Intresante uitzending over de VLIEGVEILIGHEID, natuurlijk wel wat veel onderwerpen aan bod in dit klein tijdsbestek en een aantal onjuiste conclusies over de waarom van bepaalde uitstel van bepaalde technische ontwikkelingen die mogelijk zijn. Men mag niet uit het oog verliezen dat we hier te doen hebben met 189 lidstaten over de ganse AARDBOL. En zoals duidelijk wel vermeld de CBA (COST BUSINESS ASSESMENT) is steeds een belangrijk aspect alsook de strijd tussen de grote economische belangen blokken op wereldvlak. enkele voorbeelden: GPS versus GALILEO(EGNOS) CAPSTONE versus NUP SSR mode A/C versus SSR mode S TCAS versus ACAS ATC versus ASAS ENROUTE CHARGES versus FUEL CHARGES 54 ATC centers versus 6 ATC centers in de EU-SES utulisation of ENGLISH or NATIONAL LANGUAGE in ATC om er enkele te vernoemen en niet te vergeten de belangen dan nogmaals tussen de 25 EU lidstaten. Zou hierover met mijn 25 jaar EU ervaring in het POLITIEKE,ADMINISTRATIEVE en TECHNISCHE EU midden sedert 1980 een boek kunnen schrijven maar die gave heb ik echter niet.
Bekom nog juist een verbaal komentaar van een ex-leerling welk nu als PILOOT ( PIC)actief is bij RYAN AIR. Hij bestempeld de TV uitzending over RYAN AIR tot een ANTI CAMPAIGN bij een bepaalde midden. Hij melde mij nu - MEER te verdienen dan bij SABENA - MEER vrije tijd - BETERE VLIEGTUIGEN - MEER vlieguren per maand - MINDER stress
Tot op heden is het niet mogelijk degelijke cijfers te vinden aangaande ONGEVALLEN in het totale LUCHTVAART gebeuren in EUROPA maar hebben we wel cijfers voor de USA: FATALITIES per 100.000 vlieguren
PART 121..............................0,031 PART 135..............................0,063 BUSINESS FLIGHTS............0,486 AIRTAXI................................0,917 GENERAL AVIATION .........1,480
in de USA is GENERAL AVIATION ook AERIAL WORK inbegrepen.
Een der aspecten van de berekening van het pensioen van de meeste leerling piloten de mogelijkheid welk hun opleiding vroeger hun opleiding hebben genoten in een vliegschool zoals SOTRAMAT NV in ANTWERPEN/DEURNE of de BLS te GRIMBERGEN kunnen via toepasing van een KB deze periode doen in aanmerking genomen worden voor hun aantal werkjaren in de LUCHTVAART als tellende voor hun loopbaan mits het opmaken van de nodige documenten ter staving van de aanvang en einde der opleidingsperiode aan de betrokken vliegschool en het slagen van de examens van CPL of ATPL bij het BLV !!!
BLS= BURGERLIJKE LUCHTVAARTSCHOOL BLV= BESTUUR DER LUCHTVAART
De vermelde SUCCES-STORY is de laatste gebeurde maar heb er zo een ganse reeks (70) welk hier in BELGIE uit de boot(VLIEGTUIG) vielen door de administratieve rompslomp(onkunde) en welke we via het BUITENLAND een plaats in de LUCHTVAART WERELD konden doen opbouwen hoor.
Enkele e-mailers stellen belang in de " THE ROYAL AERONAUTICAL SOCIETY" Ik kan u vermelden dat er nu een BRUSSELS BRANCH bestaat en aktief is te BRUSSEL voor informatie kunt u zich wenden naar; BILL.ARMIT@SKYNET.BE
Deze meeting is vooral een ontmoeting tussen CHIPMUNK piloten maar is ook een intresant schouwspel om van op de grond de uitgevoerde oefeningen te volgen , een reden om ZOERSEL/OOSTMAL vliegveld eens te bezoeken tijdens die dagen
BELGOCONTROL voorziet een KURSUS METEO in te richten ten behoeve van GENERAL AVIATION & AERIAL WORK operators vermoedelijk in de maand November of December 2006. Indien u bepaalde onderwerpen op de AGENDA wenst te plaatsen gelieve mij dan zo snel mogelijk ten behoeve van ABI ,AOPA-BE of VLRI hiervan op de hoogte te brengen
Uit de zo juist opgevolgde GRIEPMEETING blijkt er nu een langzame toeneming van het aantal GRIEPERIGE mensen te zijn in NEDERLAND zie: WWW.GRIEPMETING.NL
Bekom zo juist weer informatie over een jonge man welke in 2003 in de BELGISCHE ADMINISTRATIEVE ROMPSLOMP medisch ongeschikt werdt bevonden om zijn vergunning BEROEPSPILOOT ( zelfs PPL) te behalen en welk na verder onderzoeken door een VERTROUWINGS LUCHTVAART ARTS naar een ander land werdt verwezen en daar na bijkomende onderzoeken over de zogenaamde ongeschiktheid met de ICAO en JAA/JAR-FCL normen wel geschikt werdt bevonden en nu zijn opleiding heeft afgewerkt en nu als tweede piloot op B737 zijn loopbaan in 2006 aanvangt om in EUROPA te vliegen !!!!
een der topics die heden ter discutie staat in de Brusselse wandelgangen betreft de invloed van de nieuwe soort LUCHTRUIMGEBRUIKERS van het type ULM(advanced type's) en de VLJ. Wat betreft de VLJ zoals reeds vroeger gemeld in deze BLOG gaat het vooral over de plaats en de kosten welk deze VLJ gaan voor gevolg hebben voor de ANSP THIS CONCERNS: for the EUROCONTROL ENROUTE CHARGES to be aplied to ALL IFR above 2000kgr . In vieuw of this we follow closely the FAA FORECAST who estimated the number of VLJ for 2017 to be 8700 initialy and now at the latest forecast meeting to be reduced to 400/500 for 2017 and with a 100 to be operational in 2007.
Vele E-MAILTJES vragen hoe men goedkoop en veilig kan vliegen , daar kan ik echter geen opinie over geven hoor, ik heb veel gegevens over de LOW FARE AIRLINES maar vindt daar geen onveilige tostanden wel een zeer sterk afgeslankte administatie maar zeer operationeel opgebouwd met de nieuwe electronische middelen en zeer sterk uuitgekiend om de onnodige kosten te beperken.
De laatste geruchten via gesprekken met EXPERTS is dat de FINAL DRAFT wordt voorgesteld op een vergadering van 15 Maart en 1 april op de EU-WEBSITE beschikbaar zal zijn en dat daarop nu 18 LUCHTVAART COMPANIES staan en 9 LANDEN welk niet voldoen aan de EU REQUIREMENTS en reeds heden niet meer in de EU zijn toegelaten. meer hierover later!!!!
Op 28 Febr was ik aanwezig op de EUROCONTROL workshop for strategic safety actionplan and the formal launch of new European Safety programme;
Een aantal intresante speakers stonden op het program onder voorzitterschap van: GEORGE PAULSON en RON ELDER chairman RSC en enkele intresante documenten werden beschikbaar gemaakt: -SSAP STAKEHOLDERS REPORT n° 6 -SAFREP -ESP = The European Safety programme for ATM
Een aantal SENIOREN stellen deze vraag heden , vooral omdat er een aantal ongevallen in de MEDIA kwamen.
Voor ons is elk ongeval een te veel hoor en we werken doorlopend om te trachten ongevallen te voorkomen;
De huidige indruk dat er veel VLIEGTUIGONGEVALLEN zijn ,komt voort uit de huidige MEDIA mogelijkheden alsook de toename der vluchten .
Uit de statistieken voor de EU neem ik enkele cijfers: in 1990 hadden we 52 slacthoffers per millioen IFR vluchten en dit ging elk jaar in dalende lijn om sedert 1994 te stabiliseren op 10 slachtoffers per millioen IFR vluchten in de EU met een zeer goed jaar in 2004 tot ZERRO slachtoffers en met een slecht jaar in 2005 waar dit terug klom naar 16,6 . Met gevolg dat de EU enkele maatregelen tracht in te voeren: 1)-REISAGENTSCHAPPEN moeten vermelden met welke AIRLINES zij u vervoeren nu. 2)- ZWARTE LIJST voorzien op 01 April van VERBODEN COMPANIES in de EU. 3)- opvoeren van de SAFA inspecties op de EU luchthavens
Zoals belooft bezorg ik u hier de gegevens aangaande de documenten over de EASA , welke bevoegdheden heden van toepassing zijn zoals in REGULATION 1592/2002 met een éérste voorstel tot aanpassing door de CEC volgens document COM(2005)579 en ter beoordeling in het EP-TRAN door jorg LEICHTFRIED (socialist group van AUSTRIA) WWW.joerg-leichtfried.at
Ik stel belang in uw opmerkingen of aanpassingen welk u noodzakelijk ziet ASAP!!!!!!!!!!!!!!