Zoals gemeld organiseerd BELGOCONTROL weer een reeks lessen in het NEDERLANDS en in het FRANS over METEOROLOGIE voor LUCHTRUIMGEBRUIKERS in de maand APRIL en MEI voor informatie: www.belgocontrol.be/pages/newscenter. en kijk onder events
Wij zij terug thuis na een heerlijke maar koude ervaring in een zeer aangename sfeer in een hotel in DINANT welk wij ervaren als een ONDERDOMPELING in DE STILTE van de NATUUR met een zeer lekere maaltijd overgoten met een heerlijk wijntje uit de streek van TONGEREN. Een Hotel en omgeving wij u kunnen aanraden indien u van de NATUUR wenst te genieten in de streek van DINANT aan de boorden van DE LESSE.( MERCURE - CASTEL DE PONT-A-LESSE) Nu de PC terug opgezet en ondergedompelt in de 120 E-MAILTJES over de LUCHTVAART en de EU POLITIEK die we zullen trachten uit te werken en individuele antwoorden te verzenden
Heden morgend de 20 gestelde vragen reeds beantwoord en wijs er nogmaals op dat een aantal der gestelde vragen reeds vroeger op deze BLOG werden behandelt en als ge een sleutelwoord in het linkervak intypt dan komt dat onderwerp automatisch te voorschijn. Enkele moeilijkere vragen geven aanleiding tot opzoekwerk en zullen later behandelt worden hoor, maar indien ge geheel geen antwoord hebt gekregen stel uw vraag nogmaals dat is teken dat ik je vraag niet heb bekomen, ik geef steeds een vermelding van ontvangst op elk bericht binnen de 24 uur , maar het gebeurt dat ik tussen de 100 e-mailtjes ik er een verlies of over het hoofd heb gezien. Als u binnen de 10 dagen geen antwoord op uw vraag welk opzoekwerk vereiste , raad ik aan me nogmaals uw vraag te stellen hoor. Ik wens iedereen een goed WE en wij zijn afwezig tot maandag 13 maart( heb nog steeds geen LAPTOP of GSM hoor) voor zeer dringense problemen ben ik nu niet meer 24 op 24 beschikbaar hoor die tijd is voorbij !!!!!!!!!
Neem contact up via SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR kan u niet antwoorden via uw gestelde vraag Ben echter nu weg op zending tot maandag en moet weten : - welke school ? -welk niveau van thesis ? -hebt u contacten in luchtvaart ?
Verschillende PILOTEN stellen belang in de mogelijkheden voor in VFR een bijkomende hulp te hebben voor de zichtnavigatie via GPS. Een mogelijkheid werdt ons toegezonden door : WWW.VISIONAIRE.BE.
Een intresant voorbeeld van de huidige ontwikelingen in een bepaalde EU lidstaat aangaande een BEROEPS COMMISSIE Vroeger was deze commisie een dienst van het betrokken MINESTERIE en werden de leden voor hun prestatie vergoed via het budget van dit Ministerie;
Een reglement van de EU bepaalde dat deze personen geheel onafhankelijk moeten zijn van dit betrokken MINESTERIE en dus niet meer betaald mogen worden via dit budget. Gevolg de persoon welk in beroep wenst te gaan moet nu 250 storten in geval van een beroep welk hij echter terug bekomt indien zijn beroep gegrond is. Wat stellen we nu vast dat er veel meer afkeuringen gebeuren en dus meer gevallen van BEROEP, dus stortingen van 250 door de betrokene, is dat toeval of wat gebeurt er ??? Wat stellen we tevens vast dat er veel meer definitieve afkeuringen gebeuren nu dan voordien door de BEROEPS COMMISIE toeval of wat gebeurt er?? Daarom laten we de AFGEKEURDE PERSOON een gelijkaardige keuring ondergaan in een ander EU lidstaat die normaal volgens dezelfde REGELGEVING een keuring uitvoert en tot onze verbazing wordt geschikt bevonden, TOEVAL?? Na 10 zulke gevallen hebben we in het buitenland 8 van de 10 een positief resultaat in een EU land nu en de 2 andere werden aanvaard in een ander niet EU lidstaat??? Wat mag men hier uit besluiten ??????
Gisteren en eergisteren op 8 en 9 maart een ganse dag in EUROCONTROL en EU middens vertoeft met veel intresante kontakten. van belang voor ALL AIRSPACE USERS belang:
CHARGING VFR: Het voorstel om ART 8 van de CONDITIONS OF APLICATION voor de EUROCONTROL ENROUTE CHARGES voor VFR vluchten aan te passen werdt zo ver ik uit persoonlijke gespreken heb begrepen werdt niet verandert door het ENLARGED COMMITEE FOR ROUTE CHARGES tijdens de vergadering van 8 maart en dit in functie van een aantal persoonlijke tussenkomsten met een aantal der EXPERTS voor de vergadering. Dit wil niet zeggen dat dit in de toekomst niet ken veranderen alhoewel in de EU-SES deze vrijstelling ook wordt behouden voor LUCHTVAARTUIGEN in VFR en beneden de 2000kgr .,,,,,,, MAAR elk der 25 lidstaten kan in zijn luchtruim een vergoeding invoeren dus opletten in elk land is de boodschap !!!!
AIS voor VFR; de AIS TEAM werkt verder aan het beschikbaar maken van een geharmoniseerde VFR AIP voor de VFR vluchten in de EU lidstaten
8,33 KHZ: In uitvoering van ACG 28 is de STEERING COMMITTEE 1 bezig met het onderzoeken op welke wijze het invoeren van verplicht gebruik van 8,33 khz voor alle VFR vluchten met eender welk LUCTVAARTUIG BELOW FL195 in 2012 via een voorstel te formuleren in 2007.
SESAR: kreeg ook een briefing over SESAR definition fase en de verdere vorderingen tot 2020
PRR 9; In aanwezigheid van de 11 individuele onafhankelijke leden van de PRC onder voorzitterschap van KEITH G. WILLIAMS hadden we een ganse dag om via de toelichtingen en slides van XAVIER FRONonze komentaren te doen over het DRAFT PRR 9 welk beschikbaar was op de web www.eurocontrol.int/PRC en waar reeds 18 bladzijden ingediende reacties waren ingezonden. Tidens enkele tussenkomsten verwees ik naar de noodzaak om ook meer rekening te houden met de andere AIRSPACE USERS dan de COMERCIAL SCHEDULED AIRLINES; welk natuurlijk sterk betrokken zijn bij het opmaken van dit PRR waarvan de FINAL PRR zal beschikbaar zijn in de maand Mei voor advies naar de PC- EUROCONTROL (organisatie)
COMMENTS SENIOREN: In functie van mijn vraag " WAT VERWACHTEN DE SENIOREN VAN DE EU" op het FORUM onder de titel POLITIEK heb ik de bekomen opmerkingen nu afgsloten om deze op 21 en 22 Maart voor te leggen aan enkele Nederlandstalige MEP (BELG of NEDERLANDER)
Ik hoop dat deze gegevens u van dienst zijn en ben steeds beschikbaar voor bijkomende toelichtingen !!!!!!!!
Heden een ganse dag in de EU middens ter bestudering en briefing van de resultaten van de SESAR CICK OF MEETING welk plaats vond met een 300 deelnemers en tevens de voorstelling van het DRAFT .PRC verslag van 2005. meer gegevens hierover later!!!!!!!!!
De Luchthaven BRUSSEL bekroond als beste luchthaven in EUROPA samen met KOPENHAGEN door de ACI via de 100.000 pasagiers van 66 luchthavens over gans de wereld
Tevens een permanente MEDICAL ADVISOR; Dr claude THIBAULT beschikbaar Contacten met WHO,ICAO,ACI en NATIONAL ADMINISTRATION regular contact with EU beschikt over een EMERGENCY RESPONSE TEAM
in GA en AW moet men minder bevreest zijn maar we hebben er aandacht voor zie tevens. WWW.AFSCA.BE
Volgens de laatste in mijn bezit zijnde documenten: op PV van 11/02/2006
JEAN OOMS NATIONALE VOORZITTER AMEDEE VERMEIRE PRESIDENCE FRANCOPHONE SYLVAIN DE WEERDT NEDERLANDSTALIG PRESIDENT ANDRE LITT SECETAIRE FRANCOPHONE EDDY van de WINCKEL NEDERLANDSTALIG SECRETARIS LUC SOBRY SCHATBEWAARDER JOS VERMEIREN SCHATBEWAARDER GINO LOOZE COMMISARIS REKENINGEN EDWARD EHLINGER COMMISARIS REKENINGEN
Een aantal E-MAILTJES van FI stellen mij voor een BLOG aan te leggen speciaal voor ABI. Deze vermeldingen voor INSTRUCTEURS-PILOTEN die ik hier op de deze BLOG zet is slechts een tijdelijke oplossing tot dat de BEHEERRAAD van ABI de nodige beslissingen heeft uitgewerkt voor een eigen ABI WEBSITE welk regelmatig en profesioneel zal beheerd worden door een expert in deze nieuwe MEDIA. Zal nog eens over dit voorstel nadenken maar ik denk persoonlijk dat deze tijdelijke tostand met één BLOG voldoende is tot de betere oplossing op punt gezet wordt.
Een der bezoekers verwees mij naar WWW.SMALLCRAFT.BE voor de aanschaf van LUCHTVAARTKAARTEN en ook nog andere nutige voorwerpen voor GENERAL AVIATION & AERIAL WORK luchtvaartuigen.
Intresante uitzending over de VLIEGVEILIGHEID, natuurlijk wel wat veel onderwerpen aan bod in dit klein tijdsbestek en een aantal onjuiste conclusies over de waarom van bepaalde uitstel van bepaalde technische ontwikkelingen die mogelijk zijn. Men mag niet uit het oog verliezen dat we hier te doen hebben met 189 lidstaten over de ganse AARDBOL. En zoals duidelijk wel vermeld de CBA (COST BUSINESS ASSESMENT) is steeds een belangrijk aspect alsook de strijd tussen de grote economische belangen blokken op wereldvlak. enkele voorbeelden: GPS versus GALILEO(EGNOS) CAPSTONE versus NUP SSR mode A/C versus SSR mode S TCAS versus ACAS ATC versus ASAS ENROUTE CHARGES versus FUEL CHARGES 54 ATC centers versus 6 ATC centers in de EU-SES utulisation of ENGLISH or NATIONAL LANGUAGE in ATC om er enkele te vernoemen en niet te vergeten de belangen dan nogmaals tussen de 25 EU lidstaten. Zou hierover met mijn 25 jaar EU ervaring in het POLITIEKE,ADMINISTRATIEVE en TECHNISCHE EU midden sedert 1980 een boek kunnen schrijven maar die gave heb ik echter niet.
Bekom nog juist een verbaal komentaar van een ex-leerling welk nu als PILOOT ( PIC)actief is bij RYAN AIR. Hij bestempeld de TV uitzending over RYAN AIR tot een ANTI CAMPAIGN bij een bepaalde midden. Hij melde mij nu - MEER te verdienen dan bij SABENA - MEER vrije tijd - BETERE VLIEGTUIGEN - MEER vlieguren per maand - MINDER stress
Tot op heden is het niet mogelijk degelijke cijfers te vinden aangaande ONGEVALLEN in het totale LUCHTVAART gebeuren in EUROPA maar hebben we wel cijfers voor de USA: FATALITIES per 100.000 vlieguren
PART 121..............................0,031 PART 135..............................0,063 BUSINESS FLIGHTS............0,486 AIRTAXI................................0,917 GENERAL AVIATION .........1,480
in de USA is GENERAL AVIATION ook AERIAL WORK inbegrepen.
Een der aspecten van de berekening van het pensioen van de meeste leerling piloten de mogelijkheid welk hun opleiding vroeger hun opleiding hebben genoten in een vliegschool zoals SOTRAMAT NV in ANTWERPEN/DEURNE of de BLS te GRIMBERGEN kunnen via toepasing van een KB deze periode doen in aanmerking genomen worden voor hun aantal werkjaren in de LUCHTVAART als tellende voor hun loopbaan mits het opmaken van de nodige documenten ter staving van de aanvang en einde der opleidingsperiode aan de betrokken vliegschool en het slagen van de examens van CPL of ATPL bij het BLV !!!
BLS= BURGERLIJKE LUCHTVAARTSCHOOL BLV= BESTUUR DER LUCHTVAART
De vermelde SUCCES-STORY is de laatste gebeurde maar heb er zo een ganse reeks (70) welk hier in BELGIE uit de boot(VLIEGTUIG) vielen door de administratieve rompslomp(onkunde) en welke we via het BUITENLAND een plaats in de LUCHTVAART WERELD konden doen opbouwen hoor.