Een aantal PRIVAAT PILOTEN wensen hun IFR te behalen maar zien dat in de huidige JAA-JAR/FCL regeling via de verplichte FTO niet als mogelijk gezien de manier dat deze kursussen georganiserd worden. Zij zien uit om dat in de USA te doen maar moet hen er op wijzen om zeer grondig te zien naar welke school zij zich wenden. Ook zijn er hier in BELGIE FAA qualified CFI welk u daarvoor kunnen begeleiden zodat u een VERGUNNING en IR BEVOEGDHEID behaalt welk de zowel geldig is voor vluchten op " N" registered AIRPLANE als op JAA-JAR/FCL VLIEGTUIGEN in de verschillende JAA lidstaten.
dit zijn twee personen die ik persoonlijk kan aanraden om u verder te adviseren en mogelijk gedeeltelijk voor te bereiden. Steeds welkom voor bijkomende vrijblijvend advies
Heden kreeg ik een E-MAILTJE met een vraag van een jonge piloot met de verontschuldiging dat hij maar een PRIVAATPILOOTJE was met 60 vlieguren in zijn VLIEGBOEK. Ook gisteren hoorde ik tijdens de ASM WORKSHOP een aantal personen zich voorstellende als " IK BEN MAAR EEN ZWEEFVLIEGER" , IK BEN MAAR EEN SPORTVLIEGER.
Ik wens er op te wijzen dat elke persoon welk zelfstandig en alleen aan boord één vlucht heeft uitgevoerd de titel PILOOT mag gebruiken.
Tevens heb ik en nog andere van mijn collegas meer respect voor de INDIVIDUELE PILOOT dan voor de LIJNPILOOT welk in zijn uitvoering van de vluchten een ganse ploeg heeft om hem te begeleiden alsook de nodige cursussen mag volgen.
DAAROM zeg nooit ik ben MAAR EEN SPORTPILOOTJE!!! Je bent een volwaardig PIC en je bent zeker niet minderwaardige AIRSPACE USER hoor
Gisteren nam ik deel als waarnemer aan de ASM WORKSHOP van EUROCONTROL aangaande de FUTURE SIMPLIFICATION of AIRSPACE CLASSIFICATION in ECAC AIRSPACE 01 Feb 2006. Een volgens mij zeer goed georganiseerde WORKSHOP maar dat ben ik van LEX HENDRIKS(nl) BILL ARMIT(uk) en PHIL ATLAY(uk) EUROCONTROL team wel gewoon. DE gebruikte SLIDES zijn reeds beschikbaar op de WWW.EUROCONTROL.INT en de verslagen worden hier ook geplaatst; Voor mij was de deelname van de betrokken AIRSPACE USERS( beneden FL195) aan de lage kant gezien men schijnbaar de uitnoding aan 30.000 piloten had verzonden en een zaal voorzien van 200 waar er maar 50 aanwezig waren. wat heb ik als besluit van de tussenkomsen der deelnemers moeten onthouden. -BELGEN niet gehoord -DUITSERS dit is onnodig werk en wij zijn content met wat wij in duitsland hebben. -ENGELSE hebben geen problen en er moet niets veranderen -FRANSE DGAC hield een sterk pleidooi om de mogelijkheden van de NON COMMERCIAL AIRSPACE USERS niet te beperken in de toekomst -BELGIUM CAA wenste vooral eenvoudige en duidelijke regels en verantwoordelijkheden voor ALL AIRSPACE USERS en de ATCO Een duidelijk probleem is de onduidelijkheid die er heerst tussen EUROCONTROL,EU,EASA,ECAC en de NATIONALE CAA en ATSP i!n het toekomstige EU-SES en SESARE EU projecten. Het grote probleem dat men een verdubeling van de IFR vluchten voorziet voor 2025 en daarom het AIRSPACE meer eficient moet gebruiken en duidelijk verschaffen hoe en wanneet de VFR vluchten toegang hebben tot het gecontroleerde luchtruim en met welke uitrusting. Deze WORKSHOP kijkt maar naar een onderdeel van het aspect van AIRSPACE maar er komen nog andere aspecten aan te pas zoals de bepaling van het CONTOLLED AIRSPACE en waar er NON CONTROLLED AIRSPACE zal zijn. de target voor dit is 2010 en 2012. Komentaren en vragen zijn steeds welkom via mijn E-MAIL: sylvain_d_w@yahoo.fr in Nederlands,Frans of Engels of ook direct naar EUROCONTROL DAS/AFN phil.atlay@eurocontrol.int met een copie naar mijn E-MAIL zodat ik uw vraag kan opvolgen tijdens mijn wekelijks bezoek in EUROCONTROL HQ te BRUSSEL. Tevens is er op 31 MAART 2006 een GENERAL AVIATION & BUSINESS AVIATION DAY door EUROCONTROL in samenspraak van IAOPA en EBAA en welk GRATIS open is tot elke AIRSPACE USER die zich naar BRUSSEL wenst te verplaatsen, inschrijving noodzakelijk voor de SECURITY diensten en planning der zaal alsook de te voorziene maaltijden en naamplaatjes der deelnemers. Dit is de gelegenheid om uw invloed te doen gelden in het zeer complex AVIATION wereldje waar ik sedert 1954 heb ingewerkt als BEROEP en HOBBY;
On Many ocasions I receive request to look up somme informations in the various AIP avaible at EUROCONTROL-AIS. However now you can at NO COST via registration in the EUROCONTROL EAD consult the UPDATED NATIONAL AIP and NOTAMS via INTERNET. Since the initial INSTALATION & RECORDING give sometimes difficulty Mr HBORIS KUMMER at EUROCONTROL is avaible to give the AIRSPACE USER somme assistance.
Verneem zo juist het overlijden van een 78 jarige man welk ik ontmoete als hij 70 was en hem de mogelijkheden uitlegde om zijn jeugddroom waar te maken en op 71 jarige leeftijd zijn PRIVAAT PILOOT VLIEGTUIG behaalde en ongeveer elk jaar hondertal uur voor zijn hobby kon vliegen en regelmatig mijn BLOG bezocht tot over 3 maand toen hij moest stoppen met vliegen wegens ziekte. MIJN DEELNEMING aan de FAMILIE
Was gisteren gans de dag afwezig en aanwezig in EUROCONTROL te BRUSSEL met een WORKSHOP over de toekomstige keuze van de AIRSPACE CLASSIFICATION in het ECAC LUCHTRUIM na 2010 zal hierover trachten vandaag nog een korte samenvatting te geven , na het nazien van de 300 -emailtjes van gisteren alsook het bijwerken van het FORUM onderwerp POLITIEK met als titel " WAT VERWACHTEN de SENIOREN van de EU ???? welke ik de gegeven informatie op 21 en 22 Februarie met enkele NEDERLANDSTALIGE MEP persoonlijk ga overlopen en bespreken
The GA/AW FREQUENCY CARD BENELUX 2006 wil been compilated by AOPA-NETHERLAND and circulated to their AOPA-NL members. info by AOPANLsecretary@csi.com see also WWW.AOPA.NL.
Het opmaken en beschikbaar maken van een ZWARTE LIJST in de LUCHTVAART is niet zo eenvoudig.!!!!!!!!!.
Dit vraagt een grondige inspectie van de LUCHTWAARDIGHEID van het VLIEGTUIG; Nazien van de OPLEIDING DER PILOTEN Nazien van de uitvoering van de ONDERHOUDSBEURTEN Nazien van de gebruikte onderdelen. Uitpluizen van de gebruikte PROCEDURES tijdens de VLUCHT Nazien van de VLUCHTVOORBEREIDING Nazien van de LADING en MASS verdeling en als laatste het nazien van het papierwerk. en dit moet allemaal gebeuren tijdens een tussenlanding waar men het toestel niet langer op de grond mag houden dan de voorziene TURN-AROUND door de planning van de luchtvaartmaatschappij.
Intresante opgave voor de EXPERTS van de SAFA(ECAC)
Elke EU ingezetenne heeft de mogelijkheid om een PETITIE ( verzoekschrift)in te dienen by het EUROPESE PARLIAMENT zie hiervoor WWW.EUROPARL.EU.INT kies uw gewenste taal en ga in PARLEMENT naar het onderwerp VERZOEKSCHRIFT. Uit persoonllijke ervaring is dit een langdradige procedure maar heb reeds zeer positieve opvolging bekomen via deze weg.
Niet hetzelfde als een klacht bij de OMBUDSMAN zie duidelijk verschil van inhoud van de ingediende klacht.
Een nieuwe LUCHTRUIMGEBRUIKER die zijn rechten in het LUCHTRUIM aan het bekomen is zijn de UAV. In her verleden waren deze MILITAIRE UAV enkel actief in " R" gebieden. Nu zijn er BURGER UAV welk vliegen in het GECONTROLEERDE LUCHRUIM onder ACC separatie. Men voorziet nu de mogelijkheid in EU en op ICAO vlak om deze UAV voor doeleinden te gebruiken BUITEN GEKONTROLEERD LUCHTRUIM, deze laatste UAV zijn uitgrust met een ' FEEL and AVOID' en schijnen te kunnen uitwijken voor elk LUCHTVAARTUIG in hun omgeving, De wetgeving is ter studie om deze UAV voor BURGER DOELEINDEN te gebruiken. zie WWW.UAV.COM WETGEVING moet nog verschijnen maar we zijn daar over het nadenken wat dit voor gevolgen kan hebben voor de VFR in luchtruim van de class " G" ICAO in de toekomst (2020-2020)
In 2005 werden er door de RAAC te ANTWERPEN en door KABC te BRASCHAAT enkele mensen de kans gegeven om de aan de iniatie " PILOOT voor EEN DAG" deel te nemen. Gezien het succes van deze dagen kreeg ik nu voor 2006 reeds informatie dat KABC te BRASCHAAT reeds in het voorjaar dit inatief herneemt voor informatie zie http://users.pandora.be/acb
Het TANKEN van BRANDSTOF in LUCHTVAARTUIGEN moet men steeds de aarding bevestigen om zelfontbranding van de brandstof te voorkomen. Een aantal ONGEVALLEN hebben zich voorgedaan.
Wat betreft de vroegere vermelding over de-icing gebruikt men KILFROST dat een basis heeft van GLYCOL en dat men vermengd met water en welk in functie van de samenstelling het vliegtuig ijsvrij houdt tot een bepaalde temperatuur en tijdsduur. Meer heb ik hier niets over vernomen!!!! Ik hoop dat dit voldoende deze procedure toelicht.
REGULATION van de EU is wet in de 25 landen moet niet in staatsbad verschijnen en is WET. DIRECTIVE moet door publicatie in NATIONALE WETGEVING ingevoerd worden en gepubliseerd in het staatsblad. Dit is mijn uitleg maar de juristen zullen daar wel meer over te zeggen hebben
Men steld mij de vraag hoe men kan te weten komen wat er in BRUSSEL en STRAATSBURG allemaal in de EU gebeurt daarom verwijs ik tevens naar : WWW.EU.INT.
Enkele E-MAILS melden mij dat zij gisteren geen toegang tot mijn BLOG kregen , uit een bericht van PASCAL VYNCKE de webmater begrijp dat dit het gevolg was van een aanval van HACKERS. Voor degene die geen toegang kregen en hun vraag niet beantwoord kregen stel ik voor mij deze per E-mail te bezorgen.
Zoals reeds vroeger toegelicht is de EU VERORDERING(REGULATION) nu voor 100% toepasselijk voor de LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJEN. INSTAPVERGOEDINGEN (EG) n°262/2004
ELT (ELBA)on 121,5 Mhz en 243,0 Mhz conversion to 406 Mhz
Een aantal vragen over de overgang van de 121,5Mhz(243Mhz) naar de 406 Mhz ELT ( ELBA)worden heden gesteld. Voor de juiste toe te passen REGELGEVING in EUROPA moet ik kortelings de juiste datums gaan opzoeken maar wees er van op de hoogte dat deze overgang in de toekomst zal gebeuren. Voor meer technische informatie verwijs ik naar: WWW.AVIONIX.COM kijken onder ELT zie tevens ------>CIR/EQUIP-03 van Nov 1976 ------->CIR/EQUIP-O9 van Nov 2001