Een aantal personen stellen belang in de CV van de personen welk in ANTWERPEN op ZONDAG 5 FEBR 2006 werden opgenomen in de EUROPESE ERESENAAT op ee 45e zitting PRO PACE ET UNITATE, E MERITU ET HONORIS CAUSA
Hun CV kan men lezen in de November nummer van EUROPA EEN - FEDERAAL van UEF-BVSE jaarabonnement 15 euro testorten op 000-06115931-78 van BVSE vzw Prins Boudewijnlaan 321 2610 WILRIJK
Enkele E-mails betwisten de vermelding dat een dove persoon zijn vergunning van PRIVAAT PILOOT kan behalen. Sedert 1996 kwam ik via AOPA-USA in contact met de IDPA ( WWW.DEAFPILOTS.COM ) met ede FRANSE afdeling van deze organisatie door deel te nemen aan een SYMPOSIUM met DOVE PERSONEN en hun wens om de LUCHTSPORTEN te beoefenen. Ik kan u verzekeren dat dit ook voor mij een intresante ervaring was om een beetje hun taal te begrijpen en vast te stellen dat zij hun plaats in de LUCHTSPORTEN kunnen innemen. Ik moet wel erkennen dat er in de ADMINISTRATIEVE MIDDENS sterke tegenstand en ongeloof heerst maar langzaam op EU en NATIONAAL vlak komt er begrip na 10 jaar lobbywerk te BRUSSEL
Kijk ook naar; WWW.VOLEZ.COM en ga naar LIENS UTILES en dan kijken naar AEROCLUB DES SOURDS DE FRANCE
Bekwam vandaag de HONDERSTE uitgave van het FRANSE MAGAZINE " VOLEZ" van mijn vriend DOMINIQUE MEGLIOLI die sedert vele jaren met zijn kleine redactie groep steeds zeer intresante onderwerpen der LUCHTVAART behandelt. zie ook op: WWW.VOLEZ.COM
Op zondag een intresant gesprek met onze NEDERLANDSE vrienden aangaande het KLM:AIR-FRANCE avontuur, volgens velen is dat een gehele overname van KLM door AIR FRANCE en vermoedelijk zal in 2008 de benaming KLM geheel verdwijnen maar iedereen behoud zijn werk en wat bij onze Nederlandse vrienden de verdwijning KLM als zeer erg wordt beschouwd. Volgens mij toch beter dan de Belgische oplossing waar SABENA geheel uit de LUCHTVAARTWERELD verdween en iedereen op straat aan de DOP stond
Kende reeds geruime tijd het bestaan van de FLARM maar tijdens mijn jaarlijkse aanwezigheid op het SYMPOSIUM voor ZWEEFVLIEGEN van de LVZC te OOSTMALLE bekwam ik een goede uitleg van de ontwerper alsook uitleg van operationele gebruikers. In functie hiervan heb ik de bekomen documentatie door gegeven naar de EU en EUROCONTROL experts om hier ook aandacht aan te besteden voor de toekomst als mogelijke vervangende uitrusting voor de te compexe en zeer kostelijke SSR-mode S voor dewelke bepaalde luchtvaartuigen onvoldoende electrisch vermogen beschikbaar hebben; WWW.FLARM.COM Wordt opgevolgt !!!!
Mogelijk een vraag hierover in te dienen door de ZWEEFVLIEGMIDDENS op de AVIATION DAY van 30 MAART by HQ EUROCONTROL via E-mail naar : SAM.PARKIN@EUROCONTROL.INT
In de CAT en IFR zijn de vliegtuigen uitgerust met een SSR mode A/C welk gegevens ( positie, hoogte en richting)van de vlucht doorgeven aan de ATCO op de grond in de toekomst wordt dat SSR mode S die nog veel meer gegevens der vlucht doorgeven naar de ATCO. Tevens zijn de CAT toesteleen uitgerust met een ACAS(TCAS in de USA) welk reageren op de met SSR uitgeruste vliegtuigen om aanvaring te vermijden tussen twee luchtvaartuigen moest de ATCO op de grond daarvoor niet de nodige onderrichtingen hebben gegeven. Deze uitrusting is echter te kostelijk,vraagt te veel energie en te complex voor lichte vliegtuigen, ULM,HELICOPTERS,BALLONS en ZWEEFVLIEGTUIGEN en deze vliegen meestal op lagere hoogten dan de CAT en buiten gekontroleerd LUCHTRUIM en enkel op zicht in VFR in VMC. Daar maakt men heden gebruik van een nieuwe ontwikkeling zijnde de " FLARM" .
De ERESENAAT welk heden vor de 45e maal plaats vond was zeer intresant om een aantal der oude bekenden te ontmoeten en was tevens van een zeer hoog kwaliteit door de inhoud der speechen van enkele der nieuwe EREDSENATOREN.
Wat mij echter sterk opviel was de weinige aanwezige in deze mooie zaal van t'ELZENVELD en vooral het gebrek aan jeugdige toehoorders. Schijnbaar ziet men niet meer het nut in bij de jongeren generatie om zich verder in te zetten en te werken aan de E.U. Ook werdt er duidelijke uitspraken gedaan naar de aanwezige MEP dat er dringend nood is om met resultaten naar voor te komen welk de man en de vrouw in de straat van nut zijn inplaats van grote communicaties over hoe goed de EU het doet. De verschillen tussen de verschillende culturen,talen en geloof in de 25 lidstaten moeten gerespecteerd worden en enkel moet men werken aan intigratie tussen de 25 lidstaten mits behoud van hun verscheidenheid. een grondig nalezen en reageren op de speeches van BERNARD BULCKE,INGO FRIEDERICH maar vooral JOACHIM BITTERLICH en LEO TINDEMANS is aan de orde van de dag en hoop dat men in " EUROPA EEN " en " DE STANDAARD" daar de nodige aandacht zal aan besteden.
Morgen ook een drukke dag smorgends bij EUROCONTROL HQ en om 1130 uur RECEPIE in het LEGERMUSEUM veel oudere vrienden even terugzien , nadien afspraak in EU COUNCIL en nadien even naar LEUVEN.even palaberen met 80 jarige ex-collega die nu in een rolstoel zit over het ZWEEFVLIEGEN der jaren 40!!!!
Vandaag heeft in het t' ELZENVELD lange gasthuisstraat 45 te 2000 ANTWERPEN om 1430 deplechtige zitting plaats vab DE EUROPESE ERESENAAT onder voorzitterschap van HERMAN SUYKERBUYK met op de agenda;
EUROPESE PERSPRIJS 2005 BERNARD BULCKE
OPNAME in de schoot van de ERESENAAT: -BRUNO TURBANG ingeleidt door Prof Dr In MARCEL VAN DE VOORDE van het MAX-PLANCKE instituut.
-Prof MATTHIAS STORME door HERMAN SUYKERBUYK
-DR INGO FRIEDERICH vice-voorzitter EP door Prof Dr HANS-GERT POTTERING MEP.
-JOACHIM BITTERLICH door LEO TINDEMANS
-MAX KOHNSTAMM medewerker JEAN MONNET kan niet aanwezig zijn.
SLOTWOORD WALTER KUNNEN kanselier van EUROPESE ERESENAAT en voorzitter BVSE.
Vanaf 1100 receptie voor de genodigde vanaf 1430 voor belangstellende indien er nog voldoende plaats is in de zaal.
Een zeer intresante zaterdag met een kort bezoek op EBAW en EBZR waar ik een aantal van onze vroegere leerlingen ontmoete welk ik opleide tot piloot toen zij 16,17,18,19,20 jaar waren en waarvan er nu enkele als PIC op B737 en AIRBUS vliegen. Dit geeft natuurlijk aanleiding tot intresante gespreken en uitwisseling van ervaringen in onze mooie LUCHTVAARTBEROEPEN. Nadien aanwezig op SYMPOSIUM van het LVZC met ontmoeting van zeer oude vrienden uit het ZWEEFVLIEGMIDDENS. Alsook een mooie met FOTO's,PPS en VIDEO van vluchten met ZWEVERS in de ANDES en PYRENEEN ook de ervaringen van de JEUGDIGE piloten in het wedstrijd vliegen in UK in 2005; Ook de werking van een modern ANTICOLISSION SYSTEEM " FLARM" voor zweefvliegen. Ook een overzicht van de behaalde BREVETTEN en de prestaties van 2005 van de VICTOR BOIN. Met een vooruitzicht naar het 2006 ZWEEFVLIEGJAAR 2006 in BELGIE en BUITENLAND WWW.LVZC.BE
Vandaag geen probleem om op SENNET te geraken en zal straks mijn BLOG verder bijwerken over een zeer intresant WE met een dag bij de VLZC ( vlaamse liga zweefvliegclubs) te OOSTMALE op zaterdag en op zondag te GAST met het VROUWTJE bij de EUROPESE ERESENAAT bij de BVSE in de mooie zaal van ELZENVELD te ANTWERPEN voor een diner en een academische zitting.(meer hierover later als ik tijd kan maken)
Heden morgend geen toegang tot SENNET, en nadien gans de dag afwezik met bezoek bij FLAG,EBAW en EBZR en nadien te gasr op het SYMPOSIUM van LVZC waar ik een aantal oude bekenden uit mijn zweefvliegperiode terug kon ontmoeten. Een belangrijke ontmoeting was met mijn oud vliegmaat MARTIN BAEKE (80) welk in goede gezondheid bleek onafgezien enkele kranten berichten die zijn overlijden hadden gemeld in 2004, geloof niet alles wat in de krant staat!!!!!
LUCHTRUIM van de TOEKOMST voor de LEEK 2e adaption
Wat betreft de ATC daar werken de ATCO's dat zijn verkeersleiders welk in verschillende diensten gespecialiseerd zijn:
ACC werken in de AWY voor wat wij luchtwegen noemen en zorgen dat de vliegtiugen minstens 300 meter boven of onder elkaarvliegen of als op dezelfde hoogte minstens 8 Km uit elkaar blijven door gebruik van R/T verbindingen en RADARBEELDEN.
APP werken in de TMA en staan de vertrekkende en aankomende vliegtuigen bij in de TMA en bij zeer slecht weder ook in de CTR.
TWR begeleidt de vliegtuigen in de CTR en op de grond op de rijbanen en RWY TWY = rijbanen RWY = baan voor opstijgen en landen
Enkele SENIOREN stellen vragen over hoe het LUCHTRUIM ingedeelt is. Heden is dat nog steeds een NATIONALE bevoegdheid volgens de AANBEVELINGEN en REGELS van ICAO in functie van de NATIONALE GRENZEN. In de toekomst moet dat veranderen naargelang wat wij de EU-SES noemen zonder gebonden te zijn aan nationale grenzen.
Wij spreken over drie ICAO KLASSEN in de toekomst. CLASS "C" IFR en VFR onder ATC altijd gekontroleerd CLASS "D" IFR gecontroleerd in IMC door ACC IFR gecontroleerd en VFR geadviseerd in VMC CLASS "G" niet gekontroleerd in VMC of IMC
EU-SES = SINGEL EUROPEAN SKY IFR = Vliegen op instrumenten of blind vliegen VFR = Vliegen op zicht IMC = weder met slecht zicht en/of lage bewolking VMC = weder met goed zicht en hoge of geen bewolking ATC = AIR TRAFFIC CONTROL AIP = AERONAUTICAL INFORMATION PUBLICATION CTR = control zone TMA = terminal area AWY = luchtweg
Van de grond tot een bepaalde hoogte (500m)rond de grote vliegvelden is er in een straal van (10km) een CTR luchtruim van het type CLASS "C" Daarboven hebben we TMA van het type CLASS "D" en tussen die TMA hebben we AWY van 18km breedte ook van het CLASS "D" Alles daaronder is van CLASS"G" Dit is een zeer vereenvoudigde persoonlijke uitleg en is ook dikwijls nu nog verschillend in de lidstaten.
De CAT (COMMERCIELE TRANSPORT VLUCHTEN )geschieden in IFR. zowel bij VMC als IMC GENERAL AVIATION , AERIAL WORK en LUCHTSPORTEN gebeuren in VFR en dus enkel bij VMC omstandigheden
Al deze gegevens staan beschreven in wat wij de NATIONALE AIP noemen.
Ik hoop dat dit een beetje klaarheid geeft over een zeer ingewikeld onderwerp
Zal bijkomende vragen verder behandelen onder dezelfde titel.
De recente information is vooral bestemt voor de LUCHTVAARTMIDDENS in functie van de gestelde vragen, maar dat mag u niet weerhouden de vroegere geplaatste teksten te bekijken of de vraag te stellen wat u als leek intreseert.
Een aantal E-mailtjes komen van personen welk op zoek zijn naar LUCHTVAARTUIGEN of UITRUSTING hiervoor is er een intresant magazine vermeld in de lijst der tijdschriften.
Een aantal PRIVAAT PILOTEN wensen hun IFR te behalen maar zien dat in de huidige JAA-JAR/FCL regeling via de verplichte FTO niet als mogelijk gezien de manier dat deze kursussen georganiserd worden. Zij zien uit om dat in de USA te doen maar moet hen er op wijzen om zeer grondig te zien naar welke school zij zich wenden. Ook zijn er hier in BELGIE FAA qualified CFI welk u daarvoor kunnen begeleiden zodat u een VERGUNNING en IR BEVOEGDHEID behaalt welk de zowel geldig is voor vluchten op " N" registered AIRPLANE als op JAA-JAR/FCL VLIEGTUIGEN in de verschillende JAA lidstaten.
dit zijn twee personen die ik persoonlijk kan aanraden om u verder te adviseren en mogelijk gedeeltelijk voor te bereiden. Steeds welkom voor bijkomende vrijblijvend advies