Ik stel veel belang in de vraag gesteld: hebt u ooit al gevlogen met een vliegtuig hier op SENIORENNET.
In 1965 werdt ik met dat probleem grconfronteerd als instructeur-piloot bij de SOTRAMAT FAA vliegschool te ANTWERPEN-DEURNE. Een der leerlingen had zich na het leren vliegen en het behalen van zijn PPL een CESSNA 150 aangeschaft en vloog dar regelmatig met naar het zuiden van Frankrijk. Er was echter een groot probleem op familiaal vlak zijn echtgenote had VLIEGANGST en ging toen met de wagen naar het zuiden van Frankrijk. Gezien hij belang stelde in de aankop van een groter vliegtuig een CESSNA 172 werdt ik benadert door mijn colega piloot MARTIN BAEKE welk de verkoopdienst van SOTRAMAT was en welke trachte de man een tweede nieuwer type van vliegtuig te doen aanschaffen. Via AOPA-USA bekwam ik de gegevens van de AOPA PINCH HITTER om te trachten de dame in kwestie van de VLIEGANGST af te helpen wat me tijdens een maand intensief cursus geven in haar vrije tijd wonderwel lukte. Wel zo goed dat na de gebruikte 10 uur vlucht zij de school terug opzocht om te lere"n vliegen en met succes na een 6 tal maanden haar PPL behaalde. Het verhaal zou daar kunnen eindigen waren het niet dat dit alles tot een familiaal drama leide, de echtgenoten kregen ruzie over het gebruik van het vliegtuig (en mogelijk nog andere redenen) op zodanige wijze dat er een scheiding uit voort kwam waar zij de C172 bekam en hij de C150. Zij leefden beide nog lang en gelukig maar wel gescheiden en vlogen nog jaren elk met hun vliegtuig maar niet naar dezelfde bestemming.
hij stopte op 75 jarige leeftijd met vliegen en zo ver ik verneem vliegt zij nog steeds met de 40 jaar oude C172 in het zuiden van Frankrijk.
Nadien hebben we in de vliegschool de cursus VLIEGANGST nog verfijnd met zeer positieve resultaten waar ik in de toekomst nog wel eens enkele woorden zal aan vuil maken op deze BLOG hoor
Op 12 MEI 2006 heeft de sluitingsplechtigheid van de school van het lichte vliegwezen van de LANDMACHT plaats, na 60 jaar van aktiviteiten op het vliegveld van BRASSCHAAT -POLYGOON stopt de school met de opleiding van de leerling piloten van de LT/AVN
Ik denk met weemoed terug aan de vele uren die ik daar op de L18C als instructeur in deze omgeving en de AL II zendingen heb gevlogen met EBBT als thuisbasis over BELGIE en omliggende landen.
Nu kan ik er enkel nog over dromen en stopt de militaire aktiviteit welk een belangrijke rol de BELGISCHE LUCHTVAART hebben gespeelt !!!
Wij bevestigen aan de leden van ABI dat de huidige toepassing der JAA/JAR-FCL alle klassen VLIEGMEDISCHE keuringen ook in NEDERLAND bij de AMC (AVIATION MEDICAL CENTER) kan worden afgelegt in MAASTRICHT,UTRECHT,SCHIPHOL en ROTTERDAM Deze kunnen de volgende keuringen afnemen: JAA.--------------------alle klassen FAA(USA) -------------alle klassen CAA(CANADA) -------alle klassen CASA(AUSTRALIE)--- alle klassen TMG/ultra-light
I ame not abel to reply this morning to al the E-mails since I will be out of my office today to be at HQ EUROCONTROL where the PROVISINAL COUNCIL of the EUROCONTROL ORGANISTION take place.
Een aantal E-MAILS betreffen vragen over de toekomst op gebied van SPACE vluchten voor TOURIST SPACESHIP 2 vanaf 2008/2009. VIRGINATLANTIC is nu begonnen met de selectie van de piloten welk een speciale training gaan volgen van 27 maanden om deze vluchten uit te voeren
Gezien er vele vragen gesteld worden waarover ik in het NEDERLANDS geen informatie beschik wens ik u ook te verwijzen naar PLATFORM NEDERLANDSE LUCHTVAART via WWW.PNL.NL welk een NEDERLANDSE organisatie is welke zeer veel onderwerpen der LUCHTVAART behandelt voor specifieke vragen bent u steeds welkom op mijn E-MAIL adres hoor SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR
Een aantal der teksten op deze BLOG kunnen buiten het NEDERLANDS tevens in het ENGELS of het FRANS staan naargelang de oorsprong van degene die de vraag stelde hoor
Voor informatie over de TIPSY NIPPER vliegtuigen raad ik aan eerst de website van WILLEM RONGE te bekijken en zelfs met vragen kunt u bij hem terecht; Ikzelf heb een aantal uren op dit toestel gevlogen maar dat is lang geleden om daar nog de juiste gegevens van te herinneren ik vermoed dat dit in 1962/63 was.
In de LUCHTVAARTMIDDENS bekom ik dagelijks zeer veel NEGATIEVE COMMENTAAR over de werking van de EASA wat betreft de problemen over CERTIFICATIE ten behoeve van GENERAL AVIATION & AERIAL WORK operators. Het is niet voldoende hier enkel over te praten maar het is noodzakelijk deze klachten duidelijk te formuleren gezien ik uit persoonlijke ontmoetingen en gespreken met een aantal der ambtenaren van de EASA duidelijk kan besluiten dat zij een positieve houding hebben ten opzichte van GENERAL AVIATION en AERIAL WORK en zullen trachten de huidige problemen zo spoedig mogelijk op te lossen om de toekomst van de LUCHTVAARTINDUSTRIE in ede 21th EEUW in EUROPA te bevorderen
via E-MAILTJES vragen er weer enkele SENIOREN mij om GROEPSBEZOEKEN aan de INTERNATIONALE LUCHTHAVEN ANTWERPEN te organiseren.
Zoals ik reeds vroeger in deze BLOG vermeld heb kan ik dit niet persoonlijk meer organiseren maar dient u zich te wenden tot : LUCHTVAART ANTWERPEN vzw LUCHTHAVEN bus 35 tel: 03.285 67 69 fax: 03 230.87.03 E-mail: INGRID.DE.BOIS@FINSERVE.BE
Wat is de TOEKOMST van GA/AW/ en SPORT FLYING in EUROPE
Een der regelmatig terugkomende verklaring van de oudere generatie van PILOTEN is dat GENERAL AVIATION,AERIAL WORK en SPORTFLYING in EUROPA geen toekomst heeft met de ontwikelingen van de EU,EASA,JAA en EUROCONTROL.
Ik denk dat we eens goed moeten anelyseren wat er werkelijk gaande is in de LUCHTVAART
Eerst en vooral is er een drastische ontwikeling van de COMMERCIAL AIR TRANSPORT, de vroeger opleiding in de vliegclubs voor CPL en IFR is nu verplaatst naar FTO en er ontstaan veel kleine firma's (SME) aktief in AERIAL WORK dat vroeger werdt gedaan in de vliegclubs.
nieuwe AIRSPACE USERS doen hun intrede de UAV,ULM en VLJ zij nieuxe partners in het LUCHTVAART gebeuren
Er is een sterke ontwikkeling in de ULM toestellen welk zeer snel vliegen en zeer goed uitgerust worden en de klasieke GA lichte vliegtuigen voorbijstreven in ontwikkeling via de zeer vereenvoudigde certificatie van deze toestellen.
Heel veel van deze nieuwe ULM vliegen zeer aktief over gans EUROPA van op de veel minder complexe vliegveldjes en vermijden de te complex en kostelijke regionale luchthavens
Er ontstaat een nieuwe vorm van GENERAL AVIATION via de FRACTIONAL OWNERSCHIP en de BUSINESS AVIATION in plaats van de AIRTAXI operations onder de normen van CAT.
De verschillende vormen van LUCHTSPORTEN voor de oudere generatie is sterk verandert in uitvoering maar de nieuwe en jongere generatie heeft hiermede geen problemen en vliegen mits rekening te houden met deze nieuwe omgeving.
In de klasieke AEROCLUBS zien we een afname van leden en van vlieguren maar op de ULM vliegveldjes zien we een zeer sterke toename der vluchten.
De versnipering in organisties geeft natuurlijk geen duidelijk beeld van de vliegaktiviteiten in het EUROPEESE LUCHTRUIM maar ik bekom duidelijk de indruk dat er nu veel meer gevlogen wordt dan vroeger en meer personen hebben toegang tot deze nieuwe vormen van LUCHTVAART
Le 10éme anniversaire de l'Aero-club des sourds de FRANCE aura lieux par un nombre d'activites:
LUNDI 24 AVRIL a 1800h reception a l'aero-club de FRANCE a PARIS.
JEUDI 25 Mai,26 Mai ,27Mai et 28mai 2006 le comite sous la presidence de HENRI CORDEROY DU TIERS ACSF organise a l'aerodrome de ULM a TOULOUSE GRAULHET(TARN) une manifestation et celebration digne aux terme de dix ans de croissance ininterrompue des objectifs principal deACSF
in adition of the information avaible via the EAD from WWW.EUROCONTROL.INT out of the AIP BELGIUM for pilots visiting EBAW do I suply the follow practical requested information:
HOTEL : pilots who require a NICHT STOP at EBAW do I sugest to use the hotel closeds to the AERODROME: E-MAIL: ANTWERPEN@CAMPENILE.BE tel: INT-32-(0)3 236 43 55 fax INT-32-(0)3 236 56 53
If you want to visit the city check hotel information via, tel INT+32-(0)3-285.67.69 fax INT+32(0)3 230 87 03 E-mail: INGRID.DE.BOIS@FINSERVE.BE
The BELAIR cafetaria openingshours have been changed again and are now: from MONDAY to FRIDAY and SUNDAY from 0700 UTC till 1700 or 1800 UTC SATERDAY from O8:00 UTC till 15:00 UTC
CAUTION very soon change of TWR FREQ 121;40 Mhz to !!!!!!!
Tijdens de briefing over het vereenvoudigen van het indienen der vliegplans voor IFR verwees de spreker van de CFMU herhaalde malen om dit via de dienst ARO op de LUCHTHAVENS te doen, maar volgens mijn inziens is erop de meeste REGIONALE LUCHTHAVENS geen ARO meer beschikbaar en bestaat deze dienst nog maar enkel op de GROTE INTERNATIONALE LUCHTHAVENS. Zodoende zal dit geheel geen nut hebben voor de individuele IFR vluchten, gaarne ASAP uw reactie hier over om deze verkeerde benadering trachten aan te passen.
THE GENERAL and BUSINESS AVIATION DAY in EUROCONTROL in BRUSSEL was bijgewoond door een 150 tal deelnemers en zeer intresant. Voor degene die de teksten en slides wensen te bekomen moeten mij hun E-MAIL adress bezorgen en zal ik deze doorsturen.. LEX HENDRIKS stelde vast dat hij meer opmerkingen ,informatie ,reactie van de AIRSPACE USERS wenst te bekomen, bij voorkeur in het engels zodat hij dat in zijn ANT kan doorgeven om te trachten better rekening te houden met ALL AIRSPACE USERS noden in de toekomstige ontwikkelingen in EUROPA, tevens is het nuttig van mij daarvan ook op de hoogte te houden zodat ik persoonlijk de gestelde voorstellen of opmerkingen kan verder opvolgen bij mijn brzoeken in EUROCONTROL;EU INSTELLINGEN en ook naar de andere organisties welk deel nemen in het consercium van SESAR en van de deelnemers aan de EU-SES via persoonlijke gespreken SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR er bestaan geen stomme vragen of opmerkingen hoor !!!!!!!!!
ZAl vandaag wegens mijn aanwezigheid in BRUSSEL in de IAOPA/EBAA/EUROCONTROL AVIATION DAY niet beschikbaar zijn om TELEFOON,FAX of E-MAILTJES onmidelijk te beantwoorden. Morgenvroeg ZATERDAG en ZONDAG ben ik aanwezig te EBAW in de CAFETARIA en bij de RAAC van 0900 tot 1200 (B) local time. Een verwitiging via E-mail is welkom om mij uw komst te melden
Stel juist vast dat er een intresante discutie is ontstaan over de aktiviteiten van NETJETS welk met een 500 tal vliegtuigen met enkele van mijn ex-leerlingen als PIC in FRACTIONAL OWNERSCHIP in EUROPA en over gans de wereldbol onder Portugeese vlag PRIVAAT VLUCHTEN uitvoert en dus een GENERAL AVIATION activiteit is.
EUROPE is NEGLECTING his GENERAL AVIATION and DESTROYING his AVIATION INDUSTRY of the FUTURE
Deze Slogan gebruikte ik reeds in 1980 om de aandacht te vestigen op een probleem dat zich in de toekomst verder zal ontwikkelen in de EUROPEESE UNIE als men niet dringend de nodige aanpassingen doet in de huidige EU regelgeving ten opzichte van de EUROPEESE AIR TRANSPORT.
In de LUCHTVAART heeft men nu sedert jaren enkel aandacht gehad voor de noden van het vervoer van passagiers door de grote AIRLINES
Men heeft volledig uit het oog verloren dat er in de LUCHTVAART 92 verschillende beroepen zijn waarvoor men de noodzaak heeft aan zeer gemotiveerde personen om deze vele taken uit te oefenen;
Daarvoor is er noodzaak dat jongeren reeds heel vroeg met deze veeleisende maar zeer intresante omgeving in contact kunnen komen.
Reeds in 1980 wees ik de toenmalige minister er op dat BELGIE in de LUCHTVAART de BOKRIJK der LUCHTVAART zou worden gezien zijn negatieve benadering tenopzichte van GENERAL AVIATION in dit land. Ook in de toenmalige EU der 12 lidstaten wees ik herhaalde malen tijdens mijn eerste contacten ten behoeve van IAOPA bij het EP,EC en ESC op de noodzaak om rekening te houden met GENERAL AVIATION en deze aktiviteiten niet te verwaarlozen of te beperken in het EU LUCHTRUIM en op de EU LUCHTHAVENS en VLIEGVELDEN.
Reeds heden stellen wij vast dat er een gebrek is aan ervaren PIC in verschillende streken van de EU der 25.
Vele der huidige ervaren PIC hebben hun weg gevonden door hun eerste stappen in de LUCHTVAART te zetten via het ZWEEFVLIEGEN en andere vormen der LUCTSPORTEN om via het opdoen van ervaring in GENERAL AVIATION of de MILITAIRE LUCHTVAART nadien in de CAT beroepsmatig te gaan vliegen.
Ook in het beroep van ATCO, ENGINEERS en nog andere der LUCHTVAARTBEROEPEN stelde men deze bron als een noodzaak. vast.
Heden heeft men problemen om gemotiveerde jongeren te vinden voor deze beroepen.
Het volstaat niet om een kostelijke opleiding in een FTO te volgen om zijn weg te vinden in de LUCHTVAART naar de LEFT SEAT moet men voor een deel bezeten zijn door de LUCHTVAART MICROBE en gans zijn levenswijze aan te passen aan de noden der LUCHTVAART
Heden verneem ik dat er een rapport bestaat van de heer ANDREW LOBBENBERG ten behoeve van de ABN-amro bank dat ook in deze richting wijst.
Voor degene die hierover meer wensen te vernemen verwijs ik naar GENERAL AVIATION van AOPA-UK van de maand April 2006 en de website van www.IAOPA(EUR)
REACTIES en KOMENTAAR zijn welkom via mijn E-MAIL ( SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR ) of GASTENBOEK in deze BLOG
Velen zijn vewondert dat er geen LOW COST AIRLINES op de ZWARTE LIJST van de EU staan.
Gelieve te geloven dat de SAFA inspecteurs ook zeer wantrouwig zijn ten opzichte van deze maatschapijen die zeer goedkope vluchten aanbieden.
Persoonlijk was ik ook heel wantrouwig en begreep niet hoe dit mogelijk was en heb daarom de opzoekingen door de EU en ECAC-JAA-SAFA van nabij gevolgt op het TECHNISCHE,PROCEDURES en TRAINING der PILOTEN en zag daar zeer goede resultaten.
Nadien het ADMINISTRATIEVE verder mee bekeken en geleerd dat er hier een zeer geavanceerde en sterk vereenvoudigde administratie wordt toegepast die heel veel kosten uitspaart.
Ook het gebruik van nieuwe moderne toestellen is een belangrijke factor om de kosten te drukken
Ook is er schijnbaar een veel minder MANAGEMENT , P.R en ADMINISTRATIEVE staff in deze LUCHTVAART MAATSCHAPIJEN aanwezig dan in de grote gekende AIRLINEs
Dit is een nieuwe vorm van AIRLINE MANAGEMENT die een nieuwe elan in de LUCHTVAART brengt