Heden worden er heel wat berichten uitgewisseld over de huidige beslissing van een aantal NATIONALE ADMINISTRATIES van hun LUCHTRUIM te sluiten.
Het probleem van VULCANIC ASH werdt beter bekend sedert een INCIDENT sedert ongeveer 10 jaar geleden en werden er de nodige wetenschapelijke studies uitgevoerd op het ICAO vlak
Richtlijnen werden toen opgemaakt voor de bemanningen over dit onderwerp , tevens werdt het inbegrepen in de opleiding van de PILOTEN
Wat ik echter de indruk heb dat een aantal piloten en ook firma's dit natuurverschijnsel niet verder hebben bestudeert, alsook de mogelijke gevolgen voor hun OPERATIONS
Ben ook geintreseerd te vernemen wat IFALPA en IFATCA als toe te passen heeft naar voorgebracht ??
Schijnbaar besteed men veel aandacht aan de mogelijke gevolgen op de het vliegtuig in vlucht
maar de mogelijkheden om deze VULCANIC ASH te vermijden door over te gaan naar VFR operaties.
Hoop hier nu meer te vernemen.
Volgens mijn informatie is het advies uitgaande van HQ EUROCONTROL in BRUSSEL niet gesteund op OPERATIONELE ervaringen met dit fenomeen.
Ook is er een gebrek aan ECHTE LUCHTVAART EXPERTS aanwezig in de POLITIEKE middens waaruit de beslissingen werden genomen in een CRISIS mentaliteit
|