Aan: 'valerievanvooren@hotmail.com'; 'filip.devos@hogent.be' CC: binnenland@standaard.be
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Geachte mevrouw, heer,
Gelezen in De Standaard (10/10/2008, pag. 12,13) : Leerlingen slecht in grammatica - Alleen leerlingen die Latijn volgen, scoren goed in grammatica.
Verder lees ik op http://www.overtaal.be/varia/taalwerkgrammaticaonderwijs.pdf :
De meeste moeilijkheden komen vooral voor in de categorieën woordsoorten en zinsontleding. Woordsoorten veroorzaken vooral problemen voor de Vlaamse leerlingen, maar ook de Nederlandse leerlingen hebben woordsoorten niet onder de knie. De meeste fouten komen voor bij het benoemen van werkwoorden, voorzetsels, voegwoorden, tussenwerpsels en bijwoorden.
Mag ik u erop wijzen dat ook studie van een plantaal, zoals het Esperanto, een beter inzicht geeft in taalstructuur? Ter illustratie: ALLE zelfstandige naamwoorden eindigen op o, ALLE bijvoeglijke naamwoorden eindigen op a, ALLE bijwoorden eindigen op e, ALLE infinitieven eindigen op i, ALLE imperatieven eindigen op -u.
Studies hebben uitgewezen dat kennis van een plantaal als tweede taal de kennis van de moedertaal bevordert (en de studie van vreemde talen aanzienlijk verkort). M.a.w.: wat het Latijn is voor de elitestudent, is een plantaal voor de modale student. Is dit niet een ernstige, wetenschappelijk verantwoorde overweging waard? Meer hierover op: http://egalite.freeweb.hu/salto/saltonl.htm en http://lingvo.org/raporto_grin_nl.pdf
Op http://blog.seniorennet.be/taaldemocratie vindt u, naast een Voorstel voor een alternatief taalbeleid (An inconvenient truth, geplaatst op 11-11-2007), mijn (uitgebreid) archief van teksten en reacties op programmas/artikels uit pers en media.
Met oprechte hoogachting,
Dan Van Herpe
Taaldemocraat
Koningin Fabiolalaan 2
2360 Oud-Turnhout
|