Een aantal personen stellen belang in de permanente LANDINGSPLAATSEN voor HELICOPTERS,VLIEGTUIGEN,ZWEVERS,ULM/DPM in BELGIE. daarvoor verwees ik hen naar de AIP via WWW.BELGOCONTROL.BE en . WWW.EUROCONTROL.INT. naar EAD bij de CFMU of naar WWW.NAV2000.COM
Er bestaat ook een handige in zakformaat gids AERODROMES, COMMUNICATIONS BELGIUM + LUXEMBOURG die regelmatig wordt aangepastdoor een college ANDRE,MICHEL & MIREILLE DILLIEN. om te bestellen voor 6,50 contact SERGEKNAFF@HOTMAIL.COM.
Zoals enkele chatters vroegen kunnen wij mede delen dat de BELGISCHE LUCHTVAART FIRMAS deelnemen aan de internationale luchtvaartbeurs" ASIAN AEROSPACE 2006" te SINGAPORE van 21 tot 26 februarie met twee waalse en 10 vlaamse luchtvaartbedrijven onder het logo" BELGIAN AEROSPACE" via FLAG. Na LE BOURGET en FARNBOROUGH is dit de derde grootste internationale luchtvaartbeurs in de wereld. voor meer informatie zie WWW.FLAG.BE of contact KAREL.VERVOORT@FLAG.BE.
TE ANTWERPEN contacteer JEUGD en LUCHTVAART - tel 03-2396573 TE SCHIPHOL bezoek de WWW.SCHIPHOL.COM ga naar HOME dan naar NOMAS on LINE dan naar READ FURTHER en zie nu SCHIPHOL JUNIOR welk een aantal intresante spelletjes en werkstukken over de LUCHTHAVEN hebben voor de jeugd
Ik was gisteren weer een dag in de EU instellingen aanwezig en woonde een vergadering bij van de ALDE met als onderwerp: CONNECTING WITH THE CITIZENS OF EUROPE-HOW TO CLOSE THE COMMUNICATION GAP ???
Uit de vele tussenkomsten welk werden vertaald in de 20 talen en met een 300 deelnemers( geschat) in de twee zalen.
En de besluiten van DIRK STERCKX (B) van de ALDE stel ik de volgende vragen die ik uit zijn conclusies en het ganse debat heb begrepen!!!
1- Hoe kunnen wij de VROUW en de MAN in de straat laten inzien wat het 49 jarig bestaan van de EU voor hem heeft opgebracht.?? 2- Op welke wijze moeten wij de BURGERS der 25 lidstaten inlichten over wie wat doet in de EU INSTITUTIONS. 3- hoe kunnen wij als EP een beter contact opbouwen met de EU BURGERS in de 25 landen? 4- WAT verwacht de EU BURGER van de EU in de toekomst??
Ik ga deze vraag ook eens op het FORUM bij het onderwerp POLITIEK plaatsen om te zien wat de SENIORREN hier over te zeggen hebben en zal dat aan DIRK STERCKX zijn groep mogelijk over maken !!!!!
Mijn intresse is voor 100% LUCHTVAART maar door mijn aanwezigheid in de EU INSTITUTIONS sedert 1980 wordt men automatisch betrokken in vele andere aspecten die de EU POLITIEK voor invloed heeft op ons dagelijks leven als NEDERLANDSTALIGE SENIOR !!!!
indien belangstelling bij de SENIORREN zal ik een klein verslag en toelichting op latere datum op mijn BLOG plaatsen wel te verstaan in mijn eigen beoordeling van deze 5 uren durende SEMINAR.
Voor de vrienden CHATTERS van de VROEGE VOGELS welk op mijn BLOG komen kijken ik heb juist een berichtje van de zoon " BOB" van onze overleden VRIENDIN " FREEKE" bekomen die ons bedankte en zijn vreugde uitsprak dat zijn moeder via de CHAT en de MEETINGS zulke goede vrienden had. Zij ruste in vrede.
Wat betreft het systeem aan boord van VLIEGTUIHEN in vlucht welk hen informatie geeft om elkaar te vermijden zonder tussenkomst van de verkeersleider en in IMC vliegende is dit de ACAS(TCAS) uitrusting en de transzponder SSR mode A/C of mode S.
Tot mijn spijt moet ik u er op wijzen dat ik in het ZWEEFVLIEGEN geen ervaring heb met de verschillende in gebruik zijnde GPS, LOGGERS of COMPUTERS. Ik ben van de oude generatie welk met kaart,compas en uurwerk onze navigatie deden en met een barograaf aan boord welk te tijd en de hoogte registreerde voor de FAI proeven.( B,C,D,E) te bekomen. Ik heb echter een aantal demonstraties bijgewoond over de anelyse der vluchten op PC via de huidige LOGGERs in zweefvliegtuigen en ook van de uitrusting aanwezig in bepaalde lichte vliegtuigen waarbij men de ganse vlucht kan weergeven. In uw club of in de LIGA zijn er personen welk u hierover zeer goed kunnen voorlichten en ter voorbereiding is het lezen der informatie op de vermelde website zeer nuttig. VERGEET NIET dat in VMC tijdens een VFR vlucht de" LOOK OUT" vitaal is alhoewel er nu aparaten beschikbaar komen om andere LUCHTVAARTUIGEN electronisch te localiseren indien het andere toestel hier ook mee uitgerust is. Voorlopig is deze uitrusting schijnbaar enkel in gebruik van ZWEVER tot ZWEVER en niet in andere LUCHTVAARTUIGEN en reageert niet op een SSR(TRANSPONDER mode A/C)
Mogen wij er op wijzen dat in de LUCHTVAART elk incident kenbaar wordt gemaakt. Stel u even voor dat wij voor gans de wereld elk AUTOONGEVAL of elke bijna aanrijding zouden vermelden in de KRANTEN welk een dikke krant u elke dag zou hebben. Wij hebben ook interne reporten waarin de PILOOT,VERKEERSLEIDER en MCHANIEKER zijn eigen gedane fouten rapporteerd zodat we daar kunnen uit leren om door gekende incidenten,gedane fouten of denkbare fouten kunnen gebruiken om accidenten te voorkomen. wil hier via persoonlijke contacten wel verder over uit weiden indien u dit wenst; Zie ook informatie op deze blog over de BLACK BOX.
Een der bezoekers van mijn BLOG heeft enkele zeer mooie foto's van de MONT SAINT-MICHEL in FRANKRIJK op zijn BLOG ( MON001)gezet en dit brengt mij aangename herineringen naar boven van een aantal mooie vluchten met pasagiers naar deze rots en tevens een kleine vliegmeeting met landing aan de voet van deze merkwaardigheid met een helicopter bezoek met een VIP vele jaren geleden.
Verneem zo juist wat gegevens over een AIRPROX in het hogere luchtruim in ZUID-NOORWEGEN of wat de kranten een RAMKOERS noemen. De kranten vermelden al waar de fout zou liggen maar dat is geheel ten onrecht hoor. SAFETY onderzoek van de BLACK BOXES en de gerigistreerde informatie vanb de gespreken tussen de piloten en ATCO alsook in de cockpit gespreken en de video beelden van de RADARBEELDEN moeten nu eerst vergelekken worden om trachten te zien hoe we zulk een toestand in de toekomst kunnen vermijden, wie of wat er FOUTIEF was heeft voor ons PILOTEN en ATCO's enkel belang om zulke situatie in de toekomst te vermijden zoals dit volgens ANNEX 13 van ICAO overeengekomen is tussen de 188(189) lidstaten.
Verder uit te werken maar verwijs u reeds naar www.zweefjeugd.nl en kijk oner GPS welk zeer goede informatie over GPS en LOGGER geeft indien bijkomende vragen is een e-mailtje welkom hoor SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR.
Deze morgend een aantal E-mailtjes over de veiligheid van het VLIEGEN met de PARAMOTOR van personen schijnbaar met ervaring in deze aktiviteit en ook van personen die hiermede een LUCHTDOOP ondergingen of op het punt staan deze te ondergaan.
Ik kan heden geen referentie gevens van welk de FIRMA's,CLUBS of SCHOLEN welk een degelijke opleiding geven gezien het heden volledig een niet gereglementeerde SPORT is. Ik zou verwijzen de ULM FEDERATIE te raadplegen welk een vorm van SELFREGULATION schijnt toe te passen maar ken daar de werkwijze niet van. Het schijnbaar aanwezig zijn van een aparaat dat de VLUCHTGEGEVENS registreerde is zeker geen BLACKBOX maar hoogstens een vereenvoudigde " LOGGER" zoals die bij het zweefvliegen wordt gebruikt en ook op bepaalde LICHTE VLIEGTUIGEN en een aantal gegevens van de VLUCHT opnemen om deze via de PC te kunnen bekijken na de vlucht. hierover meer later onder de titel " LOGGER"
De legendarische OLD TIMER FLY-IN te SCHAFFEN-DIEST zijn voorzien op 12 en 13 augustus 2006. GRATIS inkom. Zoals alle jaren voorzie ik op Zaterdag 12 augustus mijn ganse dag daar aanwezig te zijn om te genieten van derze zeer goed georganiseerde FLY-IN met gewoonlijk de aanwezigheid van een zeer groot aantal zeer intresante vliegtuigen van uit verschillende EUROPESE landen . meer hierover later en zie tevens de informatie van vroeger FLY-INs WWW.ASA-BE.COM WWW.DAC.BE.
Een ongeval heeft zich heden voorgedaan met een PARAMOTOR tge TORHOUT met dodelijk gevolg voor de beide personen. Volgens de ULM federatie zijn er 460 PARAMOTOR PILOTEN in BELGIE actief en is dit het eerste dodelijk ongeval sedert de meer dan 10 jaar activiteit van deze vorm van vliegen die tot op heden niet onderworpen is aan INSCHRIJVING van het toestel of het behalen van een VERGUNNING. Volgens ons inziens zijn er veel meer PARAMOTORS in gebruik in BELGIE en heeft het al niet invoeren van een verplichte vergunning iets te maken met het huidige ongeval gezien de ervaring en het bezit zijn van een vergunning van de betrokken PILOOT;
Het opzoeken van LUCHTVAART INFORMATIE ter voorbereiding van VFR vluchten zijn er buiten de NATIONALE AIS zoals vermeld op enkele intresante website zijn ook mogelijk via de - EAD van WWW.EUROCONTROL.INT. - WWW.NAV2000.COM.
Uw ervaring en opmerking zijn welkom om deze kanalen te verbeteren voor de VFR luchtruimgebruikers.
-als IFR zijn wij meestal gebruiker van de JEPPESEN WWW.JEPPESEN.COM. en de EAD
Geziene er vragen zijn over wat de mogelijkheden zijn om van het LICHTE VLIEGTUIG(SEL) naar de ULM over te gaan raad ik aan de website WWW.FED.ULM.BE. te bezoeken en onder de titel AUTOSALON 2005 een ganse reeks van foto's te vinden van de nieuwe generatie ULM die sterk neigen naar de USA S-SLA door u vernoemd, maar die in de huidige BELGISCHE wetgeving nog als ULM worden beschouwd waar we vermoeden in de TOEKOMST deze als VLA te zien onder de voorziene EU regelgeving via de EASA.
Een der punten welk schijnbaar niet duidelijk is voor de JONGEREN betreft de LUCHTKADETTEN VAN BELGIE dit is een VZW van de BELGISCHE LUCHTMACHT of zoals we dat nu noemen de LUCHTCOMPONENT van de KRIJGSMACHT. Er is geheel geen verplichting om MILITAIR PILOOT te worden dit mag maar is geen verplichting. De LUCHTKADETTEN is toegankelijk voor MEISJES en JONGENS vanaf hun 16e jaar na het slagen in de toegangsproeven zoals beschreven in een vorige plaats in deze BLOG. Persoonlijk ben ik sterk voorstander van deze weg te volgen voor degene welk dromen van het beroep van PILOOT en ATCO. Zelf heb ik veel genoegen te kunnen terugblikken op een aantal personen welk ik als LUCHTKADET leerde ZWEEFVLIEGEN te EBZR en EBWE en verder in de LUCHTVAART heb zien evalueren in het BROEP als BURGERPILOOT, MILITAIRPILOOT ,PRIVAAT PILOOT , ATCO of een andere degelijke manier om in hun levensonderhoud te voorzien.
Wat betreft de vragen over de toekomstige LUCHTRUIM indeling is dit een doorlopende zoektocht hoe we in de toekomst de SAFETY van de LUCHTVAART in al zijn vormen kunnen behouden en welke aanpassingen dit zal geven voor de verschillende LUCHTVAART AKTIVITEITEN.
Toen ik in het begin vloog maakte we nog gebruik van VLIEGTUIGEN zoals TIGERMOTH,met LEDEREN HELM,GOGGLES,SPAEKING TUBE,SEINVELD en ALDIS LAMP met LICHTSIGNALEN te EBAW. er is dus ook al wat verandert!!!!!
Voor meer inzicht verwijs ik de bijlagen aan de ASM WORKSHOP te lezen bestaande uit: -THE AIR TRAFFIC MANAGEMENT 2000 STRATEGY waar ik wel een 30 tal vergaderingen over bijwoonde -AIRSPACE CATEGORY K - " " N - " " U -EUROCONTROL AIRSPACE STRATEGY FOR ECAC STATES ook hierover hadden wij vele vergaderingen met de 42 nationale experts en de experts van de 20 tal LUCHTVAART ORGANISATIES welk in BRUSSEL hun LOBYISTEN aanwezig hebben waronder ikzelf voor IAOPA(world) zie WWW.IAOPA.ORG.