Ik zie er reeds enkele hun wenkbrouwen fronsen want ik sta bekend als geen VOETBAL liefhebber.te zijn dus ,,,,,,,,!!!!!! Het probleem is dat deze WK zeer ernstige beperkingen zijn voor de LUCHTVAART tijdens deze periode van 9 juni t/m 9juli omdat de DUITSE SECURITY voorsteld om alle LUCHTVERKEER te verbieden in een straal van 30 NM rondom de 12 STADIUMS van 3 uur voor de aanvang tot 3 uur na de wedstrijd. Deze beperkingen hebben een zeer nadelig effect op alle VFR vluchten in deze periode van het jaar. Een PETITIE is opgemaakt om een meer logische oplossing te vindeindien u wenst te helpen stuur me dan een E-mailtje ASAP.
Een zeer intresant debat over E-CALL door MEP TILEY aangaande een verplichte of vrijwillige invoering in het WEGVERVOER van een uitrusting aan boord van de voertuigen welk in geval van ongeval automatisch een NOODOPROEP uitzendt en de hulpdiensten onmiddelijk de plaats van het ONGEVAL kenbaar maakt om zodoende te zorgen dat de hulpdiensten zo snel mogelijk met de nodige hulp beschikbaar zijn ter plaatse en dit voor wat wij noemen " THE GOLDEN HOUR" in de medische hulpverlening dit is een der programma om de 43000 doden op de weg in 2004 te laten afnemen met 2500 elk jaar en de jarlijkse economische schade van 4 MILLIARD EURO te doen afnemen. De bedoeling is om in 2009 dit systeem operationeel te hebben in de 25 EU lidstaten. Een zzer intresant debat tussen de personen welk de bescherming van de privaatsfeer in gevaar zien komen en de heet ARY VATANEN welk dit project sterk verdedigde om MENSENLEVENS te redden. Werdt hirbij betrokken gezien wij in de LUCHTVAART reeds jaren gebruik maken van een ELT systeem welk nu wordt herzien voor de toekomende LUCHTVAARTUIGEN er mede uit te rusten.. En tevens in functie van mijn betrokkenheid bij de ontwikkeling van normen voor medische vluchten via EURAMI
Was de ganse dag aanwezig in het E.P voor het opvolgen van een aantal LUCHTVAART aspecten. Aanwezig bij de toelichting van de OOSTENRIJKSE Minister van VERKEER MR GORBACH welk een uitleg gaf over het program voor de 6 maanden van hun voorzitterschap der EU. verwees tevens dat bepaalde van deze peojecten konden doorlopen in het FINSE voorzitterschap en zelfs naar het PORTUGESE. Veel intresante en goede bedoelingen maar we zijn met 25 lidstaten en veel verschillende belangen. Een steeds terugkerende vraag hoe kunnen we zorgen dat de EU burger de EU begrijpt en vertrouwd. Nadien een toelichting van COMMISARIS JACQUES BARROT over de practische uitvoering van een aantal projecten met de revisie of mid-term bestudering van het TRANSPORT STRATEGY witboek .
De DINSDAG was ik aanwezig in de TERA/1 welk als onderwerp de vorderingen voor P-RNAV als thema. Een zeer intresante vergadering welk er wijst dat er heden bij een aantal partners geen ernstige wens is om in dit project te vorderen. Ook de vorderingen in de USA werden toegelicht en de ernstige opmerking dat dit een ICAO GLOBAL toepassing moet zijn. welk de mogelijkheden voor al de LUCHTRUIMGEBRUIKERS moet mogelijk maken in de toekomstige EU-SES. Ik ga er hier niet verder over uitwijden gezien dit een zeer gespecialiseerd onderwerp is waarvoor ik me beschikbaar hou om geintreseerde verder hierover toe te lichten.
Deze week reeds een drukke week geweest met 3 dagen de baan op de MAANDAG ----->EBAW ,FLAG,PAL en ABACI DINSDAG ------>EUROCONTROL WOENSDAG ---->E.P DONDERDAG-----> 200 E-mailtjes behandelen
en zeggen dat ik nu voor mijn derde maal op RUST ben gesteld maar ik kan de LUCHTVAART en EUROPESE POLITIEK gebeuren waar ik jaren bij betrokken was niet uit mijn programma schrappen. Heb er nog steeds veel plezier in.
WEGENS mijn aanwezigheid in BRUSSEL op 23,24 en 25 januarie in EUROCONTROL en EP zal ik de gevraagde informatie per e-mail niet onmiddelijk kunnen beantwoorden deze dagen
Voor bezoeken op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN raad ik steeds aan dit te organiseren via INGRID.DE.BOIS@FINSERVE.COM Herhaalde malen stel ik vast dat er andere personen zulke bezoeken trachten te organiseren maar gezien zij de juiste procedure niet kennen of toepassen loopt het bezoek in t'hondert. Informatie is GRATIS beschikbaar via deze lieve dame. WWW.ANTWERPAIRPORT.BE
Op het FORUM onder het onderwerp POLITIEK met de titel" "WAT VERWACHTEN DE SENIOREN VAN DE EUROPESE UNIE( EU)" plaatse ik op 11 januarie deze vraag en tot op heden 23 januarie had ik hiervoor slechts 303 bezoekers en 24 commentaren van de SENIOREN. Hieruit mag ik en vermoedelijk zullen de NEDERLANDSTALIGE BELGISCHE MEP moeten besluiten dat de SENIOREN niet veel belangstelling zien van welk nut de EU voor hen,hun kinderen of kleinkinderen kan brengen. Ik laat deze teksten nog tot 11 januarie staan waarna ik een afschrift van dere teksten persoonlijk aan de MEP zal overhandigen.
Een zeer intresante website welk regelmatig wordt aangepast door mijn vriend DANIEL BRACKX is WWW.BAHA.BE een bezoekje waard als u belang steld in wat er in de BELGISCHE LUCHTVAART rijlt en zeilt !!!
Een aspect dat heden weer ter sprake komt betrefd de mogelijkheid om een medische goedkeuring voor de toegang tot de vergunningen in de LUCHTVAART te bekomen. Dit kan heden en is afhankelijk van de graad van KLEURENBLINDHEID. Wij steellen vast dat vele jongeren en ook ouderen initieel een negatief advies krijgen bij de minste vorm van KLEURENBLINDHEID maar dat is een beoordeling welk nog gebaseerd is op verouderde voorschriften welk heden werden aangepast in functie van de nieuwe ICAO regelgeving. Indien problemen neem contact op met mij zodat ik u verwijs naar personen die deze veel voorkomende afwijking kennen en u verder kunnen adviseren en begeleiden voor uwe medische keuring.
Ook andere schijnbare afwijkingen der OGEN zijn ook niet altijd een definitieve uitsluiting tot de LUCHTVAART als beoep of vrijetijdsbesteding of sporten.
Een verkeerd begrip dat wij regelmatig zien is dat als er tijdens een VLUCHT een probleem zich voordoet en de PILOOT beslist uit voorzorg een landing op een niet voorziene plaats een landing uit te voeren om problemen te vermijden dan spreekt men in de PERS over een NOODLANDING waar er echter hier geen NOOD nog SPOED bericht wordt uitgezonden door de PIC gezien er hier geen bedreiging of levensgevaar is voor personen aan boord of op de grond maar gewoon een afwijking van het ingediende vliegplan voor de vlucht. Men zou hier kunnen spreken van een VOORZORGSLANDING alhoewel dat dit een manier van landen is met een speciale procedure waar hier de piloot een NORMALE landingsprocedure gebruikt
Wat betreft het vermelde ongevan wijzen de eerste beelden op een CFIT (CONTOLLED FLICHT IN TERAIN) dooe een te vroeg inzetten der daling voor de landing; Op burger lijnvliegtuigen beschikt de bemaning over een GWPS dat hen tijdig verwitigd als zij te laag vliegen en dicht bij de grond komen zodat zij onmidelijk terug hoogte nemen maar op dit type van tozestel in militaire versie is dat vermoedelijk niet aanwezig voor meer uitleg over ongeval zie naar: http://DEKUSTBENDE.SKYNETBLOGS.BE.
Personen welk de LUCHTVAART willen steunen worden gevraagd een E-MAIL of BRIEF te sturen naan de BURGEMEESTER van COLMAR om hem te doen inzien dat zijn AERODROME ook voor de BELGEN een toegangspoort is naar zijn mooie streek voor zaken en toerisme. In elke taal kan men heeft de mogelijkheid die bij het gemeentebestuur deze toe te lichten.
Enkele personen vragen waar zij een ernstig bezwaar kunnen indienen tegen de geplande sluiting van het VLIEGVELD van COLMAR. Volgens ons is de groote boosdoener de BURGERMEESTER: GILBERT MEYER GILBERT.MEYER@ville-colmar.fr
DRINGEND: Geachte vrienden welk de groep welk COLMAR AIRPORT verdedigt willen steunen doe iets en indien mogelijk tracht via uw vriendenkring mensen te vinden welk het bestaan van COLMAR AIRPORT willen steunen door een E-mailtje te sturen naar: JOELLE.GERARD2@WANADOO.FR. Enkele woordjes of een ganse brief alles is welkom om te tonen dat men in BELGIE onze FRANSE vrienden steunt IK REKEN OP U
Op de ASM kregen we een toelichting hoe men verder wil gaan met de HARMONISATIE van het ECAC AIRSPACE voor 2010-2012. De zeer aktieve deelnemers inpikkend met komentaar en voorstellen waren: - ANDRE BERMAN Franse vertegenwoordiger - BEN BENOIST Engelse vertegenwoordiger - G KISSAUN Malta AIR RALLY ORGANISER -Maj M JUNG Duitsland militaire vertegnwoordiger - Mevr P VAN OOTMARSUM AOPA Nederland -JYRKI PAAJANEN EU-DG-TREN
NOTA: een volledig verslag en conclusies worden kortelings beschikbaar via E-mail
Men steld mij de vraag hoe men meer over het weder kan begrijpen en hoe dat ik dit geleerd heb. 1)De huidige informatie die ik op de CHAT geef is enkel smorgends de weersateliet bekijken en de gegevens METAR en TAF der vliegvelden alsook de gegevens van WWW.WEERSTATIONAALST.BE en daaruit besluit ik wat het weder ons die dag zal brengen.en soms klopt dat!!!
2) hoe heb ik mijn kennis van METEO opgedaan , Als piloot doorloop je in uje loopbaan een aantal cursussen waarbij de weerkunde steeds aan het bod komt. Als INSTRUCTEUR in VLUCHT , GRONDSCHOOL en SIMULATOR moet je trachten je leerlingen hun vragen te beantwoorden en dan doet ge veel opzoekwerk in boeken en cursussen. Tevens heb je veel persoonlijk contact met de METEOROLOGISTEN en via gesprekken leer je ook weer veel meer begrijpen en uit de dagelijkse vluchten doe je practische ervaring op en als helicopterpiloot leer je zelf via contact met de boeren( zal dat wel eens vertellen onder titel -DE BOER ,DE KOE en het WEDER
3) welke handboeken raad ik aan, dat is een moeilijk antwoord ik heb een 20 tal verschillende handboeken en een der beste waren de cursussen van de BELGISCHE LUCHTMACHT en ook van de OTU van de 15e WING te MELSBROEK alsook een boek van een zekere SUTCLIFF en nota's van het vroegere RLW nu BELGOCONTROL.
4) hoe wordt ik METEORLOOG (of hoe noemt men dat)de enigste weg die ik ken is via de LUCHTMACHT en BELGOCONTROL maar zal dat nog eens opzoeken