GENERAL AVIATION is composed of many differente activity a very important part for AIR TRAFFIC CONTROL services and the ATSP is the operation for BUSINESS PURPOSES.
In function of this the EUROCONTROL has made a study on TRENDS IN ATC and volume 1 is now avaible under the titel: GETTING TO THE POINT BUSINESS AVIATION in EUROPE
The INTERNATIONAL FUEL QUALITY CENTER & BAYLORINSTITUTE FOR AIR SCIENCES,BAYLOR UNIVERSITY are organising in BRUSELS on May 30 and June 1th a WORKSHOP on ECONOMICS & ENVIRONMENT FUTURE FUELS IN AVIATION
Een aantal SENIOREN voorzien een bezoek op de STAMPE-FLY-INN op 27 en 28 MEI op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN en wensen mij te ontmoeten, daarom een korte beschrijving:
Ik ben een MAN van 1m78, met grijs haar en baard en draag een bril en ga met een wandelstok, normaal draag ik een blauwe EU petje en ben tevens drager van mijn IAOPA crew card badge en een rode A van de stad ANTWERPEN er aan bevestigd en bekend als SDW of SYLVAIN Ik hoop dat dit volstaat om mij te vinden!!!!!!!
Een aantal kinderen van de kinderen van SENIOREN komen met hun ouders met mij op de LUCHTHAVEN praten over de mogelijkheden om een opleiding tot PILOOT te volgen voor hun zoon of dochter.
Men moet zich echter wel realiseren dat dit een zeer kostelijke opleiding is welk men in het BURGER geheel zelf moet finaceeren men spreekt hier van bedragen tussen de 100.000 en 80.000
Tevens is de slogan VELE ZIJN GEROEPEN MAAR WEINIGE ZIJN UITVERKOREN een realiteit in deze opleiding.
In de jaren 90 wees uit een studie dat van de 100 kandidaten er slechts 6 operationeel het beroep van piloot behaalden, (6%) en vele andere vinden we terug in de andere ook zeer mooie luchvaartberoepen hoor zoals ATCO,MECHANIEKER,STEWART of HOSTESSE om er enkele van de 92 LUCHTVAARTBEROEPEN te vernoemen
Mogelijk is de JEUGDIGE KANDIDAAT nu beter voorbereid door het volgen van een bepaald patroon van SCHOOL keuze , maar daarover zijn er heden nog geen voldoende gegevens beschikbaar om er cijfers op te plaatsen, somige beweren dat de slaagkansen nu rond de 40% zouden liggen
Een mogelijkheid is om via de MILITAIRE middens een opleiding tot PILOOT te volgen, met echter de verplichting om in het militair midden een aantal jaren te verblijven.
Het is een zeer mooie beroep als PILOOT maar wel veeleisend voor gans uw loopbaan gezien het 6 maandelijkse medisch onderzoek, de opgelegde vliegtesten en bijscholingen.
Tevens moet men realiseren dat het een zeer internationaal beroep is wat ons soms noodzaakt om in het buitenland te gaan vliegen.
Een goede voorbereiding voor de jongeren is om op jonge leeftijd te gaan ZWEEFVLIEGEN om een eerste selectie te hebben en een beter begrip te krijgen en een keuze te maken welk één der 92 LUCHVAARTBEROEPEN hen aanspreekt en uw mogelijkheden het best benadert om met succes te behalen.
IK HEB ECHTER GEEN GLAZEN BOL die met zekerheid kan bepalen wat uw slaagkansen zijn hoor, ik heb een kandidaat welk ik in de jaren 70 slechts 20% schijn van kans gaf om te slagen maar welk door zijn INZET er toe kwam om als PIC van een AMERIKAANSE BOEING 747 regelmatig in EUROPA te landen
Ik stel ook belang in de opmerkingen en komentaar van collega PILOTEN en INSTRUCTEURS over mijn hier verkondigde wijsheden met mijn 50 jaar ervaring in het LUCHTVAART gebeuren en 25 jaar ( 1980-2004)in het EU gebeuren als liaison officer bij de EUROPESE INSTELLINGEN te BRUSSEL van IAOPA voor GENERAL AVIATION en AERIAL WORK
Steeds welkom om een vrijblijvend gesprek maar liefst na een gemaakte afspraak
Tijdens dit W.E ben ik ook wel aanwezig op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN maar niet in de ANTWERP AIRPORT BELAIR cafetaria zoals gebruikelijk maar in de STAMPE LOODS.
Een vooraf E-MAILTJE is steeds geraadzaam maar dan wel voor 0800 b uur
Some persons requested on my phonerecorder and via my BLOG information about the FAA-BFR posiblity in the ANTWERP REGION but omited to include their phone number or E-MAIL I verified this morning the coordinates FRANCIS CLAESEN FAA-ATPL , certificated FI SEL + MEL/IFR
Alhoewel ik tijdens onze CRUISE geheel geen aandacht besteede aan het LUCHTVAARTGEBEUREN kon ik het niet laten in SPEYER even het VLIEGVELD op te zoeken waar ik tevens eens lande in 1959 voor een NATO zending van uit FONTAINEBLEAU.
Er is daar nu naast het vliegveld een museum TECHNIK MUSEUM SPEYER waar er een aantal zeer intresante VLIEGTUIGEN ten toon gesteld worden WWW.TECHNIK-MUSEUM.DE en welk volgens mij voor elke AVIATIONFAN een uitstapje waard is
Met de huidige toename van de kostprijs voor het vliegen met een vliegtuig zien we een afname der VLIEGUREN in de verschillende conventionele VLIEGCLUBS. Kunnen we daaruit besluiten dat het vliegen afneemt , ik ben daar niet zo zeker van als ik kijk naar het aantal PPL welk zijn overgeschakelt naar de huidige gevorderde ULM toestellen en de toename van het aantal toestellen van ULM op het BELGISCHE register maar ook de vele buitenlandse toestellen welk aktief zijn, tevens gonst het op de ULODROMS van de vliegactiviteiten of heb ik een verkeerd beeld van wat er gebeurt.
GA en AW krijgt een andere vorm maar neemt toe in EUROPA !!!!!
Er wordt heden onderzocht of we in de toekomst zouden kunnen IFR vliegen met nog enkel gebruik te maken van de SATELIET(GNSS) NAVIGATIESYSTEMEN zoals GPS,GALILEA, of GLONAS.
Tijdens het NSP van ICAO had ik de mogelijkheid langdurige gespreken te hebben over de toekomstige mogelijkheden en hieuit blijkt dat het gebruikte SPECTRUM in de LUCHTVAART zeer gemakelijk kan gestoord worden door alerlei zaken.
Tevens wees men naar het PA-31 VH-TNP ongeval beschikbaar op WWW.ATSB.GOV.AU war men tijdens een GPS nadering de oorzaak niet kan vinden !!!!!!!!!dit stemt tot nadenken
Herhaalde malen vragen CHATTERS mij om op mijn vliegkaarten de weg te zoeken naar een bepaalde bestemming, schijnbaar hebben vele nog niet ontdekt dat via GOOGLE en het opzoeken naar een ROUTEPLANNER zij hun plaats van vertrek en hun bestemming intypen en dan de mogelijke route kunnen aflezen naargelang de gemaakte keuze van kortste afstand of korste tijd voor hun voorziene reisweg!!!
VAN DONDERDAG 25 MEI tot ZONDAG 28 MEI rijden er geen TRAMS of BUSSEN op het ASTRIDPLEIN wegens de de werken daar en ook de afbraak van de YZEREN BRUG!!!
During contacts with the experts of the WG 1,2 and 3 of the NSP they drawn my attention to a number of aspects of the vunerablity of the SPECTRUM used in AVIATION for COM and NAV purposes ; Also the accident of VH-TNP in July 2004 concerning utulisation of GPS was under scrutiny see WWW.ATSB.GOV.AU
Any sugestions are requested to be transmitted to the WG and the ATSB on a possible cause of this accident ??
I was present at HQ EUROCONTROL during the SRC26.06 and my attention was drawn to the WP iem 10 concerning a subject of intrest to the GA/AW operators in VFR: LEVELS OF ATS PROVISION AT SECONDARY AIRPORTS used ocasionaly by the CAT operators
I sugest follow up by the NON CAT operators flying VFR ??? and would like to obtain a sugestion and justification on how to advise some of the SRC members durig personel contacts
Gisteren woonde ik de ACG bij van de BRUSSELS BRANCHE van de RAeS ( ROYAL AEROANAUTICAL SOCIETY) onder het voorzitterschap van GEORGE PAULSON de PRESIDENT of deze BRANCH welke hij nu overhandigde in de handen van de NIEUWE PRESIDENT MARCEL TERASSON, waarna de AGENDA verder werdt afgewerkt door de Vice voorzitter PETER STASTNY
De heer KAREL VERVOORT van FLAG gaf nadien een overzicht van de ontwikkeling van de LUCHTVAART in BELGIE met vooral aandacht aan de VLAAMSE LUCHTVAART INDUSTRIE sedert 1990 na de creatie van FLAG en welke onderwerp zeer veel bijval bekwam gezien men geheel geen kennis had van wat er op dit vlak in VLAANDEREN gebeurde en nog aan het gebeuren is
Gevolgt door een receptie die de mogelijkheid gaf om bijkomende gesprekken te voeren tussen de aanwezige leden
voor meer informatie over de BRUSSELS BRANCHE van RAeS kan ik u een folder bezorgen en kan men informatie bekomen voor lidmaatschap bij BILL.ARMIT@SKYNET.BE
Ik raad aan om LUCHTVAARTGEINTRESEERDE zich lid te maken en deel te nemen aan een aantal intresante voordrachten en bezoeken begeleidt door personen welk dagelijks betrokken zijn bij het LUCHTVAARTGEBEUREN in EUROPA
deze BRANCH is een onderdeel van de RAeS in LONDEN met 70 DIVISIONS and BRANCHES op wereldvlak
Gisteren tijdens een intresante discutie over het TAALGEBRUIK in de TOEKOMST ( 2050) op WERELDVLAK werdt er in het ENGELS een lange vergadering gehouden !!!! WAT zal het worden???
SPAANS,FRANS,ENGELS,CHINEES of ESPRANTO
Wij in de LUCHTVAART gebvruiken tussen de 189 ICAO lidstaten ENGELS paar wat op de wereldvergaderingen vergaderingen ??
In de EU te BRUSSEL gebruiken we 20 talen nu!!!
In MONTREAL in ICAO zijn het 6 talen nu SPAANS,ENGELS,FRANS,ARABISCH, RUSSISCH en CHINEES
Maar dat zullen wij nooit meer zien hoor dus we weten niet wie er gelijk heeft voor 2050
During personel contacts with some SECURITY EXPERTS of some of the 25 EU MEMBERSTATES dit whe have a very intresting and long conversation during a very friendly BEER and BRADWORST EVENING during a long NIGHT
The conversations were mainly orientated on the aspect of protection of the EU -CITISENS against the aspect ANTI-TERORISME !!!!
In function of my AERONAUTICAL BACKGROUND the major aspect was the concern of the UNLAWFULL UTULISATION of AIRCRAFT
I drawn the expert their attention thad the protection of the NON-CAT could be developed on the basis of the AIRSPACE USERS themself via the support of a program as developed by AOPA-USA
They where very intrested in my briefing on this subject based on the AMERICA'S PILOTS
Also WWW.PPLIR.ORG has drawn their members in the past also to a similar voluntary aplication
I myself have made a ADVISE in this direction in vieuw to avoid unrealistic regulation by the Authority's involved on SECURITY
I also FTO and RF to include SECURITY EDUCATION in their TRAINING PROGRAM since the SELF SECURITY CONTROL BY the OWN MEMBERS is more adequate way of protection against UNLAWFULL UTULISATION of AIRCRAFT
PARTICIPATE WITH YOUR FELLOW PILOTS IN THE SAFEKEEPING OF OUR AVIATION'S NEIGHTBORHOOD our HOME AIRPORTS
Voor LUCHTRUIMGEBRUIKERS welke ij VFR of in IFR vluchten uitvoeren buiten GEKONTROLEERD LUCHTRUIM is er een belangrijk document ter bestudering beschikbaar voor wat het MILITAIR OAT gebruik van UAV betreft in de toekomst!!!!
EUROCONTROL SPECIFICATIONS FOR THE USE OF MILITARY UNMANNED AERONAUTICAL VEHICLES AS OPERATIONAL AIR TRAFFIC OUTSIDE SEGREGATED AIRSPACE
De CONSULTATION heeft plaats tussen 11 MEI 2006 tot 11 AUGUSTUS 2006.
Onze militaire colega's trachten een UAV-OAT gebruik buiten het gecontroleerde LUCHTRUIM te ontwikelen en rekening te houden met de andere ongecontroleerde LUCHTRUIMGEBRUIKERS welk in VFR vliegen in VMC
(NOOT -1) of soms ook in IFR in VMC of IMC alhoewel dit laatste nog maar zelden wordt uitgevoerd door IFR bevoegde piloten
(NOOT-2)Steeds beschikbaar om bijkomende informatie te bezorgen
(NOOT-3)neem nota er bestaan voor mij geen stomme vragen over dit complex onderwerp waar ik na 50 jaar ervaring nog al de antwoorden niet kan geven maar steeds ten rade kan gaan bij een aantal collega's
Een aantal E-MAILTJES vragen mij dikwijls wat er zo plezierig is aan vliegen??
Ik ga zelf hier niets over schrijven maar dan moet u maar eens lezen op de BLOG http://blog.seniorennet.be/luchtvaart. onder de titel LUCHTVAART bij de beschrijvingen daar geplaatst voor vluchten van uit BRASSCHAAT met een PIPER( PA18 of L18C)
As mentioned whe are back home and I have started to react to the 751 E-MAILTJES so it may take some time before I react to YOUR message but I will try to follow all of them during this week if no urgent mathers are calling me to the EU INSTITUTIONS in BRUSSELS this week, also last week I was having some very intresting input toward some EU-EXPERTS who where white us during our cruise
ZONDAG 14 MEI 2006 om 20;00 UTC terug aanwezig !!!
Een aantal der bekomen E-MAILS zijn geintreseerd in de CRUISE die wij hebben gedaan.
DE CRUISE was op de RIJN van KEULEN naar STRAATSBURG met de MPS ROTTERDAM met vertrek per bus van uit ANTWERPEN(CREST) en inscheping te KEULEN op 07 Mei en met als KPT DIRK VERMEULEN en zeer ervaren en rustig man die zijn bemanning zeer goed doet werken om ons verblijf zo aangenaam mogelijk te maken en die dag varend van 1300 tot 2100 uur naar ANDERNACHT.
op maandag varend van 1100 tot 1600 uur naar BOPPARD
op Dinsdag varend van 0800 tot 1200 uur naar RUDESHEIM
op woensdag varend van 0900 tot 1200 uur naar MAINZ
op donderdag varend van 0700 tot 1700 uur naar SPEYER
op vrijdag varend van 1200 tot 2200 uur naar GAMSHEIM
op zaterdag varend van 0700 tot 0900 uur naar STRASBOURG
en op zondag met de bus vertrokken om 1400 via LIEGE naar ANTWERPEN met aankomst aan de CREST om 2120 uur
Tevens zijn er op elke aanlegplaats georganizeerde bezoeken maar men kan ook op eigen manier de steden bezoeken.
de maaltijden zijn georganiseerd aan boord behalve de zaterdagmiddag dan is men een ganse dag vrij om STRASBOURG te bezoeken en daar het middagmaal te genieten op uw eigen kosten
De ganse reis werden we begeleid door twee gidsen van ALWAYS waarvan wij vooral de kennis en hartelijkheid van ROBERT weer mochten ervaren waar de tweede gids , HILDE met minder ervaring maar haar best doende hem goed bijstond, en welk regelmatig toelichting geven in het nederlands en het frans over de merkwaardigheden langs de RIJN en ook de nodige informatie over de aanlegplaatsen beschikbaar maken
Tevens zijn er enkele avonden aan boord met dansmuziek
Van de bezoeken kunnen wij u een boek schrijven maar zijn vooral SPEYER met een bezoek aan het TECHNIK MUSEUM, MAINZ met een heerlijk duits bier en STRASBOURG in KAMMERZELL nabij de KATHEDRAAL voor een heerlijke CHOUCROUTE DE STRASBOURG met een heerlijke RIESLING wijntje zijn ons zeer goed meegevallen, en nog vele andere ervaringen die ik nu niet ga vernoemen hoor
Ook hebben wij zeer veel plezier gemaakt met de nieuwe kenissen die wij aan boord hebben gemaakt;
Ook het zeer zonnige weder dat wij elke dag hebben ervaren met slechts enkele regenvlaagjes was natuurlijk niet te versmaden om onze blanke huid een kleurtje te geven.
Ook de heerlijke wijn heeft zijn bijdrage geleverd om deze CRUISE een onvergeetelijke ervaring te maken.
Nu zijn we in afwachting van de ontwikkeling der foto's die wij nog zelf namen met een filmrolletje en van de vele foto's welk wij nog gaan bekomen via E-MAIL van de vele medereizigers met het gevolg dat een DIGITALE FOTOAPARAAT nu op ons verlanglijste staat
Tevens zijn wij reeds het aanbod van CRUISES aan het bekijken en is mogelijk de DONAU ons volgende target!!
Voor het WE van 27 en 28 MEI staat de SV4 STAMPE FLY-INN te ANTWERPEN -DEURNE LUCHTHAVEN op onze agenda en hopen wij er een aantal vrienden en kenissen te ontmoeten;
Ik hoop dat dit verhaaltje de nodige vragen beantwoord, zoniet een bijkomend E-MAIL mag nog steeds hoor !!!!!!!!!!!