Enkele personen vragen waar zij een ernstig bezwaar kunnen indienen tegen de geplande sluiting van het VLIEGVELD van COLMAR. Volgens ons is de groote boosdoener de BURGERMEESTER: GILBERT MEYER GILBERT.MEYER@ville-colmar.fr
DRINGEND: Geachte vrienden welk de groep welk COLMAR AIRPORT verdedigt willen steunen doe iets en indien mogelijk tracht via uw vriendenkring mensen te vinden welk het bestaan van COLMAR AIRPORT willen steunen door een E-mailtje te sturen naar: JOELLE.GERARD2@WANADOO.FR. Enkele woordjes of een ganse brief alles is welkom om te tonen dat men in BELGIE onze FRANSE vrienden steunt IK REKEN OP U
Op de ASM kregen we een toelichting hoe men verder wil gaan met de HARMONISATIE van het ECAC AIRSPACE voor 2010-2012. De zeer aktieve deelnemers inpikkend met komentaar en voorstellen waren: - ANDRE BERMAN Franse vertegenwoordiger - BEN BENOIST Engelse vertegenwoordiger - G KISSAUN Malta AIR RALLY ORGANISER -Maj M JUNG Duitsland militaire vertegnwoordiger - Mevr P VAN OOTMARSUM AOPA Nederland -JYRKI PAAJANEN EU-DG-TREN
NOTA: een volledig verslag en conclusies worden kortelings beschikbaar via E-mail
Men steld mij de vraag hoe men meer over het weder kan begrijpen en hoe dat ik dit geleerd heb. 1)De huidige informatie die ik op de CHAT geef is enkel smorgends de weersateliet bekijken en de gegevens METAR en TAF der vliegvelden alsook de gegevens van WWW.WEERSTATIONAALST.BE en daaruit besluit ik wat het weder ons die dag zal brengen.en soms klopt dat!!!
2) hoe heb ik mijn kennis van METEO opgedaan , Als piloot doorloop je in uje loopbaan een aantal cursussen waarbij de weerkunde steeds aan het bod komt. Als INSTRUCTEUR in VLUCHT , GRONDSCHOOL en SIMULATOR moet je trachten je leerlingen hun vragen te beantwoorden en dan doet ge veel opzoekwerk in boeken en cursussen. Tevens heb je veel persoonlijk contact met de METEOROLOGISTEN en via gesprekken leer je ook weer veel meer begrijpen en uit de dagelijkse vluchten doe je practische ervaring op en als helicopterpiloot leer je zelf via contact met de boeren( zal dat wel eens vertellen onder titel -DE BOER ,DE KOE en het WEDER
3) welke handboeken raad ik aan, dat is een moeilijk antwoord ik heb een 20 tal verschillende handboeken en een der beste waren de cursussen van de BELGISCHE LUCHTMACHT en ook van de OTU van de 15e WING te MELSBROEK alsook een boek van een zekere SUTCLIFF en nota's van het vroegere RLW nu BELGOCONTROL.
4) hoe wordt ik METEORLOOG (of hoe noemt men dat)de enigste weg die ik ken is via de LUCHTMACHT en BELGOCONTROL maar zal dat nog eens opzoeken
Ik bemerk dat er personen reageren via een input op ""REAGEREN"maar schijbaar kan ik u via deze weg niet terug mailen daarom adviseer ik u te e-mailen via: SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR
Uit de informatie van VOKA blijkt dat 40% der firmas aktief te zaventem(EBBR) hun investeringen uit stellen en 60% der firma's hebben een planning om in de toekomst om ZAVENTEM te verlaten wegens de onzekerheden er over de mogelijkheden op de luchthaven; zie: WWW.VOKA.BE.
Krijg juist een uitnodiging voor een werkgroep bij EUROCONTROL over het gebruik van P-RNAV in de toekomst en dit op aanvraag van AEA,IATA en IACA alsook het standpunt van ERAA . ik heb een vragenlijst verspreid om te zien hoe wij verder kunnen met B-RNAV met de huidige GPS uitrusting zoals de GARMIN's
De LUCHTHAVEN van " COLMAR" wordt heden bedreigt in zijn bestaan. Personen welk de strijd voor het bestaan willen steunen zijn welkom want E-mails van buiten FRANKRIJK hebben soms zeer veel effect op de beslissingen der lokale politieke mandatarrisen hoor bij onze FRANSE vrienden. En COLMAR was een mooie bestemming om te bezoeken .
Gisteren was ik de ganse dag betrokken bij de ASM WORKSHOP welk een iniatief is van EUROCONTROL om een aantal consultaties te houden aangaande de nieuwe AIRSPACE indeling welk er moet komen in de periode van 2010 en 2012 in het ECAC LUCHTRUIM der 42 ECAC lidstaten en vooral beinvmoed door het EU-SES der 25 EU lidstaten en de 35 lidstaten van EUROCONTROL. Om rekening te houden met de AIRSPACE USERS REQUIREMENT der toekomst. Een 2e WORKSHOP heeft plaats op 1 Februarie in EUROCONTROL HQ te BRUSSEL-EVERE vooral gericht op de noden van de NIET COMMERCIELE LUCHTRUIMGEBRUIKERS actief in GENERAL AVIATION,AERIAL WORK en de LUCHTSPORTEN ttz alles wat vliegt beneden FL195 en vooral in VFR. De deelname is GRATIS mqaar inschrijving ASAP is noodzakelijk voor de diensten van de SECURITY.
Men ZEGE het voort en wees en toon uw belangstelling zodat men ziet dat er meer bestaat dan BA,LUFTHANSA,AIR FRANCE, KLM welk in IFR het luchtruim gebruiken beneden FL195
Doe het ook voor onze jeugdige LUCHTRUIM gebruikers
Bij de gestelde vragen zijn er verschillende welk reeds vroeger op mijn BLOG werden toegelicht en daarom kunt ge die zien als ge in het linkervakje "" ZOEKEN op BLOG"" een trefwoord intypt. Dan moet ge niet wachten op een antwoord van mij, indien geen resultaat zal ik echter uw vraag persoonlijk beantwoorden hoor maar dat kan even tijd nemen hoor omdat ik nog regelmatig naar de EU instellingen in BRUSSEL ben.
Gezien de belangrijkr rol die de verbindingen LUCHT(piloot)-GROND(verkeersleider) hebben in de SAFETY wensen wij uw aandacht te vestigen op een publicatie van EUROCONTROL dat u kunt raadplegen op WWW.EUROCONTROL.INT of een papieren brochure bekomen door een E-MAIL te zenden naar. tzvetomir.blajev@eurocontrol.int het document is genoemd "" HINDSIGHT2 "" en enkel beschikbaar in het engels. Tevens kunt u daar adviezen of opmerkingen indienen over de VLIEGVEILIGHEID van uw soort LUCHTRUIM gebruik.
Dit onderwerp ligt nauw aan mijn hart zoals u kunt zien als u dit woordt in typt in het vakje ""ZOEKEN IN BLOG"" Tevens verwijs ik naar de volgende website: WWW.BELDONOR.BE WWW.TRANSPLANTATIONS.ORG WWW.EUROMUT.BE
Een aantal jongeren welk mijn BLOG schijnen te raadplegen stellen vragen over de LUCHTVAARTOPLEIDINGEN waarop ik ken antwoorden. Tevens krijg ik van jongeren en ook oudere vragen over de RUIMTEVAART waarop ik niet kan antwoorden maar wel verwijzen naar een website!!!!
In 2005 heeft de RAAC te ANTWERPEN een iniatief genomen " PILOOT VOOR EEN DAG" welk een grote belangstelling kende. Later heb ik bij een aantal gespreken met de deelnemers zeer positieve reactie gekregen en zeer blijde gezichten over deze ervaring. Ik hoop dat de RAAC dit iniatief in 2006 zal herhalen en degene die niet kunnen wachten neem eens contact met de voorzitter DIRK SPITAELS bij de RAAC WWW.RAAC.BE. Heb geen kennis van andere clubs of firma's die zulk een iniatief hebben.
Wat betreft het bovenvermelde ongeval van 26 JUNI 1997 is er nu een derde besluit over dit ongeval. Er was een LUCHTVAARTONDERZOEK om te zien hoe we dit in de toekomst kunnen vermijden door bepaalde regels aan te passen veiligheidszones in te bouwen. Er was een onderzoek naar de verantwoordelijkheid van de VEILIGHEIDSDIRECTEUR en de DIRECTEUR van de AIRSCHOW welk beide werden vrijgesproken. Nu heeft de RECHTER in BRUGGE de BURGERLIJKE verantwoordelijkheid uitgesproken en de te betalen vergoeding door de drie(3) betrokken verzekeringen voot B.A.
Een aantal SENIOREN vragen mijn advies over hun geplande VLUCHT naar TURKIJE en INDONESIA wegens de VOGELGRIEP???
Als PILOOT via de OPS hebben wij het advies gekregen om uit te buurt van gevogelde (en andere dieren) te blijven in deze landen. en indien in aanraking met dieren onze handen goed te wassen voor het eten. Collegas melden ook dat zij maaltijden met kip vermijden in deze landen.
Meer weet ik er ook niet over en wij kijken ook naar de meldingen op internet van ministerie van BUITEN LANDSE ZAKEN
Zoals reeds vroeger gemeld zijn er in de LUCHTVAART 92 beroepen waarvoor men een opleiding kan en moet volgen. Ik ben vooral betrokken bij de opleiding voor: -PILOOT -ATCO -MECHANIEKER -CABINEPERSONEEL - voor andere moet ik beroep doen op verschillende andere personen in firma's en scholen. maar kan u daar wel naar verwijzen.zoals bvb: WWW.BAFI.BE te MECHELEN en ,,,,,,,,,,,,,,,,te OOSTENDE
De AIP BELGIUM-LUXEMBOURG is gratis toegankelijk via de EAD via WWW.EUROCONTROL.INT. waar men na inboeking een aantal AIP van de EUROCONTROL 34 lidstaten kan raadplegen via internet.