Een zeer intresante zaterdag met een kort bezoek op EBAW en EBZR waar ik een aantal van onze vroegere leerlingen ontmoete welk ik opleide tot piloot toen zij 16,17,18,19,20 jaar waren en waarvan er nu enkele als PIC op B737 en AIRBUS vliegen. Dit geeft natuurlijk aanleiding tot intresante gespreken en uitwisseling van ervaringen in onze mooie LUCHTVAARTBEROEPEN. Nadien aanwezig op SYMPOSIUM van het LVZC met ontmoeting van zeer oude vrienden uit het ZWEEFVLIEGMIDDENS. Alsook een mooie met FOTO's,PPS en VIDEO van vluchten met ZWEVERS in de ANDES en PYRENEEN ook de ervaringen van de JEUGDIGE piloten in het wedstrijd vliegen in UK in 2005; Ook de werking van een modern ANTICOLISSION SYSTEEM " FLARM" voor zweefvliegen. Ook een overzicht van de behaalde BREVETTEN en de prestaties van 2005 van de VICTOR BOIN. Met een vooruitzicht naar het 2006 ZWEEFVLIEGJAAR 2006 in BELGIE en BUITENLAND WWW.LVZC.BE
Vandaag geen probleem om op SENNET te geraken en zal straks mijn BLOG verder bijwerken over een zeer intresant WE met een dag bij de VLZC ( vlaamse liga zweefvliegclubs) te OOSTMALE op zaterdag en op zondag te GAST met het VROUWTJE bij de EUROPESE ERESENAAT bij de BVSE in de mooie zaal van ELZENVELD te ANTWERPEN voor een diner en een academische zitting.(meer hierover later als ik tijd kan maken)
Heden morgend geen toegang tot SENNET, en nadien gans de dag afwezik met bezoek bij FLAG,EBAW en EBZR en nadien te gasr op het SYMPOSIUM van LVZC waar ik een aantal oude bekenden uit mijn zweefvliegperiode terug kon ontmoeten. Een belangrijke ontmoeting was met mijn oud vliegmaat MARTIN BAEKE (80) welk in goede gezondheid bleek onafgezien enkele kranten berichten die zijn overlijden hadden gemeld in 2004, geloof niet alles wat in de krant staat!!!!!
LUCHTRUIM van de TOEKOMST voor de LEEK 2e adaption
Wat betreft de ATC daar werken de ATCO's dat zijn verkeersleiders welk in verschillende diensten gespecialiseerd zijn:
ACC werken in de AWY voor wat wij luchtwegen noemen en zorgen dat de vliegtiugen minstens 300 meter boven of onder elkaarvliegen of als op dezelfde hoogte minstens 8 Km uit elkaar blijven door gebruik van R/T verbindingen en RADARBEELDEN.
APP werken in de TMA en staan de vertrekkende en aankomende vliegtuigen bij in de TMA en bij zeer slecht weder ook in de CTR.
TWR begeleidt de vliegtuigen in de CTR en op de grond op de rijbanen en RWY TWY = rijbanen RWY = baan voor opstijgen en landen
Enkele SENIOREN stellen vragen over hoe het LUCHTRUIM ingedeelt is. Heden is dat nog steeds een NATIONALE bevoegdheid volgens de AANBEVELINGEN en REGELS van ICAO in functie van de NATIONALE GRENZEN. In de toekomst moet dat veranderen naargelang wat wij de EU-SES noemen zonder gebonden te zijn aan nationale grenzen.
Wij spreken over drie ICAO KLASSEN in de toekomst. CLASS "C" IFR en VFR onder ATC altijd gekontroleerd CLASS "D" IFR gecontroleerd in IMC door ACC IFR gecontroleerd en VFR geadviseerd in VMC CLASS "G" niet gekontroleerd in VMC of IMC
EU-SES = SINGEL EUROPEAN SKY IFR = Vliegen op instrumenten of blind vliegen VFR = Vliegen op zicht IMC = weder met slecht zicht en/of lage bewolking VMC = weder met goed zicht en hoge of geen bewolking ATC = AIR TRAFFIC CONTROL AIP = AERONAUTICAL INFORMATION PUBLICATION CTR = control zone TMA = terminal area AWY = luchtweg
Van de grond tot een bepaalde hoogte (500m)rond de grote vliegvelden is er in een straal van (10km) een CTR luchtruim van het type CLASS "C" Daarboven hebben we TMA van het type CLASS "D" en tussen die TMA hebben we AWY van 18km breedte ook van het CLASS "D" Alles daaronder is van CLASS"G" Dit is een zeer vereenvoudigde persoonlijke uitleg en is ook dikwijls nu nog verschillend in de lidstaten.
De CAT (COMMERCIELE TRANSPORT VLUCHTEN )geschieden in IFR. zowel bij VMC als IMC GENERAL AVIATION , AERIAL WORK en LUCHTSPORTEN gebeuren in VFR en dus enkel bij VMC omstandigheden
Al deze gegevens staan beschreven in wat wij de NATIONALE AIP noemen.
Ik hoop dat dit een beetje klaarheid geeft over een zeer ingewikeld onderwerp
Zal bijkomende vragen verder behandelen onder dezelfde titel.
De recente information is vooral bestemt voor de LUCHTVAARTMIDDENS in functie van de gestelde vragen, maar dat mag u niet weerhouden de vroegere geplaatste teksten te bekijken of de vraag te stellen wat u als leek intreseert.
Een aantal E-mailtjes komen van personen welk op zoek zijn naar LUCHTVAARTUIGEN of UITRUSTING hiervoor is er een intresant magazine vermeld in de lijst der tijdschriften.
Een aantal PRIVAAT PILOTEN wensen hun IFR te behalen maar zien dat in de huidige JAA-JAR/FCL regeling via de verplichte FTO niet als mogelijk gezien de manier dat deze kursussen georganiserd worden. Zij zien uit om dat in de USA te doen maar moet hen er op wijzen om zeer grondig te zien naar welke school zij zich wenden. Ook zijn er hier in BELGIE FAA qualified CFI welk u daarvoor kunnen begeleiden zodat u een VERGUNNING en IR BEVOEGDHEID behaalt welk de zowel geldig is voor vluchten op " N" registered AIRPLANE als op JAA-JAR/FCL VLIEGTUIGEN in de verschillende JAA lidstaten.
dit zijn twee personen die ik persoonlijk kan aanraden om u verder te adviseren en mogelijk gedeeltelijk voor te bereiden. Steeds welkom voor bijkomende vrijblijvend advies
Heden kreeg ik een E-MAILTJE met een vraag van een jonge piloot met de verontschuldiging dat hij maar een PRIVAATPILOOTJE was met 60 vlieguren in zijn VLIEGBOEK. Ook gisteren hoorde ik tijdens de ASM WORKSHOP een aantal personen zich voorstellende als " IK BEN MAAR EEN ZWEEFVLIEGER" , IK BEN MAAR EEN SPORTVLIEGER.
Ik wens er op te wijzen dat elke persoon welk zelfstandig en alleen aan boord één vlucht heeft uitgevoerd de titel PILOOT mag gebruiken.
Tevens heb ik en nog andere van mijn collegas meer respect voor de INDIVIDUELE PILOOT dan voor de LIJNPILOOT welk in zijn uitvoering van de vluchten een ganse ploeg heeft om hem te begeleiden alsook de nodige cursussen mag volgen.
DAAROM zeg nooit ik ben MAAR EEN SPORTPILOOTJE!!! Je bent een volwaardig PIC en je bent zeker niet minderwaardige AIRSPACE USER hoor
Gisteren nam ik deel als waarnemer aan de ASM WORKSHOP van EUROCONTROL aangaande de FUTURE SIMPLIFICATION of AIRSPACE CLASSIFICATION in ECAC AIRSPACE 01 Feb 2006. Een volgens mij zeer goed georganiseerde WORKSHOP maar dat ben ik van LEX HENDRIKS(nl) BILL ARMIT(uk) en PHIL ATLAY(uk) EUROCONTROL team wel gewoon. DE gebruikte SLIDES zijn reeds beschikbaar op de WWW.EUROCONTROL.INT en de verslagen worden hier ook geplaatst; Voor mij was de deelname van de betrokken AIRSPACE USERS( beneden FL195) aan de lage kant gezien men schijnbaar de uitnoding aan 30.000 piloten had verzonden en een zaal voorzien van 200 waar er maar 50 aanwezig waren. wat heb ik als besluit van de tussenkomsen der deelnemers moeten onthouden. -BELGEN niet gehoord -DUITSERS dit is onnodig werk en wij zijn content met wat wij in duitsland hebben. -ENGELSE hebben geen problen en er moet niets veranderen -FRANSE DGAC hield een sterk pleidooi om de mogelijkheden van de NON COMMERCIAL AIRSPACE USERS niet te beperken in de toekomst -BELGIUM CAA wenste vooral eenvoudige en duidelijke regels en verantwoordelijkheden voor ALL AIRSPACE USERS en de ATCO Een duidelijk probleem is de onduidelijkheid die er heerst tussen EUROCONTROL,EU,EASA,ECAC en de NATIONALE CAA en ATSP i!n het toekomstige EU-SES en SESARE EU projecten. Het grote probleem dat men een verdubeling van de IFR vluchten voorziet voor 2025 en daarom het AIRSPACE meer eficient moet gebruiken en duidelijk verschaffen hoe en wanneet de VFR vluchten toegang hebben tot het gecontroleerde luchtruim en met welke uitrusting. Deze WORKSHOP kijkt maar naar een onderdeel van het aspect van AIRSPACE maar er komen nog andere aspecten aan te pas zoals de bepaling van het CONTOLLED AIRSPACE en waar er NON CONTROLLED AIRSPACE zal zijn. de target voor dit is 2010 en 2012. Komentaren en vragen zijn steeds welkom via mijn E-MAIL: sylvain_d_w@yahoo.fr in Nederlands,Frans of Engels of ook direct naar EUROCONTROL DAS/AFN phil.atlay@eurocontrol.int met een copie naar mijn E-MAIL zodat ik uw vraag kan opvolgen tijdens mijn wekelijks bezoek in EUROCONTROL HQ te BRUSSEL. Tevens is er op 31 MAART 2006 een GENERAL AVIATION & BUSINESS AVIATION DAY door EUROCONTROL in samenspraak van IAOPA en EBAA en welk GRATIS open is tot elke AIRSPACE USER die zich naar BRUSSEL wenst te verplaatsen, inschrijving noodzakelijk voor de SECURITY diensten en planning der zaal alsook de te voorziene maaltijden en naamplaatjes der deelnemers. Dit is de gelegenheid om uw invloed te doen gelden in het zeer complex AVIATION wereldje waar ik sedert 1954 heb ingewerkt als BEROEP en HOBBY;
On Many ocasions I receive request to look up somme informations in the various AIP avaible at EUROCONTROL-AIS. However now you can at NO COST via registration in the EUROCONTROL EAD consult the UPDATED NATIONAL AIP and NOTAMS via INTERNET. Since the initial INSTALATION & RECORDING give sometimes difficulty Mr HBORIS KUMMER at EUROCONTROL is avaible to give the AIRSPACE USER somme assistance.
Verneem zo juist het overlijden van een 78 jarige man welk ik ontmoete als hij 70 was en hem de mogelijkheden uitlegde om zijn jeugddroom waar te maken en op 71 jarige leeftijd zijn PRIVAAT PILOOT VLIEGTUIG behaalde en ongeveer elk jaar hondertal uur voor zijn hobby kon vliegen en regelmatig mijn BLOG bezocht tot over 3 maand toen hij moest stoppen met vliegen wegens ziekte. MIJN DEELNEMING aan de FAMILIE
Was gisteren gans de dag afwezig en aanwezig in EUROCONTROL te BRUSSEL met een WORKSHOP over de toekomstige keuze van de AIRSPACE CLASSIFICATION in het ECAC LUCHTRUIM na 2010 zal hierover trachten vandaag nog een korte samenvatting te geven , na het nazien van de 300 -emailtjes van gisteren alsook het bijwerken van het FORUM onderwerp POLITIEK met als titel " WAT VERWACHTEN de SENIOREN van de EU ???? welke ik de gegeven informatie op 21 en 22 Februarie met enkele NEDERLANDSTALIGE MEP persoonlijk ga overlopen en bespreken
The GA/AW FREQUENCY CARD BENELUX 2006 wil been compilated by AOPA-NETHERLAND and circulated to their AOPA-NL members. info by AOPANLsecretary@csi.com see also WWW.AOPA.NL.
Het opmaken en beschikbaar maken van een ZWARTE LIJST in de LUCHTVAART is niet zo eenvoudig.!!!!!!!!!.
Dit vraagt een grondige inspectie van de LUCHTWAARDIGHEID van het VLIEGTUIG; Nazien van de OPLEIDING DER PILOTEN Nazien van de uitvoering van de ONDERHOUDSBEURTEN Nazien van de gebruikte onderdelen. Uitpluizen van de gebruikte PROCEDURES tijdens de VLUCHT Nazien van de VLUCHTVOORBEREIDING Nazien van de LADING en MASS verdeling en als laatste het nazien van het papierwerk. en dit moet allemaal gebeuren tijdens een tussenlanding waar men het toestel niet langer op de grond mag houden dan de voorziene TURN-AROUND door de planning van de luchtvaartmaatschappij.
Intresante opgave voor de EXPERTS van de SAFA(ECAC)
Elke EU ingezetenne heeft de mogelijkheid om een PETITIE ( verzoekschrift)in te dienen by het EUROPESE PARLIAMENT zie hiervoor WWW.EUROPARL.EU.INT kies uw gewenste taal en ga in PARLEMENT naar het onderwerp VERZOEKSCHRIFT. Uit persoonllijke ervaring is dit een langdradige procedure maar heb reeds zeer positieve opvolging bekomen via deze weg.
Niet hetzelfde als een klacht bij de OMBUDSMAN zie duidelijk verschil van inhoud van de ingediende klacht.