EUROCONTROL is "EUROPEAN ORGANISATION FOR SAFETY OF AIR NAVIGATION" van CIVILIAN en MILITARY der 35 lidstaten bestaat uit twee belangrijke elementen
1)- De organisatie bestaande uit de lidstaten 2)- DE AGENCY met verschillende onderdelen a)- HQ,,,,,,,,,,, te BRUSSEL b)- CFMU,,,, te BRUSSEL en BRETIGNY sur ORGE(fr) c)- CRCO,,,,,, te BRUSSEL d)- UAC,,,,,,,,, te MAASTRICHT(nl) e)- IANS ,,,,,,,,,te LUXEMBURG(lx)
de gedetaileerde uitleg staat op onderstaande website;
Een der aspecten waaraan in EUROCONTROL wordt gewerkt in functie van het SINGEL EUROPEAN SKY project van de EU betreft de vereenvoudiging en harmonisatie van de indeling van het LUCHTRUIM beneden FL195 der 35 lidstaten in het vooruitzicht van 2010. Dit project is nodig om de huidige SAFETY in de LUCHTVAART te behouden in functie van de voorziene verdubeling van het huidige CAT welk meestal om te zeggen bijna steeds vindt in gecontroleerd luchtruim onder begeleiding van AtC voor de nodige separatie tussen de IFR vluchten; De huidige indeling van het LUCHTRUIM is niet homogeen in de lidstaten en geeft aanleiding tot mogelijke vergissingen bij de PILOTEN en de ATCO. Tevens zien wij dat de uitrustingen aan boord van vliegtuigen zeer snel evalueren en veel meer mogelijkheden mogelijk maken in functie van de huidige JAA-JAR/FCL opleidingen en de toekomstige EASA vergunningen welk ook op ons invloed zullen hebben.
Bij gelijke soort LUCHTVAARTUIGEN kruisende routes RECHTS heeft voorrang tegen over elkaar komende toestellen BEIDEN wijken naar RECHTS uit inhalende toestellen het ingehaalde heeft voorrang en het inhalende doet dit langs RECHTS
Dit zijn de REGELS voor een ZICHTVLUCHT(VFR in VMC)
Heden is deze voorrang enkel toepasselijk in VFR in VMC en afhankelijk van het soort LUCHTRUIM waarin we VLIEGEN.
In bepaald GECONTROLEERD LUCHTRUIM zijn alle LUCHTVAARTUIGEN onderworpen aan verkeersleiding en spreken we van IFR of CVFR waar de scheiding initieel verzekerd wordt door de ATC(verkeersleiding op de grond) alhoewel dit de PILOOT niet ontslaat van AANVARING met andere LUCHTVAARTUIGEN VISUEEL en ELECTRONISCH (TCAS) te vermijden.
AANVARINGEN in VLUCHT zijn zeer ZELDZAAM maar kunnen voorkomen door menselijk falen wat gelukkig in EUROPA zeer zelden is gebeurt.
Ik wijs er wel op dat men als leerling PILOOT deze regels grondig worden aangeleerd en deze tekst enkel bedoelt is om de leek een gedacht te geven van de VOORRANG in de LUCHTVAART
Vele vragen mij welk de gevoelens en geneugten zijn van het VLIEGEN en dit is voor mij een zeer moeilijke vraag te beantwoorden. Ik heb het VLIEGEN steeds als een grote vreugde ervaren zij het als HOBBY,BEROEP of als SPORT. Tijdens een mijner contacten met een der SENIOREN welk mij bezocht op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN wees hij mij op het bestaan van een NIEUWE BLOG onder de benaming VLIEGEN.
Gisterenavond nam ik de tijd om deze eens te gaan bekijken en was daar wel een uurtje zoet mede om deze aandachtig uit te pluizen !!!
Heden nacht had ik heerlijke droom van mijn beginnende ervaringen van toen ik leerde vliegen en realiseerde dat de verhalen van, FRANK,BEN,GERRIT en DIRK op de BLOG """VLIEGEN"" met de begeleidende FOTO's dit heerlijk gevoel van het vliegen duidelijk weergaven zoals ik dit jaren heb kunnen ervaren als HOBBY als PPL en SPORT als ZWEEFVLIEGER en tevens omgezet naar mijn BEROEPSLEVEN in MILITAIR en BURGER LUCHTVAART.
Daarom verwijs ik u naar het onderwerp " VLIEGEN"" waar onder de titel .VLIEGEN met PIPER of CESSNA...deze personen de juiste wijze hebben gevonden om dit heerlijk gevoel aan u mede te deelen. en de kans geven om er even mee kennis te maken
Een der weinig bekende LUCHTVAARTUIGEN in BELGIE en NEDERLAND zijn de GYROCOPTERS of AUTOGYRO maar er wordt met deze toestellen gevlogen hoor. Voor meer hierover verwijs ik u naar WWW.AUTOGIRO.BE
De voorwaarden van THEORETISCHE en PRACTISCHE KENNIS waaraan men moet voldoen om als PILOOT van VLIEGTUIGEN (AIRPLANE) op INTERNATIONAAL vlak en GLOBAAL te mogen vliegen moet men voldoen aan de ICAO ANNEXE1 voorschriften zoals deze overeengekomen zijn bij de 188(189) lidstaten welk de CONVENTIE van CHICAGO hebben aanvaard. Een aantal landen waaronder ook BELGIE hebben NATIONALE vergunningen waarbij men niet moet voldoen aan deze ICAO voorwaarden maar dan mag men enkel vliegen in het LUCHTRUIM boven dit betrokken land in dit geval BELGIE. Op ICAO vlak kent men dreie soorten PILOTEN VERGUNNINGEN: PPL = privaat piloot CPL = beroepspiloot ATPL =lijnvliegtuigbestuurder
tevens heeft men op deze verguningen nog de BEVOEGDHEDEN: VFR = zichtvliegen IFR =instrumentvliegen IR =instructeur MEL = meermotoroge EX =examinators
In BELGIE hebben we nog: RPPL= nationale privaat piloot RCPL= beperkte beroepspiloot
Tevens zijn er andere verguningen in ICAO voorzien voor: -HELOCOPTERS -LUCHTSCHEPEN -LUCHTBALLONS -ZWEEFVLIEGTUIGEN - GYROCOPTERS
Nationale toelatingen voor: -ULM -DPM -DELTA -PARAPLANE -PARAMOTOR
De bovenstaande tekst is geen legale maar een vereenvoudgde tekst voor de juiste wettelijke benamingen moet ik u verwijzen naan het " LUCHTVAARTWETBOEK" met daarin de nodige WETTEN, KB en MB
In functie van bijkomende VRAGEN en OPMERKINGEN zal ik deze tekst regelmatig bijwerken (20060101)
Enkele vragen werden gesteld of er ook VOORRANG van RECHTS in de LUCHTVAART is?? Het antwoord hierop is JA,,,,,,,,,,,maar de rest leg ik u later uit!!!!!!!
De mogelijkheden om publiciteit in de LUCHT te voeren waren in de vroegere jaren een zeer drukke bezigheid van AERIAL WORK operators via verschillende toepassingen.
SKYWRITTING was in het verleden een gebruik door letters, woorden en figuren te maken met rook via de uitlaat van een vliegtuig of meerdere in de lucht.
SLEPEN PANELEN met VLIEGTUIG of HELICOPTER was vroeger een zeer veel gebruikte vorm van reclame maar nu nog zelden gebruikt en met slechts nog enkele KMO die deze vorm van publiciteit aanbieden.
AIRSHIPS of zeppelin met een verlichtings systeem dat door lichtjes op het omhulsel een boodschap verkondigen
VLIEGTUIG met lichtjes welk een boodschap weergeven met lichtjes onder de vleugel.
HOT AIR BALLOONS deze vorm van publiciteit is heden nog zeer veel in gebruik door reclame op de ballon;
SPECIAL SHAPE zijn speciale warme luchtballons in de vorm van een bepaalde herkenbaar merk.
voor meer informatie verwijs ik u naar de betrokken KMO, deze informatie is enkel ten titel van informatie voor belangstellende
De STAD ANTWERPEN geeft een STAAT van DE STAD op 1 januarie 2006 met terugblik van de schepenen op hun afgelopen beleidsjaar en lopen ze ambitievol al vooruit op hun plannen voor het nieuwe jaar. Wat mij echter opvalt is dat zij met geen woord over de ANTWERPSE LUCHTHAVEN spreken welk echter in de toekomst via de huidige vernieuwingen en via GENERAL AVIATION door de ZAKENVLUCHTEN en AERIAL WORK voor opleiding van Nederlandstalige piloten de toegang tot het nieuwe EUROPA moet geven in deze nieuwe eeuw waar de mobilitiet vitaal gaat zijn voor de ANTWERPSE REGIO en voor het VLAANDEREN der toekoms
zie in FORUM onder NIEUWS "STAAT VAN DE STAD" de discutie over dit onderwerpt
Vernam gisteren avond informatie van een ongeval van een CESSNA 206 te IPSWICK in QUEENSLAND met parachutisten welk schijnbaar een motorstoring juist na het opstijgen had en tegen een dam vloog met 7 personen aan boord waarvan 6 parachutisten aan boord 3 instructeurs en 3 studenten waaronder twee Engelsen en een Ier welk een cursus volgden in vrije val alsook de piloot en waarvan 5 overleden en 2 gewond. verdere informatie ontbreekt nog
Het verplicht dragen van de FLUORSERISENDE VESTJES wordt tegenwoordig opgelegt op de TARMAC van de LUCHTHAVENS. Ik ken de juiste achtergronden en de regelgeving dien aangaande niet . Ik weet dat bepaalde landen (UK) dit reeds vroeger verplicht maakten en dat er op EU,ECAC,ICAO over gepraat werdt maar weet niet welke regelgeving er werdt over uitgewerkt. Ik heb dat ook nimmer betwist gezien het mij een gevoel van veiligheis verschaft en dus geen bezwaar zie. Er moet wel opgelet worden dat bepaalde plaatsen er een nogal hoge prijs wordt gevraagt als men deze moet aanschafen, ik zie ook niet de verplichting voor de PAX dit te dragen gezien zij begeleid worden door de PIC op de TARMAC bij het IN en UIT stappen van een GA/AW operatie ?? Hierover meer later.
Voor de bezoekende CHATTERS wens ik hier mijn dank te betuigen voor de @@@@@@ die er het ganse jaar als vrijwilliger aanwezig zijn om ons te helpen bij het CHATTEN en tevens om op de CHAT de overeengekomen en door ons aanvaarde voorschriften trachten naar hun beste vermogen te doen naleven, wat niet steeds een gemakelijk taak is en het iniatief van PASCAL VYNCKE te ondersteunen door hun inzet voor de NEDERLANDSTALIGE SENIOREN van over de ganse wereldbol;
Heb juist mijn STEM uitgebracht voor de beste CYBERSENIOR, was een zeer moeilijke keuze gezien de zeer mooie BLOGS en onvoldoende tijd om ze eens grondig te bekijken, ook zijn er zeer mooie blogs die niet in de lijst van de 25 kanditaten zijn weerhouden; ER ZIJN ECHTE PARELTJES van BLOGS hier aanwezig niet enkel op uitzicht maar ook op inhoud te beoordelen. PROFICIAT voor al de BLOGGERS en SUCCES en VOLDOENING in 2006
Hier zet ik de BESTE WENSEN en SUCCESVOL LUCHTVAARTJAAR in 2006 moge het nieuwe jaar u veel vreugde bezorgen.
Ik plaats deze WENSEN hier voor degene die ik zou vergeten zijn via post of via dit nieuwe media van het INTERNET waar ik vele duizende wensen kreeg en trachte deze te beantwoorden via dit nieuwe media maar ik weet niet of dit steeds lukte. REGARDS SYLVAIN DE WEERDT GENERAL AVIATION & AERIAN WORK EU-LOBYIST (ex IAOPA liaison officer 1980/2004 retired)
Normaal gezien heb ik op al de vragen bekomen via E-MAIL of op de CHAT een antwoord gegeven en heb geen openstaande vragen meer. Er zijn enkele vragen die ik zelf niet kon beantwoorden en doorgaf aan personen die daar konden op antwoorden. Indien u nog een openstaande VRAAG heb gelieve ze me dan nogmaals toe te zenden en zal ik na 2 januarie 2006 trachten u een antwoord te bezorgen. Er zijn schijnbaar personen die per E-MAIL een vraag of reactie hebben ingezonden welk schijnbaar niet bij mij terecht zijn gekomen ik heb daar geen verklaring voor!!!! SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR opgelet het zijn underscore _ en niet tussen in - opgelet niet BE gelijk er een aantal e-mailtjes werden verzonden in het verleden VRAGEN mag steeds hoor en er zijn geen STOMME vragen is mijn slogan
Enkele piloten stellen de vraag wat mijn opinie is over de nieuwe DIESEL MOTOREN in GENERAL AVIATION en AERIAL WORK operaties. Men mag niet uit het oog veliezen dat in GA/AW er wordt gebruik gemaakt van vele soorten luchtvaartuigen gaande van AIRBUSSEN en BOEINGS tot en met ULM's. Daarom is het noodzakelijk er op te wijzn welk luchtvaartuig type u aan denkt; Denken we hier aan de aanschaf van een toestel met origineel een DIESEL of aan een retrofit. Daarom ga ik hier maar enkele algemene bedenkingen doen, ikzelf heb geen ervaring met deze nieuwe motoren maar heb wel enkele van mijn vroegere leerlingen met de nodige ervaring welk nu ervaring aan het opdoen zijn met deze nieuwe motoren. Opgebied van prestaties stelen zij een verminderde operationele mogelijkheden en hebben nog twijfels aangaande bepaalde technische ingevoerde nieuwigheden op deze toestellen. Ook op gebied van dageliks onderhoud en defekten zijn er nog onduidelijkheden maar dat is steeds het geval met een nieuw vliegtuig. Wat betreft het aspect kostprijs blijken er intresante aspecten te zijn zolang men op kerozine kan vliegen waarop geen acijns wordt toegepast of op de goedkopere diesel maar dat moeten we nog zien hoe dit in de verschillende landen wordt toegepast. Een aspect waar ik mij zorgen over maak is de grote en sterkte van deze nieuwe firma's in het LUCHTVAART MIDDEN, wat gebeurt er als een dezer bouwers in financiele moeilijkheden komt, in EUROPA hebben we nog niet de facileteiten als in de USA voor een firma in chapter11 verder te gaan of heb ik dat verkeerd voor!!! Ik volg de informatie van enkele gebruikers en hun ervaringen met de diesels in het dagelijks operationeel gebruik. Ik verwijs u ook naar WWW.THIELERT.COM WWW.TDC-LTD.CO.UK. WWW.DIESELAIR.COM WWW.SMA-CENTURION.FR en zal specifieke vragen met u persoonlijk per e-mail beantwoorden na overleg met enkele ervaren collegas die nu ervaring aan het opdoen zijn. Ik ben echter van het oude principe dat ik eerst een nieuw vliegtuig een 3 tal jaar in gebruik wens te zien alvorens er zelf enkele financiele ervaring mee op te doen en laat liever andere er mee vliegervaring op doen en zien welke AD en SB er uitkomen.
De vermelde WAM-lichtweight motor is een project en nog niet in productie en niet EASA certified.
De eerste sateliet van 600kgr van het EU GALILEO project is heden nacht door ESA in de ruimte gebracht door een SOYOUZ raket van op de basis BAIKONOUR in KAZAKHSTAN. Er moeten er nu nog 30 in de ruimte gebracht om het volledige GALILEO EUROPESE SATELIET NAVIGATIE SYSTEEM welk in 2010 moet operatoineel zijn als suplement van het GPS van de USA-ARMY en de russische GLONAS De voordelen die de TV in EUROPA vermeld zijn de 150.000 jobs waar CNN mededeelte dat de GALILEO meer nauwkjeurige en bijkomende mogelijkheden zal bieden voor de gebruikers dan de GPS Stel veel belang in de vorderingen van dit project want was zeer veel betrokken bij administratieve ,financieele en operationele aspect van GALILEO ten behoeve van GENERAL AVIATION & AERIAL WORK voor IAOPA; Vooral het probleem van wie voor wat en hoe zal moeten betalen voor GALILEO informatie te gebruiken wetende dat GPS geheel GRATIS beshikbaar is op de ganse wereld met natuurlijk het aspect dat de USA-ARMY de nauwkeurigheid kan verminderen en zelfs in geval van crisis geheel kan onbeschikbaar kan maken in bepaalde streeken