In DE ZONDAGSKRANT van 05 JULI 2009 verscheen een Nederlandstalig artikel over het ongeval van een MIG23 CRASH op 04 JULI 1959 in de streek van KORTRIJK
Spijtjg genoeg heb ik er geen exemplaar van kunnen bekomen.
Het berof een MIKOYAN_GUREVICH MIG 23 welk bij het opstijen in KOLOBRZEG inPOLEN voor een experimentele vlucht moeilijkheden ondervond en de motor uitviel op 150 meter hoogte de piloot maakte een BAIL OUT.
De motor herstarte en het toestel klpm naar zijn geplande vlieghoogte en richting zonder piloot
Hy werd waargenomen op de NATO radar en gevolgt toen hij het westelijk luchtruim invloog
Boven BELGIE viel hij zonder brandstof en crashte op een alleenstaande huis waar een jongeman die lag te slapen werdt gedood
Het toestel bevatte zeer geheime rusische uitrusting en dus waren de Amerikanen zeer geintreseerd maar ook de russen.
De Magistraat welk hier de crash behandelde onderhandelde met de Russen over de vergoedingen voor de nabestaanden van het slachtoffer en bekwam schijnbaar een degelijke vergoeding en het toesten werd trerug naar Rusland gebracht
Zie ook tekst bij WIKEPEDIA van 05/02/2002
Mogelijk heeft iemand een exemplaar van de betrokken ZONDAGSKRANT aarin ik belang stel:
Wat betrefd het dodelijk ongeval met de PIPERCUB te EBTN om de thuisbasis van de LUCHTKADETTEN van BELGIE kunnen we nog niets meer melden dan wat de media heeft vermeld.
Het heeft echter niets te maken met DE KADETTENSCHOOL zoals in bepaalde berichten gemeld
Wat het afspreken op DE ANTWERPSE LUCHTHAVEN betrefd is dit geheel GRATIS en VRIJBLIJVEND hoor
Ik moet er echter op wijzen dat de volgende onderwerpen geheel niet kunnen worden besproken;
-WELK zijn de ONVEILIGE LUCHTVAARTMAATSCHAPIJEN.
-WELK is de GOEDKOOPSTE manier om op reis te gaan
-Het opmaken van een PLANNING voor een lange reis
-In welk LAND is het gevaarlijk om te vliegen
-Ook voor een bezoek aan de ANTWERPSE LUCHTHAVEN kan ik u ook niet van dienst zijn gezien ik niet over de verplichte toelatingen hiervoor beschik en er een speciale dienst is op de luchthaven welk hiervoor instaad
Een verkeerd begrip bij het publiek betrefd de ouderdom van een vliegtuig, de ouderdom van een vliegtuig heeft geen enkel waarde op gebied van de VLIEGVEILIGHEID, het is vooral de
levensloop en de onderhoud die van belang is voor de LUCHTWAARDIGHEID van een
LUCHTVAARTUIG
Een colega piloot stelde gisteren dat er bepaalde vliegtuigen zijn van 5 jaar oud waar hij geen
voet zou inzetten op gebied van luchtwaardigheid en dat er toestellen zijn van 30 jaar oud dat nog
echte juweeltjes zijn
Uit eigen ervaring heb ik onlangs nog op een VLIEGTUIG gevlogen met bouwjaar 1937 dat nog
steeds 100% in orde is om veilig te vliegen, men moet er wel rekening mee houden dat het enigste
dat nog van het origineel toestel aanwezig was het het brandvrij identificatie plaatje was
In het verleden ben ik aktief geweest in de ompleiding van MILITAIRE PILOTEN van het LT/AVN te EBBT
Tevens aktief als INSTRUCTEUR ZWEEFVLIEGEN in MILITAIR en BURGER MIDDENS
Aktief geweest in opleiding van BEROEPS PILOTEN in het BURGER via SOTRAMAT FLYING SCHOOL te EBAW voor Belgische;Franse,Nederlandse en FAA vergunningen als GROUNDINSTUCTER, SIMULATOR en limited OPERATIONEEL VLIEGEN.
Mijn huidige opinie is wel gebasererd op vele gespreken met INSTRUCTEURS, en EXAMINATEURS betrokken bij de huidie opleidingen van PPL,CPL,IFR,MEL,ATPL en TYPE conversions at RF en FTO.
De vroeger pilootvorming was vooral gebaseerd op het elementair vliegen met weinig faciliteiten Nadien kwamen er een aantal hulpmiddelen bij betrokken maar het elementair vliegen was nog de hoofdzaak.
De huidige opleiding tot ATPL geschiet op zeer moderne uitgeruste vliegtuigen, simulators en zelfs op pc trainingen. Het elementair vliegen is zeer afgezwakt en wordt niet meer grondig bijgebracht, de piloot word nu meer opgeleid als een SYSTEM MANAGER met zeer beperkte manuele tussenkomst Vele oefeningen waaraan wij vroeger in de opleiding zeer veel aandacht aan gaven zijn nu verdwenen uit de opleidingsprogrammas omdat dit alles nu op de moderne toestellen AUTOMATISCH wordt gedaan op toestellen van het type BOEING en AIRBUS Er zijn n atuutlijk nog vele andere toestellen welk nog manuel worden gevlogen maar welk minder in de media aan bod komen.
Schijnbaar word de LUCHTVAART nu veiliger door het uitsluiten van de manuele besturing en de gevolgen van fouten door de piloot te vermijden.
Persoonlijk heb ik mijn twijfel aan dat zo ver doorgedreven automatisatie.......MAAR WIE BEN IK alhoewel ik ook het gevoel heb dat een aantal nog zeer aktieve INSTRUCTEURS en EXAMINATEURS deze opnie delen maar niet verkondigen ....??????
Wat betrefd het EUROPESE PARLIAMENT ( EP) is de juiste samenstelling nog niet volledig definitief
Wat de EUROPESE COMMISIE ( EC) betrefd is er eerst de aanduiding van de voorzitter waarvoor DE RAAD voorsteld om Mr BAROSSO terug te benoemen maar dat moet gebeuren met akkoord van het EP en bij de MEP die ik persoonlijk benader is daar ten persoonlijke titel grote weerstand maar zij moeten de richtlijn der POLITIEKE PARIJEN nog krijgen
Wat het VOORZITTERSCHAP van DERAAD betrefd is dit nog steeds een land dat om de zesmaanden het voorzitterschap waarneemt en is dat vanaf morgen 01 JULIE 2009 SWEDEN
Ik heb mijn betrokkenheid met het EP weer hernieuwd tot 31 MEI 2010 maar ben niet gebonden aan enige politieke strekking of organisatie
Enkele stellen vragen over de soorten opleidingen tot piloot:
Er besataan zeer verschillende opleidingen van PILOOT namelijk de Militaire piloten of de Burgerlijke piloten.
Ik laat hier de opleiding tot ZWEEFVLIEGPILOOT, HELICOPTER,ULM/DPM:PARAPLANE, DELTAPLANE, BALLON en LUCHTSCHIP buiten beschouwing en ga enkel de BURGERLIJKE opleidingen kort bespreken.
Er zijn:
-DE PRIVAAT VLIEGTUIG BESTUURDER
-DE BEROEPSVLIEGTUIG BESTUURDER
-DE BEROEPSVLIEGTUIG BESTUURDER met INSTRUMENTBEVOEGDHEID
-DE LIJNVLIEGTUIGBESTUURDER
Alhoewel ik het ZWEEFVLIEGEN niet behandel ben ik een voorstander voor jongeren vanaf 16 jaar het zweefvliegen te beoefenen bij voorkeur met een opleiding bij: -LUCHTKADETTEN VAN BELGIE( via de LUCHTMACHT of - WWW.CNVV.BE te SAINT HUBERT en nadien in een club van DE VLAAMSE ZWEEFVLIEG LIGA
Voor de opleiding PPL vewijs ik u naar een REGISTERED FACILITY ( RF)
voor de andere opleidingen naar een FLIGHT TRAINING ORGANISATIE (FTO)
Voor meer gerichte vragen raad ik aan een geheel vrijblijvend gesprek zonder verplichting of financiele tussenkomst te hebben te hebben na afspraak op:
Ook bij de personen welk betrokken zijn als PILOOT-INSTRUCTEUR en als PILOOT-EXAMINATORS stellen er zich veel vragen over de ongevallen met de huidige nieuwe generatie van vlieegtuigen waar alles praktisch automatisch word uitgevoerd en er weinig of geen manuele handelingen bij de CREW meer nodig is.
Is de huidige opleiding wel aangepast aan deze manier van vliegen ..????
Heden krijg ik vele vragen over de recente ongevallen met DE AIRBUSSEN ??
Heden hebben we geen gegevens dat er meer ongevallen zijn met een airbus dan een ander toestel, tevens moeten we wachten op de technische ICAO onderzoeken alvorens een reden te kennen en zulke onderzoeken nemen gemakelijk 12 tot 24 maanden in en soms nog langer, dat wil niet zeggen dat er in de LUCHTVAARTMIDDENS wel over word nagedacht en er dialoogen ontstaan tussen de betrokkenen.... ttz vooral de PILOTEN..... maar dat zijn zeer veel gissingen ???
During the contacts at the ENLARGED COMMITIE for CHARGES was I informed thad there is progres in the abolischen of the MANDATORY ICAO FLIGT PLAN between a number of EU-MEMBERSTATES for FVR flichts outside CONTROLLED AIRSPACE
Presently GERMANY, AUSTRIA and CHEQUE have placed this excemption on the ICAO REQUIREMENT in their NATIONAL AIP.
Other EU-MEMBERSTATES are in progres of also doing so very soon
Due to the intensive mailing about the dead of KAREL VAN MIERT have I not been abel to update the information obtained on 24 JUNE at the EUROCONTROL ENLARGED COMMITIE