In functie van de vele vragen over het SPANAIR ongeval te MADRID van de MD82 is het intresant de commentaren in het Frans te lezen van JEAN BELOTTI in zijn LETTRE et CRONIQUE d'Aout 2008..
kan u een exemplaar bezorgen indien u mij uw E-mail laat geworden op SYLVAIN.D.W@GMAIL.COM
Met vermelding JEAN BELOTTI.
Deze maandelijkse gratis verspreide informatie is zeer intresant en ook mogelijk gratis te bekomen via:
Wat betrfd het ongeval van de MD82 te MADRID komen er verschillende E-mailtjes met vragen en zelfs beschuldigingen dat de Piloten vertrokken zouden zijn met een vliegtuig dat niet 100% in orde was.
Over de oorzaak van het ongeval moeten we wachten tot al de punten van de puzel beschikbaar zijn en wat zoals ik steeds vermeld een aantal maanden zal duren.
Bij een vliegtuig zijn er vele sytemen en instrumenten welk niet vitaal zijn om een vlucht veilig uit te voeren.
De bemaning beschikt daarvoor over een lijst met de systemen en instrumenten die noodzakelijk zijn deze " NO GO" lijst is vitaal.
Vergeet niet dat de PILOOT en CO-PILOOT de eerste personen op de plaats van het ongeval zullen zijn en daarom niet zullen opstijgen met een vliegtuig waaraan er ernstige gebreken zijn
Ik kan ook verder heden geen gegevens hierover vermelden en ga zeker niet in op mogelijke gissingen van wat er verkeerd is gegaan, gelieve me dat niet kwalijk te nemen !!!
Mogelijk dat ik de ZATERDAG 30/08 daar om 0900 b zal aanwezig zijn tot 1500 uur , voor ontmoeting gelieve mij een E-mailtje te zenden op SYLVAIN.D.W@GMAIL.BE
Tijdens mijn bezoek aan de OPEN DAG te ZOERSEL ( EBZR) bij ons bekend als het vliegveld( NATO) OOSTMALE bij de KEMPISCHE AEROCLUB op Zaterdag 23 AUGUSTUS 2008 ontmoete ik een aantal ex-collega's instructeurs van bij DE LUCHTKADETTEN alsook een aantan ex LUCHTKADETTEN van in de goede oude tijd.
Tijdens mijn bezoek aan de OPEN DAG te ZOERSEL ( EBZR) bij ons bekend als het vliegveld( NATO) OOSTMALE bij de KEMPISCHE AEROCLUB op Zaterdag 23 AUGUSTUS 2008 ontmoete ik een aantal ex-collega's instructeurs van bij DE LUCHTKADETTEN alsook een aantan ex LUCHTKADETTEN van in de goede oude tijd.
Out of conversations with operationel PILOTS the folowing comments:
Regently there was a close encounter between a AIRPLANE in final Aproche in a CTR and a light AIRPLANE crossing without autorisation ??
In the Region of LFQQ there seems to be a lot of dificulty with teh R/T communications ??
There is urgent need to clarify the verification of the ELT (121,500) for PILOTS ?? whe have this equipment now in a number of AIRCRAFT but no clear vieuw of the utulisation of this device.
I ame intrested in reaction from PILOTS and OWNERS who operate a DIESEL ENGINE from the SMA FACTORY ??
ANY other problems are welcom and will be threatet here without any possiblity of identification of the origin.
In enkele kranten verwijst men naar de GROOTSTE EUROPESE VLIEGRAMPEN.
In de GVA vermeld men ook het aantal ongevallen alsook het aantal dodelijke slachtoffers, tevens ware het intresant hier ook te verwijzen naan de toename der vluchten de laatste 10 jaar alsook het aantal vervoerde pasagiers.
Voor ons is elk ongeval een te veel en zoeken we steeds om de VEILIGHEID te bevorderen.
Gelukkig maar dat de kranten niet alle dodelijke ongevallen op de baan in EUROPA elke dag vermeld want dan zou er geen plaats meer zijn in een dikkere uitgave om nog ander nieuws te melden ......?????
Heden kan ik niet meer vertellen over dit ongeval dan wat een mijner ex-leerlingen LUDO GIJSELS als Expert in de GVA verteld !!
Ik ga de vele iondividuel E-mailtjes hier over niet beandwoorden en wacht het officieel verslag af maar dat kan wel enkele maanden duren( 18) hoor .......?????????
Wat betrefd de 47TH EUROPESE ERESENAAT ben ik betrokken viça de BVSE bij de BRAINSTORMING SESSION welk plaats vond op 21 Augustus 2008 in de lokalen van de BVSE te ANTWERPEN onder het voorzitterschap van: KANSELIER Walter KUNNNEN
Wat betrefd de WEERSVOORSPELLINGEN voor DE LUCHTVAART zijn deze veel nauwkeuriger dan welk men op TV kan zien hoor.
MAAR:
Wij krijgen een voorspelling mits het opgeven van -PLAATS en UUR van opstijgen -VLIEGHOOGTE-VLIEGTIJD -BESTEMMING -UITWIJKVLIEGVELDEN
er zijn ook dosiers beschikbaar voor de PILOOT met voorafbepaalde ROUTE FORCAST Er zijn ook ZONE FORCAST beschikbaar
Speciale voorspelling voor: ZWEEFVLIEGEN BALLONVAREN ZICHTVLUCHTEN ( VFR) op lage hoogte
Als wij niet opstijgen binnen de 60 minuten van de voorziene opstijgtijd moeten we een hernieuwde FORCAST bekomen
Tevens zijn er nog veel bijkomende documenten ter onze beschikking met de ACTUELS ( waarnemingen op de VLIEGVELDEN) en de TAF (VOORSPELLINGEN per VLIEGVELD )
De WEERKUNDIGE voorbereiding door de PILOOT is zeer grondig in functie van de voorziene vlucht.
Ik hoop dat deze toelichting van nut is anders bijkomende vragen stellen op: