Ik krijg heden veel vragen over de zwarte lijst die men in de EU tracht te verspreiden na 1 April. Er bestaan al zwarte lijsten bij de NCAA van FRANKRIJK en BELGIE hoor. De vraag die men steld is VLIEGEN nog VEILIG ??? Ik ben betrokken in de luchtvaart sedert 1954 en moet besluiten dat de LUCHTVAART zowel in BURGER als MILITAIR midden VEEL VEILIGER is geworden. Vroeger werdt er zoveel niet gevlogen als heden en ook bekwam men niet de INFORMATIE over wat er overal op de wereldbol gebeurde als nu met de vele moderne communicatiemiddelen. VLIEGEN is volgens mijn inziens zeer veilig hoor er mag op een vlucht reeds veel verkeerd gaan alvorens dit tot een dodelijk ongeval voor gevolg heeft. Als PILOOT zijn we opgeleidt nu via de vele uren simulator die we doen voor vele zaken die in vlucht zouden verkeerd kunnen gaan en die we vroeger niet kenden. Het probleem is om te bepalen wanneer een VLIEGTUIG of een BEMANING gebreken vertoont welk tot een ongeval kunnen leiden. Daarom wordt er dikwijls beslist om een VLUCHT niet aan te vangen met natuurlijk gevolgen voor de PASSAGIERS die wilde vertrekken maar dat is voor ons als piloot niet het probleem hoor. Vergeet nooit dat de PILOOT op de EERSTE STOEL in het VLIEGTUIG zit en zeker alle voorzorgen neemt om een ONGEVAL te VOORKOMEN
Stel vast dat er na een week aanwezigheid op het FORUM in het onderwerp VRAGEN onder de titel ANDERE VRAGEN met de benaming LUCHTVAART OPLEIDING voor LEDEN ABI er geen nieuwe onderwerpen werden geplaatst door ABI leden alhoewel ik een 150 tal bezoeken heb gehad. Ik zal deze mogelijkheid op het FORUM open houden staan , maar vermoed dat de toegang te moeilijk is om de INSTUCTEURS - VLIEGERS tot het uitwerken van onderwerpen in te voeren ter bespreking en liever gebruik maken van E-mail naar SDW
Zoals reeds gemeld is de aangepaste JAA JAR-OPS I nu terug ter discutie in de EU via een voorstel van CEC naar het EP en COUNCIL om een EU-OPS goed te keuren en verplicht homogeen te doen toepassen in de EU ttz in de 25 LIDSTATEN. Dit voorstel is nu ter bespreking in het EP in het commitee TRAN.
Caution sommige NEGATIEVE voorstellen werden naar voor gebracht wat betreft GENERAL AVIATION wat betreft FLYING for BUSINESS PURPOSES. en FRACTIONAL OWNERSCHIP om deze op te nemen on de EU-OPS Ik heb daartegen een sterk negatief advies gegeven en verschillende personen in de INSTITUTIONS maar men weet nooit hoe dit terug in de tekst verzeilt????
Gezien een aantal instructeurs belang stelden in de FI-REFRESHER COURS welk als een van de drie voorwaarden geldt om hun BEVOEGDHEID FI te behouden kan ik u mededelen dat BAFA te EBAW op 24 en 25 Maart zulk een REFRESHER inricht, voor informatie contact marina.lenaerts@bafa.be
Enkele SENIOREN stelden ons de vraag of wij op 29 April te OOSTENDE op het SENIORENNET 5 jarig bestaan zullen aanwezig zijn en daarop zeggen ANNABEL en SDW volmondig " JA" Wij zijn al ingeschreven en hotel gereserveerd voor dat W.E aan het ZEETJE.
Onafgezien dat het weder in onze streken aan het verbeteren is, blijkt uit de luchtvaartongevallen dat ijsvorming een niet te verwaarlozen probleem is en degelijke DEICING voor de vlucht mag nog niet verwaarloosd worden; bekijk ook de beperkingen van de gebruikte DEICING FLUID aandachtig
Volgens ik het heden zie heb ik al de vragen welk via BLOG,FORUM of E-MAIL toekwamen beantwoord. Indie u echter een vraag hebt gesteld welk ik over het hoofd gezien heb tussen de dagelijkse 100 vraagjes gelieve ze me dan terug toe te zenden met de vermelding " 2e poging" met mijn excusses bij voorbaat
Tijdens de gespreken met MEP op 21 of 22 februarie hebben we geen tijd gehad om de WENSEN van de SENIOREN te bespreken. Dit werdt verplaatts naar 21 maart zodat de SENIOREN die dit wensen hun opmerkingen nog tot 14 maart kunnen invoeren zodat ik dat op 15 maart kan uitprinten om deze persoonlijk te overhandigen op 21 maart en mogelijk te bespreken!!!
FORUM onderwerp POLITIEK zie naar de titel: WAT VERWACHTEN SENIOREN van de EUROPESE UNIE ??
Dit nieuwe type van vliegtuigen welk hun intrede gaan doen in het EUROPESE LUCHTRUIM zijn een onderwerp van een aantal studie's : -Hoe gaan deze zich gedragen in het HOGERE LUCHTRUIM tussen de CAT -Welke opleiding gaan we de PPL- en IFR vliegend in deze VLJ moeten opleiden -Hoe gaat men het gebruik van het LUCHTRUIM aan deze toestellen aan rekenen gezien zij evenveel diensten en systemen gebruiken als een B747 of een A380 maar in de huidige toegepaste EUROCONTROL ENROUTE CHARGES een veel lager bedrag betalen dan de grotere toestellen. -Het probleem is dat de huidige ATSP zuiver op commerciele normen beginnen te werken en dus een groter vliegtuig geeft hen meer inkomsten dan een kleiner toestel. wat is het gevolg voor het nodige BUDGET voor de ATSP in zijn FAB !!!!
Dit onderwerp ligt mij nauw aan het hart in functie van mijn ervaringen als helicopter piloot in het verleden vliegend voor de Rijkswacht langs de Belgische wegen en herhaalde malen als eerste op de plaats van een ongeval. Een der grote problemen was om de hulpdiensten per AMBULANCE of HELIMED snel ter plaatste te krijgen. Uit onze ervaring is gebleken dat het vitaal is om zwaar gewonden zo snel mogelijk te kunnen behandelen om overlijdens te vermijden of om invaliditeit door verwondingen te beperken. in EUROMED spreekt men van het "GOLDEN HOUR" Het voorstel van E-CALL voorziet de wagens van de toekomst uit terusten met een systeem dat automatisch bij ongeval door de schok in werking treed en de HULPDIENST verwitigd met bepaling via GPS-GALILEO van de plaats van het ongeval zodat de HULPDIENST per AMBULANCE of HELICOPTER met DOKTER snel ter plaatse kan komen. De TARGET DATUM voor deze uitrusting in de nieuwe wagens is 2009 en voor retrofit van de oudere wagens op vrijwillige bassis. Bepaalde MEP wensen dit verplicht te maken andere wensen het op vrijwilige bassis in te voeren
Schijnbaar heeft PEUGOT reeds wagens met zulke uitrusting in een bepaalde streek in Frankrijk.
In de LUCHTVAART hebben we reeds zulke uitrusting in de Vliegtuigen welk we een ELT ( ELBA) noemen en welk in 2010 naar een sterk verbeterde versie op ELT 406 mhz gaat werken via een recente GLOBAL SYSTEM ter vervanging van de huidige ELT op 121,5 en 243 mhz
Een der zeer intresante onderwerpen in het EP-TRAN was het aspect SECURITY voor de LUCHTVAART ten opzichte van AANSLAGEN.
Tevens voorziet men in de toekomst een zeer belangrijk onderwerp over de kosten voor de SECURITY in ALL MODE of TRANSPORT en hoe deze kosten moeten verhaald worden op de reiziger of via het nationaal budget voortkomende uit de geinde belastings gelden
Vele E-mailtjes ( 99) die mijn opinie vragen over de bovenvermelde uitzending op 20/02/2006 over RYANAIR.
Ik ga daar nu vandaag niet op in maar verwacht toelichtingen van een aantal van mijn vroegere leerlingen die nu actief zijn als PILOOT by RAINAIR en van dewelke ik tot hiertoe zeer verschillende persoonkijke informatie heb bekomen over de EELFA operations en hun ingesteldheid ten opzichte van hun vliegen !!!!!
de AVIATION PRESS CLUB(APC) gaat op 8 maart de " MAN OF THE YEAR 2006 " & "PR-OF YEAR 2006 " AWARDS uitreiken aan de genomineerde personen welk zich inzette voor de BELGISCHE LUCHTVAART en hem te belonen maar waarvan wij heden de identiteit nog niet kennen!!!!!! SUSPENSE
Gezien de Belgische BALLONVAARDERS BOB BERBEN en BENOIT SIMEON deze wedstrijd in 2005 met een vlucht van 3400 km in 65 uur hebben gewonnen en welk tevens een nieuw WERELDRECORD is zal de 2006 CUP plaats hebben op 9 September in waasmunster in BELGIE.. meer hierover later maar hou deze datum vrij in uw planning agenda.
VTB staat voor de " VIEILLES TIGES" van de Belgische Luchtvaart waarvan ondergetekend ook als een volwaardig VT lid is aangeduidt zal zijn Algemene Ledenvergadering houden op zaterdag 25 maart 2006 in de lokalen van de HILTON te BRUSSEL. Kandidaat nieuwe leden zijn steeds welkom en kunnen de nodige informatie bekomen bij het : VTB secretariaat Wijngaardstraat 4 3290 DIEST tel/fax 013-312.870 Email; ROBERT.FEUILLEN@SKYNET.NET WWW.HUISDERVLEUGELS.BE/VIEILLESTIGES en op logo klikken
Vandaag tijdens de CHAT werden er mij herinneringen van ver verleden tijden in de jaren 60 naar voor gebracht van de periode van VLB ,RAAC en CEBLO op het ANTWERPS VLIEGVELD toen er nog veel drukte was via deze clubs en via SOTRAMAT vliegschool waar ik ook bij betrokken was in die periode.
Hoop dat al de E-mailtjes heb beantwoord en iedereen de nodige informatie heeft bekomen zoniet stuur me terug een E-mail. Telefonisch vandaag niet bereikbaar want seffens weg naar de LUCHTHAVEN en FLAG voor de rest van de dag.
Schijnbaar hebben mijn collega's INSTRUCTEUR-VLIEGERS de mogelijkheden van het FORUM via mijn BLOG nog niet ontdekt en blijft het gebruik van E-MAIL nog voor 100% de enige vorm van verbinding. De bedoeling is op via het FORUM een dialoog over bepaalde topics naar voor te brengen in deze nieuwe vorm van communicatie. ADVIES,OPMERKINGEN en VRAGEN steeds welkom!!!!!!