Wat betreft de overgang van SSR mode A/C naar mode S, in de toekomst moet men voor VFR er rekening met houden dat in de huidige voorschriften enkel voorziet dat de SSR mode S zal noodzakelijk zijn in de luchtruimen waar nu SSR mode A/C verplicht is!!
Opgelet een aantal onjuiste informatie wordt heden ten onrecht naar voor gebracht MAAR worden nu door BELGOCONTROL experts in het juiste daglicht geplaatst voor de VFR vluchten.
In funktie van een aantal intressante E-MAILTJES en contacten met AKTIEVE PILOTEN moet ik ook op wijzen dat het MEDICAL bij de UK AME ook een oplossing blijkt te zijn die ik moet vermelden en zal hierover nog verdere informatie opzoeken en in mijn BLOG plaatsen zoals gevraagt.
Ik heb hier enkel over de mogelijkheden van het medisch onderzoek in NEDERLAND gesproken maar tevens kan men dit bij onze zuiderburen in FRANKRIJK afleggen hoor, maar daar heb ik heden minder gegevens over !!!!!!!
Soms PILOTS flying VFR have questions about the FUA, this FLEXIBLE USE of AIRSPACE procedure is only in use for IFR FLIGHTS and for this consult WWW.EUROCONTROL.INT
VFR operators are aplaying FUA already since many years and in many occasions this procedure via calling by R/T the military ATC services and obtaining in many occasions the clearance to fly through MILITARY CTR,TMA and RESTRICTED AREA's in VFR
RVSM = REDUCED VERTICAL SEPARATION MINIMA is a procedure above FL290 where now the separation between IFR flights who in the past was 2000 ft has now be reduced to 1000 ft.
This RVSM has no effect for IFR below FL290 nor for VFR below FL200;
In IMC the IFR below FL200 are separated verticaly by 1000ft in VMC the IFR are separated by ATC by 1000ft en in VMC the VFR are flying at levels who keep them 500 ft above or below the IFR operations.
This is the raison thad the altimeters must be checked on regular occasion and the use of the correct altimetersetting in HPA is vital en visual LOOK OUT is very inportant during each VFR and IFR flight in VMC.!!!!!!!
LOOK OUTSIDE and use the requied FLIGHT LEVELS as published in the NATIONAL AIP
SEE and AVOID is vital in IFR (also when under ATC control) and VFR in VMC
CAUTION the aplication in UK and ITALY !!!!!
There are no intentions to change any of this procedure below FL290
for any clarification do not hesitate to consult the AIP via EAD and the other legal documents.
Ik stel veel belang in de vraag gesteld: hebt u ooit al gevlogen met een vliegtuig hier op SENIORENNET.
In 1965 werdt ik met dat probleem grconfronteerd als instructeur-piloot bij de SOTRAMAT FAA vliegschool te ANTWERPEN-DEURNE. Een der leerlingen had zich na het leren vliegen en het behalen van zijn PPL een CESSNA 150 aangeschaft en vloog dar regelmatig met naar het zuiden van Frankrijk. Er was echter een groot probleem op familiaal vlak zijn echtgenote had VLIEGANGST en ging toen met de wagen naar het zuiden van Frankrijk. Gezien hij belang stelde in de aankop van een groter vliegtuig een CESSNA 172 werdt ik benadert door mijn colega piloot MARTIN BAEKE welk de verkoopdienst van SOTRAMAT was en welke trachte de man een tweede nieuwer type van vliegtuig te doen aanschaffen. Via AOPA-USA bekwam ik de gegevens van de AOPA PINCH HITTER om te trachten de dame in kwestie van de VLIEGANGST af te helpen wat me tijdens een maand intensief cursus geven in haar vrije tijd wonderwel lukte. Wel zo goed dat na de gebruikte 10 uur vlucht zij de school terug opzocht om te lere"n vliegen en met succes na een 6 tal maanden haar PPL behaalde. Het verhaal zou daar kunnen eindigen waren het niet dat dit alles tot een familiaal drama leide, de echtgenoten kregen ruzie over het gebruik van het vliegtuig (en mogelijk nog andere redenen) op zodanige wijze dat er een scheiding uit voort kwam waar zij de C172 bekam en hij de C150. Zij leefden beide nog lang en gelukig maar wel gescheiden en vlogen nog jaren elk met hun vliegtuig maar niet naar dezelfde bestemming.
hij stopte op 75 jarige leeftijd met vliegen en zo ver ik verneem vliegt zij nog steeds met de 40 jaar oude C172 in het zuiden van Frankrijk.
Nadien hebben we in de vliegschool de cursus VLIEGANGST nog verfijnd met zeer positieve resultaten waar ik in de toekomst nog wel eens enkele woorden zal aan vuil maken op deze BLOG hoor
Op 12 MEI 2006 heeft de sluitingsplechtigheid van de school van het lichte vliegwezen van de LANDMACHT plaats, na 60 jaar van aktiviteiten op het vliegveld van BRASSCHAAT -POLYGOON stopt de school met de opleiding van de leerling piloten van de LT/AVN
Ik denk met weemoed terug aan de vele uren die ik daar op de L18C als instructeur in deze omgeving en de AL II zendingen heb gevlogen met EBBT als thuisbasis over BELGIE en omliggende landen.
Nu kan ik er enkel nog over dromen en stopt de militaire aktiviteit welk een belangrijke rol de BELGISCHE LUCHTVAART hebben gespeelt !!!
Wij bevestigen aan de leden van ABI dat de huidige toepassing der JAA/JAR-FCL alle klassen VLIEGMEDISCHE keuringen ook in NEDERLAND bij de AMC (AVIATION MEDICAL CENTER) kan worden afgelegt in MAASTRICHT,UTRECHT,SCHIPHOL en ROTTERDAM Deze kunnen de volgende keuringen afnemen: JAA.--------------------alle klassen FAA(USA) -------------alle klassen CAA(CANADA) -------alle klassen CASA(AUSTRALIE)--- alle klassen TMG/ultra-light
I ame not abel to reply this morning to al the E-mails since I will be out of my office today to be at HQ EUROCONTROL where the PROVISINAL COUNCIL of the EUROCONTROL ORGANISTION take place.
Een aantal E-MAILS betreffen vragen over de toekomst op gebied van SPACE vluchten voor TOURIST SPACESHIP 2 vanaf 2008/2009. VIRGINATLANTIC is nu begonnen met de selectie van de piloten welk een speciale training gaan volgen van 27 maanden om deze vluchten uit te voeren
Gezien er vele vragen gesteld worden waarover ik in het NEDERLANDS geen informatie beschik wens ik u ook te verwijzen naar PLATFORM NEDERLANDSE LUCHTVAART via WWW.PNL.NL welk een NEDERLANDSE organisatie is welke zeer veel onderwerpen der LUCHTVAART behandelt voor specifieke vragen bent u steeds welkom op mijn E-MAIL adres hoor SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR
Een aantal der teksten op deze BLOG kunnen buiten het NEDERLANDS tevens in het ENGELS of het FRANS staan naargelang de oorsprong van degene die de vraag stelde hoor
Voor informatie over de TIPSY NIPPER vliegtuigen raad ik aan eerst de website van WILLEM RONGE te bekijken en zelfs met vragen kunt u bij hem terecht; Ikzelf heb een aantal uren op dit toestel gevlogen maar dat is lang geleden om daar nog de juiste gegevens van te herinneren ik vermoed dat dit in 1962/63 was.
In de LUCHTVAARTMIDDENS bekom ik dagelijks zeer veel NEGATIEVE COMMENTAAR over de werking van de EASA wat betreft de problemen over CERTIFICATIE ten behoeve van GENERAL AVIATION & AERIAL WORK operators. Het is niet voldoende hier enkel over te praten maar het is noodzakelijk deze klachten duidelijk te formuleren gezien ik uit persoonlijke ontmoetingen en gespreken met een aantal der ambtenaren van de EASA duidelijk kan besluiten dat zij een positieve houding hebben ten opzichte van GENERAL AVIATION en AERIAL WORK en zullen trachten de huidige problemen zo spoedig mogelijk op te lossen om de toekomst van de LUCHTVAARTINDUSTRIE in ede 21th EEUW in EUROPA te bevorderen
via E-MAILTJES vragen er weer enkele SENIOREN mij om GROEPSBEZOEKEN aan de INTERNATIONALE LUCHTHAVEN ANTWERPEN te organiseren.
Zoals ik reeds vroeger in deze BLOG vermeld heb kan ik dit niet persoonlijk meer organiseren maar dient u zich te wenden tot : LUCHTVAART ANTWERPEN vzw LUCHTHAVEN bus 35 tel: 03.285 67 69 fax: 03 230.87.03 E-mail: INGRID.DE.BOIS@FINSERVE.BE