After aditional evaluation of the situation of SAINT HUBERT, SPA and CERFONTAINE AERODROME do whe urgently advise the WALOON AIRSPACE USERS to start up prepare their organisations to be active with a number of dedicated VOLUNTEERS or BENEVOL in a similar way as this has been aplied in FRANCE under the inpuls of the FFA and the UK PFA
Een der punten welk ik tijdens mijn contacten met de BELGISCHE VLIEGTUIGEIGENAARS die vliegen als GENERAL AVIATION & AERIAL WORK zijn de steeds terugkerende klachten over het gebrek aan goede onderhoud. In vele gevallen is de onderhoud in de firma's van lage kwaliteit maar de facturen zijn torenhoog
As I was already aware the LASER SURGERY has been a solution for obtaining a perfect vision.
Apaerently in the USA has this now been aplied and aproved for the NAVY PILOT population in such a way thad aging fighter pilots can remain longer operationel in the cockpit, and recruits who in the past due to bad vision would have disqualified are now aproved for the FIGHTER PILOT training.
Where in EUROPE a number of persons after LASER SURGERY are found unfit to be aproved as a ICAO or JAR/FCL-3 medical ?????
In function of my initial advise to the FI dit i receive also a justified aditional point to be taken in function of a number of recent incidents during the conversion , qualification , check out or Bi-annual flights:
1- use of BASIC INSTRUMENT FLYING exercises 2- Revieuw of FUEL PLANNING 3- PERFORMANCES calculation 4- Operational LEANING for the specific AIRCRAFT
Tijdens een aantal gespreken aangaande de aanpassing van de REGULATION 1592/2002 van 15 july 2002 door het voorstel COM(2005)579 wees ik er op dat de DEFINITION of RECREATIONAL OPERATION schould be adapted from 5700 kgr down to 2000 kgr and a maximum seating capacity of 4 the PILOT included with a NON-COMPLEX_MOTOR-POWERED AIRCRAFT
Yestoday made some follow up on the future CHARGING SYSTEM at EU LEVEL for AVIATION related SERVICES and INFRASTRUCTURE witch CBA is going to be presented to the SES-COMITIE,ENLARGED COMMITIE ( EUROCONTROL) and the ICB and if no major changes to be introduced to be voted in SEPTEMBER
I presume the AIRSPACE USERS ORGANISATION will be present on this presentation to evaluate the efect on the NON CAT operations
Out of a number of INCIDENTS REPORTS and DEBRIEFING from the involved PILOTS( PPL)of AIRPLANE,HELICOPTER,GLIDER,ULM and BALLOON does it apaer thad there is a urgent need in the NON COMMERCIAL AIRSPACE USERS thad the FI pay more attention to a number of factors: 1- FLICHT PREPARATIONS 2- WEIGHT & BALANCE 3- AIRSPACE INFRINGEMENTS 4- R/T phrasology acording ICAO 5- By conversion on a new A/C pay also attention to the KNOWLEDGE of the present AVIONICS on each specifique A/C 6- use of updated NAVIGATION CHARTS 7- LOW NOISE PROCEDURES 8- Selection of FLICHT ALTITUDE to reduce GROUNDNUISANCES 9- More attention on THE LOOK OUT and avoiding the HEAD DOWN situations
FTO & RF managers schould also play ae role in this recommendations!!!
FI during flight checks should make each flight with a PILOT a intensive revision of the les usual applied procedures witch the normal pilot is not more using during his normal flights
The UPGRADING schould be a permanent task in vieuw to avoid aditional imposed restrictions on the VFR AIRSPACE USERS POPULATION in the future?????
There is urgent need for a upgrading the QUALITY of the older PILOT POPULATION toward the new more complex AIRCRAFT and their AVIONICS
There is also a PROACTIF role for the AIRSPACE ORGANISATIONS to play in this
Pendant notre sejour dans les ardennes avec quelque mandataire politique le sujet concernait l'AVIATION.
Dans cela ont doit se realiser que la tendance de MET est de ne plus exploiter les aerodrome de SAINT HUBERT,SPA et CERFONTAINE par czs propres service mais de cela metre en exploitation par des firmes ou asbl prive a partir de l'annee budgetaire 2008. Cela implique que les utulisateur devrai cherchez des formule pour fair gerer ces aerodrome sans participation financiere de l'ETAT ou de la REGION
Vandaag weer een intresante dag met bezoek te BRUSSEL van de EU EC bij de DG-TREN en na de middag in het EP TRAN een aantal LUCHTVAART onderwerpen op te volgen
Via the Services of the EU the diagram on : AVIATION ACTIVITY CLASSIFICATION to clarify the ICAO definitions on CIVIL and STATE AIRCRAFT by IAOPA was circulayed at the various EU INSTITUTIONS in about 1000 copy's
Gezien de veelvuldige vragen via E-MAIL over het ULM vliegen verwijs ik naar vroeger berichten op deze BLOG door gewoon in de linkerzijde 'ULM' in te typen!!
Een kort bezoek aan het VLIEGVELD of moet ik zeggen : LUCHTHAVEN KORTRIJK-WEVELGEM
Stel ik vast dat er buiten de sterke ontwikkeling van GENERAL AVIATION voor ZAKENVLUCHTEN via de firma ABELAG en van AERIAL WORK door enkele vliegclubs en FTO er ook nog altijd de aktiviteiten van : FLANDERS AVIATION SOCIETY (vzw) welk nog steeds zeer aktief is in de promotie van de LUCHT- en RUIMTEVAART voor IEDEREEN en door een aantal vrijwilligers nog steeds een belangrijke taak vervult in de LUCHTVAART
Tijdens mijn kort bezoek aan het vliegveld EBMO ontdekte ik dat er naast de militaire paratraining en het PARA CENTRUM VLAANDEREN er ook terug een zeer aktieve ULM VLIEGCLUB MOORSELE er terug zijn vleugels in het luchtruim heeft ontplooid: www.vliegclubmoorsele.be
Een aantal E-mailtjes gaan over de vraag of er werk is als PILOOT ??
Volgens de huidige ontwikkelingen is er in de toekomst en reeds heden mogelijkheden om als jonge 2e piloot aan de slag te komen, maar vorlopig niet in BELGIE.
Ik vermoed dat dit aantal vragen het gevolg is van een zeer aktieve publiciteits campagne in een aantal kranten.
Enkele stellen mij ook vragen over de kostprijs en welke school de beste is !!!
Dit is een zeer moeilijke vraag gezien we geen gegevens hebben van de resultaten van de schoolen nog van de kwaliteit van de afgeleverde jonge piloten voor het operationeel vliegen.
Wat vooral belangrijk is, is de MOTIVATIE van de betrokken kandidaat om in dit mooie maar zeer veeleisende beroep aktief te zijn.
Het is niet de mooie publiciteit die voor ons de doorslag geeft maar de waarde van de juist geslaagde piloot in de inzet voor het dagelijkse leven als piloot.
Steeds welkom om hierover een persoonlijk en vrijblijvende gesprek na een voorafgaandelijke afspraak tijdens een heerlijk kop koffie op de ANTWERPSE LUCHTHAVEN
Ben terug aanwezig en bereikbaar via de PC en TELEFOON en heden morgend ZONDAG om 0900 b ( 0700 utc) aanwezig op de LUCHTHAVEN te EBAW in de CAFETARIA tot 1230b
Ik geloof dat bu al mijn E-mailtjes heb beantwoord en dat iedereen antwoord en gevraagde informatie heeft bekomen, zoniet vraag het terug want dat wil zeggen dat ik het verloren ben of vergeten.
Verwacht echter geen onmidelijke reactie want ik vertrek seffens voor 3 dagen op zending met ook wat verlof bij hoor, nodige recepties en diners op de agenda hoor
geen telefoon,fax,gsm, of pc tijdens deze 3 dagen
Normaal ben ik zondag morgend 18 JUNI aanwezig om 0900 uur op de ANTWERPSE(DEURNE) luchthaven in BELAIR CAFETARIA tel 03-239 14 08 voor dringende gevallen
Een onzer SENIOREN heeft op zijn firma te TESSENDERLO een F 104 G als blikvanger staan en heeft nu ook nog een TF104 -G de tweezitter op de kop getikt om op een tweede plaats in de toekomst te plaatsen, als blikvanger op een rotonde men heeft hier nog allerlei verborgen talenten hoor