Het verplicht dragen van de FLUORSERISENDE VESTJES wordt tegenwoordig opgelegt op de TARMAC van de LUCHTHAVENS. Ik ken de juiste achtergronden en de regelgeving dien aangaande niet . Ik weet dat bepaalde landen (UK) dit reeds vroeger verplicht maakten en dat er op EU,ECAC,ICAO over gepraat werdt maar weet niet welke regelgeving er werdt over uitgewerkt. Ik heb dat ook nimmer betwist gezien het mij een gevoel van veiligheis verschaft en dus geen bezwaar zie. Er moet wel opgelet worden dat bepaalde plaatsen er een nogal hoge prijs wordt gevraagt als men deze moet aanschafen, ik zie ook niet de verplichting voor de PAX dit te dragen gezien zij begeleid worden door de PIC op de TARMAC bij het IN en UIT stappen van een GA/AW operatie ?? Hierover meer later.
Voor de bezoekende CHATTERS wens ik hier mijn dank te betuigen voor de @@@@@@ die er het ganse jaar als vrijwilliger aanwezig zijn om ons te helpen bij het CHATTEN en tevens om op de CHAT de overeengekomen en door ons aanvaarde voorschriften trachten naar hun beste vermogen te doen naleven, wat niet steeds een gemakelijk taak is en het iniatief van PASCAL VYNCKE te ondersteunen door hun inzet voor de NEDERLANDSTALIGE SENIOREN van over de ganse wereldbol;
Heb juist mijn STEM uitgebracht voor de beste CYBERSENIOR, was een zeer moeilijke keuze gezien de zeer mooie BLOGS en onvoldoende tijd om ze eens grondig te bekijken, ook zijn er zeer mooie blogs die niet in de lijst van de 25 kanditaten zijn weerhouden; ER ZIJN ECHTE PARELTJES van BLOGS hier aanwezig niet enkel op uitzicht maar ook op inhoud te beoordelen. PROFICIAT voor al de BLOGGERS en SUCCES en VOLDOENING in 2006
Hier zet ik de BESTE WENSEN en SUCCESVOL LUCHTVAARTJAAR in 2006 moge het nieuwe jaar u veel vreugde bezorgen.
Ik plaats deze WENSEN hier voor degene die ik zou vergeten zijn via post of via dit nieuwe media van het INTERNET waar ik vele duizende wensen kreeg en trachte deze te beantwoorden via dit nieuwe media maar ik weet niet of dit steeds lukte. REGARDS SYLVAIN DE WEERDT GENERAL AVIATION & AERIAN WORK EU-LOBYIST (ex IAOPA liaison officer 1980/2004 retired)
Normaal gezien heb ik op al de vragen bekomen via E-MAIL of op de CHAT een antwoord gegeven en heb geen openstaande vragen meer. Er zijn enkele vragen die ik zelf niet kon beantwoorden en doorgaf aan personen die daar konden op antwoorden. Indien u nog een openstaande VRAAG heb gelieve ze me dan nogmaals toe te zenden en zal ik na 2 januarie 2006 trachten u een antwoord te bezorgen. Er zijn schijnbaar personen die per E-MAIL een vraag of reactie hebben ingezonden welk schijnbaar niet bij mij terecht zijn gekomen ik heb daar geen verklaring voor!!!! SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR opgelet het zijn underscore _ en niet tussen in - opgelet niet BE gelijk er een aantal e-mailtjes werden verzonden in het verleden VRAGEN mag steeds hoor en er zijn geen STOMME vragen is mijn slogan
Enkele piloten stellen de vraag wat mijn opinie is over de nieuwe DIESEL MOTOREN in GENERAL AVIATION en AERIAL WORK operaties. Men mag niet uit het oog veliezen dat in GA/AW er wordt gebruik gemaakt van vele soorten luchtvaartuigen gaande van AIRBUSSEN en BOEINGS tot en met ULM's. Daarom is het noodzakelijk er op te wijzn welk luchtvaartuig type u aan denkt; Denken we hier aan de aanschaf van een toestel met origineel een DIESEL of aan een retrofit. Daarom ga ik hier maar enkele algemene bedenkingen doen, ikzelf heb geen ervaring met deze nieuwe motoren maar heb wel enkele van mijn vroegere leerlingen met de nodige ervaring welk nu ervaring aan het opdoen zijn met deze nieuwe motoren. Opgebied van prestaties stelen zij een verminderde operationele mogelijkheden en hebben nog twijfels aangaande bepaalde technische ingevoerde nieuwigheden op deze toestellen. Ook op gebied van dageliks onderhoud en defekten zijn er nog onduidelijkheden maar dat is steeds het geval met een nieuw vliegtuig. Wat betreft het aspect kostprijs blijken er intresante aspecten te zijn zolang men op kerozine kan vliegen waarop geen acijns wordt toegepast of op de goedkopere diesel maar dat moeten we nog zien hoe dit in de verschillende landen wordt toegepast. Een aspect waar ik mij zorgen over maak is de grote en sterkte van deze nieuwe firma's in het LUCHTVAART MIDDEN, wat gebeurt er als een dezer bouwers in financiele moeilijkheden komt, in EUROPA hebben we nog niet de facileteiten als in de USA voor een firma in chapter11 verder te gaan of heb ik dat verkeerd voor!!! Ik volg de informatie van enkele gebruikers en hun ervaringen met de diesels in het dagelijks operationeel gebruik. Ik verwijs u ook naar WWW.THIELERT.COM WWW.TDC-LTD.CO.UK. WWW.DIESELAIR.COM WWW.SMA-CENTURION.FR en zal specifieke vragen met u persoonlijk per e-mail beantwoorden na overleg met enkele ervaren collegas die nu ervaring aan het opdoen zijn. Ik ben echter van het oude principe dat ik eerst een nieuw vliegtuig een 3 tal jaar in gebruik wens te zien alvorens er zelf enkele financiele ervaring mee op te doen en laat liever andere er mee vliegervaring op doen en zien welke AD en SB er uitkomen.
De vermelde WAM-lichtweight motor is een project en nog niet in productie en niet EASA certified.
De eerste sateliet van 600kgr van het EU GALILEO project is heden nacht door ESA in de ruimte gebracht door een SOYOUZ raket van op de basis BAIKONOUR in KAZAKHSTAN. Er moeten er nu nog 30 in de ruimte gebracht om het volledige GALILEO EUROPESE SATELIET NAVIGATIE SYSTEEM welk in 2010 moet operatoineel zijn als suplement van het GPS van de USA-ARMY en de russische GLONAS De voordelen die de TV in EUROPA vermeld zijn de 150.000 jobs waar CNN mededeelte dat de GALILEO meer nauwkjeurige en bijkomende mogelijkheden zal bieden voor de gebruikers dan de GPS Stel veel belang in de vorderingen van dit project want was zeer veel betrokken bij administratieve ,financieele en operationele aspect van GALILEO ten behoeve van GENERAL AVIATION & AERIAL WORK voor IAOPA; Vooral het probleem van wie voor wat en hoe zal moeten betalen voor GALILEO informatie te gebruiken wetende dat GPS geheel GRATIS beshikbaar is op de ganse wereld met natuurlijk het aspect dat de USA-ARMY de nauwkeurigheid kan verminderen en zelfs in geval van crisis geheel kan onbeschikbaar kan maken in bepaalde streeken
Enkele E-mails feliciteren me voor mijn goede weerberichten maar zoals ik reeds vroeger toelichte doe ik geen voorspellingen maar kijk naar de bestaande weerstoestand via www.weerstationaalst.be hier op sennet waar uzelf dat ook kunt zien hoor. Ik ga me ook niet gewagen zoals de METEO diensten om 24 uur of nog verder u te vertellen wat ik verwacht hoor..
Ik krijg de vraag hoe men de AOPA-PILOT(USA) kan bekomen. Normaal is die enkel beschikbaar via een MEMBERSCHIP van een der 61 NATIONAL AOPA's. Wij hebben echter bekomen dat deze AOPA-PILOT beschikbaar is in enkele bookshopt . Voor ANTWERPEN : BOOKSHOP -op de EBAW LUCHTHAVEN -INTERNATIONAL BOOKSHOP op de MEIR -
Indien u andere verkooppunten kent ware het aangeraden ons deze mede te delen voor andere belangstellende.
Iedereen is er nu van overtuigd dat de boomen op het fort van BORSBEEK zullen verdwijnen maar,,,,,!!!!!!! voor mij zijn dit heden maar schone verklaringen op de TV van politieke mandatarissen en zolang de boomen (en loods) niet weg zijn is er geen oplossing. De betwisting of de loods is al 50 jaar bezig en al tienmaal heb ik vernomen dat hij zou verdwijnen het enigste ik heb zien veranderen is dat hij eens werdt geschildert in de ICAO voorziene kleuren voor hindernissen maar hij staat er nog steeds. Terwijl men zich daar mee bezig heeft gehouden is de serieuse ontwikkeling van ANTWERP AIRPORT niet aan het bod gekomen en blijft de activiteit verder suderen zoals ik dt noem. ANTWERPEN en hier gaat het niet enkel over de LUCHTHAVEN maar ook andere economische aspecten gaat achteruit ten opzichte van andere streken in het NIEUWE EUROPA der 25 lidstaten van de EU.
In functie van vroeger gestelde vragen over enkele te koop aangeboden GADJETS als MODELVLIEGTUIGEN ( BLUEBIRD en FIREFOX) zijn dit zuivere speelgoedjes die geheel niet in het MODELVLIEGEN thuis horen gezien hun niet conventionele bestuurings organen . Tevens adviseert men daar niet buitenhuis met te experimenteren Voor een gedetaileerde reactie gelieve ons uw E-MAIL of FAX te bezorgen..
Een iniatief dat onze steun kan gebruiken is de poging van HANS SWELLENGREBEL om via zijn website PILOTEN te vinden welk voor een duur van 3 maand als vrijwilliger willen en kunnen vliegen voor " PILOTEN ZONDER GRENZEN" of beter gekend als " PILOTES SANS FRONTIERES" Dit is wel het werken als BUSHPILOT in BANGUI, CENTRAL AFRICAN REPUBLIC. www.hansswellengrebel.blogspot.com.
In de COMMERCIELE LUCHTVAART is het ENGELS de voertaal maar de PPL heeft daar dikwijls buiten de erkende ICAO R/T PROCEDUREN geen noodzaak aan en daarom blijven de NATIONALE AOPA op hun WEBSITE en via hun MAGAZINE in de NATIONALE TAAL informatie beschikbaar maken. Daarvoor kan ik u verwijzen naar het AOPA BULLETIN NETHERLANDS dat steeds veel intresante informatie beschikbaar maakt zie tevens WWW.AOPA.NL.
Het AOPA BULLETIN op de WEBSITE is beschikbaar met een vertaging van 3 maand gezien de originele informatie enkel beschikbaar is voor de betalende leden welk de werking van AOPA mogelijk maken dloor hun lidgeld want de AOPA's zijn volledig onafhankelijke organisaties.
Nog uit te werken over deze PLECHTIGE ZITTING VAN DE EUROPESE ERESENAAT op zondag 5 februarie 2006 te ANTWERPEN in het ELZENVELD om 14,30 vooraf in te schrijven voor uitnodiging verplicht info: bvse@skynet.be
In functie van mijn informatie over de PROTESTBEWEGING " NEE" stelden enkele e-mails de vraag of ik de bezielers van dit iniatief kende en zodoende vroeg ik hen via www.NEE-antwerpen.be hun CV op welk ik heden bekwam en u wil doorspelen indien u mij uw e-mail of fax bekend maakt.
Wat betreft de vraag over tijdschriften in de LUCHTVAART verwijs ik u nar mijn BLOG op datum van 07/12/2005 of zoek naar TIJDSCHRIFTEN in deze blog door dat hier links in te typen in het vakje ZOEKEN.
Enkele stellen vragen over het gebruik van HF radios in de luchtvaart??
ik heb nooit op de grote afstand gevlogen als piloot. Ik herinner ma dat in het jaar 1963 tijdens een vlucht naar ZUID-AMERICA met een DC6 van de BELGISCHE LUCHTMACHT er een bemaning van 6 personen was waaronder een radio-operateur welk via de HF commuincations verbinding hiels en mits gebruik van een SELCAL werdt opgeroepen maar heb daar geheel geen ervarinh mede Tijdens mijn loopbaan in de LT/AVN op L18C beschikten wij ook over radios van het type PRC8,PRC9 en PRC10 welk we gebruikten voor verbindingen met de grondtroepen zoals ARTILLERIE, TANKS, PARACOMMANDO en dit was een soort HF maar ken daar geen gregevens meer van enkel dat zij zeer problematisch waren en soms contact mogelijk maakten op groote afstand en lage hoogtes. Maar ik denk dat radioamateurs u daar veel meer kunnen over vertellen dan ik als PILOOT die maar moest weten wat we met die uitrusting konden doen, vermoedelijk staat dat allemaal in mijn handboeken die ergens in een kartone doos op zolder zitten.
Indien een RADIOAMATEUR mij hierbij behulpzaam kan zijn wil ik wel naar zijn BLOG verwijzen als hij mij zich kenbaar maakt!!!!!