Een aantal SENIOREN vragen mij om REISADVIES naar bepaalde streken op de wereldbol om moeilijkheden of gevaren te vermijden.
Hier kan ik enkel verwijzen naar de webside van de MINISTERIE VAN BUITENLANDSE ZAKEN ( BZ) van BELGIE en andere landen welk zulk een REISADVIES geven. En dit is afhankelijk van het inzicht van elk LAND:
BELGIE USA UK FRANCE GERMANY
BV,--> ik krijg NEGATIEF ADVIES voor TURKIJE door USA en UK maar andere geven geen commentaar
WAT BETREFT de te vermijden AIRLINES zijn er ZWARTE lijsten bij sommige landen beschikbaar DE E.U. zwarte lijst is voor kortelings voorzien ( zie DG-TREN)
Wat betreft mijn toelichting over de werking van de EU zal ik deze moeten trachten te herdoen gezien er over de huidige geplaatste TOELICHTING van de werking EU onder de TITEL: GELEZEN,OPGEVOLGT en RESULTAAT er veel SENIOREN zich beklagen dat mijn uitleg te complex en onduidelijk is.
In functie van een aantal vragen via de CHAT, BLOG, FORUM en E-MAIL stellen verschillende de vraag of het nut heeft om opmerkingen of voorstellen in te dienen naar de EUROPESE INSTELLINGEN. Ik zeg daarop volmondig "JA" en verklaar dit in het FORUM bij het ONDERWERP POLITIEK onder de titel: WAT VERWACHTEN DE SENIOREN VAN DE E.U.???
Krijg juist de bevestiging dat de GIOVA-A sateliet van het GALILO EU-SATELIETSYSTEEM op 10 januarie met succes zijn eerste test uitzengen heeft gedaan. Weer een STAPJE in het vooruitzicht van het 2010 operationeel gebruik van dit EU project met GLOBAL INPACT.
Men dringt er op aan dat de PILOTEN en de ATCO de juiste en correcte RT procedure en discipline toepassen. deze zijn vermeld in de ICAO SARPS en vindt men terug in.: ICAO ANNEX 10 volume 10 ICAO DOC 4444 ICAO doc 9432 CAP 413 CAA CAP 493 CAA CAP32 UK AIP FAA REPORT NLR REPORT EUROCONTROL AIR-GROUND FSF volume 47 no 6 FSF ALAR briefing CALLSIGN CONFUSION PILOT CONTROLLER COMMUNICATION
Zou men niet denken dat een goede CBT te gebruiken op GLOBAL level een nutige oplossing zou zijn om de AIRSAFETY echt te bevorderen
In functie van de gegevens op deze BLOG en mijn vraag gesteld op het FORUM onder het onderwerp POLITIEK : WAT VERWACHTEN DE SENIOREN van de EUROPESE UNIE bekom ik een aantal intresante reacties. Ook een verwijzing naar een nieuwe website door een iniatief van ATTAC-VLAANDEREN,MASEREELFONDS,IMAVO en VREDE via het secretariaat van B.V.S.E.
Enkele e-mailers en forum bezoekers stellen belang in de politieke keuzes die ik maak. Op FEDERAAL,REGIONAAL en GEMEENTELIJKE verkiezingen heb ik weinig inzicht en heb het zeer moeilijk om tot een keuze over te gaan wegens gebrek aan inzicht en mijn keuze wordt gewoonlijk op de naam van een persoon die ik ontmoete en bij mij een goede persoonlijke indruk achterliet. Op EUROPESE vlak stem ik ook op personen welk ik tijdens mijn aanwezigheid in het EP heb leren kennen door hun tussenkomsten van dossiers waar ik denk dat zij postief zijn voor de toekomstige EUROPESE INGEZETENE en natuurlijk als zij een dossier betreffende LUCHTVAART goed en volgens mijn persoonlijke zienswijze goed naar voor brengen. Ik heb echter sedert mijn aanwezigheid in de EUROPESE INSTELLINGEN dat het steeds een compromis wordt om een voorstel naar een resultaat te brengen mits rekening te houden met de intresten der 25 lidstaten en de vele soorten AIRSPACE en AERODROME gebruikers welk ik tracht in deze BLOG aan u voor te stellen.
Ik kan niet zeggen dat mijn voorkeur in stemmen gebonden is aan een specifieke politieke fractie.
Een der grote problemen bestaat er in dat men soms een zeer goed voorstel stemt maar dan moet ge nadien afwachten hoe de invoering geschiedt en hoe de MAN en de VROUW in de straat deze regels gaat ervaren .
Vondt een zeer intresante input over GALILEO op het FORUM onder het onderwerp PERS van de heer TALLEYRAND met zeer intresante informatie over dit EU project in de ruimte te brengen door de ESA en welk van GLOBAL nut gaat zijn voor de man en vrouw in de straat na 2010.
ook vlaamse bedrijven zijn hierbij betrokken zie WWW.FLAG.BE.
Een aantal personen stellen belang in de permanente LANDINGSPLAATSEN voor HELICOPTERS,VLIEGTUIGEN,ZWEVERS,ULM/DPM in BELGIE. daarvoor verwees ik hen naar de AIP via WWW.BELGOCONTROL.BE en . WWW.EUROCONTROL.INT. naar EAD bij de CFMU of naar WWW.NAV2000.COM
Er bestaat ook een handige in zakformaat gids AERODROMES, COMMUNICATIONS BELGIUM + LUXEMBOURG die regelmatig wordt aangepastdoor een college ANDRE,MICHEL & MIREILLE DILLIEN. om te bestellen voor 6,50 contact SERGEKNAFF@HOTMAIL.COM.
Zoals enkele chatters vroegen kunnen wij mede delen dat de BELGISCHE LUCHTVAART FIRMAS deelnemen aan de internationale luchtvaartbeurs" ASIAN AEROSPACE 2006" te SINGAPORE van 21 tot 26 februarie met twee waalse en 10 vlaamse luchtvaartbedrijven onder het logo" BELGIAN AEROSPACE" via FLAG. Na LE BOURGET en FARNBOROUGH is dit de derde grootste internationale luchtvaartbeurs in de wereld. voor meer informatie zie WWW.FLAG.BE of contact KAREL.VERVOORT@FLAG.BE.
TE ANTWERPEN contacteer JEUGD en LUCHTVAART - tel 03-2396573 TE SCHIPHOL bezoek de WWW.SCHIPHOL.COM ga naar HOME dan naar NOMAS on LINE dan naar READ FURTHER en zie nu SCHIPHOL JUNIOR welk een aantal intresante spelletjes en werkstukken over de LUCHTHAVEN hebben voor de jeugd
Ik was gisteren weer een dag in de EU instellingen aanwezig en woonde een vergadering bij van de ALDE met als onderwerp: CONNECTING WITH THE CITIZENS OF EUROPE-HOW TO CLOSE THE COMMUNICATION GAP ???
Uit de vele tussenkomsten welk werden vertaald in de 20 talen en met een 300 deelnemers( geschat) in de twee zalen.
En de besluiten van DIRK STERCKX (B) van de ALDE stel ik de volgende vragen die ik uit zijn conclusies en het ganse debat heb begrepen!!!
1- Hoe kunnen wij de VROUW en de MAN in de straat laten inzien wat het 49 jarig bestaan van de EU voor hem heeft opgebracht.?? 2- Op welke wijze moeten wij de BURGERS der 25 lidstaten inlichten over wie wat doet in de EU INSTITUTIONS. 3- hoe kunnen wij als EP een beter contact opbouwen met de EU BURGERS in de 25 landen? 4- WAT verwacht de EU BURGER van de EU in de toekomst??
Ik ga deze vraag ook eens op het FORUM bij het onderwerp POLITIEK plaatsen om te zien wat de SENIORREN hier over te zeggen hebben en zal dat aan DIRK STERCKX zijn groep mogelijk over maken !!!!!
Mijn intresse is voor 100% LUCHTVAART maar door mijn aanwezigheid in de EU INSTITUTIONS sedert 1980 wordt men automatisch betrokken in vele andere aspecten die de EU POLITIEK voor invloed heeft op ons dagelijks leven als NEDERLANDSTALIGE SENIOR !!!!
indien belangstelling bij de SENIORREN zal ik een klein verslag en toelichting op latere datum op mijn BLOG plaatsen wel te verstaan in mijn eigen beoordeling van deze 5 uren durende SEMINAR.
Voor de vrienden CHATTERS van de VROEGE VOGELS welk op mijn BLOG komen kijken ik heb juist een berichtje van de zoon " BOB" van onze overleden VRIENDIN " FREEKE" bekomen die ons bedankte en zijn vreugde uitsprak dat zijn moeder via de CHAT en de MEETINGS zulke goede vrienden had. Zij ruste in vrede.
Wat betreft het systeem aan boord van VLIEGTUIHEN in vlucht welk hen informatie geeft om elkaar te vermijden zonder tussenkomst van de verkeersleider en in IMC vliegende is dit de ACAS(TCAS) uitrusting en de transzponder SSR mode A/C of mode S.
Tot mijn spijt moet ik u er op wijzen dat ik in het ZWEEFVLIEGEN geen ervaring heb met de verschillende in gebruik zijnde GPS, LOGGERS of COMPUTERS. Ik ben van de oude generatie welk met kaart,compas en uurwerk onze navigatie deden en met een barograaf aan boord welk te tijd en de hoogte registreerde voor de FAI proeven.( B,C,D,E) te bekomen. Ik heb echter een aantal demonstraties bijgewoond over de anelyse der vluchten op PC via de huidige LOGGERs in zweefvliegtuigen en ook van de uitrusting aanwezig in bepaalde lichte vliegtuigen waarbij men de ganse vlucht kan weergeven. In uw club of in de LIGA zijn er personen welk u hierover zeer goed kunnen voorlichten en ter voorbereiding is het lezen der informatie op de vermelde website zeer nuttig. VERGEET NIET dat in VMC tijdens een VFR vlucht de" LOOK OUT" vitaal is alhoewel er nu aparaten beschikbaar komen om andere LUCHTVAARTUIGEN electronisch te localiseren indien het andere toestel hier ook mee uitgerust is. Voorlopig is deze uitrusting schijnbaar enkel in gebruik van ZWEVER tot ZWEVER en niet in andere LUCHTVAARTUIGEN en reageert niet op een SSR(TRANSPONDER mode A/C)
Mogen wij er op wijzen dat in de LUCHTVAART elk incident kenbaar wordt gemaakt. Stel u even voor dat wij voor gans de wereld elk AUTOONGEVAL of elke bijna aanrijding zouden vermelden in de KRANTEN welk een dikke krant u elke dag zou hebben. Wij hebben ook interne reporten waarin de PILOOT,VERKEERSLEIDER en MCHANIEKER zijn eigen gedane fouten rapporteerd zodat we daar kunnen uit leren om door gekende incidenten,gedane fouten of denkbare fouten kunnen gebruiken om accidenten te voorkomen. wil hier via persoonlijke contacten wel verder over uit weiden indien u dit wenst; Zie ook informatie op deze blog over de BLACK BOX.
Een der bezoekers van mijn BLOG heeft enkele zeer mooie foto's van de MONT SAINT-MICHEL in FRANKRIJK op zijn BLOG ( MON001)gezet en dit brengt mij aangename herineringen naar boven van een aantal mooie vluchten met pasagiers naar deze rots en tevens een kleine vliegmeeting met landing aan de voet van deze merkwaardigheid met een helicopter bezoek met een VIP vele jaren geleden.
Verneem zo juist wat gegevens over een AIRPROX in het hogere luchtruim in ZUID-NOORWEGEN of wat de kranten een RAMKOERS noemen. De kranten vermelden al waar de fout zou liggen maar dat is geheel ten onrecht hoor. SAFETY onderzoek van de BLACK BOXES en de gerigistreerde informatie vanb de gespreken tussen de piloten en ATCO alsook in de cockpit gespreken en de video beelden van de RADARBEELDEN moeten nu eerst vergelekken worden om trachten te zien hoe we zulk een toestand in de toekomst kunnen vermijden, wie of wat er FOUTIEF was heeft voor ons PILOTEN en ATCO's enkel belang om zulke situatie in de toekomst te vermijden zoals dit volgens ANNEX 13 van ICAO overeengekomen is tussen de 188(189) lidstaten.