Tot mijn spijt moet ik u er op wijzen dat ik in het ZWEEFVLIEGEN geen ervaring heb met de verschillende in gebruik zijnde GPS, LOGGERS of COMPUTERS. Ik ben van de oude generatie welk met kaart,compas en uurwerk onze navigatie deden en met een barograaf aan boord welk te tijd en de hoogte registreerde voor de FAI proeven.( B,C,D,E) te bekomen. Ik heb echter een aantal demonstraties bijgewoond over de anelyse der vluchten op PC via de huidige LOGGERs in zweefvliegtuigen en ook van de uitrusting aanwezig in bepaalde lichte vliegtuigen waarbij men de ganse vlucht kan weergeven. In uw club of in de LIGA zijn er personen welk u hierover zeer goed kunnen voorlichten en ter voorbereiding is het lezen der informatie op de vermelde website zeer nuttig. VERGEET NIET dat in VMC tijdens een VFR vlucht de" LOOK OUT" vitaal is alhoewel er nu aparaten beschikbaar komen om andere LUCHTVAARTUIGEN electronisch te localiseren indien het andere toestel hier ook mee uitgerust is. Voorlopig is deze uitrusting schijnbaar enkel in gebruik van ZWEVER tot ZWEVER en niet in andere LUCHTVAARTUIGEN en reageert niet op een SSR(TRANSPONDER mode A/C)
Mogen wij er op wijzen dat in de LUCHTVAART elk incident kenbaar wordt gemaakt. Stel u even voor dat wij voor gans de wereld elk AUTOONGEVAL of elke bijna aanrijding zouden vermelden in de KRANTEN welk een dikke krant u elke dag zou hebben. Wij hebben ook interne reporten waarin de PILOOT,VERKEERSLEIDER en MCHANIEKER zijn eigen gedane fouten rapporteerd zodat we daar kunnen uit leren om door gekende incidenten,gedane fouten of denkbare fouten kunnen gebruiken om accidenten te voorkomen. wil hier via persoonlijke contacten wel verder over uit weiden indien u dit wenst; Zie ook informatie op deze blog over de BLACK BOX.
Een der bezoekers van mijn BLOG heeft enkele zeer mooie foto's van de MONT SAINT-MICHEL in FRANKRIJK op zijn BLOG ( MON001)gezet en dit brengt mij aangename herineringen naar boven van een aantal mooie vluchten met pasagiers naar deze rots en tevens een kleine vliegmeeting met landing aan de voet van deze merkwaardigheid met een helicopter bezoek met een VIP vele jaren geleden.
Verneem zo juist wat gegevens over een AIRPROX in het hogere luchtruim in ZUID-NOORWEGEN of wat de kranten een RAMKOERS noemen. De kranten vermelden al waar de fout zou liggen maar dat is geheel ten onrecht hoor. SAFETY onderzoek van de BLACK BOXES en de gerigistreerde informatie vanb de gespreken tussen de piloten en ATCO alsook in de cockpit gespreken en de video beelden van de RADARBEELDEN moeten nu eerst vergelekken worden om trachten te zien hoe we zulk een toestand in de toekomst kunnen vermijden, wie of wat er FOUTIEF was heeft voor ons PILOTEN en ATCO's enkel belang om zulke situatie in de toekomst te vermijden zoals dit volgens ANNEX 13 van ICAO overeengekomen is tussen de 188(189) lidstaten.
Verder uit te werken maar verwijs u reeds naar www.zweefjeugd.nl en kijk oner GPS welk zeer goede informatie over GPS en LOGGER geeft indien bijkomende vragen is een e-mailtje welkom hoor SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR.
Deze morgend een aantal E-mailtjes over de veiligheid van het VLIEGEN met de PARAMOTOR van personen schijnbaar met ervaring in deze aktiviteit en ook van personen die hiermede een LUCHTDOOP ondergingen of op het punt staan deze te ondergaan.
Ik kan heden geen referentie gevens van welk de FIRMA's,CLUBS of SCHOLEN welk een degelijke opleiding geven gezien het heden volledig een niet gereglementeerde SPORT is. Ik zou verwijzen de ULM FEDERATIE te raadplegen welk een vorm van SELFREGULATION schijnt toe te passen maar ken daar de werkwijze niet van. Het schijnbaar aanwezig zijn van een aparaat dat de VLUCHTGEGEVENS registreerde is zeker geen BLACKBOX maar hoogstens een vereenvoudigde " LOGGER" zoals die bij het zweefvliegen wordt gebruikt en ook op bepaalde LICHTE VLIEGTUIGEN en een aantal gegevens van de VLUCHT opnemen om deze via de PC te kunnen bekijken na de vlucht. hierover meer later onder de titel " LOGGER"
De legendarische OLD TIMER FLY-IN te SCHAFFEN-DIEST zijn voorzien op 12 en 13 augustus 2006. GRATIS inkom. Zoals alle jaren voorzie ik op Zaterdag 12 augustus mijn ganse dag daar aanwezig te zijn om te genieten van derze zeer goed georganiseerde FLY-IN met gewoonlijk de aanwezigheid van een zeer groot aantal zeer intresante vliegtuigen van uit verschillende EUROPESE landen . meer hierover later en zie tevens de informatie van vroeger FLY-INs WWW.ASA-BE.COM WWW.DAC.BE.
Een ongeval heeft zich heden voorgedaan met een PARAMOTOR tge TORHOUT met dodelijk gevolg voor de beide personen. Volgens de ULM federatie zijn er 460 PARAMOTOR PILOTEN in BELGIE actief en is dit het eerste dodelijk ongeval sedert de meer dan 10 jaar activiteit van deze vorm van vliegen die tot op heden niet onderworpen is aan INSCHRIJVING van het toestel of het behalen van een VERGUNNING. Volgens ons inziens zijn er veel meer PARAMOTORS in gebruik in BELGIE en heeft het al niet invoeren van een verplichte vergunning iets te maken met het huidige ongeval gezien de ervaring en het bezit zijn van een vergunning van de betrokken PILOOT;
Het opzoeken van LUCHTVAART INFORMATIE ter voorbereiding van VFR vluchten zijn er buiten de NATIONALE AIS zoals vermeld op enkele intresante website zijn ook mogelijk via de - EAD van WWW.EUROCONTROL.INT. - WWW.NAV2000.COM.
Uw ervaring en opmerking zijn welkom om deze kanalen te verbeteren voor de VFR luchtruimgebruikers.
-als IFR zijn wij meestal gebruiker van de JEPPESEN WWW.JEPPESEN.COM. en de EAD
Geziene er vragen zijn over wat de mogelijkheden zijn om van het LICHTE VLIEGTUIG(SEL) naar de ULM over te gaan raad ik aan de website WWW.FED.ULM.BE. te bezoeken en onder de titel AUTOSALON 2005 een ganse reeks van foto's te vinden van de nieuwe generatie ULM die sterk neigen naar de USA S-SLA door u vernoemd, maar die in de huidige BELGISCHE wetgeving nog als ULM worden beschouwd waar we vermoeden in de TOEKOMST deze als VLA te zien onder de voorziene EU regelgeving via de EASA.
Een der punten welk schijnbaar niet duidelijk is voor de JONGEREN betreft de LUCHTKADETTEN VAN BELGIE dit is een VZW van de BELGISCHE LUCHTMACHT of zoals we dat nu noemen de LUCHTCOMPONENT van de KRIJGSMACHT. Er is geheel geen verplichting om MILITAIR PILOOT te worden dit mag maar is geen verplichting. De LUCHTKADETTEN is toegankelijk voor MEISJES en JONGENS vanaf hun 16e jaar na het slagen in de toegangsproeven zoals beschreven in een vorige plaats in deze BLOG. Persoonlijk ben ik sterk voorstander van deze weg te volgen voor degene welk dromen van het beroep van PILOOT en ATCO. Zelf heb ik veel genoegen te kunnen terugblikken op een aantal personen welk ik als LUCHTKADET leerde ZWEEFVLIEGEN te EBZR en EBWE en verder in de LUCHTVAART heb zien evalueren in het BROEP als BURGERPILOOT, MILITAIRPILOOT ,PRIVAAT PILOOT , ATCO of een andere degelijke manier om in hun levensonderhoud te voorzien.
Wat betreft de vragen over de toekomstige LUCHTRUIM indeling is dit een doorlopende zoektocht hoe we in de toekomst de SAFETY van de LUCHTVAART in al zijn vormen kunnen behouden en welke aanpassingen dit zal geven voor de verschillende LUCHTVAART AKTIVITEITEN.
Toen ik in het begin vloog maakte we nog gebruik van VLIEGTUIGEN zoals TIGERMOTH,met LEDEREN HELM,GOGGLES,SPAEKING TUBE,SEINVELD en ALDIS LAMP met LICHTSIGNALEN te EBAW. er is dus ook al wat verandert!!!!!
Voor meer inzicht verwijs ik de bijlagen aan de ASM WORKSHOP te lezen bestaande uit: -THE AIR TRAFFIC MANAGEMENT 2000 STRATEGY waar ik wel een 30 tal vergaderingen over bijwoonde -AIRSPACE CATEGORY K - " " N - " " U -EUROCONTROL AIRSPACE STRATEGY FOR ECAC STATES ook hierover hadden wij vele vergaderingen met de 42 nationale experts en de experts van de 20 tal LUCHTVAART ORGANISATIES welk in BRUSSEL hun LOBYISTEN aanwezig hebben waronder ikzelf voor IAOPA(world) zie WWW.IAOPA.ORG.
Een aantal der E-mailers via mijn BLOG vragen over er JOBS in de LUCHTVAART beschikbaar zijn. Eerst en vooral moet u weten dat er in de LUCHTVAART 92 verschillende beroepen zijn waarvoor een opleiding nodig is. Zelfs de personen die het vliegtuig kuisen hebben een bepaalde doorgedreven vorming hoor. Ik kan vooral kijken naar de beroepen waar ik het meeste contacten mee heb en dat zijn PILOTEN,MECHANIEKERS en ATCO. Tevens moet men er van uit gaan dat er in de LUCHTVAART periodes zijn van UPS en DOWNS die we normaal dan overbruggen met naar verdere oorden te gaan werken. Er op rekenen om gans uw loopbaan in een BELGISCHE firma te werken moet men normaal niet op rekenen in geen van de drie vermelde beroepen in de LUCHTVAART der 21e EEUW. Wij zien in alle drie de beoepen dat er in de toekomst een gebrek ontstaat aan bevoegde en wel getrainde mensen . Een der aspecten welk men moet realiseren is dat het geen dagtaak van 0900 tot 1700 uur is en tevens dat er uw ganse loopbaan een upgrading via cursussen plaats heeft, dus MOTIVATIE en INZET is een vereiste tevens is voor het beroep van PILOOT en ATCO de medische jaarlijkse of zes maandelijkse geschiktheid een factor die een rol speelt. Zal hierover in een latere fase trachten verder op in te gaan maar advies enkele vragende personen om een juistere vraag te stellen en mij hun e-mail te laten geworden voor een bepaalde dialoog te kunnen voeren in functie van hun individuele situatie en ouderdom. sommige van mijn vroegere leerlingen zitten in CHINA,KOREA,INDIA,CANADA,USA,ITALIA,SAUDI ARABIA,QATAR,ISRAEL,BAHRAIN,GERMANY,FRANCE NEDERLAND,LUXEMBURG,MEXICO,UK, om er enkele op te noemen met het gevolg ik in deze periode van het jaar wel een aantal mooie tembers heb bekomen.
Op 31 maart 2006 heeft er bij EUROCONTROL HQ te BRUSSEL/EVERE de jaarlijkse BRIEFING DAY FOR BUSINESS,GENERAL AVIATION en AERIAL WORK operations plaats. De toegang is GRATIS voor alle AIRSPACE USERS maar inschrijving is verplicht
Voor de informatie van de vorige BRIEFING DAY zie WWW.EUROCONTROL.INT. past events op datum van 08/04/2005
Op woensdag 01 Februarie 2006 heeft er bij HQ EUROCONTROL te BRUSSEL/EVERE een ASM WORKSHOP on the Future Simplification of the AIRSPACE CLASSIFICATION in ECAC AIRSPACE for GENERAL AVIATION,SPORTING and AERIAL WORK organistions and PILOTS. Deze WORKSHOP die in het engels gevoerdt wordt is GRATIS open tot elke LUCHTRUIMGEBRUIKER welk inzicht wil krijgen en zijn woordje wil inbrengen voor de toekomst van onze mogelijkheden om het LUCHTRUIM der 42 ECAC lidstaten te gebruiken. Voor informatie en inschrijving voor het bekomen van de nodige VEILIGHEIDSBADGE tot toegang: de WORKSHOP is open tot elke belangstellend LUCHTRUIMGEBRUIKER beneden FL195 opgelet de 18 januarie workshop is voornamelijk voor IFR operators WWW.EUROCONTROL.INT zie onder NEXT EVENTS
Speel deze informatie door aan uw vrienden LUCHTRUIMGEBRUIKERS
Ook in NEDERLAND in de omgeving van de BASIS te GEILENKIRCHEN juist over de DUITSE grens waar de AWACS B707 van de NATO vliegen heeft men problemen met boomen die men niet wil kappen. Voor mij had de naam SCHINVELDT een historische betekenis voor wat betreft het ZWEEFVLIEGEN gezien daar een jonge man een GS38 bouwde en er op 20 mei 2001 een vlucht mee uitvoerde zie WWW.BERTSIMONS.NL.
Dit brengt mij een bepaalde ervaring in het geheugen omdat ik in 1963 een vlucht mocht uitvoeren op een GS38 te ZOERSEL op dit historisch zweefvliegtuig en voorloper van de toen in de LUCHTKADETTEN gebruikte GRUNEAU en de franse EMOUCHET waarop ik mijn eerste SOLO vlucht heb uitgevoerd na een opleiding op de franse C800
EUROCONTROL is "EUROPEAN ORGANISATION FOR SAFETY OF AIR NAVIGATION" van CIVILIAN en MILITARY der 35 lidstaten bestaat uit twee belangrijke elementen
1)- De organisatie bestaande uit de lidstaten 2)- DE AGENCY met verschillende onderdelen a)- HQ,,,,,,,,,,, te BRUSSEL b)- CFMU,,,, te BRUSSEL en BRETIGNY sur ORGE(fr) c)- CRCO,,,,,, te BRUSSEL d)- UAC,,,,,,,,, te MAASTRICHT(nl) e)- IANS ,,,,,,,,,te LUXEMBURG(lx)
de gedetaileerde uitleg staat op onderstaande website;
Een der aspecten waaraan in EUROCONTROL wordt gewerkt in functie van het SINGEL EUROPEAN SKY project van de EU betreft de vereenvoudiging en harmonisatie van de indeling van het LUCHTRUIM beneden FL195 der 35 lidstaten in het vooruitzicht van 2010. Dit project is nodig om de huidige SAFETY in de LUCHTVAART te behouden in functie van de voorziene verdubeling van het huidige CAT welk meestal om te zeggen bijna steeds vindt in gecontroleerd luchtruim onder begeleiding van AtC voor de nodige separatie tussen de IFR vluchten; De huidige indeling van het LUCHTRUIM is niet homogeen in de lidstaten en geeft aanleiding tot mogelijke vergissingen bij de PILOTEN en de ATCO. Tevens zien wij dat de uitrustingen aan boord van vliegtuigen zeer snel evalueren en veel meer mogelijkheden mogelijk maken in functie van de huidige JAA-JAR/FCL opleidingen en de toekomstige EASA vergunningen welk ook op ons invloed zullen hebben.