilen achter de verschillende
voorstellen
Reeds vele jaren geleden had ik getracht om via COPERMIXAIR een groep te vormen welk
voorstellen zou opmaken om de noden van GENERAL AVIATION & AERIAL WORK
OPERATION ten opzichte van het toenmalig BLV nu DGLV genoemd op te bouwen om
zodoende een aanvaardbaar benadering van de verschillende aktiviteiten in te dien
Nu gaan verschillende ORGANISATIES enkel van uit hun noden de autoriteiten te benaderen met
gevolg dat de goed georganiseerde CAT zijn wensen zal vervukt zien ten nadele van de NON
CAT waarin DE SME, FTO,RF, en de LUCHTSPORTEN het slachtoffer zullen zijn, met het
resultaat dat BELGIE zijn reeds beperkte LUCHTVAART INDUSTRIE volledig in de grond zal
booren, want zonder gemotiveerde jongeren is de LUCHTVAART in BELGIE ten dode
opgeschreven
Gelukkig zijn er lidstaten in de 27 EU lidstaten wel landen welk het nut van de NON CAT
AIRSPACE USERS begrijpen om zodoende in de toekomst de MONOPOLIE in de
LUCHTVAART INDUSTRIE van de 21th EEUW binnen te haalen
A schort revieuw of my activity on EUROPEAN AIRSPACE DIVISION in the past!!
Via IAOPA was I iƧntroduced in 1990 to the EUROCONTROL various activity on AIRSPACE:
-AIRSPACE TEAM -AIRSPACE TASK FORCE -FUA -AIRSPACE SAFETY
A first target was to study the present utulisation of the AIRSPACE in the then EUROCONTROL memberstates , this was already a very complex subject
Then the way the IFR and VFR where operating in the AIRSPACE
in EUROPE the ICAO -AIRSPACE CLASSES A,B,C,D,E,F, and G where used but many states where also having aditional requerements in this AIRSPACE CLASSES aditional to the ICAO requirements.
At high level it was decided to have only twy type of AIRSPACE in EUROPE -MANAGED -UNMANAGED
I was introducing the needs of the GA & AW IFR and VFR requirements, taking in acount the various activity as mentioned in the AVIATION ACTIVITY CLASSIFICATIONS diagram of IAOPA ( see WWW.IAOPA.ORG)
From 1992 till 2002 I was the ONLY person involved with FLYING EXPERIENCE in VFR OPERATION in AIRPLANE,GLIDER and HELICOPTER in MILITARY and CIVILIAN operations, and having contacts with PILOTS and OWNERS of the 50 IAOPA memberstates and contacts with other AIRSPACE USERS active in CAT and also ULM/DPM,DELTA's,GYROCOPTERS,BALLOONS,AIRSHIP and PARACHUTISME.
I tryed to obtain comprimeses for the operation of the CAT and the NON CAT AIRSPACE USERS
In 2002 there where under my inpuls other persons active in VFR allowed to the team's
However eacht of them where only having experience in their specifique VFR ,activity be it as AIRPLANE,GLIDER,ULM,DPM, BALLOON or HELICOPTER PILOT, where to strongly introcucing their specifique needs without taking in consideration the activity of the other AIRSPACE USERS
I was also keeping close contact with the MILITARY via the NATO who however in the beginning not involved in the AIRSPACE TEAM.
The project extended from the proposed to use THREE ICAO AIRSPACE CLASSES in line with the ICAO SARPS
In 2004 dit I leaf the IAOPA organisation and was requested to participate as INDIVIDUAL EU-LOBBYIST in my nickname MISTER GENERAL AVIATION
After 2004 under the strong inpuls via NATIONAL ADMINISTRATION the project was put on a low profile in vieuw of the EU-SES for the 27 EU-MEMBERSTATES
I ame stil in contact with some of the EXPERTS in EUROCONTROL and in the EC and EU-COUNCIL.
Now is again the target to have a homogeen EU AIRSPACE DIVISION and CLASIFICATION used intial above FL245 ( EU) and later in LOWER AIRSPACE. Each of the 27 EU memberstates are mainly sticking to their own procedure, and a lot of AIRSPACE has been brought towar the ICAO 'C" AIRSPACE but the pusch for a homogene aplication is presently on a low profile .
Only IATA,IFALPA,IATCA,AEA,IBAC,ECA seems to be having consultation witch is orientated to the CAT (IFR) operation, the VFR operators organisation are on a low profile presently .