Het was met zeer veel voldoening dat ik heden morgend tijdens een vluchtje van een uur met een CESNNA 172 met een colega examinator kon vaststellen dat de kandidaat met zeer goede nauwkeurigheid de gevraagde oefeningen beheerste en een duidelijk gevoel van bevelvoering vertoonde. Deze vlucht was vooral gezien het een 66 jarige dame betrof welk nu na haar taak als echtgenote moeder (grootmoeder) haar droom verwezenlijkte welk zij als 16 jarige niet kon doen wegens de tegenstand van haar ouders en gebrek aan financiele middelen. EINDELIJK een LEVENSDROOM welk in vervulling ging
Volgende week heeft de LE BOURGET AIRSCHOW plaats de vrijdag 17 Zaterdag 18 en zondag 19 juni zijn de dagen open tot het publiek. Ik voorzie daar aanwezig te zijn op 17;18 en 19 juni via FLAG. indien de beloofde zending wordt bevestigd. Meet informatie zie: WWW.FLAG.BE WWW.salon-du-bourget.fr
Wij vermelden in het verleden dat op 11 JUNI te HERON het BELGISCHE KAMPIOENSCHAP ULM zou plaats vinden. Wij bekomen heden op 07 JUNI het bericht dat dit niet doorgaat
VELE vragen mij wat is een automatishe piloot of die men vroeger ook CHARLY noemde??
Eerst ging het om motoren gekoppelt aan de roeren die het vliegtuig zijn hoogte en richting lieten houden. Dan werden ze gekoppelt aan de navigatiesystemen zoalsNDB,VOR,DME,LORAN C,INS,ILS,MLS, GNSS Nadien werdende controle van de snelheid der straalmotoren en de landinsmidelen gekoppelt voor een automatische landing./ Alle moderne vliegtuigen hebben nu meerdere automatische piloten met uiterst verfijnde computersystemen die in staat zijn om het vliegtuig volledig autonoom van A naar B te brengen. 95% van de vluchttijd zal de automatische piloot vliegen onder de giudance van de FMS. DE PILOTEN volgen dit steeds op wat we monitoren noemt en kan aanpassingen doen en kan steeds manueel ingrijpen als het moet. Het opstijgen gebeurt nog altijd manueel en vele landingen gebeuren ook nog manueel, behalve op de meest moderne toestellen kan dit volledig automatisch voor zover de luchthaven hiervoor is uitgerust en internationaal goedgekeurt voor het automatisch landen
Verschillende E-mailtjes hebben betreking over de BALLOMEETINGS . Ik beloofde de gegevens van de INTERNATIONALE BALLONMEETING in SINT NIKLAAS later te bezorgen, deze heeft plaats op 3,4 en 5 september met 100 ballons , meer gegevens volgen later.
OP 2 en 3 JULI is er een BALLONMEETING te ZWIJNDRECHT met deelname van 25 ballons met ook enkele special shape. De locatie is industrieterrein westpoort tegen over de VTB-VAB gebouwen met begin om 1400uur. met ook een aantal kermisattracties,muziek, demonstraties VLUCHTSIMULATORS . 2 juli CANDLE LICHTING SHOW om 2300 uur meer informatie via VTB en BALLONVLUCHTEN mogelijk bel 03/252.66.21
In mijn aktiviteit in de LUCHTVAART sedert 1954 hebben wij geleerd om dagelijks het weder te bekijken gezien dat zeer veel onze dagelijkse aktiviteiten bepaalde. Gezien ik aktief was als PILOOT-INSTRUCTEUR voor beginopleiding van piloten en dit gebeurt met lichte eenmotorige vliegtuigen vliegend in VFR moet het weder VMC zijn , tevens is de windsterkte en windrichting een belangrijke factor tijdens deze fase. Het voorspelen van weder is geen wetenschap en is beinvloed door vele onbekende factoren. Een der grootmeesters in de weerkunde in frankrijk in de jaren 50 waar ik met werkte stelde dat wij in de voorspelingen toen met 6 elementen werkte van de 96 welk een rol spelen in de weersvoorspeling voor een bepaalde plaats. Nu met de moderne communicatie en satelietbeelden heeft men een beter beeld maar blijft een voorspeling toch nog altijd zeer complex. Als piloot krijgen wij gegevens en voorspelingen van de FORCASTER en bestuderen dan de verschillende documenten, zoalsvoorspelingen,,weerkaarten,satelietbeelden,radarbeelden , waarnemingen om een beslissing te nemen over de voorziene vlucht. Als piloot is men minstens 60 minuten voor het opstijgenbezig met de vlucht voor te bereiden en de gegevens te bestuderen welk reeds een ganse team heeft voorbereidt op gebied van allerlei informatie.
Wat betreft de beantwoording der E-mails tracht ik dit zo snel mogelijk te doen. Wat de LUCHTVAART betreft geven een aantal e-mails het resultaat dat ik de inforlmatie op deze BLOG plaats. En raad dan ook alvorens een vraag te stellen de ganse BLOG te doorlopen. Tevens ben ik regelmatig betrokken via het FORUM bij: Wat de POLITIEK betreft ziin er intresante tussenkomsten op het FORUM onder de titels: -EUROPESE GRONDWET -BRUSSEL NATIONAAL -WAT IS POLITIEK wat SPORT betreft: -LUCHTVAARTSPORTEN wat TECHNIEK betreft: -GPS
Er zijn vermoedelijk nog vele andere intresante onderwerp ik die tracht te volgen maar bovenstaande zijn mijn FIRST TARGETS 20050605
Heden morgend heb ik reeds enkele personen welk mijn aanbod voor een afspraak in het CAFETARIA op de LUCHTHAVEN ANTWERPEN/DEURNE tussen 0900 en 1100 uur hebeen aanvaard om meer over de LUCHTVAART te vernemen na een E-mail afspraak te hebben gemaakt. Voor bezoeken aan de LUCHTHAVEN dient u echter contact op te nemen met INGRID die deze aktiviteit met de VEILIGHEID en de GIDSEN en STAMPE MUSEA coordoneert.en alsook de mogelijkheid om met een bezoekersploeg een ontbijt of lichte maaltijd te nutigen in het cafetaria.
DE LUCHTVAART bestaat uit de BURGER LUCHTVAART en STAATS LUCHTVAART.
In de BURGERLUCHTVAART hebben we: - COMMERCIAL AIR TRANSPORT( CAT) SCHEDULED CHARTERS AIRTAXI -GENERAL AVIATION PRIVAAT VLUCHTEN ZAKENVLUCHTEN -AERIAL WORK COMERCIEEL NIET COMERCIEEL luchtfotografie rondvluchten luchtdopen waarnemingsvluchten medisce vluchten opleiding -SPORT activiteiten Vliegtuig zwevers helicopter ballon ultralicht delta gyrocopters zelfbouw parachutisme modelvliegen modelbouw spotters
1) vliegtuigen gebruikt in CAT moeten voldoen aan internationale voorschriften van ICAO en hebben onder en bovenaan een ROTATIG BEACON of FLASHING BEACON om beter zichbaar te zijn. 2)Bij de burgerluchtvaart is in de CAT vermoedelijk het grootste vliegtuig de A380 ( 700 PAX)alhoewel er grotere toestellen bestaan van russische makelei welk ook hun intrede doen in de burgerluchtvaart. maar meestal enkel voor cargo 3)De afstand die een vliegtuig kan afleggen is afhankelijk van een aantal faktoren zoals de lading aan boord,de weersomstandigheden,de beschikbare baanlengte bij de vertrekplaats om enkele der belangrijkste te vernoemen.(4800 NM = 8650 KM) ')Er zijn verschillende manieren van NAVIGEREN in de luchtvaart namelijk :a) ZICHTNAVIGATIE op zicht b) ASTRONAVIGATIE niet meer in gebruik c) RADIONAVIGATIE Deze laatste wordt in de CAT gebruikt en maakt gebruik van RADIONAVIGATIEMIDELEN op de grond zoals NDB,VOR,DME of SATELIETNAVIGATIE MIDELEN zoals GPS deze worden dan nog begeleidt door INERTIELE NAVIGATIE SYSTEMEN aan boord. 5) de motoren dienen om het vliegtuig de nodige stuwkracht te geven en snelheid te bekomen zodat de luchtstroom over de vleugels de nodige draagkracht gaan leveren
Dit is een korte toelichting op de gestelde vragen voor een student welk een studie over de LUCHTVAART maakt.
Deze uitleg is echter zeer beperkt en ik raad aan eens een bezoek te brengen aan een VLIEGSCHOOL of VLIEGCLUB en een gesprek te hebben met een instructeur.
Ikzelf ben regelmatig beschikbaar op de LUCHTHAVEN ANTWERPEN/DEURNE de zaretdag en zondag van 0900 tot 1100 uur lokale tijd in de cafetaria maar een afspraak is aangeraden
Ook op de LUCHTHAVEN EBAW kan men terecht bij JEUGD en LUCHTVAART of AOPA BELGIE.
Na de NEGATIEVE uitslag van het REFERENDUM in NEDERLAND is er nu noodzaak tot bezinning over de mogelijkheden van een EUROPESE REFENRENDUM in de toekomst na een degelijke niet NATIONAAL gebonden inlichtingsfase van minstens 12 maanden en het REFERENDUM op dezelfde dag in de 25 EU lidstaten. Ga vandaag naar BRUSSEL in de EUROPESE INSTELINGEN om te trachten te zien hoe men op 16 en 17 juni in de RAAD verder gaat met de EUROPESE GRONDWET voorstel.
Men steld mij de vraag waarom ik in mijn intrest in de LUCHTVAART aandacht besteed aan de EUROPESE GRONDWET ??
De reden is dat de EUROPESE GRONDWET voor gevolg zal hebben dat de VLIEGVEILIGHEIDS VOORSCHRIFTEN in de 25(28) lidstaten op dezelfde wijze worden toegepast en dit zowel voor SAFETY en SECURITY.
Tevens betrokken zijnde sedert 1980 als EU LOBYIST bij de EUROPESE INSTELLINGEN,EUROCONTROL en nog verschillende organisties in BRUSSEL ten behoeve van IAOPA aangaande GENERAL AVIATION & AERIAL WORK voor de 60 IAOPA lidstaten heb iki de noodzaak leren inzien dat er een aantal aspecten een gemeenschapelijke beslising vereisen.
Een aantal e-mailen stellen belang te weten hoe vlieogtuigen soms in de buurt van de bestemming moeten wachten om te landen. Als er de nodzaak is om te wachten in vlucht gaat de piloot een bepaalde hipodroom vormig traject volgen dat we in luchtvaartterminologie HOLDING noemen en op zodanige wijze dat het vliegtuig op zijn vlieghoogte ( FLICHT LEVEL) op een bepaalde plaats blijft. Personen die hierover meer wensen te vernemen verwijs ik naar de website van: WWW.FSCB.BE van de FLICHT SIMULATOR CLUB BELGIUM te gaan welke deze procedure van de HOLDINGS duidelijk toelicht voor zijn leden
DE USA heeft via ROB PORTMAN een TRADE CASE voor gelegt aan de WTC over het dosier AIRBUS - BOEING. stemt tot nadenken juist toevalig de dag na het franse " NON"
Vandaag is het een belangrijke dag voor de EUROPESE UNIE door het REFERENDUM over de voorgestelde EUROPESE GRONDWET in FRANKRIJK welk ook veel invloed kan hebben op de LUCHTVAARTINDUSTRIE der toekomst in EUROPA der 25(28) lidstaten.
ZIE tevens mijn inzicht hierover op het FORUM onder het onderwerp POLITIEK onder de titel EUROPESE GRONDWET
Voor het brengen van bezoeken aan de LUCHTHAVEN ANTWERPEN/DEURNE moet er vooraf afspraken gemaakt worden om de veiligheidsvoorschriften en de beschikbaarheid van de gids te hebben.
Vele zijn van oordeel dat de LUCHTVAART en het MILIEU niet samengaan daarom is het zeer intresant om de engelstalige website eens te bezoeken WWW.GAAC.CO.UK en eens te kijken onder de titel; EDUCATION ;-WHERE CAN WILDLIVE SURVIVE -HOW GREEN IS YOUR AIRFIELD
Een aantal vragen betreffen het bekomen van goedkoope vliegreizen dit is een onderwerp war ik geheel niet bij betrokken ben, tevens vragen om GRATIS luchtdopen of rondvluchten kan ik ook niet op ingaan