Het probleem ZAVENTEM is heden niet in de PERS maar is geheel niet opgelost en de 60.000 werknemers voelen zich geheel niet op hun gemak wegens de vele onzekerheden. voor de TOEKOMST,gezien enkele belangrijke gebruikers hun alternatieve oplossingen verder aan het uitwerken zijn om indien noodzakelijk van op een andere AIRPORT te gaan vliegen. ZIE WWW.60000lovetheirairportjob.skynetblogs.be en kijk onder POLITIEK
Een aantal SENIOREN hebben gebruik gemaakt van mijn aanbod om advies over de opleiding tot piloot als beroep voor hun kleinkind. Heden biedt men een opleiding tot ATPL(lijnpiloot) aan voor een bedrag van 75.000 . en de mogelijkheid om hiervoor een lening aan te gaan bij een bank. Ouders en ook grootouders wensen zich borg te stellen voor deze lening. De vraag die zich steld is hoeveel kans men heeft om deze opleiding te slagen en wat de mogelijkheden zijn voor een job nadien. Tijdens mijn ervaring sedert 1954 gewoon als piloot ,als instructeur en nadien als EU LOBYIST heb ik een grote verandering gezien in de opleiding. In de jaren 60 boden wij een opleiding aan voor een 600.000BF via wat wij de privaatweg of een GRATIS opleiding via de SABENASCHOOL( BLS genoemd te Grimbergen) of door de opleiding in een VLIEGCLUB via verschillende fasen ,deze formules zijn nu nu geheel verdwenen. Een weg die wij ook volgden was een opleiding als MILITAIRE PILOOT en na 7jaar( nadien 12 jaar) het leger te verlaten en dan verder te gaan in de BURGERLUCHTVAART mits het afleggen van de theoretische en practische examens in het burger. De vraag hoeveel slagen er?? In 1960 was er een studie die gaf dat er van de 100 initiele kandidaten in het totaal er 6 slaagden om het beroep van BEROEPSPILOOT uit te oefenen. De mogelijkheden voor een JOB zijn altijd zeer veranderlijk geweest bepaalde periode kregen mijn studenten reeds een job aangeboden alvorens zij de volledige CPL/IFR hadden behaalt. Nadien moesten zij nog een MULTIENGINE(piston) hebben en later werdt er zelf MULTIENGINE( turboengine) gevraagt. Ik kan de huidige toestand niet 100% bepalen met een EUROPA met JAA(JAR/FCL) vergunningen zonder beperking van werkverschafing tussen de 25 EU-LIDSTATEN. Een der aspecten die ik nog steeds zie is dat jongeren en ook ouderen welk gemotiveerd zijn en hard willen inspanen een toekomst in de LUCHTVAART als BEROEPSPILOOT en LIJNPILOOT kunnen behalen in GENERAL AVIATION (GA) (zakenvluchten) AERIAL WORK (AW) ( instructie,luchtfotografie,observatievluchten) of COMMERCIAL AIR TRANSPORT CAT) (airtaxi,cargo,passagiers) in CHARTER of SCHEDULLED operations. Men begint dan als 2e piloot en kan later doorgaan naar PIC. Een nadeel tegenwoordig is dat er op de BELGISCHE MARKT niet veel aanbod is maar met een JAR/FCL vergunning die tevens ICAO aanvaard is kan men in het buitenland een loopbaan op bouwen. De vraag die zich dan steld is welke studies raad u aan daarop zeg ik nog steeds om verder te studeren tot de UNIVERSITEIT en tijdens deze periode aan zweefvliegen te doen. Ook de MILITAIRE weg bestaat nog steeds maar ik weet niet hoe dat zal verlopen in de nieuwe organisatie van de KRIJGSMACHT via de LUCHTCOMPONENT die zover ik het begrepen heb alle kandidaten via de MILITAIRE SCHOOL gaan en tegelijkertijd hun BURGERLIJKE VERGUNNINGEN(JAR/FCL) behalen. Het is mij nu niet duidelijk na hoeveel jaren dat zij de overgang naar een BURGERLOOPBAAN kunnen doen. Enkele personen stellen belang om via een AEROCLUB van MOTORVLIEGEN of via ULM/DPM hun eerste stappen te zetten. Via AEROCLUB en MOTORVLIEGEN was vroeger de oplossing maar heden dus niet meer om tot de gewenste vergunningen te komen omdat deze verplicht in een FTO moeten geschieden.maar het kan een goede voorbereiding zijn. Via ULM/DPM is het niet mogelijk geweest en weet ook niet wat de waarde van deze opleiding is als voorbereiding voor de toegang tot een FTO.
IK KAN ENKEL ZEGGEN HET BEROEP VAN PILOOT IS VOOR MIJ HET MOOEISTE BEROEP DAT IK KAN AANRADEN,MAAR HET IS VEELEISEND TIJDENS GANS UW LOOPBAAN.
Er zijn nog 91 andere beroepen in de LUCHTVAART welk wachten op zeer gemotiveerde jongeren hoor.
Bijkomende vragen ,opmerkingen en toelichting steeds mogelijk door E-MAIL of persoonlijk afspraak op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN of via FLAG
Een aantal jaren tijdens de besprekingen van de JAR/FCL heb ik bezwaar ingedient tegen de term PNF( PILOT NON FLYING) voor de taak van de 2e piloot en volgens mijn geheugen werdt dit aanvaard, bij een vlucht in een tweemanscockpit zijn beide piloten betrokken bij de uitvoering van de vlucht en is de term PNF geheel onjiust, beide piloten vliegen met het enige verschil dat een der beide de stuurorganen bedient en de andere andere taken vervult. Ik kan echter de juiste terminologie nergens vinden, HULP gevraagd!!!!!!!!!
Onlangs stelde men de vraag waar men een JAA-APROVED firma kon vinden om een toestel de binnenbekleding te hernieuwen, na enig zoekwerk vondt in in BELGIE de firma GETRABEL- aircraft interiors WWW.FLYANDSAIL.BE. Contact: SUPRIMAX@SKYNET.BE. gevestigd ANTWERPSE STEENWEG 328 B2500 LIER
Een aantal SENIOREN vragen mij om REISADVIES naar bepaalde streken op de wereldbol om moeilijkheden of gevaren te vermijden.
Hier kan ik enkel verwijzen naar de webside van de MINISTERIE VAN BUITENLANDSE ZAKEN ( BZ) van BELGIE en andere landen welk zulk een REISADVIES geven. En dit is afhankelijk van het inzicht van elk LAND:
BELGIE USA UK FRANCE GERMANY
BV,--> ik krijg NEGATIEF ADVIES voor TURKIJE door USA en UK maar andere geven geen commentaar
WAT BETREFT de te vermijden AIRLINES zijn er ZWARTE lijsten bij sommige landen beschikbaar DE E.U. zwarte lijst is voor kortelings voorzien ( zie DG-TREN)
Wat betreft mijn toelichting over de werking van de EU zal ik deze moeten trachten te herdoen gezien er over de huidige geplaatste TOELICHTING van de werking EU onder de TITEL: GELEZEN,OPGEVOLGT en RESULTAAT er veel SENIOREN zich beklagen dat mijn uitleg te complex en onduidelijk is.
In functie van een aantal vragen via de CHAT, BLOG, FORUM en E-MAIL stellen verschillende de vraag of het nut heeft om opmerkingen of voorstellen in te dienen naar de EUROPESE INSTELLINGEN. Ik zeg daarop volmondig "JA" en verklaar dit in het FORUM bij het ONDERWERP POLITIEK onder de titel: WAT VERWACHTEN DE SENIOREN VAN DE E.U.???
Krijg juist de bevestiging dat de GIOVA-A sateliet van het GALILO EU-SATELIETSYSTEEM op 10 januarie met succes zijn eerste test uitzengen heeft gedaan. Weer een STAPJE in het vooruitzicht van het 2010 operationeel gebruik van dit EU project met GLOBAL INPACT.
Men dringt er op aan dat de PILOTEN en de ATCO de juiste en correcte RT procedure en discipline toepassen. deze zijn vermeld in de ICAO SARPS en vindt men terug in.: ICAO ANNEX 10 volume 10 ICAO DOC 4444 ICAO doc 9432 CAP 413 CAA CAP 493 CAA CAP32 UK AIP FAA REPORT NLR REPORT EUROCONTROL AIR-GROUND FSF volume 47 no 6 FSF ALAR briefing CALLSIGN CONFUSION PILOT CONTROLLER COMMUNICATION
Zou men niet denken dat een goede CBT te gebruiken op GLOBAL level een nutige oplossing zou zijn om de AIRSAFETY echt te bevorderen
In functie van de gegevens op deze BLOG en mijn vraag gesteld op het FORUM onder het onderwerp POLITIEK : WAT VERWACHTEN DE SENIOREN van de EUROPESE UNIE bekom ik een aantal intresante reacties. Ook een verwijzing naar een nieuwe website door een iniatief van ATTAC-VLAANDEREN,MASEREELFONDS,IMAVO en VREDE via het secretariaat van B.V.S.E.
Enkele e-mailers en forum bezoekers stellen belang in de politieke keuzes die ik maak. Op FEDERAAL,REGIONAAL en GEMEENTELIJKE verkiezingen heb ik weinig inzicht en heb het zeer moeilijk om tot een keuze over te gaan wegens gebrek aan inzicht en mijn keuze wordt gewoonlijk op de naam van een persoon die ik ontmoete en bij mij een goede persoonlijke indruk achterliet. Op EUROPESE vlak stem ik ook op personen welk ik tijdens mijn aanwezigheid in het EP heb leren kennen door hun tussenkomsten van dossiers waar ik denk dat zij postief zijn voor de toekomstige EUROPESE INGEZETENE en natuurlijk als zij een dossier betreffende LUCHTVAART goed en volgens mijn persoonlijke zienswijze goed naar voor brengen. Ik heb echter sedert mijn aanwezigheid in de EUROPESE INSTELLINGEN dat het steeds een compromis wordt om een voorstel naar een resultaat te brengen mits rekening te houden met de intresten der 25 lidstaten en de vele soorten AIRSPACE en AERODROME gebruikers welk ik tracht in deze BLOG aan u voor te stellen.
Ik kan niet zeggen dat mijn voorkeur in stemmen gebonden is aan een specifieke politieke fractie.
Een der grote problemen bestaat er in dat men soms een zeer goed voorstel stemt maar dan moet ge nadien afwachten hoe de invoering geschiedt en hoe de MAN en de VROUW in de straat deze regels gaat ervaren .
Vondt een zeer intresante input over GALILEO op het FORUM onder het onderwerp PERS van de heer TALLEYRAND met zeer intresante informatie over dit EU project in de ruimte te brengen door de ESA en welk van GLOBAL nut gaat zijn voor de man en vrouw in de straat na 2010.
ook vlaamse bedrijven zijn hierbij betrokken zie WWW.FLAG.BE.
Een aantal personen stellen belang in de permanente LANDINGSPLAATSEN voor HELICOPTERS,VLIEGTUIGEN,ZWEVERS,ULM/DPM in BELGIE. daarvoor verwees ik hen naar de AIP via WWW.BELGOCONTROL.BE en . WWW.EUROCONTROL.INT. naar EAD bij de CFMU of naar WWW.NAV2000.COM
Er bestaat ook een handige in zakformaat gids AERODROMES, COMMUNICATIONS BELGIUM + LUXEMBOURG die regelmatig wordt aangepastdoor een college ANDRE,MICHEL & MIREILLE DILLIEN. om te bestellen voor 6,50 contact SERGEKNAFF@HOTMAIL.COM.
Zoals enkele chatters vroegen kunnen wij mede delen dat de BELGISCHE LUCHTVAART FIRMAS deelnemen aan de internationale luchtvaartbeurs" ASIAN AEROSPACE 2006" te SINGAPORE van 21 tot 26 februarie met twee waalse en 10 vlaamse luchtvaartbedrijven onder het logo" BELGIAN AEROSPACE" via FLAG. Na LE BOURGET en FARNBOROUGH is dit de derde grootste internationale luchtvaartbeurs in de wereld. voor meer informatie zie WWW.FLAG.BE of contact KAREL.VERVOORT@FLAG.BE.
TE ANTWERPEN contacteer JEUGD en LUCHTVAART - tel 03-2396573 TE SCHIPHOL bezoek de WWW.SCHIPHOL.COM ga naar HOME dan naar NOMAS on LINE dan naar READ FURTHER en zie nu SCHIPHOL JUNIOR welk een aantal intresante spelletjes en werkstukken over de LUCHTHAVEN hebben voor de jeugd
Ik was gisteren weer een dag in de EU instellingen aanwezig en woonde een vergadering bij van de ALDE met als onderwerp: CONNECTING WITH THE CITIZENS OF EUROPE-HOW TO CLOSE THE COMMUNICATION GAP ???
Uit de vele tussenkomsten welk werden vertaald in de 20 talen en met een 300 deelnemers( geschat) in de twee zalen.
En de besluiten van DIRK STERCKX (B) van de ALDE stel ik de volgende vragen die ik uit zijn conclusies en het ganse debat heb begrepen!!!
1- Hoe kunnen wij de VROUW en de MAN in de straat laten inzien wat het 49 jarig bestaan van de EU voor hem heeft opgebracht.?? 2- Op welke wijze moeten wij de BURGERS der 25 lidstaten inlichten over wie wat doet in de EU INSTITUTIONS. 3- hoe kunnen wij als EP een beter contact opbouwen met de EU BURGERS in de 25 landen? 4- WAT verwacht de EU BURGER van de EU in de toekomst??
Ik ga deze vraag ook eens op het FORUM bij het onderwerp POLITIEK plaatsen om te zien wat de SENIORREN hier over te zeggen hebben en zal dat aan DIRK STERCKX zijn groep mogelijk over maken !!!!!
Mijn intresse is voor 100% LUCHTVAART maar door mijn aanwezigheid in de EU INSTITUTIONS sedert 1980 wordt men automatisch betrokken in vele andere aspecten die de EU POLITIEK voor invloed heeft op ons dagelijks leven als NEDERLANDSTALIGE SENIOR !!!!
indien belangstelling bij de SENIORREN zal ik een klein verslag en toelichting op latere datum op mijn BLOG plaatsen wel te verstaan in mijn eigen beoordeling van deze 5 uren durende SEMINAR.
Voor de vrienden CHATTERS van de VROEGE VOGELS welk op mijn BLOG komen kijken ik heb juist een berichtje van de zoon " BOB" van onze overleden VRIENDIN " FREEKE" bekomen die ons bedankte en zijn vreugde uitsprak dat zijn moeder via de CHAT en de MEETINGS zulke goede vrienden had. Zij ruste in vrede.