Gisteren via RAeS-BRUSSELS een zeer intresante voordracht bijgewoond door
ASTRONAUT FRANK DEWINNE
Heb ook de mogelijkheid gevonden om met FRANK DEWINNE
ongestoord een degelijk gesprek te hebben voor de aanwezigheid van het grote aanwezige publiek
Ik ga hier enkele punten aanhalen die ik specifiek heb genoteerd;
-FRANK is 49 JAAR
-ex leerling van de KMS
-Nam deel aan de opleiding van ZWEEFVLIEGEN in 1979 te OOSTMALLE/ZOERSEL met LOUIS SLEGERS een vriend en collega van de LUCHTMACHT welk ik in de jaren 60 heb opgeleid tot INSTRUCTEUR-ZWEEFVLIEGEN onder het toezicht van
JEAN MASUY ( MAJ-PILOOT)
FRANK is nu in dienst van ESA maar nog steeds lid van de BAF
( huidige component LUCHT van DE KRIJGSMACHT) en is de LUCHTMACHT dankbaar voor de bekomen opleiding en mogelijkheden om zich als ASTRONAUT te ontplooien
De voorbereiding gebeurde over een periode van 4 tot 5 jaar
zijn 1ste vlucht was in 2002 voor 7 dagen
de tweede vlucht in 2009 duurde 189 dagen in deze vlucht
was hij teven een periode de PIC van het ISS
UITGEBREIDE INFORMATIE hierover vind men over
FRANK DEWINNE in te typen in GOOGLE
Hij toonde een VIDEO FILM over het leven aan boord van het ISS waarvan
reeds vele fragmenten op TV zijn verschenen
Tijdens de ISS vlucht waren er 6 vaste bewoners en regelmatig nog
bezoekers zodat het aantal soms opliep tot 13
Maar het belangrijkste was zijn zeer eenvoudige toelichting over de video
en vooral de toelichting van zijn persoonlijke ervaringen tijdens de tweede vlucht
Q&A -1 Gebruikte taal tussen de 6 bewoners is ENGELS
Tevens is er gebruik van het RUSSISCHE gezien het transportmiddel geheel in het RUSSISCH is uitgerust en ook de verbinding met de RUSSISCHE controle op de grond is in deze taal
Q&A-2 de voeding is een aanpassing gezien er ook rauwe AJUINEN en LOOK werden gebruikt
Q&A-3 Er zijn 4 verschillende LABO in gebruik welk vermoedelijk tot 2028 in dienst blijven
Q&A-4 het grootste probleem was aan de andere leden BHV en de werking van de EU uit te leggen
Q&A -5 er werdt in het program dagelijks twwe en halve uur SPORT gedaan
Q&A-6 LOODGIETER, Frank legde ons wat er verkeerd ging met een der WC en de herstelling waaraan hij een ganse dag aan werkte
Q&A-7 waarom zo weinige VROUWELIJKE ASTRONAUT .. Dit is het gevolg van het maar 15% kandidaturen van vrouwen
Q&A-8 wat is er nodig om ASTRONAUT te worden
Eerst en vooral goede gezondheid en een sportieve instelling, wilskracht, logisch kunnen denken en handig zijn met uw handen
Mijn opleiding als MILITAIRE PILOOT was zeen nuttig
Q&A -9 In geval van NOOD kunnen we via de SOUOZ capsule in 3,5 uur terug op aarde staan
Q&A -10 het bevel over de ISS is op de grond via het controlecentrum waar een hondertal experts alles volgen en ons opdrachten geven behalve in NOOD dan is het de PIC
Q&A- 11 hij legde ons ook uit hoe de grote brokstukken in space vermeden worden door in hoger orbit te gaan, bij onverwachte kleine brokstukken is de procedure plaats te nemen in de veilge sOUOZ capsule om mogelijk terug naar aarde te komen indien we het probleem niet zelf kunnen oplossen
Q&A -12 De PRIORITEIT is;
DE CREW, HET ISS , DE OPDRACHT
Q&A- 13 Snelheid is 8000 meter/seconde
Q&A -14 het grijpen van de bevoorrading met de JAPANSE module hebben we 99 seconden in vrij vlucht zonder motoren
Q&A-15 De enigte plaats waar ge geheel privaat bent is de CREW Quater van
1meter op 1 meter en 2 meter waar tevens de SLAAPZAK zich bevind vastgemaakt aan de wand om niet weg te zweven
Q&A- 16 Regelmatig contact met FAMILIE op de grond via RADIO, VIDEOKANAAL en INTERNET
Q&A -17 Aan boord tussen de vaste bemanning heerste een zeer goede sfeer en was er veel HUMOR
Q&A-18 Het opstarten van DE CHEMISCHE MOTOREN is een procedure welk een HALVE DAG werk is
Q&A -19 Elke dag verliest het ISS hoogte op zijn baan en moeten we elke week alles opstarten om terug op de juiste hoogte te orbitten
Q&A -20 een zeer zware opdracht zijn de RUIMTEWANDELINGEN met het ruimtepak en de ganse voorbereiding om het werk buiten het ISS zonder fouten uit te voeren, FRANK heeft geen RUIMTEWANDELING kunnen UITVOEREN
Q&A -21 tijdens onze vrije tijd kijken we naar buiten naar het FIRNAMENT en naar ONZE zo fragile MOEDERAARDE
Q&A -22 De dag begint elke dag om 0700 uur GMT en tot 2200 uur GMT, we gebruiken een gewoon uurwerk
Q&A -23 het terug naar de aarde komen is zeer rustig behalve bij het opengaan van het REMVALSCHERM en de 1000 grote HOOFDVALSCHERM waar men in alle richtingen told
Q&A -25 Na de landing heeft men problemen met het evenwichts orgaan en dat duurt toch een aantal dagen
Q&A - 26 hij gaf ook een toelichting over de problemen voor een vlucht naar MARS ??
Q&A - 27 het grootste probleem is het afwezigheid van lichamelijk contact
Q&A- 28 er zijn per jaar zzn 12 a 14 Bevoorradingsvluchten nodig
Q&A -29 de volgende 5 jaar zijn we afhankelijk van de RUSSISCHE TRANSPORT midel
Q&A- 30 Hij hoopt op een nog meer INTERNATIONALE deelname aan de volgende SPACE PROGRAMAS en hoopt nog een zending te kunnen uitvoeren
IK had deze week een lang en ernstig gesprek met een der POLITIEKE GOEROES van de EPP welk
nauw samenwerkt met JEAN-LUC DEHAENE welke ik tijdens een persoonlijk bezoek met de
SECRETARY GENERAL ( USA) of IAOPA had toen deze MINISTER van VERKEER was leerde waarderen
Hij verwees mij om het intervieuw te lezen dat JEA_LUC DEHAENE aan HET NIEUWSBLAD had gegeven ( zie 20/11/2010)
MIJN ZIENSWIJZE over de EU meestal verkeerdelijk als EUROPA genoemd!!!
-DE EU gaat van CRISIS naar CRISIS maar dat is een goede zaak want zo gaat men vooruit
-GLOBALISATIE is het GROTE TARGET
-ER zijn ZEER GROTE VERSCHILLEN tussen de nu reeds te veel 27 LIDSTATEN
-EU voorziet ZEER STRENGE REGELS .............MAAR past ze niet TOE ??
-REGELS over de " EURO" werden overtreden door FRANKRIJK en DUITSLAND dus snel een COMPROMIE ingevoerd
- Alle 27 LIDSTATEN ( zonder uitzondering) geven de EU gewild of ongewild ONJUISTE INFORMATIE
-Men beinvloed via DE MEDIA's de GEPROGRAMEERDE MASSAPSYCHOSE
-EU moet zich klaar maken om een rol te spelen in DE GLOBALISATIE
-GLOBALISATIE moet tot stand komen door DIALOOG .......ZONIET wordt deze WEER opglost door
GEWELD en DE WAPENS???
-De VADERS van de eerste stappen in het EU PROJECT via de EGKS '
HADDEN EEN DROOM maar waren toen maar met 6 landen!!
-EU moet SPREKEN met EEN STEM en niet gelijk hedden via FRANKRIJK, DUITSLAND of een der andere nog ANDERE EUROPESE ZWAARGEWICHTEN
-FU wordt voor NATIONALE POLITIEK gebruikt als BOEMAN
-EU moet een VISIE naar voor brengen voor DE GLOBALISATIE.........ZONIET wordt zij een tweede rangs speler ........ACHTER USA, CHINA, INDIA en MIDDEN OOSTEN
-EU moet zich beter VERKOPEN in de MEDIA's waar het heden nog te veel ONTBREEKT
-Te veel POLITIEKERS maken heden gebruik van de NIEUWE INFORMATIE TECHNIEKEN gericht op een PERCEPTIEMAATSCHAPPIJ en hebben geen grondig plan om tot konkrete resultaten te komen
?? Is dit een taak voor ......HERMAN VANROMPUY ,,;; Hij is slechts DE VOORZITTER van de EU-RAAD en heeft geen STEMRECHT in DE RAAD van de 27 NATIONALE BEWINSVOERDERS
hij kan enkel trachten DE STEMMING te beinvloeden in de GOEDE RICHTING voor de EU
Opgelet
- de EU is niet hetzelfde als EUROPA
-In mijn LEVENSFEER van DE LUCHTVAART heeft de EU geen EIGEN STEM in ICAO/UN
REACTIE en OPMERKINGEN zijn welkom en ik zal trachten de bovenvermelde zienswijzen zelf toe te lichten of mijn licht op te steken bij de EU-MANDATARISSEN
In 2007 liet ik mij weer verlijden door een beheerder van een LYONS CLUB om op een
school aan 16 jarige JONGENS en MEISJES een uitleg te geven over het beroep van PILOOT
Ik heb dat in de jaren 60 herhaalde malen gedaan voor jongeren. waar ik dan mijn ervaring als BURGERLIJKE en MILITAIR gevlogen LUCHTVAARTUIGEN in BELGIE en BUITENLAND
Gezien de huidige beschikbaarheid van de vele informatie bronen via het I-media hield ik mijn toelichting over de verschillende mogelijkhrden via de BURGER, of MILITAIRE luchtvaart kort en gaf hen de mogelijkheden vragen te stellen
1ste vraag; WANNEER GAAT men als PILOOT op PENSIOEN ??
2th vraag; WANNEER wordt men PIC ?( BOORDCOMANDANT)
3th vraag WANNER krijgt ge uw UNIFORM met gouden galons ?
4th vraag; Wat verdient ge als PILOOT?
Op deze laatste vraag vroeg ik of er bij de aanwezigen een gedacht hadden vaan de maandwedde van een PILOOT gezien ikzelf daar geheel geen gedacht van heb wat de verschillende soorten piloten in CAT verdienen
Een der jongeren noemde mij een bedrag dat ik geheel niet wist en nam nota van dat genoemde maandloon
5th vraag ik stel belang in het beroep van VERKEERSLEIDER ( ATCO) met dien verstande dat ik niet in ploegverband wens te werken en enkel de weekdagen van 0900 tot 1700 uur
NO COMMENT!!!
Ik adviseerde voor een volgende voordracht geen PILOOT te vragen maar een hoofd van de PERSONEELSDIENST van een LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ
Buh nader nazicht vond ik her vermelde loon terug bij AIR FRANCE waar een beperkt aantal piloten van DE CONCORDE deze wedde bekwamen ,maar dat zijn maar een beperkt aantal piloten op wereldvlak
De huidige jongeren stellen schijnbaar geen belang in het VLIEGEN zelf maar in de sociale en status symbolen