Een vraag die men mij steld aangaande de EU betreft hoe men kan weten wat daar gaande is daarom verwijs ik naar de EU website WWW.EUROPA.EU.INT waar men zeer veel informatie vindt asook op de site van enkele MEP. WWW.MARIANNETHYSSEN.BE WWW.DIRKSTERCKX.BE WWW.WEBSAID.BE WWW.GROSCH.BE Ik zelf ben elke week een of twee dagen in de verschillende EUROPESE INSTELLINGEN zoals COUNCIL,COMMISION,PARLIAMENT,EUROCONTROL en heb persoonlijk kontakt met bvenvermelde MEP alsook met A VATANNEN. DEGUTIS SPERONI voornamelijk op gebied van LUCHTVAART maar automatisch wordt je ook betrokken in andere onderwerpen van het grote EUROPESE PROJECT waaraan ik sedert 1980 tot 2004 betrokken was als IAOPA liaison officer. WWW.IAOPA.ORG ( maar dan 5 a 6 dagen per week)
E-mails,via FORUM en de CHAT steld men vragen om dringend de zwarte lijst der VLIEGTUIGMAATSCHAPPIJEN te bekomen alvorens de verlof periode aanbreekt. Tijdens mijn bezoek wees een der medewerkers dat er bepaalde voorstellen waren naar voor gebracht die nu wordt voorgelegt aan een groep van NATIONALE,WIJZEN en EXPERT aangaande de VLIEGVEILIGHEID. Wij wachten af wat er nu naar buiten komt en zullen u naar deze lijst verwijzen op WWW.EUROPARL.EU.INT en tevens op WWW.MARIANNETHYSSEN.BE welk in haar NIEUWSBRIEF "EUROPA" en dan???
Een der grote problemen met de EU POLITIEK is dat de man/vrouw in de straat niet weet welke aspecten in het dagelijks leven het gevolg zijn van de EU POLITIEK beslist in BRUSSEL en STRAATSBURG. Ik stel regelmatig vast dat als een beslissing NEGATIEVE gevolgen heeft dan komt het volgens de pers van de EU. POSITIEVE gevolgen worden gewoonlijk toegeschreven aan de NATIONALE of zelfs REGIONALE POLITIEK. In mijn persoonlijk inzicht zijn der NEGATIEVE resultaten van de EU voorstellen het gevolg van de NATIONALE,REGIONALE en LOKALE politieke mandatarissen en de administratie welk hun bevoegdheden willen behouden of ook een zekere machtsdroom hebben die zij niet kunnen afgeven aan de EU organen.
Enkele PRIVAAT PILOTEN stellen vragen over DE-ICING van hun VLIEGTUIG, ik weet dat wij gebruik maken van een mengsel in functie van de temperatuur uit tabellen van DOW en gebruiken UCAR(tm) zie WWW.DOW.COM/AIRCRAFT voor meer informatie moet ik dat vragen aan de HANDLING AGENT die daar voor zorgt
Enkele chatters stellen mij vragen waarom men de vliegtuigen afspuit voor de VLUCHT ??
Hetgene ge ziet is wat wij DE-ICING noemen in de winter vormt er zich ijs op het vliegtuig en dat doen wij verwijderen met een vloeistof bestaande uit water en een soort ANTIGEL.
Het ijs op de VLEUGELS heeft nadelige gevolgen voor de DRAAGKRACHT welk de VLEUGEL moeten geven bij het opstijgen en in vlucht en daarom eerst DE-ICING toe passen
Ik zie er reeds enkele hun wenkbrouwen fronsen want ik sta bekend als geen VOETBAL liefhebber.te zijn dus ,,,,,,,,!!!!!! Het probleem is dat deze WK zeer ernstige beperkingen zijn voor de LUCHTVAART tijdens deze periode van 9 juni t/m 9juli omdat de DUITSE SECURITY voorsteld om alle LUCHTVERKEER te verbieden in een straal van 30 NM rondom de 12 STADIUMS van 3 uur voor de aanvang tot 3 uur na de wedstrijd. Deze beperkingen hebben een zeer nadelig effect op alle VFR vluchten in deze periode van het jaar. Een PETITIE is opgemaakt om een meer logische oplossing te vindeindien u wenst te helpen stuur me dan een E-mailtje ASAP.
Een zeer intresant debat over E-CALL door MEP TILEY aangaande een verplichte of vrijwillige invoering in het WEGVERVOER van een uitrusting aan boord van de voertuigen welk in geval van ongeval automatisch een NOODOPROEP uitzendt en de hulpdiensten onmiddelijk de plaats van het ONGEVAL kenbaar maakt om zodoende te zorgen dat de hulpdiensten zo snel mogelijk met de nodige hulp beschikbaar zijn ter plaatse en dit voor wat wij noemen " THE GOLDEN HOUR" in de medische hulpverlening dit is een der programma om de 43000 doden op de weg in 2004 te laten afnemen met 2500 elk jaar en de jarlijkse economische schade van 4 MILLIARD EURO te doen afnemen. De bedoeling is om in 2009 dit systeem operationeel te hebben in de 25 EU lidstaten. Een zzer intresant debat tussen de personen welk de bescherming van de privaatsfeer in gevaar zien komen en de heet ARY VATANEN welk dit project sterk verdedigde om MENSENLEVENS te redden. Werdt hirbij betrokken gezien wij in de LUCHTVAART reeds jaren gebruik maken van een ELT systeem welk nu wordt herzien voor de toekomende LUCHTVAARTUIGEN er mede uit te rusten.. En tevens in functie van mijn betrokkenheid bij de ontwikkeling van normen voor medische vluchten via EURAMI
Was de ganse dag aanwezig in het E.P voor het opvolgen van een aantal LUCHTVAART aspecten. Aanwezig bij de toelichting van de OOSTENRIJKSE Minister van VERKEER MR GORBACH welk een uitleg gaf over het program voor de 6 maanden van hun voorzitterschap der EU. verwees tevens dat bepaalde van deze peojecten konden doorlopen in het FINSE voorzitterschap en zelfs naar het PORTUGESE. Veel intresante en goede bedoelingen maar we zijn met 25 lidstaten en veel verschillende belangen. Een steeds terugkerende vraag hoe kunnen we zorgen dat de EU burger de EU begrijpt en vertrouwd. Nadien een toelichting van COMMISARIS JACQUES BARROT over de practische uitvoering van een aantal projecten met de revisie of mid-term bestudering van het TRANSPORT STRATEGY witboek .
De DINSDAG was ik aanwezig in de TERA/1 welk als onderwerp de vorderingen voor P-RNAV als thema. Een zeer intresante vergadering welk er wijst dat er heden bij een aantal partners geen ernstige wens is om in dit project te vorderen. Ook de vorderingen in de USA werden toegelicht en de ernstige opmerking dat dit een ICAO GLOBAL toepassing moet zijn. welk de mogelijkheden voor al de LUCHTRUIMGEBRUIKERS moet mogelijk maken in de toekomstige EU-SES. Ik ga er hier niet verder over uitwijden gezien dit een zeer gespecialiseerd onderwerp is waarvoor ik me beschikbaar hou om geintreseerde verder hierover toe te lichten.
Deze week reeds een drukke week geweest met 3 dagen de baan op de MAANDAG ----->EBAW ,FLAG,PAL en ABACI DINSDAG ------>EUROCONTROL WOENSDAG ---->E.P DONDERDAG-----> 200 E-mailtjes behandelen
en zeggen dat ik nu voor mijn derde maal op RUST ben gesteld maar ik kan de LUCHTVAART en EUROPESE POLITIEK gebeuren waar ik jaren bij betrokken was niet uit mijn programma schrappen. Heb er nog steeds veel plezier in.
WEGENS mijn aanwezigheid in BRUSSEL op 23,24 en 25 januarie in EUROCONTROL en EP zal ik de gevraagde informatie per e-mail niet onmiddelijk kunnen beantwoorden deze dagen
Voor bezoeken op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN raad ik steeds aan dit te organiseren via INGRID.DE.BOIS@FINSERVE.COM Herhaalde malen stel ik vast dat er andere personen zulke bezoeken trachten te organiseren maar gezien zij de juiste procedure niet kennen of toepassen loopt het bezoek in t'hondert. Informatie is GRATIS beschikbaar via deze lieve dame. WWW.ANTWERPAIRPORT.BE
Op het FORUM onder het onderwerp POLITIEK met de titel" "WAT VERWACHTEN DE SENIOREN VAN DE EUROPESE UNIE( EU)" plaatse ik op 11 januarie deze vraag en tot op heden 23 januarie had ik hiervoor slechts 303 bezoekers en 24 commentaren van de SENIOREN. Hieruit mag ik en vermoedelijk zullen de NEDERLANDSTALIGE BELGISCHE MEP moeten besluiten dat de SENIOREN niet veel belangstelling zien van welk nut de EU voor hen,hun kinderen of kleinkinderen kan brengen. Ik laat deze teksten nog tot 11 januarie staan waarna ik een afschrift van dere teksten persoonlijk aan de MEP zal overhandigen.
Een zeer intresante website welk regelmatig wordt aangepast door mijn vriend DANIEL BRACKX is WWW.BAHA.BE een bezoekje waard als u belang steld in wat er in de BELGISCHE LUCHTVAART rijlt en zeilt !!!
Een aspect dat heden weer ter sprake komt betrefd de mogelijkheid om een medische goedkeuring voor de toegang tot de vergunningen in de LUCHTVAART te bekomen. Dit kan heden en is afhankelijk van de graad van KLEURENBLINDHEID. Wij steellen vast dat vele jongeren en ook ouderen initieel een negatief advies krijgen bij de minste vorm van KLEURENBLINDHEID maar dat is een beoordeling welk nog gebaseerd is op verouderde voorschriften welk heden werden aangepast in functie van de nieuwe ICAO regelgeving. Indien problemen neem contact op met mij zodat ik u verwijs naar personen die deze veel voorkomende afwijking kennen en u verder kunnen adviseren en begeleiden voor uwe medische keuring.
Ook andere schijnbare afwijkingen der OGEN zijn ook niet altijd een definitieve uitsluiting tot de LUCHTVAART als beoep of vrijetijdsbesteding of sporten.
Een verkeerd begrip dat wij regelmatig zien is dat als er tijdens een VLUCHT een probleem zich voordoet en de PILOOT beslist uit voorzorg een landing op een niet voorziene plaats een landing uit te voeren om problemen te vermijden dan spreekt men in de PERS over een NOODLANDING waar er echter hier geen NOOD nog SPOED bericht wordt uitgezonden door de PIC gezien er hier geen bedreiging of levensgevaar is voor personen aan boord of op de grond maar gewoon een afwijking van het ingediende vliegplan voor de vlucht. Men zou hier kunnen spreken van een VOORZORGSLANDING alhoewel dat dit een manier van landen is met een speciale procedure waar hier de piloot een NORMALE landingsprocedure gebruikt
Wat betreft het vermelde ongevan wijzen de eerste beelden op een CFIT (CONTOLLED FLICHT IN TERAIN) dooe een te vroeg inzetten der daling voor de landing; Op burger lijnvliegtuigen beschikt de bemaning over een GWPS dat hen tijdig verwitigd als zij te laag vliegen en dicht bij de grond komen zodat zij onmidelijk terug hoogte nemen maar op dit type van tozestel in militaire versie is dat vermoedelijk niet aanwezig voor meer uitleg over ongeval zie naar: http://DEKUSTBENDE.SKYNETBLOGS.BE.