Nog steeds krijg ik vragen per E-MAIL welok reeds in mijn BLOG werden behandelt daarom raad ik aan om aan de linkerzijde in het vak " ZOEKEN IN BLOG" een trefwoord van het door u gezochte in te typen en dan vindt u reeds een aantal gegevens in mijn BLOG en bekomt u sneller het gezochte en indien onvoldoende dan kunt u me nog een E-MAILTJE zenden hoor.
Gisteren was het voormij een belangrijke dag met de STEMMING in het EUROPEESE PARLIAMENT in de MINNI-PLENAIRE te BRUSSEL van wat men nu de E-CALL project noemt en welk in 2009 zou moeten toehepast worden in de 25 EU lidstaren +de 2 nieuwe staten alsook ZWITSERLAND op al de NIEUWE AUTOS en op ALLE AUTO's op 2012.
Dit is echter een zeer lang verhaal dat zijn aanvang nam in 1970 toen ik als helicopterpiloot betrokken werdt bij mijn eerste medisch vervoer van een slachtoffer van een ongeval in de streek van VIRTON !!!
In 1973 samen met mijn ECHTGENOTE stelden wij toen een dossier op over wat wij toen MEDICOPTER noemde met het gebriuk van de helicopter voor eerste hulp bij ongevallen.
Er werden later enkele pogingengedaan met succes door de burgerlijke bescherming en het SINT JANS HOSPITAAL (oude ligging) te BRUGGE
Een der moeilijkheden om zeer snel een RAMPENDOKTER binnen de 60 minuten op de plaats van het ongeval te brengen via de baan of via de lucht
In 1980 bracht ik tijdens de initiele gespreken over GALILEO(het EU satelietsysteem) de gedachte naar voor om via GPS de diensten van de toenmalige 900 te verwittigen van de plaats van het ongeval( via IAOPA)
Later werdt er een voorstel gedaan om de voertuigen uit te rusten met een automatische ongeval meldend systeem bij een inpact (via EURAMI)
Hieruit groeide de noodzaak om een gemeenschapelijk NOODNUMMER voor de toen 12 EU lidstaten gaande van de ons bekende 900 nar de 100 en nu verplicht naar de 112
Gisteren in het EP na de interventie van de raporteur Mr TITLEY en de steun van Mvr REDING ( EU commisaris) en een levendig depat met de aanwezige MEP kwam het omstreeks te 12:00 uur tot een POSITIEVE STEMMING
Nu nog de aanvaarding door de EU COUNCIL om tot een uitvoering te beginnen naar wat we de INTILIGENTE CAR noemen
Alhoewel ik meestal vooral bezig ben met aspecten der LUCHTVAART welk van INTERNATIONAAL of EUROPEES belang zijn hou ik nog steeds een oog en oor open voor wat er in BELGIE gebeurt en vooral in VLAANDEREN!!
Een der grote problemen voor VLAANDEREN is dat men in de POLITIEKE middens geheel geen kennis heeft van uit wat de LUCHTVAART bestaat en welk de gevolgen zijn van de verschillende onderdelen der LUCHTVAART op het ECONOMISCHE gebeuren voor de REGIONS in het toekomstige EUROPA.
Men realiseerd niet dat in de huidige MOBILITEITS ontwikkeling er noodzaak is om buiten AIRPORT BRUSSELS en de twee REGIONALE LUCHTHAVENS ANTWERPEN en OOSTENDE in de toekomst zal moeten beschikken over nog een aantal kleindere LUCHTHAVEN voor het BUSINEES en GENERAL AVIATION gebeuren alsook voor AERIAL WORK operations ten behoeve van de SME(KMO), alsook voor de OPLEIDING van gemotiveerde jongeren voor de 92 LUCHTVAART BEROEPEN. Ook de noodzaak om over VLIEGVELDEN te beschikken voor het beoefenen van de LUCHTSPORTEN worden in VLAANDEREN geheel uit het oog verloren. Schijnbaar hebben de VLAAMSE POLITIEKE MIDDENS geheel geen voeling met de toekomstige ontwikkelingen in het EUROPEESE gebeuren?????????
Men kijkt niet naar de TOEKOMST van de VLAAMSE INGEZETENE in het NIEUWE EUROPA der TOEKOMST van onze JEUGD !!!!!
Vandaag ben ik weer weg naar BRUSSEL in de hoop van in de MINI-PLENAIRE van het EP enkele naar mijn persoonlijke opinie belangrijke voorstellen te zien gestemt worden waarvan we de eerste gevolgen in 2010 moeten verwachten voor de EU ingezetene
Enkele SENIOREN stekllen mij vragen via E-MAIL over de nieuwe vluchten voorzien om van uit BRUSSEL naar CHINA te vliegen met een directe vlucht.
Zoals ik reeds eerder vermelde ben ik geheel niet betrokken bij het organiseren van VLIEGREIZEN en heb via SN-BRUSSELS vernomen dat de HAINAN AIRLINE voorziet om 4 maal per week een directe vlucht te organiseren van BRUSSEL naar BEIJING en SHANGAI verder heb ik hierover geen informatie en vermoed dat SN-BRUSSELS en BIAC hierover in de toekomst de juiste gegevens zullen beschikbaar maken?????
Wat betreft de botsing kleine vliegtuigen met 5 slachtoffers in ALASKA op zondag 23 April moet men dat in de context plaatsen dat in deze staat er zeer veel gevlogen wordt en dat er tevens soms zeer slechte weersomstandigheden heersen. Volgens de eerste informatie betreft het hier twee CESSNA op zicht (VFR) vliegende toestellen die zelf instaan voor hun separatie en niet onderworpen aan ATC begeleiding. meer hierover later!!!!
Normaly whe always are speaking about GPS but the reality is thad the future is on the GNSS in witch we look at : GPS GALILEO GLONASS
Clarification on the progres GNSS Solutions is avaible in a very intresting magazine avaible for a FREE SUBSCRIPTION is just a MOUSE CLICK AWAY;;; WWW.INSIDEGNSS.COM
K.V.I.V organiseerd op 31 Mei 2006 om 20;00 uur in het AUDITORIUM D-OO3 van de VUB op de campus ETTERBEEK een voordracht SINGLE EUROPEAN SKY project met als spreker de heer BEN VAN HOUTTE van DG-TREN en welk ook toelichting zal geven over het nu opgestarte SESAR-project
Deelname is gratis maar inschrijving verplicht via WWW.KVIV.BE/SES.
VLRI houdt zijn jaarlijkse ALGEMENE VERGADERING op ZATERDAG 13 MEI om1030 in het FLAG secretariaat ,AIRPORT ANTWERP BUSINESS CENTER vosstraat 343 te DEURNE 2100.
ORGANISATIES die denken dat de DOELSTELLINGEN van de VLRI hun aanspreken zijn welkom na contact met de voorzitter ROLAND DEFEVER GSM 0486 911 561 of via INFO@VLRI.BE
Een aantal der onderwerpen staan op de AGENDA van de CASCADE WORKSHOP welk plaats vindt op 26 & 27 April te TOULOUSE en waar nadien de informatie zal beschikbaar zijn via: WWW.EUROCONTROL.INT/CASCADE
Voor vele is het actief VLIEGSEIZOEN weer aangebroken en dit is steeds een kritische periode waar wij tot ons leedwezen steeds een aantal ongevallen en incidenten zien gebeuren.
SAFETY is in uw eigen handen en beslissingen BE SAFETY MINDED en overschat uw capaciteiten niet tijdens die eerste vluchten van het nieuwe VLIEGJAAR
Intresante lectuur in het Frans zijn de maandelijkse " MA LETTRE " van JEAN BELOTTI een mijnheer met een zeer grondig inzicht over de LUCHTVAART en een aangenaam lezende schrijver welk men kan aanvragen om maandelijks te bekomen.via :
Bekwam via de ABN-AMRO een exemplaar van de study CHANGE of FORECAST gemaakt op 9 Feb 2006 over RYANAIR en waaruit zou blijken dar de groei van RYANAIR in de volgende jaren zuo beperkt worden door een gebrek aan PILOTEN, ook bij andre ELFAA leden heb ik gelijkaardige opmerkingen bekomen, een intresant en verder uit te diepen onderwerp
Bekwam een intresant tweetalig document " KRONIEK VAN DE HARENSE SABENA-JAREN gemaakt door ;sociaal kulturele raad haren op 09.09.1990 over de peiode 1919-1952.
In function of my request for the INTRODUCTION of SUBJECTS for the AVIATION BRIEFING DAY at EUROCONTROL dit I already receive a number of intresting reactions who could be on the AGENDA since they clarify and introduce intresting proposals who could be of intrest for the EU-SES project to be brought to the attention of the EU political,administratif and technical authority
De TSA heeft een ADVISORY-WARNING uit gegeven op 20 April 2006 voor de personen welk met "N" gerigristeerde vluiegtuigen buiten de USA zich verplaatsen!!!
Concerning the AIRSPACE CLASSIFICATION at ECAC up to FL600 have I transmitted the colorfull EUROCONTROL POSTER dated 07 DEC 2005.
However I was verbally informed thad the UK-CAA has changed some CLASS "A" AIRSPACE below FL195 to CLASS "C" this is a very important adaption on this very complex subject toward the EU-SES !!!!!
More details avaible on request and also via the AIP-UK avaible via WWW.EUROCONTROL.INT. CFMU-EAD
Onderwerp van 24 en 25 April van SYMPOSIUM te HQ EUROCONTROL is zeer intresant en moet ook dringend ( ASAP) ter aandacht gebrachtt worden van de BELGISCHE FLICHT en GROUNDINSTRUCTERS in de FTO en RF als topic in de initiele cursussen van zowel de VFR als IFR kandidaat Piloten