Heden morgend heb ik reeds enkele personen welk mijn aanbod voor een afspraak in het CAFETARIA op de LUCHTHAVEN ANTWERPEN/DEURNE tussen 0900 en 1100 uur hebeen aanvaard om meer over de LUCHTVAART te vernemen na een E-mail afspraak te hebben gemaakt. Voor bezoeken aan de LUCHTHAVEN dient u echter contact op te nemen met INGRID die deze aktiviteit met de VEILIGHEID en de GIDSEN en STAMPE MUSEA coordoneert.en alsook de mogelijkheid om met een bezoekersploeg een ontbijt of lichte maaltijd te nutigen in het cafetaria.
DE LUCHTVAART bestaat uit de BURGER LUCHTVAART en STAATS LUCHTVAART.
In de BURGERLUCHTVAART hebben we: - COMMERCIAL AIR TRANSPORT( CAT) SCHEDULED CHARTERS AIRTAXI -GENERAL AVIATION PRIVAAT VLUCHTEN ZAKENVLUCHTEN -AERIAL WORK COMERCIEEL NIET COMERCIEEL luchtfotografie rondvluchten luchtdopen waarnemingsvluchten medisce vluchten opleiding -SPORT activiteiten Vliegtuig zwevers helicopter ballon ultralicht delta gyrocopters zelfbouw parachutisme modelvliegen modelbouw spotters
1) vliegtuigen gebruikt in CAT moeten voldoen aan internationale voorschriften van ICAO en hebben onder en bovenaan een ROTATIG BEACON of FLASHING BEACON om beter zichbaar te zijn. 2)Bij de burgerluchtvaart is in de CAT vermoedelijk het grootste vliegtuig de A380 ( 700 PAX)alhoewel er grotere toestellen bestaan van russische makelei welk ook hun intrede doen in de burgerluchtvaart. maar meestal enkel voor cargo 3)De afstand die een vliegtuig kan afleggen is afhankelijk van een aantal faktoren zoals de lading aan boord,de weersomstandigheden,de beschikbare baanlengte bij de vertrekplaats om enkele der belangrijkste te vernoemen.(4800 NM = 8650 KM) ')Er zijn verschillende manieren van NAVIGEREN in de luchtvaart namelijk :a) ZICHTNAVIGATIE op zicht b) ASTRONAVIGATIE niet meer in gebruik c) RADIONAVIGATIE Deze laatste wordt in de CAT gebruikt en maakt gebruik van RADIONAVIGATIEMIDELEN op de grond zoals NDB,VOR,DME of SATELIETNAVIGATIE MIDELEN zoals GPS deze worden dan nog begeleidt door INERTIELE NAVIGATIE SYSTEMEN aan boord. 5) de motoren dienen om het vliegtuig de nodige stuwkracht te geven en snelheid te bekomen zodat de luchtstroom over de vleugels de nodige draagkracht gaan leveren
Dit is een korte toelichting op de gestelde vragen voor een student welk een studie over de LUCHTVAART maakt.
Deze uitleg is echter zeer beperkt en ik raad aan eens een bezoek te brengen aan een VLIEGSCHOOL of VLIEGCLUB en een gesprek te hebben met een instructeur.
Ikzelf ben regelmatig beschikbaar op de LUCHTHAVEN ANTWERPEN/DEURNE de zaretdag en zondag van 0900 tot 1100 uur lokale tijd in de cafetaria maar een afspraak is aangeraden
Ook op de LUCHTHAVEN EBAW kan men terecht bij JEUGD en LUCHTVAART of AOPA BELGIE.
Na de NEGATIEVE uitslag van het REFERENDUM in NEDERLAND is er nu noodzaak tot bezinning over de mogelijkheden van een EUROPESE REFENRENDUM in de toekomst na een degelijke niet NATIONAAL gebonden inlichtingsfase van minstens 12 maanden en het REFERENDUM op dezelfde dag in de 25 EU lidstaten. Ga vandaag naar BRUSSEL in de EUROPESE INSTELINGEN om te trachten te zien hoe men op 16 en 17 juni in de RAAD verder gaat met de EUROPESE GRONDWET voorstel.
Men steld mij de vraag waarom ik in mijn intrest in de LUCHTVAART aandacht besteed aan de EUROPESE GRONDWET ??
De reden is dat de EUROPESE GRONDWET voor gevolg zal hebben dat de VLIEGVEILIGHEIDS VOORSCHRIFTEN in de 25(28) lidstaten op dezelfde wijze worden toegepast en dit zowel voor SAFETY en SECURITY.
Tevens betrokken zijnde sedert 1980 als EU LOBYIST bij de EUROPESE INSTELLINGEN,EUROCONTROL en nog verschillende organisties in BRUSSEL ten behoeve van IAOPA aangaande GENERAL AVIATION & AERIAL WORK voor de 60 IAOPA lidstaten heb iki de noodzaak leren inzien dat er een aantal aspecten een gemeenschapelijke beslising vereisen.
Een aantal e-mailen stellen belang te weten hoe vlieogtuigen soms in de buurt van de bestemming moeten wachten om te landen. Als er de nodzaak is om te wachten in vlucht gaat de piloot een bepaalde hipodroom vormig traject volgen dat we in luchtvaartterminologie HOLDING noemen en op zodanige wijze dat het vliegtuig op zijn vlieghoogte ( FLICHT LEVEL) op een bepaalde plaats blijft. Personen die hierover meer wensen te vernemen verwijs ik naar de website van: WWW.FSCB.BE van de FLICHT SIMULATOR CLUB BELGIUM te gaan welke deze procedure van de HOLDINGS duidelijk toelicht voor zijn leden
DE USA heeft via ROB PORTMAN een TRADE CASE voor gelegt aan de WTC over het dosier AIRBUS - BOEING. stemt tot nadenken juist toevalig de dag na het franse " NON"
Vandaag is het een belangrijke dag voor de EUROPESE UNIE door het REFERENDUM over de voorgestelde EUROPESE GRONDWET in FRANKRIJK welk ook veel invloed kan hebben op de LUCHTVAARTINDUSTRIE der toekomst in EUROPA der 25(28) lidstaten.
ZIE tevens mijn inzicht hierover op het FORUM onder het onderwerp POLITIEK onder de titel EUROPESE GRONDWET
Voor het brengen van bezoeken aan de LUCHTHAVEN ANTWERPEN/DEURNE moet er vooraf afspraken gemaakt worden om de veiligheidsvoorschriften en de beschikbaarheid van de gids te hebben.
Vele zijn van oordeel dat de LUCHTVAART en het MILIEU niet samengaan daarom is het zeer intresant om de engelstalige website eens te bezoeken WWW.GAAC.CO.UK en eens te kijken onder de titel; EDUCATION ;-WHERE CAN WILDLIVE SURVIVE -HOW GREEN IS YOUR AIRFIELD
Een aantal vragen betreffen het bekomen van goedkoope vliegreizen dit is een onderwerp war ik geheel niet bij betrokken ben, tevens vragen om GRATIS luchtdopen of rondvluchten kan ik ook niet op ingaan
De organisatie die zich sedert 1905 tot 2005 met de LUCHTSPORTEN op wereldvlak heeft bezig gehouden is de : F.A.I " FEDERATION AERONAUTIQUE INTERNATIONAL "opgericht in 1905 en waarvan BELGIE een der medestichters was in PARIJS
Dit wordt beschreven in een boek van " HIGH FLYERS" THE FAI centenary book door PIERRE MORATH in het ENGELS of het FRANS 224 bladzijden over de geschiedenis der LUCHTSPORTEN en de FAI
De LUCHTVAART maakt gebruik van de WEERKUNDIGE waarnemingen en voorspellingen opgemaakt volgens de regels van de WMO en ICAO uitgewerkt door de NATIONALE WEERKUNDIGE DIENSTEN voor BELGIE is dit BELGOCONTROL gevestigd te ZAVENTEM. Zie: WWW.BELGOCONTROL.BE Dit is niet dezelfde als het KMI gevestigd te UKKEL
BEWOLKINGSGRAAD worden uitgedrukt van 0/8 tot 8/8 zijnde 0/8 heldere hemel 4/8 half bewolkt 8/8 volledig bewolkt
Temperatuur in °C (celcius)
DRUK in : milibar
TIJDEN gebuikt zijn UTC = GMT =ZULU welk in de drie gevallen hetzelfde is voor BELGIE is dit nu UTC+2 in de zomer en UTC+1 in de winter voor de locale tijd
L iefhebbers van OLD TIMERS welk nog vliegen te bewonderen kunnen aan hun trekken komen op 12/13/14 AUG te SCHAFFEN/DIEST . gratis toegang voor informatie zie WWW.DAC.BE en ga naar THE INTERNATIONAL OLD TIMER FLY-IN
Hoop van sommige te ontmoeten op de zaterdag 13 aug dan ben ik er de ganse dag.
Een mijner bezoekers FLUPKE wees er mij op dat ik niets vermelde over de 4 & 5 JUNI HELICOPTER dag te EBLG.van 1000u tot 1900u. zie : WWW.BELGIAN-HELIDAYS.COM. Deze twee dagen is een samenkomst van een zeer groot aantal verschillende burger en militaire helicopters op de militaire zijde van LIEGE/BIERSET
I was informed by a TURKISCH EXPERT that the resrictions on ONUR AIR where no more aplied during our meeting at the EUROCONTROL SRC, en wat heden morgend tevens bevestigd wordt op TELETEXT.
Heden stel ik vast dat er sedert het begin van mijn BLOG op 25 april er reeds 1023 deze bezochten ,tevens op het FORUM heb ik seder 26 feb 1363 bezoekers bekomen en deze morgend tussen de 110 e-mails weer veel vragen over de LUCHTVAART. Ik heb de indruk dat het onderwerp LUCHTVAART in de belangstelling staat van de SENIOREN
Ik heb op bepaalde plaatsen de door ons gebruikelijke afkortingen gebruikt die ik meestal tracht te verduidelijken zoals:
PIC = PILOT in COMMAND , de piloot die het bevel voert aan boord voor de vlucht. UTC= UNIVESAL COORDINATED TIME is de wereldtijd die in LUCHTNAART gebruikt wordt en die tevens wordt aangduid als de vroegere gebruikte GMT en Z(zulu) benaming. ATCO is de verkeersleider