Een aantal vragen betreffen het bekomen van goedkoope vliegreizen dit is een onderwerp war ik geheel niet bij betrokken ben, tevens vragen om GRATIS luchtdopen of rondvluchten kan ik ook niet op ingaan
De organisatie die zich sedert 1905 tot 2005 met de LUCHTSPORTEN op wereldvlak heeft bezig gehouden is de : F.A.I " FEDERATION AERONAUTIQUE INTERNATIONAL "opgericht in 1905 en waarvan BELGIE een der medestichters was in PARIJS
Dit wordt beschreven in een boek van " HIGH FLYERS" THE FAI centenary book door PIERRE MORATH in het ENGELS of het FRANS 224 bladzijden over de geschiedenis der LUCHTSPORTEN en de FAI
De LUCHTVAART maakt gebruik van de WEERKUNDIGE waarnemingen en voorspellingen opgemaakt volgens de regels van de WMO en ICAO uitgewerkt door de NATIONALE WEERKUNDIGE DIENSTEN voor BELGIE is dit BELGOCONTROL gevestigd te ZAVENTEM. Zie: WWW.BELGOCONTROL.BE Dit is niet dezelfde als het KMI gevestigd te UKKEL
BEWOLKINGSGRAAD worden uitgedrukt van 0/8 tot 8/8 zijnde 0/8 heldere hemel 4/8 half bewolkt 8/8 volledig bewolkt
Temperatuur in °C (celcius)
DRUK in : milibar
TIJDEN gebuikt zijn UTC = GMT =ZULU welk in de drie gevallen hetzelfde is voor BELGIE is dit nu UTC+2 in de zomer en UTC+1 in de winter voor de locale tijd
L iefhebbers van OLD TIMERS welk nog vliegen te bewonderen kunnen aan hun trekken komen op 12/13/14 AUG te SCHAFFEN/DIEST . gratis toegang voor informatie zie WWW.DAC.BE en ga naar THE INTERNATIONAL OLD TIMER FLY-IN
Hoop van sommige te ontmoeten op de zaterdag 13 aug dan ben ik er de ganse dag.
Een mijner bezoekers FLUPKE wees er mij op dat ik niets vermelde over de 4 & 5 JUNI HELICOPTER dag te EBLG.van 1000u tot 1900u. zie : WWW.BELGIAN-HELIDAYS.COM. Deze twee dagen is een samenkomst van een zeer groot aantal verschillende burger en militaire helicopters op de militaire zijde van LIEGE/BIERSET
I was informed by a TURKISCH EXPERT that the resrictions on ONUR AIR where no more aplied during our meeting at the EUROCONTROL SRC, en wat heden morgend tevens bevestigd wordt op TELETEXT.
Heden stel ik vast dat er sedert het begin van mijn BLOG op 25 april er reeds 1023 deze bezochten ,tevens op het FORUM heb ik seder 26 feb 1363 bezoekers bekomen en deze morgend tussen de 110 e-mails weer veel vragen over de LUCHTVAART. Ik heb de indruk dat het onderwerp LUCHTVAART in de belangstelling staat van de SENIOREN
Ik heb op bepaalde plaatsen de door ons gebruikelijke afkortingen gebruikt die ik meestal tracht te verduidelijken zoals:
PIC = PILOT in COMMAND , de piloot die het bevel voert aan boord voor de vlucht. UTC= UNIVESAL COORDINATED TIME is de wereldtijd die in LUCHTNAART gebruikt wordt en die tevens wordt aangduid als de vroegere gebruikte GMT en Z(zulu) benaming. ATCO is de verkeersleider
Schijnbaar dat deze BLOG ook bekeken wordt door personen aktief in de " MEDISCHE HULPVERLENING" en vragen stellen over de bijstand welk via LUCHTVAARTUIGEN beschikbaar zijn. Hier maken wij ondrscheidt voor de " PRIMAIRE en SECONDAIRE vervoer.. Ik ga hier nu niet op in maar verwijs naar WWW.EURAMI.ORG welk een vergadering op 21 juni in BARCELONA, SPAIN heeft gevolgt door FIRST EUROPEAN INTENSIVE CARE TRANSPORTATION COURSE op 20th & 24th juni . Voor bijkomende informatie over deze COURSE of over EURAMI. handleidingen contact: INFO@EURAMI.ORG in dit BLOG ga ik hierop niet verder uitweiden gezien het gespecialiseerde onderwerp maar commentaar en vragen zijn welkom.
Personen wiens vraag ik niet beantwoord heb of niet duidelijk verklaart heb,worden gevraagt deze terug te herhalen met desnoods bijkomende toelichtingen.
Enkel via teksten de specifieke zaken over luchtvaart verduidelijken is niet zo eenvoudig hoor.
Een der punten welk een aantal van de bezoekers van mijn BLOG terecht vermelden dat er een aantal onderwerpen voor hen geheel onverstaanbaar zijn. Ik zal trachten in de toekomst voo een aantal onderwerpen een nederlandstalige uitleg trachten te geven in plaats van de verwijzing naar een engelstalige site. Ik wijs er echter op dat ik steeds beschikbaar ben om op uw bijkomende reactie's via de BLOG te beantwoorden zodat iedereen dit kan volgen.
Er zij soorten van piloten in de LUCHTVAART namelijk: op de
STAATSLUCHTVAARTUIGEN: zoals Politie met HELICOPTER en LICHTE VLIEGTUIGEN MILITAIREN - JACHTVLIEGTUIGEN -OPLEIDINGSVLIEGTUIGEN -TRANSOPRVLIEGTUIGEN -HELICOPTERS -UAV BURGERLUCHTVAARTUIGEN vliegen voor a) -GEREGELDE LIJNVLUCHTEN b)-CHARTERS c)- AIRTAXI d)- GENERAL AVIATION e)- ZAKENVLIEGEN f)- AERIAL WORK g)- SPORTVLIEGEN
in het BURGER - LIJNPILOTEN op a en b - BEROEPSPILOTEN met IFR op c en e -PRIVAAT PILOTEN
DE MANIER van VLIEGEN : VFR =VISUAL FLICHT RULES IFR =INSTRUMENT FLICHT RULES
VFR gebeurt enkel met goed weder en op zicht naar buiten en is de manier van vliegen voor de d,f en g. IFR gebeurt op instrumenten zonder zicht naar buiten behalve voor het opstijen en landen met zeer beperkte zichbaarheid en door de a,b,c,en e .
Ik hoop dat dit enkele vragers content steld tevens dient er vermeld dat er voor d,e,f,en g er geen ouderdomslimiet voorzien is zolang de piloot maar om de 6 maand de medische proeven voldoet . Voor de a en b is deze ouderdomslimiet 60 jaar. voor internationale vluchten.
Wat betreft het dragen van een parachut voor de piloot is dit enkel noodzakelijk in militaire vluchten of tijdens burgervluchten (AERIAL WORK) voor het uitvoeren van paradrop met eenmotorige vliegtuigen.
Ik hoop dat ik de algemene vragen heb toegelicht maar specifieke vragen mogen sreeds via mijn E-mail op de BLOG
DE uitzending van NETWERK werdt PIETER VAN VOLLENHOVEN opgetrommelt om dhet onderwerp ONUR AIR aan te kaarten. Hij bevestigde de door mij beschreven toestand aanggande de EU toestand via de JAA/SAFA (ECAC) toestand met de opmerking dat het huidige incident de vorderingen in de EU kan versnellen.
Gezien de vele vragen over het probleem der veiligheid der vliegtuigen verwijs ik u naar de NED1 nieuws van heden avond 19 mei om 2000 u lokale tijd er in NETWERK de NCRV een uitzending heeft over dit probleem in nederland. REGARDS SYLVAIN
NATUURMANJAK u liet een bericht als reactie op mijn BLOG met vermelding ALLES over VLIEGTUIGEN via GOOGLE ik kan dat echter niet vinden en hoop dat je dit bericht ziet en mij een e-mailtje stuurt. REGARDS SYLVAIN SDW1
Dit zijn er slechts enkele maar er zijn er veel meer in BELGIE waar u terecht kunt om de LUCHTVAART te benaderen en vragen en reageren mag steeds via mijn BLOG-GASTENBOEK en E-MAIL contacten. tevens staat er in het FORUM onder SPORTEN een onderwerp LUCHTVAART waar er nog vele punten werden besproken. REGARDS SYLVAIN SDW1
Vragen aangaande historische informatie worden behandelt door een zeer aktieve ploeg zie WWW.BAHA.BE Tevens bij de SPOTTERS vind men foto's en gegevens over allerlei informatie der LUCHTVAART weze het actueel of historisch zie: WWW.A-S-A.BE
Een aantal E-mails en het FORUM beklagen zich over mijn taalgebruik in het NEDERLANDS niet correct zijnde? ik kan dat volmondig bevestigen en geef een toelichting. Tijdens de WW2 ging ik naar school in FRANKRIJK en nadien tot mijn 15 jaar in BELGIE, in het NEDERLANDSTALIGE onderwijs waar NEDERLANDS niet mijn lievelingsvak was . 1950 verliet ik de schoolbanken en behaalde mijn diploma van rijwielmaker via een leercontract en probeerde mijn geluk als wielrenner. tot en met onafhankelijke op de weg en de baan. (RIK VAN LOOY ) 1954 vervoegde ik de BELGISHE LUCHTMACHT en sedert 1956 ging over in een ENGELSTALIGE omgeving tot 2004. Tijdens mijn opleiding als piloot waren FRANS en ENGELS de voertaal. Tevens zal het U wel opvallen dat practische alle verwijzingen in de LUCHTVAART in het ENGELS zijn en toen wij vroeger onze examens voor de BELGISCHE luchtvaart deden was de kennis van het FRANS vitaal om te slagen in deze opleidingen. Tot en met 2004 werd alle briefwisseling door mijn echtgenote gedaan en slechts sedert 17 nov 2004 ben ik via het SENIORENNET begonnen NEDERLANDS te schrijven. Ter toelichting ik kan sommige der personen welk op dit gebrekkig NEDERLANDS op wijzen dat de PILOTEN hun wijzerkes heel goed kunnen gebruiken en dat onze documenten aan boord allemaal in ENGELS zijn alsook onze gespreken en in sommige gevallen in het FRANS. Ik hoop dat dit duidelijkheid verschaft dat u met een NEDERLANDS onkundige piloot in veilige handen bent.
Uit de vragen welke ik bekom blijkt dat er studenten op zoek zijn naar bepaalde aspecten in de LUCHTVAART PROCEDURES en namelijk tot de heden invoering van RVSM , dit komt er op neer dat nu un EUROPE en USA de vluchten boven FL 290 zijnde 29000 ft of ongeveer 10.000 meter hoogte nu op 1000ft of 300 meter vertikaal van elkaar gescheiden worden waar dit vroeger 2000ft of 600 meter was. Deze procedure werdt uitgewerkt via EUROCONTROL en de gegevens hierover zijn beschikbaar op WWW.EUROCONTROL.INT/RVSM
Vandaag zal ik in het BRUSSELSE de EU instelingen bezoeken om uit te vinden hoe ver men staat met het opmaken van de nodige richtlijnen om in de toekomst de verwarende toestand over vliegverbod toe te passen voor VLIEGTUIGEN welk tijdens een SAFA/JAA inspectie in een der lidstaten niet voldoet aan de VLIEGVEILIGHEIDS REGELS
Gelieve NOTA te nemen dat dit voor gevolg heeft dat ik de vele E-mails niet onmidelijk zal beantwoorden zoals dit de laatste dagen heb gedaan.