Wat betrefd de vraag over FTDT ttz FLIGHT TIME & DUTY TIME
Moet men het volgende verstaan;
FT teld men van het ogenblik dat het vliegtuig in beweging komt op eigen kracht om een vlucht uit te voeren tot na de landing als het tot stilstand komt
DT is veel meer ingewikkeld
vroeger telde men gewoon van 60 minuten voor de VLUCHT tot 30 minuten na de vlucht
Heden is dit nog het geval maar erkomen bijkomende faktoren in aanmerking van de DT namelijk het maken van verschillende NADERINGEN en het soort nadering
tevens een coeficient of dit bij DAG of NACHT gebeurt
Dit is een zeer vereenvoudigde uitleg zoniet moet men de teksten in de EU-OPS/1 grondig gaan uitpluizen want deze DT heeft vooral te maken met de VERMOEIDHEIDS EFFECTEN voor de BEMANNING en de minimale voorziene rusttijden voor de bemanningen zowel in DE COCKPIT als in de CABINE
Op de eenvoudige VLEIGTUIGEN bestuurd de PILOOT het vliegtuig door DE KNUPPEL en het VOETENSTUUR.
Op de eenvoudige vliegtuigen van vroeger moest men steeds deze stuurorganen bedienen
Dan heeft men een TRIM gemaakt zodat de PILOOT het vliegtuig kan TRIMMEN en zodoende het VLIEGTUIG in zijn vliegstand houd zonder dat de piloot nog iets aan de stuurorganen moest doen
Deze trim kan bestaan uit een klein beweegbaar vlakje aan de ROEREN van het VLIEGTUIG
TTz het HOOGTEROER, RICHTINGSROER en de ROLROEREN
op bepaalde vliegtuigen is dat een eenvoudige VEER waarvan men de kracht kan aanpassen
Op de NIEUWERE VLIEGTUIGEN heeft men nu DE AUTOMATISCHE PILOOT
de FLIGHT DIRECTOR og FLIGHT MANAGEMENT SYSTEEM die een aantal handeling van de PILOOT overbodig maken en hij maar enkel toezicht moet houden
Ik hoop dat deze korte toelichting het duidelijk maakt zoniet laat men het mij weten via een e-mailtje;