In de CAT en IFR zijn de vliegtuigen uitgerust met een SSR mode A/C welk gegevens ( positie, hoogte en richting)van de vlucht doorgeven aan de ATCO op de grond in de toekomst wordt dat SSR mode S die nog veel meer gegevens der vlucht doorgeven naar de ATCO. Tevens zijn de CAT toesteleen uitgerust met een ACAS(TCAS in de USA) welk reageren op de met SSR uitgeruste vliegtuigen om aanvaring te vermijden tussen twee luchtvaartuigen moest de ATCO op de grond daarvoor niet de nodige onderrichtingen hebben gegeven. Deze uitrusting is echter te kostelijk,vraagt te veel energie en te complex voor lichte vliegtuigen, ULM,HELICOPTERS,BALLONS en ZWEEFVLIEGTUIGEN en deze vliegen meestal op lagere hoogten dan de CAT en buiten gekontroleerd LUCHTRUIM en enkel op zicht in VFR in VMC. Daar maakt men heden gebruik van een nieuwe ontwikkeling zijnde de " FLARM" .
Reacties op bericht (1)
11-02-2006
PCAS systems for ULM's & experimentals
Dag Sylvain,
Is een tijdje geleden dat we elkaar mailden.
Heb eens door he site gebladerd. Staan vele interessante links in.
De passie voor het vleigen en alles daarnaast schijnt ook wel in jouw bloed te zitten. Proficiat.
Ikzelf heb mij ook zo'n PCAS (portable collision avoidance system) aangeschaft. De link naar de producent vind je hieronder:
http://www.zaonflight.com/
Heb het nog niet uitgetest (ik heb de kleinste) maar ben wel benieuwd.
Natuurlijk ziet het toestel enkel de andere met transponder ON.
NORDO aircraft (zonder radio of xpdr aan boord) worden dus niet gezien
door de PCAS. Maar als extra hulpmiddel kan het altijd tellen, vooral
als de zichtbaarheid "marginaal" wordt.
As always: A GOOD LOOKOUT is necessary.
PS: Thanks for your message in my guestbook.
Groeten,
Kris
11-02-2006 om 17:36
geschreven door Kris Van Nuffel