Wat betreft het ongeval in SAO PAOLA in BRAZILIE van de AIRBUS320 met vluctnummer 3045 vermeld men heden 186 POB en 15 slachttoffers op de grond.
Wat betreft de creden van het ongeval kan men zich heden nog niet uitspreken.
De feiten voor het ogenblik gekend geven aan dat bij de landing op een schijnbaar korte natte baan het toestel getracht heeft een doorstart te maken maar aan het uiteinde van de baan een loods heeft geraakt en een brandstofstation met gevolg een hevige brand.
Er zijn mij geen gegevens beschikbaar over TAM, enkel dat er schijnbaar reeds betwistingen waren over het gebruik van deze baan op gebied van lengte en de toegelaten type van vliegtuigen.
In de EU worden zeer strikte voorwaarden gebruikt voor de toegelaten type van vliegtuigen in functie van de gebruikte landingsbaan, en normaal is er een veiligheidszone voorzien aan het uiteinde.
Men zal in de EU met aandacht de reden van dit ongeval mede onderzoeken gezien het een AIRBUS A320 van een Europese constructeur betreft.
Zal later hier later wel meer over vermelden als we de gegevens van het eindverslag in ons bezit krijgen , we moeten er wel rekening met houden dat Brazilie niet bij de deur is en vermoedelijk niet een zeer openstaat voor buitenlandse inmenging gezien zijn nog steeds naar ons bekende gegevens nogal Militaristische structuur .
Zie reeds de reactie van IFALPA op WWW.IFALPA.ORG/ aangaande de SAN PAULO niet aanwezige RESAs zoals voorzien in ICAO Annex14
Reacties op bericht (1)
20-07-2007
president ANR runway safety team RITA
De langste van de 2 banen in Sao Paulo Congonhas City Airport is 1940m
de 2e baan is 500 meter korter en was niet in gebruik.
Negatieve factoren zijn dat de baan downsloping is in de richting die in gebruik was. ook rekening houden met het feit dat de luchthaven 800 meter hoog ligt.
Het verbod voor grote Jets waarvan sprakewas, is voor grotere toestellen dan de B737 of A320 ( bvb A330 of B767 of B777 )
Het is te vroeg om conclusies te trekken, want de oorzaak kan zowel een inschattingsfout van de crew zijn als een technische stoornis.
Eigenlijk is dit een zeer druk bevlogen luchthaven en wordt met dit type vliegtuig tientallen vluchten per dag uitgevoerd en vliegen A320 toestellen naar honderden luchthavens met een 2000 meter baan.
De baan heeft ook een RESA van 140 meter asfalt en een 10 tal meter gravel in de richting van de uitgevoerde landing.
Ik herhaal dat het te vroeg is vanop 10000 km afstan conclusies te trekken, terwijl mag vewacht worden dat crash investigators minstens een jaar of zelfs veel langer gaan nodig hebben voor een eindrapport.