Wat betreft het bovenvermelde ongeval van 26 JUNI 1997 is er nu een derde besluit over dit ongeval. Er was een LUCHTVAARTONDERZOEK om te zien hoe we dit in de toekomst kunnen vermijden door bepaalde regels aan te passen veiligheidszones in te bouwen. Er was een onderzoek naar de verantwoordelijkheid van de VEILIGHEIDSDIRECTEUR en de DIRECTEUR van de AIRSCHOW welk beide werden vrijgesproken. Nu heeft de RECHTER in BRUGGE de BURGERLIJKE verantwoordelijkheid uitgesproken en de te betalen vergoeding door de drie(3) betrokken verzekeringen voot B.A.
Een aantal SENIOREN vragen mijn advies over hun geplande VLUCHT naar TURKIJE en INDONESIA wegens de VOGELGRIEP???
Als PILOOT via de OPS hebben wij het advies gekregen om uit te buurt van gevogelde (en andere dieren) te blijven in deze landen. en indien in aanraking met dieren onze handen goed te wassen voor het eten. Collegas melden ook dat zij maaltijden met kip vermijden in deze landen.
Meer weet ik er ook niet over en wij kijken ook naar de meldingen op internet van ministerie van BUITEN LANDSE ZAKEN
Zoals reeds vroeger gemeld zijn er in de LUCHTVAART 92 beroepen waarvoor men een opleiding kan en moet volgen. Ik ben vooral betrokken bij de opleiding voor: -PILOOT -ATCO -MECHANIEKER -CABINEPERSONEEL - voor andere moet ik beroep doen op verschillende andere personen in firma's en scholen. maar kan u daar wel naar verwijzen.zoals bvb: WWW.BAFI.BE te MECHELEN en ,,,,,,,,,,,,,,,,te OOSTENDE
De AIP BELGIUM-LUXEMBOURG is gratis toegankelijk via de EAD via WWW.EUROCONTROL.INT. waar men na inboeking een aantal AIP van de EUROCONTROL 34 lidstaten kan raadplegen via internet.
Een der vitale aspecten om de veiligheid in de LUCHTVAART te bevorderen is het gebruik van de NAAMLOZE REPORTEN van PILOTEN,VERKEERSLEIDERS,MECHANIEKERS of elk andere persoon die een onregelmatigheid of foutief gedrag vast steld. Via de NASA-CALLBACK worden deze punten ter kennis gebracht zie: http://asrs.arc.nasa.gov/
Een aantal VLIEGTUIGEIGENAARS en VLIEGCLUBS vragen mijn advies aangaande de nieuwe DIESELMOTOREN Reeds in vroegere briefings onder de benaming MOTOREN vindt u in deze BLOG reeds enkele punten.. Ik kijk voor den ogenblik de kat uit den boom welk de ervaring is van de huidige eigenaars en de ervaren problemen en incidenten met deze nieuwe motoren in het dagelijks gebruik.
Ook in uw bevindingen met deze nieuwe motoren zijn welkom welk ik geheel anoniem verder zal gebruiken om daarmede de nodige ervaring en aanpassingen te doen geschieden voor de toekomst.
Op EU vlak wil de EUROPESE COMMISARIS JACQUES BARROT in de toekomst de steun aan de REGIONALE LUCHTHAVENS geven om de toename van het EUROPESE VLIEGVERKEER op de grote luchthavens( londen,parijs,frankfurt,schiphol) af te lijden naar de REGIONALE LUCHTHAVENS en zodoende deREGIONALE (COR) te bevorderen in het EU der 25. Hopelijk dat men in BELGIE daar positieve aandacht gaat aan besteden in plaats van de huidige negatieve benaderingen.
Het probleem ZAVENTEM is heden niet in de PERS maar is geheel niet opgelost en de 60.000 werknemers voelen zich geheel niet op hun gemak wegens de vele onzekerheden. voor de TOEKOMST,gezien enkele belangrijke gebruikers hun alternatieve oplossingen verder aan het uitwerken zijn om indien noodzakelijk van op een andere AIRPORT te gaan vliegen. ZIE WWW.60000lovetheirairportjob.skynetblogs.be en kijk onder POLITIEK
Een aantal SENIOREN hebben gebruik gemaakt van mijn aanbod om advies over de opleiding tot piloot als beroep voor hun kleinkind. Heden biedt men een opleiding tot ATPL(lijnpiloot) aan voor een bedrag van 75.000 . en de mogelijkheid om hiervoor een lening aan te gaan bij een bank. Ouders en ook grootouders wensen zich borg te stellen voor deze lening. De vraag die zich steld is hoeveel kans men heeft om deze opleiding te slagen en wat de mogelijkheden zijn voor een job nadien. Tijdens mijn ervaring sedert 1954 gewoon als piloot ,als instructeur en nadien als EU LOBYIST heb ik een grote verandering gezien in de opleiding. In de jaren 60 boden wij een opleiding aan voor een 600.000BF via wat wij de privaatweg of een GRATIS opleiding via de SABENASCHOOL( BLS genoemd te Grimbergen) of door de opleiding in een VLIEGCLUB via verschillende fasen ,deze formules zijn nu nu geheel verdwenen. Een weg die wij ook volgden was een opleiding als MILITAIRE PILOOT en na 7jaar( nadien 12 jaar) het leger te verlaten en dan verder te gaan in de BURGERLUCHTVAART mits het afleggen van de theoretische en practische examens in het burger. De vraag hoeveel slagen er?? In 1960 was er een studie die gaf dat er van de 100 initiele kandidaten in het totaal er 6 slaagden om het beroep van BEROEPSPILOOT uit te oefenen. De mogelijkheden voor een JOB zijn altijd zeer veranderlijk geweest bepaalde periode kregen mijn studenten reeds een job aangeboden alvorens zij de volledige CPL/IFR hadden behaalt. Nadien moesten zij nog een MULTIENGINE(piston) hebben en later werdt er zelf MULTIENGINE( turboengine) gevraagt. Ik kan de huidige toestand niet 100% bepalen met een EUROPA met JAA(JAR/FCL) vergunningen zonder beperking van werkverschafing tussen de 25 EU-LIDSTATEN. Een der aspecten die ik nog steeds zie is dat jongeren en ook ouderen welk gemotiveerd zijn en hard willen inspanen een toekomst in de LUCHTVAART als BEROEPSPILOOT en LIJNPILOOT kunnen behalen in GENERAL AVIATION (GA) (zakenvluchten) AERIAL WORK (AW) ( instructie,luchtfotografie,observatievluchten) of COMMERCIAL AIR TRANSPORT CAT) (airtaxi,cargo,passagiers) in CHARTER of SCHEDULLED operations. Men begint dan als 2e piloot en kan later doorgaan naar PIC. Een nadeel tegenwoordig is dat er op de BELGISCHE MARKT niet veel aanbod is maar met een JAR/FCL vergunning die tevens ICAO aanvaard is kan men in het buitenland een loopbaan op bouwen. De vraag die zich dan steld is welke studies raad u aan daarop zeg ik nog steeds om verder te studeren tot de UNIVERSITEIT en tijdens deze periode aan zweefvliegen te doen. Ook de MILITAIRE weg bestaat nog steeds maar ik weet niet hoe dat zal verlopen in de nieuwe organisatie van de KRIJGSMACHT via de LUCHTCOMPONENT die zover ik het begrepen heb alle kandidaten via de MILITAIRE SCHOOL gaan en tegelijkertijd hun BURGERLIJKE VERGUNNINGEN(JAR/FCL) behalen. Het is mij nu niet duidelijk na hoeveel jaren dat zij de overgang naar een BURGERLOOPBAAN kunnen doen. Enkele personen stellen belang om via een AEROCLUB van MOTORVLIEGEN of via ULM/DPM hun eerste stappen te zetten. Via AEROCLUB en MOTORVLIEGEN was vroeger de oplossing maar heden dus niet meer om tot de gewenste vergunningen te komen omdat deze verplicht in een FTO moeten geschieden.maar het kan een goede voorbereiding zijn. Via ULM/DPM is het niet mogelijk geweest en weet ook niet wat de waarde van deze opleiding is als voorbereiding voor de toegang tot een FTO.
IK KAN ENKEL ZEGGEN HET BEROEP VAN PILOOT IS VOOR MIJ HET MOOEISTE BEROEP DAT IK KAN AANRADEN,MAAR HET IS VEELEISEND TIJDENS GANS UW LOOPBAAN.
Er zijn nog 91 andere beroepen in de LUCHTVAART welk wachten op zeer gemotiveerde jongeren hoor.
Bijkomende vragen ,opmerkingen en toelichting steeds mogelijk door E-MAIL of persoonlijk afspraak op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN of via FLAG
Een aantal jaren tijdens de besprekingen van de JAR/FCL heb ik bezwaar ingedient tegen de term PNF( PILOT NON FLYING) voor de taak van de 2e piloot en volgens mijn geheugen werdt dit aanvaard, bij een vlucht in een tweemanscockpit zijn beide piloten betrokken bij de uitvoering van de vlucht en is de term PNF geheel onjiust, beide piloten vliegen met het enige verschil dat een der beide de stuurorganen bedient en de andere andere taken vervult. Ik kan echter de juiste terminologie nergens vinden, HULP gevraagd!!!!!!!!!
Onlangs stelde men de vraag waar men een JAA-APROVED firma kon vinden om een toestel de binnenbekleding te hernieuwen, na enig zoekwerk vondt in in BELGIE de firma GETRABEL- aircraft interiors WWW.FLYANDSAIL.BE. Contact: SUPRIMAX@SKYNET.BE. gevestigd ANTWERPSE STEENWEG 328 B2500 LIER
Een aantal SENIOREN vragen mij om REISADVIES naar bepaalde streken op de wereldbol om moeilijkheden of gevaren te vermijden.
Hier kan ik enkel verwijzen naar de webside van de MINISTERIE VAN BUITENLANDSE ZAKEN ( BZ) van BELGIE en andere landen welk zulk een REISADVIES geven. En dit is afhankelijk van het inzicht van elk LAND:
BELGIE USA UK FRANCE GERMANY
BV,--> ik krijg NEGATIEF ADVIES voor TURKIJE door USA en UK maar andere geven geen commentaar
WAT BETREFT de te vermijden AIRLINES zijn er ZWARTE lijsten bij sommige landen beschikbaar DE E.U. zwarte lijst is voor kortelings voorzien ( zie DG-TREN)
Wat betreft mijn toelichting over de werking van de EU zal ik deze moeten trachten te herdoen gezien er over de huidige geplaatste TOELICHTING van de werking EU onder de TITEL: GELEZEN,OPGEVOLGT en RESULTAAT er veel SENIOREN zich beklagen dat mijn uitleg te complex en onduidelijk is.
In functie van een aantal vragen via de CHAT, BLOG, FORUM en E-MAIL stellen verschillende de vraag of het nut heeft om opmerkingen of voorstellen in te dienen naar de EUROPESE INSTELLINGEN. Ik zeg daarop volmondig "JA" en verklaar dit in het FORUM bij het ONDERWERP POLITIEK onder de titel: WAT VERWACHTEN DE SENIOREN VAN DE E.U.???
Krijg juist de bevestiging dat de GIOVA-A sateliet van het GALILO EU-SATELIETSYSTEEM op 10 januarie met succes zijn eerste test uitzengen heeft gedaan. Weer een STAPJE in het vooruitzicht van het 2010 operationeel gebruik van dit EU project met GLOBAL INPACT.
Men dringt er op aan dat de PILOTEN en de ATCO de juiste en correcte RT procedure en discipline toepassen. deze zijn vermeld in de ICAO SARPS en vindt men terug in.: ICAO ANNEX 10 volume 10 ICAO DOC 4444 ICAO doc 9432 CAP 413 CAA CAP 493 CAA CAP32 UK AIP FAA REPORT NLR REPORT EUROCONTROL AIR-GROUND FSF volume 47 no 6 FSF ALAR briefing CALLSIGN CONFUSION PILOT CONTROLLER COMMUNICATION
Zou men niet denken dat een goede CBT te gebruiken op GLOBAL level een nutige oplossing zou zijn om de AIRSAFETY echt te bevorderen
In functie van de gegevens op deze BLOG en mijn vraag gesteld op het FORUM onder het onderwerp POLITIEK : WAT VERWACHTEN DE SENIOREN van de EUROPESE UNIE bekom ik een aantal intresante reacties. Ook een verwijzing naar een nieuwe website door een iniatief van ATTAC-VLAANDEREN,MASEREELFONDS,IMAVO en VREDE via het secretariaat van B.V.S.E.
Enkele e-mailers en forum bezoekers stellen belang in de politieke keuzes die ik maak. Op FEDERAAL,REGIONAAL en GEMEENTELIJKE verkiezingen heb ik weinig inzicht en heb het zeer moeilijk om tot een keuze over te gaan wegens gebrek aan inzicht en mijn keuze wordt gewoonlijk op de naam van een persoon die ik ontmoete en bij mij een goede persoonlijke indruk achterliet. Op EUROPESE vlak stem ik ook op personen welk ik tijdens mijn aanwezigheid in het EP heb leren kennen door hun tussenkomsten van dossiers waar ik denk dat zij postief zijn voor de toekomstige EUROPESE INGEZETENE en natuurlijk als zij een dossier betreffende LUCHTVAART goed en volgens mijn persoonlijke zienswijze goed naar voor brengen. Ik heb echter sedert mijn aanwezigheid in de EUROPESE INSTELLINGEN dat het steeds een compromis wordt om een voorstel naar een resultaat te brengen mits rekening te houden met de intresten der 25 lidstaten en de vele soorten AIRSPACE en AERODROME gebruikers welk ik tracht in deze BLOG aan u voor te stellen.
Ik kan niet zeggen dat mijn voorkeur in stemmen gebonden is aan een specifieke politieke fractie.
Een der grote problemen bestaat er in dat men soms een zeer goed voorstel stemt maar dan moet ge nadien afwachten hoe de invoering geschiedt en hoe de MAN en de VROUW in de straat deze regels gaat ervaren .