On 16 MAI 2008 there was a consultation on the SINGEL EUROPEAN SKY iniatif for the EU o,n the EUROCONTROL specifications for the application of the FLEXIBLE AIRSPACE ( FUA).
This may have some effect on the IFR and VFR operations in the EU-SES development
See ENPRM/08-002 of 14/02/2008 DRAFT adapted to 16 MAI 2008 document.
see PAGE 30 L1-APPPC-15-01 indicating thad should carry a revieuw(s) at least YEARLY of ALL AIRSPACE USERS requirements to include:
a)- military aviation b)-other military users c)-civil air transport d)-GENERAL SPORTING and AERIAL WORK USERS e)-BUSINESS AVIATION f)-air-test-civil and military g)-ANY OTHER AIRSPACE USERS h)NATIONAL and INTERNATIONAL ORGANISATIONS representing GROUPS of USERS
To be evaluated by ALL NON CAT AIRSPACE USERS ORGANISATIONS ASAP ???
final report to be transmitted to the DG-TREN JUNE 2008
Zoal ingezonden Brief door Mr MARC SANDELOWSKY in PILOTS & PLANES van AOPA-NL van MEI 2008 krijg ik regelmatig E-mails :
De heer ARY STIGTER secretaris AOPA-NL heeft daarop een zeer goede uitleg gegeven maar een belangrijk aspekt niet toegelicht.
DE LUCHVAART TECHNOLOGIE welke wij in de LUCHTVAART gebruiken is het resultaat van een GLOBAAL gebruik van de CAT ( COMMERCIAL AIR TRANSPORT) opgebouwt in samenwerking van de 192 ICAO lidstaten en in functie van de noden van deze CAT.
Elke wijziging moet gebeuren zodat in en boven deze landen de LUCHTVAART VEILIG kan plaats vinden.
Het GENERAL AVIATION & AERIAL WORK vliegen is niet het hoofdsoel van de ICAO conventie welk in 1946 werdt ingevoerd
Tot op heden heeft als algemene regel GA/AW niet moeten bijdragen aan de kosten van deze infrastruktuur en had dus weinig recht van spreken, dit is de laatste jaren langzaam aan veranderen en moet GA/AW bijdragen aan deze kosten maar krijgt ook recht van inspraak via een aantal organisaties op wereldvlak zoals IAOPA, FAI , IHA en IBAA en op Nationaal vlak via AOPA, NAA,PPL/IR en EBAA .
Spijtig genoeg is er een gebrek aan nauwe samenwerking tussen seze organisaties om tot een duidelijk naar voor brengen van de NON CAT AIRSPACE USERS REQUIREMENTS naar voor te brengen wegens gebrek aan financiele middelen en persoonen welk zich daar dagelijks voor 100% mee bezig houden.
Toen ik aktief werdt in de LUCHTMACHT sedert 1954 waar ik als Militair Piloot en ook als Burger Piloot en Instructeur en lesgever mijn SPORT, HOBBY en BEROEP kon beoefenen had ik hierover persoonlijk ook veel opmerkingen.
Sedert 1980 op rust zijnde heb ik ten behoeve van IAOPA (GLOBAL via DOC ) de mogelijkheid om als vrijwilliger mits vergoeding van mijn onkosten aktief te zijn in wat ik de EU-ARENA noem als LIAISON OFFICER tot 2004 en nu nog als individueel EU-LOBBYIST ten persoonlijke titel.
HIerdoor heb ik leren inzien dat we de LUCHTVAART als zeer conventioneel moeten beschouwen en dat de verandering aan de moderne mogelijkheden van de TECHNOLOGIE zeer traag en moeilijk gebeurt wegens het GLOBAAL karakter.
Dit is een eerste reactie maar ben beschikbaar voor het toelichten van bijkomende informatie in functie van de binnenkomend E-MAILS via SYLVAIN_D_W@YAHOO.FR
De officiele documenten op gebied van LUCHTVAARTINFORMATIE zijn de NATIONALE AIP's welk gratis kunnen geraadpleegt worden voor alle luchtruimgebruikers via:
tevens is de JEPESSEN een intresante maar kostelike bron
Ik verwijs echter dikwijls naan WWW.NAV2000.COM een iniatief van een Belgische ULM instructeur in FRANKRIJK welk via vrijwillige fenanciele steun deze site aktief en updated houdt en zeer gebruikers vriendelijk is
Een bijna dagelijks onderwerp betreft de uitrusting van/
8,33 KHZ voor VFR op lage hoogte tts beneden FL195, heden is het nog niet VERPLICHT en raad aan de NATIONALE AIP te raadplegen.
SSR MODE "S" heden is deze voor IFR verplicht zie info op WWW.EUROCONTROL.INT
Voor VFR raadpleeg de NATIONALE AIP en kijk ook naar de NOTAMS klas II en klas 1 voor tijdelijke aanpassingen .
In de FIR EBBU is deze SSR MODE "S" niet verplicht voor 2011 zie de AIC opgelet voor NEDERLAND en DUITSLAND
FLARM in de ZWEEFVLIEGMIDDENS doet dit aparaat zijn intrede maar wees op uw hoede want deze reageert enkel op de toestellen welk ook een werkende FLARM aan boord hebben en NIET op de SSR MODE "A/C" zoals sommige piloten mij onterecht trachten te overtuigen
LOOK OUT in VMC blijft voor de VFR de TOPPRIORITEIT !!!!
NOOT: Er blijken og een aantal nieuwe aspecten met de SSR MODE "S" aan het daglicht te komen bij de respectievelijke ATSP welk er nu ervaring mee opdoen, heb collega piloten welk dit onderwerp nauwkeurig voor de VFR NON CAT AIRSPACE AIRSPACE USERS opvolgen
Dit is een dringende noodzaak om onze GENERAL AVIATION & AERIAL WORK aktiviteiten te beschermen van onnodige en zeer beperkende invoeren van reglementatie en zeer KOSTELIJKE door de overheid
Voor de SENIOREN deze UAS zijn LUCHTVAARTUIGEN waar er geen PILOOT aan boord van het toestel is en welk heden reeds zeer sterk in gebruik zijn voor de oorlogsvoering in verschillende streken deze zijn tussen toestellen van enkele gram en toestellen van enkele ton ( Vermoedelijk 20.000 kgr of 20 Ton) maar dat moet ik verder uitpluizen men voorziet zulke toestellen ook in burgergebruik in 20XX !!!
Ik adviseer nogmaals voor de PILOTEN om tijdig hun MEDISCH ONDERZOEK aan te vragen, zodat dit verloopt voor de VERVALDATUM op hun vergunning!!!!!
Op bepaalde tijdstippen is er geen dokter beschikbaar te BRUSSEL en indien uw medical dardoor gebeurt na de vervaldatum van uw vergunning wordt u onderworpen aan bijkomende kostelijke en tijdrovende examens
There is a need from the Individual IFR operators who do not belong to the SCHEDULED OPERATIONS on the intention of the EU-COMMISION to make a permanent link between:
AIRPORT SLOTS RUNWAY SLOTS ( for T/O and LANDING) SLOT COORDINATORS FLIGHT PLAN AIRLINE SCHEDULED TIME TABELS IATA ANNUAL SLOT SCHEDULING MEETING
This would mean thad a number of AIRPORTS have no more capacity for NON SCHEDULED FLIGHT to T/O or LAND ???
In functie van de de verjaardag van de EERSTE VLUCHT in het ANTWERPSE van een VLIEGTUIG voorziet men een LUCHTVAARTWEEK in te richten in de maand SEPTEMBER 2009 met het bundelen van al de verschillende INIATIEVEN
During the VIP ( VLJ INTIGRATION PANEL ) in witch LARS HJELMBERG (AOPA-SWEDEN) and Myself participated is the target of the PANEL to avoid oposition or a negative aproche to the intodruction of the VLJ en the EU-AIRSPACE.
EUROCONTROL is evaluating the operation of the VLJ from CESSNA 510( MUSTANG) and the EMBERAER 100 ( PHENOM)
Any questions, coments or sugestions are welcom !!!!