Op woensdag 01 Februarie 2006 heeft er bij HQ EUROCONTROL te BRUSSEL/EVERE een ASM WORKSHOP on the Future Simplification of the AIRSPACE CLASSIFICATION in ECAC AIRSPACE for GENERAL AVIATION,SPORTING and AERIAL WORK organistions and PILOTS. Deze WORKSHOP die in het engels gevoerdt wordt is GRATIS open tot elke LUCHTRUIMGEBRUIKER welk inzicht wil krijgen en zijn woordje wil inbrengen voor de toekomst van onze mogelijkheden om het LUCHTRUIM der 42 ECAC lidstaten te gebruiken. Voor informatie en inschrijving voor het bekomen van de nodige VEILIGHEIDSBADGE tot toegang: de WORKSHOP is open tot elke belangstellend LUCHTRUIMGEBRUIKER beneden FL195 opgelet de 18 januarie workshop is voornamelijk voor IFR operators WWW.EUROCONTROL.INT zie onder NEXT EVENTS
Speel deze informatie door aan uw vrienden LUCHTRUIMGEBRUIKERS
Ook in NEDERLAND in de omgeving van de BASIS te GEILENKIRCHEN juist over de DUITSE grens waar de AWACS B707 van de NATO vliegen heeft men problemen met boomen die men niet wil kappen. Voor mij had de naam SCHINVELDT een historische betekenis voor wat betreft het ZWEEFVLIEGEN gezien daar een jonge man een GS38 bouwde en er op 20 mei 2001 een vlucht mee uitvoerde zie WWW.BERTSIMONS.NL.
Dit brengt mij een bepaalde ervaring in het geheugen omdat ik in 1963 een vlucht mocht uitvoeren op een GS38 te ZOERSEL op dit historisch zweefvliegtuig en voorloper van de toen in de LUCHTKADETTEN gebruikte GRUNEAU en de franse EMOUCHET waarop ik mijn eerste SOLO vlucht heb uitgevoerd na een opleiding op de franse C800
EUROCONTROL is "EUROPEAN ORGANISATION FOR SAFETY OF AIR NAVIGATION" van CIVILIAN en MILITARY der 35 lidstaten bestaat uit twee belangrijke elementen
1)- De organisatie bestaande uit de lidstaten 2)- DE AGENCY met verschillende onderdelen a)- HQ,,,,,,,,,,, te BRUSSEL b)- CFMU,,,, te BRUSSEL en BRETIGNY sur ORGE(fr) c)- CRCO,,,,,, te BRUSSEL d)- UAC,,,,,,,,, te MAASTRICHT(nl) e)- IANS ,,,,,,,,,te LUXEMBURG(lx)
de gedetaileerde uitleg staat op onderstaande website;
Een der aspecten waaraan in EUROCONTROL wordt gewerkt in functie van het SINGEL EUROPEAN SKY project van de EU betreft de vereenvoudiging en harmonisatie van de indeling van het LUCHTRUIM beneden FL195 der 35 lidstaten in het vooruitzicht van 2010. Dit project is nodig om de huidige SAFETY in de LUCHTVAART te behouden in functie van de voorziene verdubeling van het huidige CAT welk meestal om te zeggen bijna steeds vindt in gecontroleerd luchtruim onder begeleiding van AtC voor de nodige separatie tussen de IFR vluchten; De huidige indeling van het LUCHTRUIM is niet homogeen in de lidstaten en geeft aanleiding tot mogelijke vergissingen bij de PILOTEN en de ATCO. Tevens zien wij dat de uitrustingen aan boord van vliegtuigen zeer snel evalueren en veel meer mogelijkheden mogelijk maken in functie van de huidige JAA-JAR/FCL opleidingen en de toekomstige EASA vergunningen welk ook op ons invloed zullen hebben.
Bij gelijke soort LUCHTVAARTUIGEN kruisende routes RECHTS heeft voorrang tegen over elkaar komende toestellen BEIDEN wijken naar RECHTS uit inhalende toestellen het ingehaalde heeft voorrang en het inhalende doet dit langs RECHTS
Dit zijn de REGELS voor een ZICHTVLUCHT(VFR in VMC)
Heden is deze voorrang enkel toepasselijk in VFR in VMC en afhankelijk van het soort LUCHTRUIM waarin we VLIEGEN.
In bepaald GECONTROLEERD LUCHTRUIM zijn alle LUCHTVAARTUIGEN onderworpen aan verkeersleiding en spreken we van IFR of CVFR waar de scheiding initieel verzekerd wordt door de ATC(verkeersleiding op de grond) alhoewel dit de PILOOT niet ontslaat van AANVARING met andere LUCHTVAARTUIGEN VISUEEL en ELECTRONISCH (TCAS) te vermijden.
AANVARINGEN in VLUCHT zijn zeer ZELDZAAM maar kunnen voorkomen door menselijk falen wat gelukkig in EUROPA zeer zelden is gebeurt.
Ik wijs er wel op dat men als leerling PILOOT deze regels grondig worden aangeleerd en deze tekst enkel bedoelt is om de leek een gedacht te geven van de VOORRANG in de LUCHTVAART
Vele vragen mij welk de gevoelens en geneugten zijn van het VLIEGEN en dit is voor mij een zeer moeilijke vraag te beantwoorden. Ik heb het VLIEGEN steeds als een grote vreugde ervaren zij het als HOBBY,BEROEP of als SPORT. Tijdens een mijner contacten met een der SENIOREN welk mij bezocht op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN wees hij mij op het bestaan van een NIEUWE BLOG onder de benaming VLIEGEN.
Gisterenavond nam ik de tijd om deze eens te gaan bekijken en was daar wel een uurtje zoet mede om deze aandachtig uit te pluizen !!!
Heden nacht had ik heerlijke droom van mijn beginnende ervaringen van toen ik leerde vliegen en realiseerde dat de verhalen van, FRANK,BEN,GERRIT en DIRK op de BLOG """VLIEGEN"" met de begeleidende FOTO's dit heerlijk gevoel van het vliegen duidelijk weergaven zoals ik dit jaren heb kunnen ervaren als HOBBY als PPL en SPORT als ZWEEFVLIEGER en tevens omgezet naar mijn BEROEPSLEVEN in MILITAIR en BURGER LUCHTVAART.
Daarom verwijs ik u naar het onderwerp " VLIEGEN"" waar onder de titel .VLIEGEN met PIPER of CESSNA...deze personen de juiste wijze hebben gevonden om dit heerlijk gevoel aan u mede te deelen. en de kans geven om er even mee kennis te maken
Een der weinig bekende LUCHTVAARTUIGEN in BELGIE en NEDERLAND zijn de GYROCOPTERS of AUTOGYRO maar er wordt met deze toestellen gevlogen hoor. Voor meer hierover verwijs ik u naar WWW.AUTOGIRO.BE
De voorwaarden van THEORETISCHE en PRACTISCHE KENNIS waaraan men moet voldoen om als PILOOT van VLIEGTUIGEN (AIRPLANE) op INTERNATIONAAL vlak en GLOBAAL te mogen vliegen moet men voldoen aan de ICAO ANNEXE1 voorschriften zoals deze overeengekomen zijn bij de 188(189) lidstaten welk de CONVENTIE van CHICAGO hebben aanvaard. Een aantal landen waaronder ook BELGIE hebben NATIONALE vergunningen waarbij men niet moet voldoen aan deze ICAO voorwaarden maar dan mag men enkel vliegen in het LUCHTRUIM boven dit betrokken land in dit geval BELGIE. Op ICAO vlak kent men dreie soorten PILOTEN VERGUNNINGEN: PPL = privaat piloot CPL = beroepspiloot ATPL =lijnvliegtuigbestuurder
tevens heeft men op deze verguningen nog de BEVOEGDHEDEN: VFR = zichtvliegen IFR =instrumentvliegen IR =instructeur MEL = meermotoroge EX =examinators
In BELGIE hebben we nog: RPPL= nationale privaat piloot RCPL= beperkte beroepspiloot
Tevens zijn er andere verguningen in ICAO voorzien voor: -HELOCOPTERS -LUCHTSCHEPEN -LUCHTBALLONS -ZWEEFVLIEGTUIGEN - GYROCOPTERS
Nationale toelatingen voor: -ULM -DPM -DELTA -PARAPLANE -PARAMOTOR
De bovenstaande tekst is geen legale maar een vereenvoudgde tekst voor de juiste wettelijke benamingen moet ik u verwijzen naan het " LUCHTVAARTWETBOEK" met daarin de nodige WETTEN, KB en MB
In functie van bijkomende VRAGEN en OPMERKINGEN zal ik deze tekst regelmatig bijwerken (20060101)
Enkele vragen werden gesteld of er ook VOORRANG van RECHTS in de LUCHTVAART is?? Het antwoord hierop is JA,,,,,,,,,,,maar de rest leg ik u later uit!!!!!!!
De mogelijkheden om publiciteit in de LUCHT te voeren waren in de vroegere jaren een zeer drukke bezigheid van AERIAL WORK operators via verschillende toepassingen.
SKYWRITTING was in het verleden een gebruik door letters, woorden en figuren te maken met rook via de uitlaat van een vliegtuig of meerdere in de lucht.
SLEPEN PANELEN met VLIEGTUIG of HELICOPTER was vroeger een zeer veel gebruikte vorm van reclame maar nu nog zelden gebruikt en met slechts nog enkele KMO die deze vorm van publiciteit aanbieden.
AIRSHIPS of zeppelin met een verlichtings systeem dat door lichtjes op het omhulsel een boodschap verkondigen
VLIEGTUIG met lichtjes welk een boodschap weergeven met lichtjes onder de vleugel.
HOT AIR BALLOONS deze vorm van publiciteit is heden nog zeer veel in gebruik door reclame op de ballon;
SPECIAL SHAPE zijn speciale warme luchtballons in de vorm van een bepaalde herkenbaar merk.
voor meer informatie verwijs ik u naar de betrokken KMO, deze informatie is enkel ten titel van informatie voor belangstellende
De STAD ANTWERPEN geeft een STAAT van DE STAD op 1 januarie 2006 met terugblik van de schepenen op hun afgelopen beleidsjaar en lopen ze ambitievol al vooruit op hun plannen voor het nieuwe jaar. Wat mij echter opvalt is dat zij met geen woord over de ANTWERPSE LUCHTHAVEN spreken welk echter in de toekomst via de huidige vernieuwingen en via GENERAL AVIATION door de ZAKENVLUCHTEN en AERIAL WORK voor opleiding van Nederlandstalige piloten de toegang tot het nieuwe EUROPA moet geven in deze nieuwe eeuw waar de mobilitiet vitaal gaat zijn voor de ANTWERPSE REGIO en voor het VLAANDEREN der toekoms
zie in FORUM onder NIEUWS "STAAT VAN DE STAD" de discutie over dit onderwerpt
Vernam gisteren avond informatie van een ongeval van een CESSNA 206 te IPSWICK in QUEENSLAND met parachutisten welk schijnbaar een motorstoring juist na het opstijgen had en tegen een dam vloog met 7 personen aan boord waarvan 6 parachutisten aan boord 3 instructeurs en 3 studenten waaronder twee Engelsen en een Ier welk een cursus volgden in vrije val alsook de piloot en waarvan 5 overleden en 2 gewond. verdere informatie ontbreekt nog
Het verplicht dragen van de FLUORSERISENDE VESTJES wordt tegenwoordig opgelegt op de TARMAC van de LUCHTHAVENS. Ik ken de juiste achtergronden en de regelgeving dien aangaande niet . Ik weet dat bepaalde landen (UK) dit reeds vroeger verplicht maakten en dat er op EU,ECAC,ICAO over gepraat werdt maar weet niet welke regelgeving er werdt over uitgewerkt. Ik heb dat ook nimmer betwist gezien het mij een gevoel van veiligheis verschaft en dus geen bezwaar zie. Er moet wel opgelet worden dat bepaalde plaatsen er een nogal hoge prijs wordt gevraagt als men deze moet aanschafen, ik zie ook niet de verplichting voor de PAX dit te dragen gezien zij begeleid worden door de PIC op de TARMAC bij het IN en UIT stappen van een GA/AW operatie ?? Hierover meer later.
Voor de bezoekende CHATTERS wens ik hier mijn dank te betuigen voor de @@@@@@ die er het ganse jaar als vrijwilliger aanwezig zijn om ons te helpen bij het CHATTEN en tevens om op de CHAT de overeengekomen en door ons aanvaarde voorschriften trachten naar hun beste vermogen te doen naleven, wat niet steeds een gemakelijk taak is en het iniatief van PASCAL VYNCKE te ondersteunen door hun inzet voor de NEDERLANDSTALIGE SENIOREN van over de ganse wereldbol;
Heb juist mijn STEM uitgebracht voor de beste CYBERSENIOR, was een zeer moeilijke keuze gezien de zeer mooie BLOGS en onvoldoende tijd om ze eens grondig te bekijken, ook zijn er zeer mooie blogs die niet in de lijst van de 25 kanditaten zijn weerhouden; ER ZIJN ECHTE PARELTJES van BLOGS hier aanwezig niet enkel op uitzicht maar ook op inhoud te beoordelen. PROFICIAT voor al de BLOGGERS en SUCCES en VOLDOENING in 2006
Hier zet ik de BESTE WENSEN en SUCCESVOL LUCHTVAARTJAAR in 2006 moge het nieuwe jaar u veel vreugde bezorgen.
Ik plaats deze WENSEN hier voor degene die ik zou vergeten zijn via post of via dit nieuwe media van het INTERNET waar ik vele duizende wensen kreeg en trachte deze te beantwoorden via dit nieuwe media maar ik weet niet of dit steeds lukte. REGARDS SYLVAIN DE WEERDT GENERAL AVIATION & AERIAN WORK EU-LOBYIST (ex IAOPA liaison officer 1980/2004 retired)
Normaal gezien heb ik op al de vragen bekomen via E-MAIL of op de CHAT een antwoord gegeven en heb geen openstaande vragen meer. Er zijn enkele vragen die ik zelf niet kon beantwoorden en doorgaf aan personen die daar konden op antwoorden. Indien u nog een openstaande VRAAG heb gelieve ze me dan nogmaals toe te zenden en zal ik na 2 januarie 2006 trachten u een antwoord te bezorgen. Er zijn schijnbaar personen die per E-MAIL een vraag of reactie hebben ingezonden welk schijnbaar niet bij mij terecht zijn gekomen ik heb daar geen verklaring voor!!!! SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR opgelet het zijn underscore _ en niet tussen in - opgelet niet BE gelijk er een aantal e-mailtjes werden verzonden in het verleden VRAGEN mag steeds hoor en er zijn geen STOMME vragen is mijn slogan