Ik heb op bepaalde plaatsen de door ons gebruikelijke afkortingen gebruikt die ik meestal tracht te verduidelijken zoals:
PIC = PILOT in COMMAND , de piloot die het bevel voert aan boord voor de vlucht. UTC= UNIVESAL COORDINATED TIME is de wereldtijd die in LUCHTNAART gebruikt wordt en die tevens wordt aangduid als de vroegere gebruikte GMT en Z(zulu) benaming. ATCO is de verkeersleider
Schijnbaar dat deze BLOG ook bekeken wordt door personen aktief in de " MEDISCHE HULPVERLENING" en vragen stellen over de bijstand welk via LUCHTVAARTUIGEN beschikbaar zijn. Hier maken wij ondrscheidt voor de " PRIMAIRE en SECONDAIRE vervoer.. Ik ga hier nu niet op in maar verwijs naar WWW.EURAMI.ORG welk een vergadering op 21 juni in BARCELONA, SPAIN heeft gevolgt door FIRST EUROPEAN INTENSIVE CARE TRANSPORTATION COURSE op 20th & 24th juni . Voor bijkomende informatie over deze COURSE of over EURAMI. handleidingen contact: INFO@EURAMI.ORG in dit BLOG ga ik hierop niet verder uitweiden gezien het gespecialiseerde onderwerp maar commentaar en vragen zijn welkom.
Personen wiens vraag ik niet beantwoord heb of niet duidelijk verklaart heb,worden gevraagt deze terug te herhalen met desnoods bijkomende toelichtingen.
Enkel via teksten de specifieke zaken over luchtvaart verduidelijken is niet zo eenvoudig hoor.
Een der punten welk een aantal van de bezoekers van mijn BLOG terecht vermelden dat er een aantal onderwerpen voor hen geheel onverstaanbaar zijn. Ik zal trachten in de toekomst voo een aantal onderwerpen een nederlandstalige uitleg trachten te geven in plaats van de verwijzing naar een engelstalige site. Ik wijs er echter op dat ik steeds beschikbaar ben om op uw bijkomende reactie's via de BLOG te beantwoorden zodat iedereen dit kan volgen.
Er zij soorten van piloten in de LUCHTVAART namelijk: op de
STAATSLUCHTVAARTUIGEN: zoals Politie met HELICOPTER en LICHTE VLIEGTUIGEN MILITAIREN - JACHTVLIEGTUIGEN -OPLEIDINGSVLIEGTUIGEN -TRANSOPRVLIEGTUIGEN -HELICOPTERS -UAV BURGERLUCHTVAARTUIGEN vliegen voor a) -GEREGELDE LIJNVLUCHTEN b)-CHARTERS c)- AIRTAXI d)- GENERAL AVIATION e)- ZAKENVLIEGEN f)- AERIAL WORK g)- SPORTVLIEGEN
in het BURGER - LIJNPILOTEN op a en b - BEROEPSPILOTEN met IFR op c en e -PRIVAAT PILOTEN
DE MANIER van VLIEGEN : VFR =VISUAL FLICHT RULES IFR =INSTRUMENT FLICHT RULES
VFR gebeurt enkel met goed weder en op zicht naar buiten en is de manier van vliegen voor de d,f en g. IFR gebeurt op instrumenten zonder zicht naar buiten behalve voor het opstijen en landen met zeer beperkte zichbaarheid en door de a,b,c,en e .
Ik hoop dat dit enkele vragers content steld tevens dient er vermeld dat er voor d,e,f,en g er geen ouderdomslimiet voorzien is zolang de piloot maar om de 6 maand de medische proeven voldoet . Voor de a en b is deze ouderdomslimiet 60 jaar. voor internationale vluchten.
Wat betreft het dragen van een parachut voor de piloot is dit enkel noodzakelijk in militaire vluchten of tijdens burgervluchten (AERIAL WORK) voor het uitvoeren van paradrop met eenmotorige vliegtuigen.
Ik hoop dat ik de algemene vragen heb toegelicht maar specifieke vragen mogen sreeds via mijn E-mail op de BLOG
DE uitzending van NETWERK werdt PIETER VAN VOLLENHOVEN opgetrommelt om dhet onderwerp ONUR AIR aan te kaarten. Hij bevestigde de door mij beschreven toestand aanggande de EU toestand via de JAA/SAFA (ECAC) toestand met de opmerking dat het huidige incident de vorderingen in de EU kan versnellen.
Gezien de vele vragen over het probleem der veiligheid der vliegtuigen verwijs ik u naar de NED1 nieuws van heden avond 19 mei om 2000 u lokale tijd er in NETWERK de NCRV een uitzending heeft over dit probleem in nederland. REGARDS SYLVAIN
NATUURMANJAK u liet een bericht als reactie op mijn BLOG met vermelding ALLES over VLIEGTUIGEN via GOOGLE ik kan dat echter niet vinden en hoop dat je dit bericht ziet en mij een e-mailtje stuurt. REGARDS SYLVAIN SDW1
Dit zijn er slechts enkele maar er zijn er veel meer in BELGIE waar u terecht kunt om de LUCHTVAART te benaderen en vragen en reageren mag steeds via mijn BLOG-GASTENBOEK en E-MAIL contacten. tevens staat er in het FORUM onder SPORTEN een onderwerp LUCHTVAART waar er nog vele punten werden besproken. REGARDS SYLVAIN SDW1
Vragen aangaande historische informatie worden behandelt door een zeer aktieve ploeg zie WWW.BAHA.BE Tevens bij de SPOTTERS vind men foto's en gegevens over allerlei informatie der LUCHTVAART weze het actueel of historisch zie: WWW.A-S-A.BE
Een aantal E-mails en het FORUM beklagen zich over mijn taalgebruik in het NEDERLANDS niet correct zijnde? ik kan dat volmondig bevestigen en geef een toelichting. Tijdens de WW2 ging ik naar school in FRANKRIJK en nadien tot mijn 15 jaar in BELGIE, in het NEDERLANDSTALIGE onderwijs waar NEDERLANDS niet mijn lievelingsvak was . 1950 verliet ik de schoolbanken en behaalde mijn diploma van rijwielmaker via een leercontract en probeerde mijn geluk als wielrenner. tot en met onafhankelijke op de weg en de baan. (RIK VAN LOOY ) 1954 vervoegde ik de BELGISHE LUCHTMACHT en sedert 1956 ging over in een ENGELSTALIGE omgeving tot 2004. Tijdens mijn opleiding als piloot waren FRANS en ENGELS de voertaal. Tevens zal het U wel opvallen dat practische alle verwijzingen in de LUCHTVAART in het ENGELS zijn en toen wij vroeger onze examens voor de BELGISCHE luchtvaart deden was de kennis van het FRANS vitaal om te slagen in deze opleidingen. Tot en met 2004 werd alle briefwisseling door mijn echtgenote gedaan en slechts sedert 17 nov 2004 ben ik via het SENIORENNET begonnen NEDERLANDS te schrijven. Ter toelichting ik kan sommige der personen welk op dit gebrekkig NEDERLANDS op wijzen dat de PILOTEN hun wijzerkes heel goed kunnen gebruiken en dat onze documenten aan boord allemaal in ENGELS zijn alsook onze gespreken en in sommige gevallen in het FRANS. Ik hoop dat dit duidelijkheid verschaft dat u met een NEDERLANDS onkundige piloot in veilige handen bent.
Uit de vragen welke ik bekom blijkt dat er studenten op zoek zijn naar bepaalde aspecten in de LUCHTVAART PROCEDURES en namelijk tot de heden invoering van RVSM , dit komt er op neer dat nu un EUROPE en USA de vluchten boven FL 290 zijnde 29000 ft of ongeveer 10.000 meter hoogte nu op 1000ft of 300 meter vertikaal van elkaar gescheiden worden waar dit vroeger 2000ft of 600 meter was. Deze procedure werdt uitgewerkt via EUROCONTROL en de gegevens hierover zijn beschikbaar op WWW.EUROCONTROL.INT/RVSM
Vandaag zal ik in het BRUSSELSE de EU instelingen bezoeken om uit te vinden hoe ver men staat met het opmaken van de nodige richtlijnen om in de toekomst de verwarende toestand over vliegverbod toe te passen voor VLIEGTUIGEN welk tijdens een SAFA/JAA inspectie in een der lidstaten niet voldoet aan de VLIEGVEILIGHEIDS REGELS
Gelieve NOTA te nemen dat dit voor gevolg heeft dat ik de vele E-mails niet onmidelijk zal beantwoorden zoals dit de laatste dagen heb gedaan.
Wat betreft het opleggen van vliegverbod door NEDERLAND verwijzen wij u naar: WWW.IVW.NL/AKTUEEL
ook FRANKRIJK,DUITSLAND en ZWITSERLAND zijn solidair met NEDERLAND maar heden neemt elk land nog souverein zijn eigen beslissing om een verbod toe te passen, dit is heden nog geen EU(EASA) bevoegdheid.
Een aantal vragen over de aanwerving bij EUROCONTROL komen terecht op mijn E-mail via FORUM en BLOG bezoekers daarom verwijs ik hier naar : WWW.EUROCONTROL.INT HUMAN RESOURCES en bijkomende informatie via RECRUITEMENT@EUROCONTROL.INT
Schijbaar zijn er studenten welke mijn BLOG hebben bekeken en stellen vragen over UAV( UNMANNED AERONAUTICAL VEHICLE )
Dit is een nieuwe LUCHTRUIMGEBRUIKER die we in de toekomst meer en meer zien verschijnen.
-Reeds in 1970 hebben wij in militaire middens en in beperkte luchtruim met UVS geexperimenteerd dit waren de zogenaamde DRONES zaoals de BELGISCHE EPERVIER.
Nu heeft dat zich reeds veel verder ontwikkelde in de militaire toepassingen zoals men op het TV nieuws kan vernemen.
De laatste jaren is men ook in de BURGER LUCHTVAART toepassingen van UAV met deze ontwikeling aan het experimenteren voor specifieke opdrachten.
Maar stel U grust deze toepassingen zijn nog niet doorgedrongen in het NORMALE BURGERLUCHTVERKEER alhoewel sommige vooruitzichten dit schijnen te voorspellen voor 2050.
Meer informatie mogelijk indien u dit wenst en raden u aan de FLAG te benaderen zie WWW.FLAG.BE REGARDS SDW1
Gelieve nota te nemen dat ik op deze vragen geen antwoord kan geven gezien dit een zeer ingewikkeld onderwerp is waar men er op EU vlak al jaren aandacht aan besteed . En zoals u uit het TV NIEUWS kunt zien nog aanleiding geeft tot grote verschillen van opinie der EU lidstaten.
Ik heb getracht op de vele vragen onmiddelijk te antwoorden , voor moeilijke vragen moest ik opzoekingen doen en vraagt dit wat tijd. moest ik u nietgeantwoord hebben of niet voldoende gelieve dan terug een e-mailtje te sturren of te reageren via de reactie op de BLOG.
Schijnbaar heeft BELGIE nu ook bepalde toestellen van ONUR AIR de toegang verboden, namelijk de AIRBUS300. Het kan ook zijn dat dit enkel het benodigde papierwerk betreft waarmede de ailines soms problemen hebben. Onlangs hadden wij met een toestel problemen omdat de betrokken ambtenaar onze engelstalige documenten niet begreep wegens zijn beperkte kennis van het engels en ons toch twee uur tijd koste om dit probleem op te lossen alhoewel wij volgens de INTERNATIONELE regels voledig in orde waren. In somige landen is het taalgebruik door de administratie een bijkomend probleem dat voor moeilijkheden zorgt;
Een aantal der e-mails hebben betrekking op de VEILIGHEID der vluchten van ONUR AIR , daar kan ik mij niet over uitspreken en is dit in uivoering van het SAFA programma van de JAA in functie van de overeenkomsten door de ECAC nog steeds een beslissing van elke NATIONALE LUCHTVAARTAUTORITEIT ( CAA ). Voorlopig tot mijn beste kennis van dit onderwerp is dit nog steeds niet onder de bevoegdheid vab de EASA (EROPEAN AIR SAFETY AGENCY) gevestigd te KEULEN en behorende tot de EU( EUROPEESE UNIE) bevoegdheden zodat elk land dit zelf kan beslissen en toepassen. BELGIE heeft zoals elk ander der 189 ICAO lidstaten het souverein recht zelf te bepalen of zij een luchtvaartuig in haar luchtruim en luchthavens toelaat. Het is voorzien dat in de toekomst de beslissingen en bevindingen van SAFA worden topegeopast in de 25 EU lidstaten maar dat is nu nog niet het geval zover ik de huidige RICHTLIJNEN kan beoordelen. Ik vermoed dat deze situatie aanleiding zal zijn tot verdere stappen in de EU op dit gebied. Dit zal een ernstig onderwerp van overleg zijn tussen de lidstaten in de komende dagen. Beste vrienden beter kan ik voorlopig niet doen