Gisteren via RAeS-BRUSSELS een zeer intresante voordracht bijgewoond door
ASTRONAUT FRANK DEWINNE
Heb ook de mogelijkheid gevonden om met FRANK DEWINNE
ongestoord een degelijk gesprek te hebben voor de aanwezigheid van het grote aanwezige publiek
Ik ga hier enkele punten aanhalen die ik specifiek heb genoteerd;
-FRANK is 49 JAAR
-ex leerling van de KMS
-Nam deel aan de opleiding van ZWEEFVLIEGEN in 1979 te OOSTMALLE/ZOERSEL met LOUIS SLEGERS een vriend en collega van de LUCHTMACHT welk ik in de jaren 60 heb opgeleid tot INSTRUCTEUR-ZWEEFVLIEGEN onder het toezicht van
JEAN MASUY ( MAJ-PILOOT)
FRANK is nu in dienst van ESA maar nog steeds lid van de BAF
( huidige component LUCHT van DE KRIJGSMACHT) en is de LUCHTMACHT dankbaar voor de bekomen opleiding en mogelijkheden om zich als ASTRONAUT te ontplooien
De voorbereiding gebeurde over een periode van 4 tot 5 jaar
zijn 1ste vlucht was in 2002 voor 7 dagen
de tweede vlucht in 2009 duurde 189 dagen in deze vlucht
was hij teven een periode de PIC van het ISS
UITGEBREIDE INFORMATIE hierover vind men over
FRANK DEWINNE in te typen in GOOGLE
Hij toonde een VIDEO FILM over het leven aan boord van het ISS waarvan
reeds vele fragmenten op TV zijn verschenen
Tijdens de ISS vlucht waren er 6 vaste bewoners en regelmatig nog
bezoekers zodat het aantal soms opliep tot 13
Maar het belangrijkste was zijn zeer eenvoudige toelichting over de video
en vooral de toelichting van zijn persoonlijke ervaringen tijdens de tweede vlucht
Q&A -1 Gebruikte taal tussen de 6 bewoners is ENGELS
Tevens is er gebruik van het RUSSISCHE gezien het transportmiddel geheel in het RUSSISCH is uitgerust en ook de verbinding met de RUSSISCHE controle op de grond is in deze taal
Q&A-2 de voeding is een aanpassing gezien er ook rauwe AJUINEN en LOOK werden gebruikt
Q&A-3 Er zijn 4 verschillende LABO in gebruik welk vermoedelijk tot 2028 in dienst blijven
Q&A-4 het grootste probleem was aan de andere leden BHV en de werking van de EU uit te leggen
Q&A -5 er werdt in het program dagelijks twwe en halve uur SPORT gedaan
Q&A-6 LOODGIETER, Frank legde ons wat er verkeerd ging met een der WC en de herstelling waaraan hij een ganse dag aan werkte
Q&A-7 waarom zo weinige VROUWELIJKE ASTRONAUT .. Dit is het gevolg van het maar 15% kandidaturen van vrouwen
Q&A-8 wat is er nodig om ASTRONAUT te worden
Eerst en vooral goede gezondheid en een sportieve instelling, wilskracht, logisch kunnen denken en handig zijn met uw handen
Mijn opleiding als MILITAIRE PILOOT was zeen nuttig
Q&A -9 In geval van NOOD kunnen we via de SOUOZ capsule in 3,5 uur terug op aarde staan
Q&A -10 het bevel over de ISS is op de grond via het controlecentrum waar een hondertal experts alles volgen en ons opdrachten geven behalve in NOOD dan is het de PIC
Q&A- 11 hij legde ons ook uit hoe de grote brokstukken in space vermeden worden door in hoger orbit te gaan, bij onverwachte kleine brokstukken is de procedure plaats te nemen in de veilge sOUOZ capsule om mogelijk terug naar aarde te komen indien we het probleem niet zelf kunnen oplossen
Q&A -12 De PRIORITEIT is;
DE CREW, HET ISS , DE OPDRACHT
Q&A- 13 Snelheid is 8000 meter/seconde
Q&A -14 het grijpen van de bevoorrading met de JAPANSE module hebben we 99 seconden in vrij vlucht zonder motoren
Q&A-15 De enigte plaats waar ge geheel privaat bent is de CREW Quater van
1meter op 1 meter en 2 meter waar tevens de SLAAPZAK zich bevind vastgemaakt aan de wand om niet weg te zweven
Q&A- 16 Regelmatig contact met FAMILIE op de grond via RADIO, VIDEOKANAAL en INTERNET
Q&A -17 Aan boord tussen de vaste bemanning heerste een zeer goede sfeer en was er veel HUMOR
Q&A-18 Het opstarten van DE CHEMISCHE MOTOREN is een procedure welk een HALVE DAG werk is
Q&A -19 Elke dag verliest het ISS hoogte op zijn baan en moeten we elke week alles opstarten om terug op de juiste hoogte te orbitten
Q&A -20 een zeer zware opdracht zijn de RUIMTEWANDELINGEN met het ruimtepak en de ganse voorbereiding om het werk buiten het ISS zonder fouten uit te voeren, FRANK heeft geen RUIMTEWANDELING kunnen UITVOEREN
Q&A -21 tijdens onze vrije tijd kijken we naar buiten naar het FIRNAMENT en naar ONZE zo fragile MOEDERAARDE
Q&A -22 De dag begint elke dag om 0700 uur GMT en tot 2200 uur GMT, we gebruiken een gewoon uurwerk
Q&A -23 het terug naar de aarde komen is zeer rustig behalve bij het opengaan van het REMVALSCHERM en de 1000 grote HOOFDVALSCHERM waar men in alle richtingen told
Q&A -25 Na de landing heeft men problemen met het evenwichts orgaan en dat duurt toch een aantal dagen
Q&A - 26 hij gaf ook een toelichting over de problemen voor een vlucht naar MARS ??
Q&A - 27 het grootste probleem is het afwezigheid van lichamelijk contact
Q&A- 28 er zijn per jaar zzn 12 a 14 Bevoorradingsvluchten nodig
Q&A -29 de volgende 5 jaar zijn we afhankelijk van de RUSSISCHE TRANSPORT midel
Q&A- 30 Hij hoopt op een nog meer INTERNATIONALE deelname aan de volgende SPACE PROGRAMAS en hoopt nog een zending te kunnen uitvoeren
|